Stabilizatory

Postprzez Bimbak » 18 sie 2009, 10:10

piwo napisał(a):to ze nadwozie sie mniej przechyla nie powoduje ze srodek ciezkosci tez sie mniej przesuwa na zewnatrz?

przesuwa się owszem ale nie tak bardzo jak się podnosi.
piwo napisał(a):to ze sie srodek ciezkosci mniej przesuwa na zewnatrz nie ma wplywu na to ze wewnetrzne kolo dostanie wieksza mase a wiec i wiekszy nacisk a wiec i wieksza przyczepnosc?

Chyba źle to rozumiesz. Nie możesz tak ściśle wiązać nacisku z przyczepnością bo na przyczepność wpływają także siły boczne w zakrętach.
piwo napisał(a):poza tym nadwozie sie mneij ugina a wiec belka poprzeczna do ktorego przymocowane sa wahacze sie mneij ugina wzgledem asfaltu a wiec i geomentria sie mniej zmienia wzgeldem asfaltu.ale to chyba jest juz jasne.
Geometria zawieszenia? Belka się ugina? Nie możesz zakładać że zmienia ci się gometria zawieszenia podczas jazdy.
piwo napisał(a):wiec chodzi mi tylko teraz czy nacisk na wewnetrzne kolo poprzez grubszy stabilizator i mniejszy transfer mas na zewnatrz sie zwiekszy czy nie?

Znowu. Nie możesz wiązać ściśle przyczepności z naciskiem – to nie jest jednoznaczne
Pozdrawiam, Tomek

Drinking wine and killing time
Avatar użytkownika
Forumowicz
CUP 2017 miejsce 2
 
Od: 17 maja 2005, 20:55
Posty: 3095 (23/155)
Skąd: Śrem
Auto: ponton i dziadkowóz, Moto: lyter

Postprzez piwo » 18 sie 2009, 10:44

tarcxie rowna sie nacisk razy wspolczynnik tarcia.przyczepnosc scisle zalezy od nacisku a wiec masy i przyspieszenia.
druga sprawa ugiecie belki troche zle sie wyrazilem.chodzilo mi o zmiane polozenia belki poprzecznej wzgeledem ziemi.w czasie jazdy na wprost belka jest rownloleglka do asfaltu.podczas skretu nadwozie sie przegina a wraz z nim zamocowana do neigo belka.a wiec belka tworzy do asfaltu kat.i poprzez to zmienaja sie tez katy kol do asfaltu.
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
Avatar użytkownika
Koordynator Zlotów
 
Od: 13 lut 2005, 13:05
Posty: 4883 (270/146)
Auto: Opel Speedster 2001r. B207r,930kg,LSD,RWD, RaceTCS,semislick,320KM
1/4: 12,394s
tor Poznań: 1m48,4s
tor Łódź 57,5s
Mazda 3 BM sedan 2014r.

Postprzez Bimbak » 18 sie 2009, 11:03

piwo napisał(a):tarcie rowna sie nacisk razy wspolczynnik tarcia.

niestety nie jest to takie proste ... w trakcie jazdy nie ma mowy o tarciu statycznym. Jednocześnie doświadczasz tarcia tocznego i ślizgowego ponieważ takie siły działają na koła.
piwo napisał(a):druga sprawa ugiecie belki troche zle sie wyrazilem.chodzilo mi o zmiane polozenia belki poprzecznej wzgeledem ziemi.w czasie jazdy na wprost belka jest rownloleglka do asfaltu.podczas skretu nadwozie sie przegina a wraz z nim zamocowana do neigo belka.a wiec belka tworzy do asfaltu kat.i poprzez to zmienaja sie tez katy kol do asfaltu.

na moje to jest to pomijalne
Pozdrawiam, Tomek

Drinking wine and killing time
Avatar użytkownika
Forumowicz
CUP 2017 miejsce 2
 
Od: 17 maja 2005, 20:55
Posty: 3095 (23/155)
Skąd: Śrem
Auto: ponton i dziadkowóz, Moto: lyter

Postprzez Paweł » 18 sie 2009, 11:12

piwo napisał(a):sila odsrodkowa dziala na nazwijmy to drzwi.a podnoszac auto na lewarku dzialaja nadal tylko sily przyciagania ziemskiego

