turbina w 323f 1,8 16v?

Postprzez Papajo » 26 cze 2006, 22:21

Briareos napisał(a):Ale ty masz FP teraz, nie? On ma przecież nie ma HLA (czy się mylę)? Z hydrauliką popychaczy się sprawa doboru oleju komplikuje, bo są skubańce wybredne.


hihihi no wlasnie ja mam FP a on jest na mechanice ;)


Briareos napisał(a):Jedyna wzmianka o mocniejszych korbowodach w GTX dotyczy 323 z silnikiem B6-T, a nie BP-T. Przegryzam się teraz przez linki do GTX i GTR, zobaczymy co tam mądrego napisali. Już widzę, że co strona to inne oznaczenia na odmiany BP stosują...

swego czasu Burry udostepnił mi Technical Data odnosnie GTX/GTR – są tam chyba wszystkie dane jakich potrzebujesz (łącznie z rysunkami) Mam to teraz przed sobą wydrukowane. Jak znajdę to w wersji PDF (musze poszperac na dysku) to moge Ci udostepnić jesli chcesz......
...nigdy nie zrezygnuję z marzeń...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2004, 15:45
Posty: 393
Skąd: Wa-wa
Auto: był SR13 D-Spec, jest Sky R33 Type M Spec II

Postprzez siwy_dymek » 26 cze 2006, 22:23

Papajo napisał(a):pewnie i by przeszło ale zanim turbinka napompowałaby taki duzy kolektor to wieki by minęły – w przypadku innego customowego kolektora chodzi głownie o zmniejszenie jego wymiarów i zmniejszenie ewentualnego laga


No tyle ze od turbiny do kolektora i tak jest kawal drogi, wiec mysle ze to co moze jeszce kolektor zmagazynowac nie bedzie cdzynic duzej roznicy! Wszystko wychodiz w praniu! Zakladasz turbo na seryny kolektor i sprawdzasz jak wszystko smiga...

Briareos napisał(a):Nie no, panowie, jak się ma turbo, to nie VICS/VRIS. I to jest oczywiste

jasna sprawa, nikt tego nei kwestionuje
Forumowicz
 
Od: 10 sty 2006, 17:29
Posty: 608

Postprzez Papajo » 26 cze 2006, 22:37

siwy_dymek napisał(a):No tyle ze od turbiny do kolektora i tak jest kawal drogi, wiec mysle ze to co moze jeszce kolektor zmagazynowac nie bedzie cdzynic duzej roznicy!

tylko Ci sie tak wydaje ;)

siwy_dymek napisał(a):Wszystko wychodiz w praniu! Zakladasz turbo na seryny kolektor i sprawdzasz jak wszystko smiga...

...i robic sobie podwojna robote <oczy> wiadomo ze przy mniejszym kolektorze ssacym ( a przynajmniej nie przy takim dwudzielonym monstrum jak jest u mnie) bedzie mniejszy lag i silnik bedzie szybciej reagował na gaz. Wiec moze lepiej od razu rozpracować ten problem i zrobić inny kolektor ssacy <oczy>
...nigdy nie zrezygnuję z marzeń...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2004, 15:45
Posty: 393
Skąd: Wa-wa
Auto: był SR13 D-Spec, jest Sky R33 Type M Spec II

Postprzez siwy_dymek » 26 cze 2006, 23:21

Papajo napisał(a):Wiec moze lepiej od razu rozpracować ten problem i zrobić inny kolektor ssacy


Z tego co widizalem to kolektor jest skrecany z 2 elementow! Dorobic tylko gorny i po robocie!
Forumowicz
 
Od: 10 sty 2006, 17:29
Posty: 608

Postprzez Briareos » 27 cze 2006, 00:14

Papajo napisał(a):Jak znajdę to w wersji PDF to moge Ci udostepnić

Jakbyś tak znalazł, to daj znać na PW.

siwy_dymek napisał(a):kolektor jest skrecany z 2 elementow! Dorobic tylko gorny i po robocie!

