Silnik BP – kompedium wiedzy
Tak Skrzynia to F5MR, co do mocy, to nie wiem czy to coś da, ale planuje po wakacjach do remontu kupić, ten zestaw tłoków z pierścieniami, co posiadasz w swojej (Pistons czy jakoś tak). Czy jest jakiś patent na ten silnik czy wszystko musi zostawać w serii(chodzi o skrzynie i sprzęgło)? I jeszcze pytanie o to koło zamachowe: czy po odelżeniu i wyważeniu, można śmiało zakładać i cieszyć się jazdą? O ile km/h spada prędkość max? oczywiście zdaję sobie sprawę, że to jest zależne od tego jak chude będzie koło, ale od ilu do ilu (tak średnio) to spada?
/// Oczywiście to rocznik mazdy 97. nr. VIN JMZBA14P201571389
/// Oczywiście to rocznik mazdy 97. nr. VIN JMZBA14P201571389
- Od: 20 paź 2009, 21:07
- Posty: 46
- Skąd: ŁÓdź
- Auto: 323f ba, 1.8 16v kat
Piotrek323 napisał(a):Tak Skrzynia to F5MR, co do mocy, to nie wiem czy to coś da, ale planuje po wakacjach do remontu kupić, ten zestaw tłoków z pierścieniami, co posiadasz w swojej (Pistons czy jakoś tak). Czy jest jakiś patent na ten silnik czy wszystko musi zostawać w serii(chodzi o skrzynie i sprzęgło)? I jeszcze pytanie o to koło zamachowe: czy po odelżeniu i wyważeniu, można śmiało zakładać i cieszyć się jazdą? O ile km/h spada prędkość max? oczywiście zdaję sobie sprawę, że to jest zależne od tego jak chude będzie koło, ale od ilu do ilu (tak średnio) to spada?
/// Oczywiście to rocznik mazdy 97. nr. VIN JMZBA14P201571389
Vmax na logike i fizyke nie powinien spasc i moim zdaniem nie spadnie. Odelzenie kola da tyle,ze szybciej silnik wkreca sie na obroty. Odczujesz lepsze przyspieszenie na niskich biegach, bo mniej energii idzie na rozpedzenie kola zamachowego,a wiecej na rozpedzenie samochodu. Wiecej w tym temacie nie trzeba mowic
Bardzo chcialbym przeprosic za wprowadzenie w blad, ale moja skrzynia ma oznaczenie "FA F5F4" wiec nie jest to F5M-R
jest ktoś w stanie powiedziec czy skrzynia 1.3 z mazd w rocznikach 94-98 podejdzie?
/////Jeżeli blok silnika od 323 bg i 323 ba jest taki sam, to pasuje również skrzynia z tego do tego modelu, czyli 1.3 można brać nawet z aut bg? czy się myle? Wyszukałem w internecie, ze skrzynie z mazd 323 1.3 (94-98) maja oznaczenia F5C6 wielowypust 20 i tarcza 200mm tak jak F5F4 niestety niektóre 1.8 mają tarcze 225 i wielowypust 22, tylko jak dojsc do tego jakie ja mam?
/////Jeżeli blok silnika od 323 bg i 323 ba jest taki sam, to pasuje również skrzynia z tego do tego modelu, czyli 1.3 można brać nawet z aut bg? czy się myle? Wyszukałem w internecie, ze skrzynie z mazd 323 1.3 (94-98) maja oznaczenia F5C6 wielowypust 20 i tarcza 200mm tak jak F5F4 niestety niektóre 1.8 mają tarcze 225 i wielowypust 22, tylko jak dojsc do tego jakie ja mam?
- Od: 20 paź 2009, 21:07
- Posty: 46
- Skąd: ŁÓdź
- Auto: 323f ba, 1.8 16v kat
Przepraszam za podbijanie tematu, ale bardzo mi zależy na odpowiedzi. Do mojego silnika BP-2 zakładam, że mam tarcze 225 (DOHC z 1 postu w temacie) oraz wielowypust 22, czy do tego mogę kupić tak jak Jacek sprzęgło od BP SOHC wraz ze skrzynią 1.3 z 323c (200mm i 20 wielowypust)? Czy to złoży się P&P ? Czy lepiej zregenerować/naprawić i wzmocnić sprzęgło oraz do tego seryjnego sprzęgła kupić skrzynię 1.3? Jak to połączyć aby pasowało?