Nie ma znaczenia czy siłę tworzącą moment (przechylający nadwozie) przyłożysz poziomo, czy pionowo. Przecież, żeby odkręcić nakrętkę nie trzeba jakoś specjalnie ustawiać klucza. ;)

Bimbak napisał(a):Geometria zawieszenia? Belka się ugina? Nie możesz zakładać że zmienia ci się gometria zawieszenia podczas jazdy.[...]na moje to jest to pomijalne

Prowadzenie koła w ustalony sposób względem podłoża (przyjmijmy w uproszczeniu, że prostopadle) jest akurat najistotniejsze w działaniu stabilizatora, jeśli chodzi o utrzymanie przyczepności. Przechylenie nadwozia i/lub ugięcie prostego systemu zawieszenia powoduje, że zmienia się kąt oparcia koła o podłoże, zmienia się więc kształt powierzchni styku i maksymalne siły możliwe do przeniesienia znacznie maleją.

Wracając do tematu wewnętrznego koła, to można przyjąć, że sztywny drążek stabilizatora zmniejsza przyczepność na wewnętrznym kole. Dzieje się to w wyniku przekazania momentu przechylającego przez drążek na z koła. Zewnętrzne koło jest dodatkowo dociskane, a wewnętrzne unoszone. Po wyjęciu drążka efekt ten jest niwelowany elastycznością zawieszenia.
Ostatnio edytowano 18 sie 2009, 11:39 przez Paweł, łącznie edytowano 1 raz
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/955)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez piwo » 18 sie 2009, 11:33

tarcie toczne tez zalezy od nacisku http://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcie_toczne
odnosnie sily nie wiem do czego uderzasz.bo jak przyloze sile z boku to wypaadkowa z sila grawitacji bedzie wieksza i miala inny kierunek niz jak na auto dziala tylko sila grawitacji pionowo w dol.ale moze nie rozumiem do czego uderzasz.
czyli co jednak grubszy satbilizator na asfalcie to dovbra sprawa?
dalej wniosek pierszy to
to ze geometria zawieszenia bedzie lepsza
a co z kolem wewnetrzym?bo tego nadal nie wiem.czy bedzie mialo wiekszy czy mniejszy nacisk na rownym asfalcie.
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
Avatar użytkownika
Koordynator Zlotów
 
Od: 13 lut 2005, 13:05
Posty: 4883 (270/146)
Auto: Opel Speedster 2001r. B207r,930kg,LSD,RWD, RaceTCS,semislick,320KM
1/4: 12,394s
tor Poznań: 1m48,4s
tor Łódź 57,5s
Mazda 3 BM sedan 2014r.

Postprzez Bimbak » 18 sie 2009, 11:49

tco_tm napisał(a):[...] Przechylenie nadwozia i/lub ugięcie prostego systemu zawieszenia powoduje, że zmienia się kąt oparcia koła o podłoże, zmienia się więc kształt powierzchni styku i maksymalne siły możliwe do przeniesienia znacznie maleją.
No tak ale myślę – to tylko moje zdanie – że te "wartości" zmieniają się praktycznie cały czas podczas jazdy, bo każdy zakręt, każda nierówności wymaga współpracy od auta i jego zawieszenia także maks. wartość sił możliwych do przeniesienia będą zmieniać się nieustannie to rosnąc lub malejąc. Uśrednianie tego chyba nie ma specjalnego sensu stąd moja sugestia by to pominać.
piwo napisał(a):tarcie toczne tez zalezy od nacisku http://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcie_toczne
Tak, ale nie tylko i wyłącznie
EDIT: Trochę namieszałem z tym tarciem... moje wypociny w sumie można olać bo niechce mi się tego prostować.
piwo napisał(a):czyli co jednak grubszy satbilizator na asfalcie to dovbra sprawa?
względnie tak :D ale nie zawsze hahaha
Ostatnio edytowano 18 sie 2009, 12:15 przez Bimbak, łącznie edytowano 1 raz
Pozdrawiam, Tomek

Drinking wine and killing time
Avatar użytkownika
Forumowicz
CUP 2017 miejsce 2
 
Od: 17 maja 2005, 20:55
Posty: 3095 (23/155)
Skąd: Śrem
Auto: ponton i dziadkowóz, Moto: lyter