VICS jest w dolnej części, a właściwie to obejmuje obie. Można się przy okazji EGRa pozbyć, więc lepiej założyć dedykowany element. Może zwolni się trochę miejsca, bo przypominam że trzeba jeszcze gdzieś intercooler zmieścić. W BG to nie taki problem, tam wchodził BP-ZET z osprzętem, ale w BA...
Forumowicz
 
Od: 21 lip 2005, 16:26
Posty: 906 (0/1)
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda 323F BA 1.8 '95

Postprzez siwy_dymek » 27 cze 2006, 00:21

Briareos napisał(a):o przypominam że trzeba jeszcze gdzieś intercooler zmieścić

jak dla mnei to tylko w zderzaku przed chlodnica silnika! To jest najlepsze miejsce dla ic-ka! No a wracajac do kolektora dolotowego, zauwaz jedna rzecz, mamy tak: filtr stozkowy-->rura-->turbina (tu nam zaczyna sie sprezanie)-->rura (jakis metr spokojnie)-->IC (miesci dosc duzo powietrza)-->znowu rura (metr spokojnie)-->kolektor dolotowy

No i teraz tak patrzac na to, zastanow sie na czym bedzie najwiekszy lag? Z lag'iem jest tak, ze od momentu kiedy turbina zacznie tloczyc, do uzyskania efektuy przyrostu mocy musi minac troche czasu, dlaczego? Bo powietrze jest scisliwe i w calym tym ukladzie zacznie sie lekko sciskac...ale mysle ze nie jest to az tak duzy tragizm! ;)
Forumowicz
 
Od: 10 sty 2006, 17:29
Posty: 608

Postprzez tomekrvf » 27 cze 2006, 09:10

Panowie, kolektor dolotowy może zostac taki sam. Na przykładzie Evo IX mogę powiedzieć że pojemność układu dolotowego – od turbiny do kolektora jest kilka razy większa od pojemności samego kolektora. Poza tym kolektor dolotowy w Evo jest praktycznie taki sam jak w normalnym Lancerze 2.0 (silnik 4G63). Odpowiedź turbiny jest zależna od budowy samej turbosprężarki. W Evo także wirniki kompresora i turbiny wykonane są z kosmicznych materiałów w związku z tym zespół turbiny ma małą bezwładność.
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2003, 19:51
Posty: 1965 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: Galant 2.5V6
VTR1000F
Alfa 147

Postprzez siwy_dymek » 27 cze 2006, 10:26

tomekrvf napisał(a): Na przykładzie Evo IX mogę powiedzieć że pojemność układu dolotowego – od turbiny do kolektora jest kilka razy większa od pojemności samego kolektora


dokladnie o to mi chodzilo!

Turbo lag zalezy tez wlasnei w duzym stopniu od turbiny! My tu oczywiscie mowimy o stosunkowo malej turbince do 323, jej moment bezwladnosciowy jest mniejszy, syzbciej sie rozkreci, niz jakas duzo turbina, nie wspominajac juz o tej co jest w tej corvetcie 4x4 gdzie turbina jest wieksza od glowy czlowieka!
Forumowicz
 
Od: 10 sty 2006, 17:29
Posty: 608

Postprzez Papajo » 27 cze 2006, 15:34

tomekrvf napisał(a):Panowie, kolektor dolotowy może zostac taki sam. Na przykładzie Evo IX mogę powiedzieć że pojemność układu dolotowego – od turbiny do kolektora jest kilka razy większa od pojemności samego kolektora. Poza tym kolektor dolotowy w Evo jest praktycznie taki sam jak w normalnym Lancerze 2.0 (silnik 4G63). Odpowiedź turbiny jest zależna od budowy samej turbosprężarki. W Evo także wirniki kompresora i turbiny wykonane są z kosmicznych materiałów w związku z tym zespół turbiny ma małą bezwładność.