- Od: 20 paź 2009, 21:07
- Posty: 46
- Skąd: ŁÓdź
- Auto: 323f ba, 1.8 16v kat
Pytanko mało – włożyłem wałki sportowe... narazie nie mam chamowni żeby sprawdzić, ale nie wiem czy czegoś przy wkładaniu nie pomieszałem, bo zapłon wyprzedziłem do końca możliwości ruchu aparatu i ciągle nie ma żadnych niebezpiecznych objawów – bo z tego co rozumiem zapłon przy wałkach ma być wyprzedzony na ok 20 stopni?
:D
- Od: 10 wrz 2008, 08:49
- Posty: 487
- Skąd: Koszalin/Poznan
- Auto: Seat Ibiza ASZ :)
djArias napisał(a):Pytanko mało – włożyłem wałki sportowe... narazie nie mam chamowni żeby sprawdzić, ale nie wiem czy czegoś przy wkładaniu nie pomieszałem, bo zapłon wyprzedziłem do końca możliwości ruchu aparatu i ciągle nie ma żadnych niebezpiecznych objawów – bo z tego co rozumiem zapłon przy wałkach ma być wyprzedzony na ok 20 stopni?
Nie ma czegos takiego jak zaplon przy walkach. trzebaby to wystroic od nowa, wiec poki co radze ustawic seryjnie na 10. Problemy pojawiaja sie przy butowaniu (jedz na 4-ce przy 3 tys obr, jak dasz gazu to mozesz uslyszec spalanie stukowe... za mocno wyprzedzony zaplon). Na jalowym wyprzedzenie zaplonu o 4 stopnie daje zauwazalny wzrost predkosci obrotowej (u mnie np z 800 na 950).
No spalanie stukowego czyli takie metalowe pukanie z silnika? pojawilo sie ... Musze zwolnic zaplon na 15... Inna sprawa ze potrafi zgasnac (na 2 godziny 3 razy zgaslo) na luzie... ;/
Skręciłem zapłon jest lepiej (Lepiej trzyma obroty) –> Mozliwe ze spalanie stukowe bylo slychac podczas jazdy (jak jechalem od 4 tysiecy obrotow taka metaliczna napierdzielanka) a na luzie jak spod maski przepustnica krecilem to byla cisza? czy znowu cos w zawieszeniu mi sie dzieje?
Skręciłem zapłon jest lepiej (Lepiej trzyma obroty) –> Mozliwe ze spalanie stukowe bylo slychac podczas jazdy (jak jechalem od 4 tysiecy obrotow taka metaliczna napierdzielanka) a na luzie jak spod maski przepustnica krecilem to byla cisza? czy znowu cos w zawieszeniu mi sie dzieje?
:D
- Od: 10 wrz 2008, 08:49
- Posty: 487
- Skąd: Koszalin/Poznan
- Auto: Seat Ibiza ASZ :)
djArias napisał(a):No spalanie stukowego czyli takie metalowe pukanie z silnika? pojawilo sie ... Musze zwolnic zaplon na 15... Inna sprawa ze potrafi zgasnac (na 2 godziny 3 razy zgaslo) na luzie... ;/
Skręciłem zapłon jest lepiej (Lepiej trzyma obroty) –> Mozliwe ze spalanie stukowe bylo slychac podczas jazdy (jak jechalem od 4 tysiecy obrotow taka metaliczna napierdzielanka) a na luzie jak spod maski przepustnica krecilem to byla cisza? czy znowu cos w zawieszeniu mi sie dzieje?