Postprzez Gared » 18 sie 2009, 11:52

Wedle tego co zostało tu napisane i tego co wiem z nieco innych źródeł nacisk na wewnętrzne koło – niezależnie od gładkości asfaltu – będzie się zmniejszał wraz ze zwiększaniem grubości stabilizatora.
Obrazek
Miód jest dla mięczaków. Prawdziwi mężczyźni nie jedzą miodu. Prawdziwi mężczyźni żują pszczoły.
Forumowicz
 
Od: 20 lut 2008, 19:25
Posty: 861 (0/4)
Skąd: Pruszcz Gdański
Auto: Było:
323f bg B6
mx-3 K8
mx-3 KL
323f BA GT KL
Jest:
Saab 9-5@270KM

Postprzez Paweł » 18 sie 2009, 11:53

piwo napisał(a):odnosnie sily nie wiem do czego uderzasz.bo jak przyloze sile z boku to wypaadkowa z sila grawitacji bedzie wieksza i miala inny kierunek niz jak na auto dziala tylko sila grawitacji pionowo w dol.

Nadwozie jest przechylane momentem, a nie wypadkową siły. Wyobraź sobie wspomnianą nakrętkę – nie ma znaczenia, czy klucz przyłożysz poziomo, czy pionowo. Owszem, jest różnica polegająca na braku siły poprzecznej (poziomej), która pozwala skręcać, odkształcić dodatkowo oponę i zerwać przyczepność, ale nie jest potrzebna, do rozważań nad transferem masy i zmianą geometrii.

piwo napisał(a):a co z kolem wewnetrzym?bo tego nadal nie wiem.czy bedzie mialo wiekszy czy mniejszy nacisk na rownym asfalcie.

Sztywniejszy drążek odciąża wewnętrzne koło.

piwo napisał(a):tarcie toczne tez zalezy od nacisku http://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcie_toczne

Tarcie toczne nie ma wiele lub nic wspólnego z przyczepnością opony do podłoża. Jest to jedynie siła, która spowalnia toczący się pojazd. Siły współpracy opony z asfaltem są bardzo złożone – jest to połączenie tarcia statycznego, dynamicznego, lepkości i mechaniki. Do tej pory nie powstały teoretyczne wzory opisujące wspólnie te zależności. Istnieją natomiast funkcje empiryczne, wyprowadzone przez prof. Pacejkę.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/955)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez piwo » 18 sie 2009, 14:29

skoro grubszy stabilizator odciaza wewnetrzne kolo to oznacza ze przyczepnosc sie chyba pogorszy, chyba ze auto jadac tylko na jednym kole (na zewnetrznym) ale z dobra geometria bedzie jechal szybciej niz na dwoch kolach ale z gorsza geometria.
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
Avatar użytkownika
Koordynator Zlotów
 
Od: 13 lut 2005, 13:05
Posty: 4883 (270/146)
Auto: Opel Speedster 2001r. B207r,930kg,LSD,RWD, RaceTCS,semislick,320KM
1/4: 12,394s
tor Poznań: 1m48,4s
tor Łódź 57,5s
Mazda 3 BM sedan 2014r.

Postprzez Gared » 18 sie 2009, 15:30

Piwo i tu dochodzisz do etapu w którym rozważanie o sztywności samego stabilizatora przechodzi w rozważania o prawidłowym zestrojeniu zawieszenia. Stabilizator to tylko i wyłącznie jeden element i pomijając sztywność sprężyn i amortyzatorów (o pochyleniach kół w różnych płaszczyznach nie wspominając nawet) nie da się odpowiedzieć na postawione przez Ciebie pytanie.
Obrazek
Miód jest dla mięczaków. Prawdziwi mężczyźni nie jedzą miodu. Prawdziwi mężczyźni żują pszczoły.
Forumowicz
 
Od: 20 lut 2008, 19:25
Posty: 861 (0/4)
Skąd: Pruszcz Gdański
Auto: Było:
323f bg B6
mx-3 K8
mx-3 KL
323f BA GT KL
Jest:
Saab 9-5@270KM

Postprzez piwo » 18 sie 2009, 16:17

aha.czyli nic temat ten nie wnosi. <dupa>
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
Avatar użytkownika
Koordynator Zlotów
 
Od: 13 lut 2005, 13:05
Posty: 4883 (270/146)
Auto: Opel Speedster 2001r. B207r,930kg,LSD,RWD, RaceTCS,semislick,320KM
1/4: 12,394s
tor Poznań: 1m48,4s
tor Łódź 57,5s
Mazda 3 BM sedan 2014r.