Moze i moze ;) tego nikt nie neguje. Ale jesli bawiłbym sie w inwestycje pt. Turbo i inwestował XXX $ to chyba jednak pokusiłbym sie o inny kolektor (czyt. mniejszy i nie "dzielony" jakas klapką) Zostawianie seryjnego potraktowałbym tylko jako tnięcie kosztów :|

Jesli chodzi o Mitsubishi to nie wiem jakich rozmiarów jest kolektor w Evo a jakich w seryjnym Lancerze. Wiem tylko ze u mnie jest "monstrum" ktore moze mieć wpływ na laga.
Tymbardziej, ze rozmawiamy tutaj o najlepszych rozwiazaniach a niekoniecznie najtańszych ;)
...nigdy nie zrezygnuję z marzeń...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2004, 15:45
Posty: 393
Skąd: Wa-wa
Auto: był SR13 D-Spec, jest Sky R33 Type M Spec II

Postprzez tomekrvf » 27 cze 2006, 15:50

A może prościej kupić GTRa? 4WD, sztywny zawias, lepsze hamulce no i jak turbina ładuje 1 bar to auto ma coś około 230 KM
Papajo napisał(a):Jesli chodzi o Mitsubishi to nie wiem jakich rozmiarów jest kolektor w Evo a jakich w seryjnym Lancerze

Jak już napisałem Papajo kolektory wiele się nie różnią. Kolektor jest mniej więcej taki jak BP DOHC. Uwierz mi że pojemność kolektora w porównaniu do pojemności przewodów powietrznych o średnicy około 80mm i intercoolera wielkiego jak w ciężarówce to pestka. Evo chyba nie należy do tych najtańszych lecz najlepszych rozwiązań ;)
Tak wygląda kolektor w dziewiątce
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2003, 19:51
Posty: 1965 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: Galant 2.5V6
VTR1000F
Alfa 147

Postprzez Papajo » 27 cze 2006, 16:02

Czyli reasumując: nawet przy bardzo profi instalacji turbo zostawiłbyś seryjny kolektor ssący, tak?
Oczywiscie jedyną modyfikacja byłoby usuniecie "klapki"
...nigdy nie zrezygnuję z marzeń...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2004, 15:45
Posty: 393
Skąd: Wa-wa
Auto: był SR13 D-Spec, jest Sky R33 Type M Spec II

Postprzez tomekrvf » 27 cze 2006, 16:15

W przypadku silników turbodoładownych trudno mówić o zjawiskach falowych na dolocie więc temat kolektora dolotowego odpuściłbym sobie. Bardziej skupiłbym się na kolektorze wydechowym żeby odpowiednio napedzić turbinę. A tu już jest spore pole do popisu gdyż sposobów zasilania turbosprężarki jest wiele
Full Time 4WD
VTR 1000F
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2003, 19:51
Posty: 1965 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: Galant 2.5V6
VTR1000F
Alfa 147

Postprzez Papajo » 27 cze 2006, 16:54

tomekrvf napisał(a):Bardziej skupiłbym się na kolektorze wydechowym żeby odpowiednio napedzić turbinę. A tu już jest spore pole do popisu gdyż sposobów zasilania turbosprężarki jest wiele


no wlasnie <oczy>
to jest zdjecie silniczka madzi 323F (BJ) rocznik 2002 z motorkiem FS – uturbionym przez tego Kanadyjczyka o ktorym wczesniej wspominałem (zrobił to sam w garazu)
Zwróccie uwage na ten nietypowy kolektor wydechowy, o ktorym pisałem wczesniej <oczy>

Obrazek

Wogole zauwazylem, ze za "wielką wodą" taki patent z kolektorem wydechowych jest bardzo popularny.
Jego pozytywy to latwość "serwisowania" turbinki oraz jej lepsze chłodzenie (nie grzeje się tak bardzo)
Podobno lag jest nieodczuwalny :|
...nigdy nie zrezygnuję z marzeń...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2004, 15:45
Posty: 393
Skąd: Wa-wa
Auto: był SR13 D-Spec, jest Sky R33 Type M Spec II

Postprzez Briareos » 27 cze 2006, 17:00

tomekrvf napisał(a):A może prościej kupić GTRa?