Na jalowym tego nie uslyszysz, bo silnik musi byc pod obciazeniem. Na 2-ce moze naewt nie byc slychac podczas przyspieszania,a ana 4-5 bedzie. Dlatego najlepiej testowac wlasnie na wyzszym biegu. Z mojego doswiadczenia na seryjnych walkach moglem u siebie ustawic 14-15 i nie stukalo, ale przy 18 juz bylo slychac stukowe. Ciagle mowimy o statycznym wyprzedzeniu zaplonu (tym z aparatu ).
Jeszcze jedno, spalanie stukowe wystepuje najczesciej (ale nie jest to regula) przy obrotach gdzie masz maksymalny moment. U mnie z reguly 4-5 tys to sie objawialo
mam takie pytanie – sory za zejscie z tematu
ale przegladalem alledrogo cos znalazlem i nie wiem czy ja jestem jakis gupi czy to tak jest
tak wyglada B6BF ktore mam pod maska
http://allegro.pl/item1137826793.html
a niechcący natknalem sie na takie cos od 323
http://allegro.pl/item1101529179.html
optycznie to CAŁKOWICIE ten sam silnik... czyli teoretycznie dało by przełożyć bez zadnych przerobok ?
A bynajmniej dół silnika?
tak wyglada B6BF ktore mam pod maska

a niechcący natknalem sie na takie cos od 323

optycznie to CAŁKOWICIE ten sam silnik... czyli teoretycznie dało by przełożyć bez zadnych przerobok ?
![krzywy :]](./images/smilies/krzywy.gif)
:D
- Od: 10 wrz 2008, 08:49
- Posty: 487
- Skąd: Koszalin/Poznan
- Auto: Seat Ibiza ASZ :)
Witam,
przeczytałem cały temat i tak sobie głośno myślę, że w cale nie jest tak rewelacyjnie z tymi BP-DOHC
Biorąc poprawkę na zmiany: Kompletny remont silnika, wałki, wydech wraz z kolektorem, dolot i strojenie daje przyrost mocy na poziomie 22KM względem serii lub 13KM względem serii 137KM (zależy jak traktować wymianę tłoków na te od wersji bez kata) to bym rzekł że nawet kiepsko to wychodzi. Ciekaw jestem jak Nm wyglądają przy mocy 150KM.
Jacek176 bardzo doceniam twój temat i bardzo żałuje że kilka lat temu nikt nie opisałeś tak dokładnie różnic między oboma silnikami. Gdy jeszcze miałem 323GT to jakieś dokładniejsze info nie występowało. Tylko jakieś ogólniki o tłokach i innym kompie i braku kata oraz sondy. Wiec za to należą ci się słowa uznania.
co do skrzyni biegów to ja należę do tych szczęśliwców którzy nie mieli z nią problemów. Ale sądzę że żywotność tej od B3/B6 wynika też z faktu że zakładając lżejsze koło zamachowe oraz sprzęgło zginęło kilka ładnych Nm.
Wypowiadam sie dlatego że bardzo mnie zainteresował ten temat bo rozważam powrót do 323GT jako auta do Toru ale trochę mnie zniechęcają przyrosty względem nakładów $$$.
Swoją drogą jaki przyrost dała zmian przepływki na Mapsensor, wie ktoś??
przeczytałem cały temat i tak sobie głośno myślę, że w cale nie jest tak rewelacyjnie z tymi BP-DOHC
Jacek176 bardzo doceniam twój temat i bardzo żałuje że kilka lat temu nikt nie opisałeś tak dokładnie różnic między oboma silnikami. Gdy jeszcze miałem 323GT to jakieś dokładniejsze info nie występowało. Tylko jakieś ogólniki o tłokach i innym kompie i braku kata oraz sondy. Wiec za to należą ci się słowa uznania.
co do skrzyni biegów to ja należę do tych szczęśliwców którzy nie mieli z nią problemów. Ale sądzę że żywotność tej od B3/B6 wynika też z faktu że zakładając lżejsze koło zamachowe oraz sprzęgło zginęło kilka ładnych Nm.
Wypowiadam sie dlatego że bardzo mnie zainteresował ten temat bo rozważam powrót do 323GT jako auta do Toru ale trochę mnie zniechęcają przyrosty względem nakładów $$$.