Postprzez Bimbak » 18 sie 2009, 16:39

piwo napisał(a):aha.czyli nic temat ten nie wnosi.

tak nie mów ... wnosi bardzo dużo.
Po prostu z elementami zawieszenia nie jest jak w grach komputerowych, że grubszy stabilizator daje ci +5 pkt do prędkości w zakręcie i +20 do nitro. ;)

Znasz angielski to to ci się spodoba http://en.wikipedia.org/wiki/Sway_bar
Pozdrawiam, Tomek

Drinking wine and killing time
Avatar użytkownika
Forumowicz
CUP 2017 miejsce 2
 
Od: 17 maja 2005, 20:55
Posty: 3095 (23/155)
Skąd: Śrem
Auto: ponton i dziadkowóz, Moto: lyter

Postprzez piwo » 18 sie 2009, 17:05

znam polski
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
Avatar użytkownika
Koordynator Zlotów
 
Od: 13 lut 2005, 13:05
Posty: 4883 (270/146)
Auto: Opel Speedster 2001r. B207r,930kg,LSD,RWD, RaceTCS,semislick,320KM
1/4: 12,394s
tor Poznań: 1m48,4s
tor Łódź 57,5s
Mazda 3 BM sedan 2014r.

Postprzez Gared » 18 sie 2009, 18:06

piwo – wnosi, wnosi, bo przynajmniej omówiliśmy w miarę dokładnie jak taki stabilizator działa i na co wpływa, a z pewnością sporo osób nie miało o tym pojęcia.

Bimbak – tak to może działa w NFS, ale odpal sobie jakiś symulator i spróbuj ułożyć dobry set do auta. Szybko odkryjesz, że tam działa to tak jak należy – czyli jest to powiązane z pozostałymi elementami zawieszenia ;)
Obrazek
Miód jest dla mięczaków. Prawdziwi mężczyźni nie jedzą miodu. Prawdziwi mężczyźni żują pszczoły.
Forumowicz
 
Od: 20 lut 2008, 19:25
Posty: 861 (0/4)
Skąd: Pruszcz Gdański
Auto: Było:
323f bg B6
mx-3 K8
mx-3 KL
323f BA GT KL
Jest:
Saab 9-5@270KM

Postprzez adam626 » 23 sie 2009, 20:47

widzę tu jeden błąd
że sztywniejszy stabilizator spowoduje odciążenie wewnętrznego koła stabilizator działa jednakową siłą na obu końcach tylko zwrot siły jest przeciwny
czyli rozumiem to tak ze uginające się zewnętrzne koło działa w kierunku ugięcia mniej obciążonego wypadkowymi siłami koła wewnętrznego, jednakowoż wewnętrzne mniej obciążone koło swoim zawieszeniem działa na stabilizator w kierunku przeciwnym. Czyli koło zewnętrzne przez stabilizator powoduje większe ugięcie koła wewnętrznego(nieadekwatnie do jego obciążenia) a koło wewnętrzne przez stabilizator powoduje mniejsze ugięcie koła zewnętrznego.
Czyli część siły odśrodkowej działającej na zewnętrzne koło przez stabilizator przenoszone jest na zawieszenie koła wewnętrznego co zmniejsza przechył nadwozia.
Zadając na początku pytanie miałem na myśli nie potrzebę zakładania sztywniejszego stabilizatora tylko skuteczność seryjnego stabilizatora przy znacznie twardszych sprężynach, innymi słowy czy cała praca seryjnego stabilizatora przy twardszym zawieszeniu nie idzie w ogrzanie jego struktury na skutek pracy samego drążka zamiast w poprawienie prowadzenia auta
Szukam kogoś kto zaopiekuje się GD GT 4WS
Samochód ogólnie sprawny z zadbaną tapicerką co jest unikalne w tym wieku auta.
Wymagający jednak poprawek blacharskich i lakierniczych na które ani ja ani Mazda nie mamy czasu.
Ewentualnych kandydatów zapraszam na PW
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 lis 2003, 15:56
Posty: 774
Skąd: wawa
Auto: 626GD89 GT 4WS

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy Tuning i modyfikacje