To jest pójście na łatwiznę :P Ale (niestety) prawda jest taka że przy napędzie na przednią oś tylko, 4-palczastych piastach, oraz hamulcach z wersji 1.8, to nie ma co się bawić w robienie rakiety z silnika...
Są tacy, co preferują ryk wolnossącego BP przy 6 tysiącach :D

Ten rysunek intercoolera to jest z Lancera? Masz może jakieś zdjęcia silnika BP turbo, na którym coś widać bardziej w szczegółach? Co widzę w obrazek w EPC to aż się prosi żeby był wektorowy i można go było obracać, bo te perspektywy rzutów to strasznie dobierali...
Ostatnio edytowano 27 cze 2006, 17:02 przez Briareos, łącznie edytowano 1 raz
Forumowicz
 
Od: 21 lip 2005, 16:26
Posty: 906 (0/1)
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda 323F BA 1.8 '95

Postprzez siwy_dymek » 27 cze 2006, 17:00

W przypadku silników turbodoładownych trudno mówić o zjawiskach falowych na dolocie więc temat kolektora dolotowego odpuściłbym sobie. Bardziej skupiłbym się na kolektorze wydechowym żeby odpowiednio napedzić turbinę. A tu już jest spore pole do popisu gdyż sposobów zasilania turbosprężarki jest wiele


Dokladnie tak! Poza tym na laga wlasnie wplyw wiekszy bedziem iec kolektor wydechowy! Jesli bedzie bardzo krotki, to lag bedzie maly, bo ledwo nacisniesz na gaz, spaliny zaczna wylatywac z silnika i od razu maja duze cisnienie! To wlasnie dluzszy kolektor wylotowy moze spowodowac wiekszego laga!
No i jescze raz powtorze-to ze dolotowy ma duza pojemnosc, to ejst tylko znikomy procent pojemnosci calego ukladu! Pmysl o oporach jakei sa w IC, przeciez to jest sitko z rurek! A jaka dlugosc wszystkich rur!! To wlasnie one musza miec czas zeby sie wypelnic odpowiednia ilosciach powietrza aby bylo odpowiednie sprezanie! Tyle ze przy wysokich obrotach to jets to chwila moment! Ja nawet teraz dochodze do wniosku, ze klapka by mobgla zostac, bo turbina i tak dopiero tak od 2500-3000zacznie tloczyc, i to bedzie i tak slimakowate, wiec zeby gazy mialy lepsza predkosc, to klapka jest zamknieta i mamy efekt powiedzmy troche leposzy niz normalnie przy 5k rpm z otwarta klapka, pozneij przy 4 tys turbina sie juz ladnie nam rozpedzila, dmucha pozadnie i otwiera nam sie klapka i mamy full power! Powiem wiecej, przy tych nizszych obrotach eliminujemy efekt laga, bo uklad na wysokosci klapki dostaje zwezenia z szerszego na wezszym, co zatem daje nam efekt szybszego pzreplywu w miejscu zwezenia! Suma sumarum wydaje mi sie, ze powodowaloby to taki efekt przejsciowy, bez naglego kopa! Zastanawia mnie tylko jak dlugo by klapka pozyla na takim boost'cie!
Forumowicz
 
Od: 10 sty 2006, 17:29
Posty: 608

Postprzez siwy_dymek » 27 cze 2006, 17:09

Papajo napisał(a):to jest zdjecie silniczka madzi 323F (BJ) rocznik 2002 z motorkiem FS – uturbionym przez tego Kanadyjczyka o ktorym wczesniej wspominałem (zrobił to sam w garazu)


uwazam ze to jest dupiato zrobione! ...ale nie znam sie na tym, wiec moge sie mylic, w kazdym razie pierwsyz raz tak widze! A co do chlodzenia turbiny, to nie iwme czy tam ma lepsze chlodzenie :| a po za tym zauwaz, ze gosciowi wcale nie chodizlo, zeby ona byla zimna, bo kolektor jest zaizolowany zeby spaliny mialy jak najwieksz temeperature! Mnie to rozwiazanie nei pzrekonuje! Jak dla mnei to ktos sie kierowal tym, zeby kolektor wydechowy byl jak najdluzszy i tylko w taki sposob dalo sie to osiagnac (bo przeciezn ie wlozy sie turbo pod silnikiem) -ale po co jest taki dlugi, to jets dla mnei zagadka!
Forumowicz
 
Od: 10 sty 2006, 17:29
Posty: 608

Postprzez Briareos » 27 cze 2006, 17:12

siwy_dymek napisał(a):Zastanawia mnie tylko jak dlugo by klapka pozyla na takim boost'cie!