Swoją drogą jaki przyrost dała zmian przepływki na Mapsensor, wie ktoś??
była 2 x 323GLX, była 323GT
Nissan Almera GTI
Nissan Almera GTI
- Od: 7 lip 2006, 13:46
- Posty: 83
- Skąd: O.B.R. Niestachów
a ja bym sie nie zniechecal zabardzo moca.widac nie bardzo ona odzwierciedla rzeczywista wartosc auta.auto jacka z 151 konmi oprzysopeisza do setki w 6,6 sekundy?malo?integra 1,8vti nie ma szans ze sxwoimi 192 konmi.
http://www.wroom.pl/dane,techniczne,hon ... ;6027.html
http://www.wroom.pl/dane,techniczne,hon ... ;6027.html
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
Przede wszystkim silniki BP z tego okresu maja slabe sterowanie dawka paliwa. Na wysokich obrotach jest bardzo przelane. Konwersja na map sensor daje niewiele (troche odtyka dolot),ale sterowanie paliwem nadal jest niedokladne. Najlepiej podpiac sie pod wtryski i zmieniac czas ich otwarcia, lub przejsc na standalone przy uzyciu np ECU mastera 3.
Z tego co wiem, to po wprowadzeniu nowej elektroniki w mx-5 ze 128 koni uzyskano 133 konie sama elektronika (silnik fizycznie identyczny).
Z tego co wiem, to po wprowadzeniu nowej elektroniki w mx-5 ze 128 koni uzyskano 133 konie sama elektronika (silnik fizycznie identyczny).
djArias napisał(a):optycznie to CAŁKOWICIE ten sam silnik... czyli teoretycznie dało by przełożyć bez zadnych przerobok ?A bynajmniej dół silnika?
Tylko optycznie
PumaRST napisał(a):przeczytałem cały temat i tak sobie głośno myślę, że w cale nie jest tak rewelacyjnie z tymi BP-DOHC![]()
Ano ja to cały czas powtarzam. Problemów jest kilka:
-znikoma baza wiedzy, bardzo mało ludzi zajmuje się tuningiem tych silników w wersji N/A, nie ma skąd czerpać pomysłów i nie ma na czyich błędach się uczyć, trzeba odkrywać wszystko samemu.
-brak części tuningowych, w przeciwieństwie do Hond gdzie WSZYSTKO można kupić jak nie w Poslce to na eBayu, tutaj nie ma praktycznie NIC. Mi cudem udało się znaleźć tłoki o wysokiej kompresji (które są sprzedawane na aukcji jako tłoki do KIA
PumaRST napisał(a):Biorąc poprawkę na zmiany: Kompletny remont silnika, wałki, wydech wraz z kolektorem, dolot i strojenie daje przyrost mocy na poziomie 22KM względem serii lub 13KM względem serii 137KM (zależy jak traktować wymianę tłoków na te od wersji bez kata) to bym rzekł że nawet kiepsko to wychodzi. Ciekaw jestem jak Nm wyglądają przy mocy 150KM.
Tak jak już Piwo wspomniał, gdybym nie był na hamowni to pewnie byłbym bardzo zadowolony z efektów
Poza tym nie można liczyć przyrostu mocy od katalogowych 128KM (a tym bardziej od 137KM). Z tego co pamietam to najzdrowszy seryjny BP na forum miał 122KM. I to nie był tak do końca seryjny. Miał chyba wałki od wersji 137KM, no i chyba dolot i wydech zrobiony. Natomiast rekord z drugiej strony skali to chyba 88KM
- Od: 12 wrz 2007, 18:42
- Posty: 2015
- Skąd: Sochaczew
- Auto: MG ZS 180 2002r. (kiedyś była Mazda 323F BG 1.8 dohc 168KM)
Jacek176 napisał(a):Z tego co pamietam to najzdrowszy seryjny BP na forum miał 122KM
A moj mial 134 i w zasadzie poza remontem glowicy i pseudo portingiem nie bylo nic
Pumarst mial kiedys wykres 129 koni i kolo 160nm. Wg opisu silnik seria (mial jeszcze wtrysk LPG i na nim 122-123konie)
Jacek176 napisał(a):Ano ja to cały czas powtarzam. Problemów jest kilka:
-znikoma baza wiedzy, bardzo mało ludzi zajmuje się tuningiem tych silników w wersji N/A, nie ma skąd czerpać pomysłów i nie ma na czyich błędach się uczyć, trzeba odkrywać wszystko samemu.
-brak części tuningowych, w przeciwieństwie do Hond gdzie WSZYSTKO można kupić jak nie w Poslce to na eBayu, tutaj nie ma praktycznie NIC. Mi cudem udało się znaleźć tłoki o wysokiej kompresji (które są sprzedawane na aukcji jako tłoki do KIA), no i jest jeszcze kolektor wydechowy 4-1 (sprzedawany jako kolektor do Forda Escorta GT), który może kiedys sobie kupię.
Ee tam, trzeba tylko chciec i miec pare narzedzi (spawarka, szlifierka). Mysle,ze trzeba po prostu szukac po forach mx-5 , bo ten model jest popularny a silnik mechaniczne identyko, jedynie troche osprzetu sie rozni.
Wbrew pozorom silnik ten wytrzymuje naprawde duzo. Amerykancy na seryjnych BP w mx-5 dmuchaja 1 bara i pod 300 koni wypluwa. Five mial 245 koni na 0.8 bara,a czasem smigal na 1 barze i silnik sie nie wysypal. Tak uwielbiane hondy 1 bara w serii nie wytrzymaja, a np b18c4 seryjne 270 koni znosi maks (zrodla hondziarze).
Tuning N/A to przede wszystkim checi. Trzeba troche poswiecic czasu i zastosowac sprawdzone patenty – kolektor wydechowy 4-1 lub 4-2-1 , ITB, zmyslny wydech, strojenie, moze walki i jakas obrobka glowicy. Mimo to kazdy mod to walka o 5 maks 10 koni, co w przypadku aut doladowanych jest smieszne. Tam walczy sie o 50
jackkpl nie wiem czy dobrze kminie, ale podpięcie DET II żeby zmienić czas wtrysków oraz konwersja z MAF na MAP otwiera w miarę moc tego auta??
ja miałem 131KM 158Nm : układ wydechowy seria od wersji 140KM, kit K&N. (oczywiście ze słabszej wersji)
ja miałem 131KM 158Nm : układ wydechowy seria od wersji 140KM, kit K&N. (oczywiście ze słabszej wersji)
była 2 x 323GLX, była 323GT
Nissan Almera GTI
Nissan Almera GTI
- Od: 7 lip 2006, 13:46
- Posty: 83
- Skąd: O.B.R. Niestachów
PumaRST napisał(a):jackkpl nie wiem czy dobrze kminie, ale podpięcie DET II żeby zmienić czas wtrysków oraz konwersja z MAF na MAP otwiera w miarę moc tego auta??
ja miałem 131KM 158Nm : układ wydechowy seria od wersji 140KM, kit K&N. (oczywiście ze słabszej wersji)
Strojenie na bazie przeplywki jest bardzo trudne, poniewaz na koncu skali obrotow zmiana napiecia wyjsciowego do komputera o 0.01V potrafi zmienic afr o 2 pkt (14:1 –> 12:1). Dlatego podpiecie sie pod wtryski to najlepsza opcja. Niestety w ECU Masterze jest taki problem,ze zle obsluguje "dotryski" komputera mazdowskiego i powoduje sporadyczne czkawki (najbardziej zauwazalne przy naglym dodaniu gazu). Dlatego jak ktos chce dlubac to polecam po prostu zrobienie standalone dla paliwa. Od wczoraj mam u siebie mape w miare ogarnieta (afr od 2 do 7 tys 12-12.5:1) wlasnie na ECU Masterze 3 SA.
Konwersja MAF na MAP nie daje satysfakcjonujacych efektow ze wzgledu na bardzo duze roznice w czulosci czujnikow na niskich obrotach.Auto staje sie mniej przyjemne do jazdy na codzien.