VICS jest sterowany podciśnieniowo i działa tylko powyżej 3 lub 4 tysięcy, jeśli mnie pamięć nie myli. "Klapka" musi wylecieć w całości, jak będzie turbo. Otwory – to zależy, ale pewnie lepiej je będzie czymś porządnie zaślepić. Odmę trzeba przepiąć, albo zostawić tylko tą do rury za filtrem powietrza. Trzeba będzie inaczej rozwiązać sterownie regulatorem ciśnienia na linii wtrysków (nie wiem co tym steruje w wersji turbo, może ECU bezpośrednio?).

O ile rozumiem że wielkość kolektora nie gra prawie żadnej roli, o tyle jego budowa po prostu wymaga sporych ingerencji, żeby wytrzymał instalację turbo. I z tego choćby powodu składniam się ku temu samemu wnioskowi co Papajo – tzn. jak już turbo, to nie po najmniejszej linii oporu. Nowy, jednoczęściowy kolektor pozwoli zdjąć i zachować stary nienaruszony, jakby tak trzeba było kiedyś się tego turbo pozbyć (np. turbina umrze).
Forumowicz
 
Od: 21 lip 2005, 16:26
Posty: 906 (0/1)
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda 323F BA 1.8 '95

Postprzez Papajo » 27 cze 2006, 22:54

siwy_dymek napisał(a):uwazam ze to jest dupiato zrobione!

tez tak sadzilem dopóki nie poczytalem troche o tym aucie i jego tworcy. Wyniki mowią same za siebie ;)
poza tym wspominalem juz ze:
Papajo napisał(a):za "wielką wodą" taki patent z kolektorem wydechowych jest bardzo popularny.



siwy_dymek napisał(a):a po za tym zauwaz, ze gosciowi wcale nie chodizlo, zeby ona byla zimna, bo kolektor jest zaizolowany zeby spaliny mialy jak najwieksz temeperature!

hihihi Siwy i tu sie mylisz ! Izolacja kolektora wydechowego nie jest wcale po to aby spaliny mialy wieksza temperature, tylko po to aby obnizyc temperature w komorze silnika przez izolacje ciepla wytwarzanego wlasnie przez spaliny (kolektor sie [tiiit] nagrzewa). Eliminuje to troche efekt zaciagania goracego powietrza przez filtr. Wszakże chodzi wlasnie o to aby pod maską bylo jak najchlodniej ;)
Zeby bylo ciekawiej powiem ze i ja mam zaizolowany kolektor wydechowy (mimo ze mam N/A).
Zrobilo sie o tyle chłodniej ze po palowaniu moge bez obaw dotknąć kolektor i jest wyczuwalne obnizenie temperatury w komorze silnika. Kiedys jak otworzylem maskę to kolektora nie mogłbym dotknąc bez poparzenia...

Co do kolektora ssacego o zmiennej pojemnosci (z klapką) to doczytalem sie ze i FilipN w swojej Suprze (N/A uturbiane przez Tomaracing) tez miał z tym problem. Skonczyło sie na wymianie kolektora.
http://www.streetracing.pl/forum/viewtopic.php?t=18737
...nigdy nie zrezygnuję z marzeń...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2004, 15:45
Posty: 393
Skąd: Wa-wa
Auto: był SR13 D-Spec, jest Sky R33 Type M Spec II

Postprzez siwy_dymek » 27 cze 2006, 23:16

Papajo ale zauwaz to: moc 325KM@5750 moment 420Nm@5600
Poza tym ten koles tam pisze, ze wiekszosc uturbionych supr jezdzi na kolektorze seryjnym!
Forumowicz
 
Od: 10 sty 2006, 17:29
Posty: 608

Postprzez Papajo » 28 cze 2006, 08:57

Siwy – chodziło mi tylko o pokazanie problemu. Wiadomo ze nie bede porownywał silnika 2JZ-GE/2JZ-GTE z mazdowskimi konstrukcjami ... problem z kolektorem moze wystapić i dlatego ciagle nie jestem w 100% pewien czy pomysł zostawiania seryjnego jest dobry <oczy>

P.S. Poza tym ta Supra ma juz około 420KM i 510 Nm ;)
...nigdy nie zrezygnuję z marzeń...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2004, 15:45
Posty: 393
Skąd: Wa-wa
Auto: był SR13 D-Spec, jest Sky R33 Type M Spec II

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy Tuning i modyfikacje