W razie czego chetnie pomoge w odpalaniu SA. Aby cieszyc sie standalone dla paliwa trzeba wydac okolo 600zl (ecu master 500zl, map sensor 100zl) na elektronike i przydalaby sie na czas trojenia sonda szerokopasmowa. Jak sie zastanowic, to taki wydatek troche mija sie z celem, bo uzyska sie zalozmy 5-7koni w porywach. Ja sie w to zaczalem bawic dla wlasnej radochy,a nie dla wynikow
a zastanawiałeś się nad wsadzeniem większych wtrysków??
no chyba że po prostu możliwości adopcyjne seryjnego kompa są na tyle słabe że tak naprawdę tylko SA paliwa ogarnie temat + zapłon i MAP. Co prawda wypadłem z tematu przez ostatni rok jesli chodzi o DET i nie do końca wiem jak rozbudowana jest "3".
a rozwijam temat poniewąż moje obecne auto do toru ma jedną bardzo dużą wadę = waga 1270KG w serii i przy mocy około 160KM jest po prostu słabe do takiej zabawy. I zacząłem sie zastanawiać na HB 323GT (ze względu na sentyment) bo tu waga poniżej 1 tony po odchudzeniu plus moc 150-160KM dało by bardzo fają zabawkę na tor. tym bardziej że widzę dostępność części pod taką zabawę (zawias, hamulce itp) Co prawda marzeniem zawsze był GTX/GTR ale ze względów racjonalnych na tą opcję sie nie zdecyduję.
no chyba że po prostu możliwości adopcyjne seryjnego kompa są na tyle słabe że tak naprawdę tylko SA paliwa ogarnie temat + zapłon i MAP. Co prawda wypadłem z tematu przez ostatni rok jesli chodzi o DET i nie do końca wiem jak rozbudowana jest "3".
a rozwijam temat poniewąż moje obecne auto do toru ma jedną bardzo dużą wadę = waga 1270KG w serii i przy mocy około 160KM jest po prostu słabe do takiej zabawy. I zacząłem sie zastanawiać na HB 323GT (ze względu na sentyment) bo tu waga poniżej 1 tony po odchudzeniu plus moc 150-160KM dało by bardzo fają zabawkę na tor. tym bardziej że widzę dostępność części pod taką zabawę (zawias, hamulce itp) Co prawda marzeniem zawsze był GTX/GTR ale ze względów racjonalnych na tą opcję sie nie zdecyduję.
była 2 x 323GLX, była 323GT
Nissan Almera GTI
Nissan Almera GTI
- Od: 7 lip 2006, 13:46
- Posty: 83
- Skąd: O.B.R. Niestachów
Witam,
piszecie że przepływomierze mają istotne różnice (w odczytach podawanych silnikowi) między sobą ( typ S z 1.8SOHC, a typ U z DOHCa), mógłby ktoś rzucić linkiem potwierdzającym to? Skoro robili więcej typów (co najmniej 3 w BG), to znaczy że czymś się różnią.. ale według serwisówki do 323 nie są wypisane różne wartości (tabela ze str.90), więc o co chodzi?
Badał ktoś sprawe?
piszecie że przepływomierze mają istotne różnice (w odczytach podawanych silnikowi) między sobą ( typ S z 1.8SOHC, a typ U z DOHCa), mógłby ktoś rzucić linkiem potwierdzającym to? Skoro robili więcej typów (co najmniej 3 w BG), to znaczy że czymś się różnią.. ale według serwisówki do 323 nie są wypisane różne wartości (tabela ze str.90), więc o co chodzi?
Badał ktoś sprawe?
/ Jaro, pozdr.
Kupię osłone silnika (skrzyni) od lewej strony (l. koła)! i prawy przedni chlapacz do Xed6!
323 BestGeneration[*]

Kupię osłone silnika (skrzyni) od lewej strony (l. koła)! i prawy przedni chlapacz do Xed6!
323 BestGeneration[*]

- Od: 7 mar 2008, 14:40
- Posty: 366
- Skąd: PL -> SBI
- Auto: JMZ 323 BGT
JMZ X6 V6
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości
Moderator
Moderatorzy Tuning i modyfikacje