Duża T vs mała T – bar barowi nie równy?

Postprzez Neonixos666 » 7 lut 2011, 18:30

I dlatego wymyślono turbiny VTG fajny dół a i w górze tchu jej nie zabraknie :)
Ostatnio edytowano 8 lut 2011, 00:46 przez Neonixos666, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9515 (53/244)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Quaki » 7 lut 2011, 19:09

Neonixos666 ja rozumiem ze to żart jedyna firma która z sukcesami stosuje takie sprężarki w swoich samochodach jest niestety firma porsche a turbina taka kosztuje tyle albo i więcej niż niejeden samochód z modyfikacjami
Pozdrawiam
2,5 v6 czarny
2.2 F2T czerwony
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 14:02
Posty: 189
Skąd: Gdynia
Auto: Ford probe 2,5 V6
Ford probe F2T turbo + nitro

Postprzez Neonixos666 » 7 lut 2011, 19:37

No jest wiele rozwiązań, porsche stosuje zmienną geometrię łopatek turbiny ale powszechne jest rozwiązanie które zmienia kąt natarcia spalin na łopatki (czyli tak jak u mnie :P ) które jest tańsze o zbliżonym działaniu.
Porównałem samochody z takim samym silnikiem ale inną turbiną (stała i zmienna) dmuchają tyle samo ale różnica jest znaczna w jeździe.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9515 (53/244)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Quaki » 7 lut 2011, 21:23

Pokaż mi proszę w którym samochodzie benzynowym benzynowym (oprócz wspomnianego porsche) takie turbiny są używane i chodzą bez problemu :). Ja znam jeszcze jedno takie auto ale bezproblemowe użytkowanie tej jednostce nie groziło :)
Sytuacja w dieslach jest całkiem odmienna z uwagi na inne warunki pracy (chodzi o maksymalne temp spalin
Pozdrawiam
2,5 v6 czarny
2.2 F2T czerwony
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 14:02
Posty: 189
Skąd: Gdynia
Auto: Ford probe 2,5 V6
Ford probe F2T turbo + nitro

Postprzez Fiveopac » 7 lut 2011, 21:57

Temat wydzielony. Prosze kontynowac dyskusje o malej turbinie vs duzej w tym watku.
Less roof, more fun
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
CUP 2017 miejsce 3
CUP 2018 miejsce 3
 
Od: 25 kwi 2005, 20:07
Posty: 4297 (8/33)
Skąd: Bydgoszcz
Auto: MX5 NC 2.5T
RX8 R3

Postprzez Neonixos666 » 8 lut 2011, 00:41

Ale producent przewiduje te same turbiny do benzyny i do diesla tylko inne wartości można osiągnąć stosując je tu albo tu. Jest przekonanie że od diesla to do benzyny się nie nadaje, a otóż się nadaje tylko inne sterowanie musi jej być. Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9515 (53/244)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez siewcu » 8 lut 2011, 00:58

Nie nadaję się, a konkretniej nie w każdym przypadku. Raz się nada, raz nie. Nadają się Holsety(które robią problemy z boostem, bo mają pompować 2b), a małe z diesli się nie nadają, bo temp spalin w benzyniakach jest za duża. Poza tym dobór turbo to sprawa indywidualna przy każdym silniku, i nie można powiedzieć, że silnik wytrzyma jakieś doładowanie bez podania turbiny. Jak wytrzyma 1b z K03, to z K04 może już tego 1b nie wytrzymać...
Forumowicz
 
Od: 23 sty 2011, 15:27
Posty: 60
Skąd: Wrocław

Postprzez brii » 8 lut 2011, 01:18

1 bar = 1bar, tak samo jak 1 metr = 1 metr. Jeśli ciśnienie w przy małej i przy dużej turbinie będzie 1bar to wpadnie tyle samo powietrza – pierwsza będzie dmuchać na 80% sprawności większa na 30% ot cała filozofia.
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8975 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez Barthez » 8 lut 2011, 01:23

Quaki napisał(a):Otóż jest mały haczyk i z niego właśnie biorą się różnice w uzyskiwanej mocy a jest nim temperatura powietrza z fizyki wiemy ze im większa temperatura tym powietrze ma mniejsza gęstość czyli im bardziej powietrze rozrzedzone tym mniejsza ilość atomów tlenu w 1m3 powietrza im mniej tych atomów tym mniej paliwa można w nim spalić i mniej mocy z tego wyjdzie stad właśnie różnice pomiędzy sprężarkami które napompują 1 bar ciśnienia.

zgadza sie <spoko>
ale jest to roznica raczej marginalna – tak jak kilkakrotny pomiar na hamowni, gdzie zdazy nagrzac nam sie dolot – pokazuje 2-3KM mniej
mozna to probowac zniwelowac ICkiem (ale tu wpadamy w bezwladnosc ukladu itd)
jesli dyskutujemy o cwiartce to nikt nie bedzie myslal o malej turbince robiac projekt, a do jazdy po miescie potrzebujemy raczej srednich obr. wiec dla kazdego cos dobrego.

jestem zdania ze 2 takie same silniki, z takim samym zakresem modyfikacji i cisnieniem doladowania rozniace sie wielkoscia turbiny beda sie bardziej roznily charakterystyka niz moca
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 kwi 2005, 19:05
Posty: 3325 (0/5)
Skąd: Earth
Auto: Jest

Postprzez siewcu » 8 lut 2011, 12:50

Co Wy kurde(mam nadzieję, że za to mi nie grozi ban ?) fizyki w szkole nie mieliście ? Żaden nie potrafi zrozumieć tego, że chodzi o CIŚNIENIE, a nie ILOŚĆ/OBJĘTOŚĆ powietrza ? I dowód:
http://i283.photobucket.com/albums/kk29 ... 200SX2.jpg 1 bar, 2l
http://www.fotosik.pl/showFullSize.php? ... 666a835588 1bar+, 1.8
http://www.ital-performance.pl/temp/wykres_301-415.jpg 1 bar, 2l
http://img6.imageshack.us/img6/5690/adrianl.jpg 1 bar, 1.6
Szkoda, że nie znalazłem wykresu. Było gdzieś auto, silnik taki jak w 1, tylko że na 1b miał ponad 100KM więcej.
Forumowicz
 
Od: 23 sty 2011, 15:27
Posty: 60
Skąd: Wrocław

Postprzez brii » 8 lut 2011, 15:07

Przy tym samym silniku (V = const) i doładowaniu 1bar (niezależnie od turbiny) ilość powietrza będzie stała. Przy różnych silnikach (o różnych pojemnościach) 1 bar będzie oznaczał różne ilości powietrza i stąd różne moce.
Wiadomo, że małe turbo nie nadmucha 1 bar do silnika o pojemności 5l ale duża turbina może dmuchać 0,5bar do silnika o pojemności 0.8l tylko będzie to okupione lagiem.
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8975 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez siewcu » 8 lut 2011, 15:37

Silnik taki jak przy 1 wykresie, doładowanie 13psi(czyli 0.1b MNIEJ). http://a615.ac-images.myspacecdn.com/im ... 31e1ee.jpg I ile jest geniuszu ?
Forumowicz
 
Od: 23 sty 2011, 15:27
Posty: 60
Skąd: Wrocław

Postprzez Neonixos666 » 8 lut 2011, 16:54

Może jeszcze za mało wiem ale wydaje mi się że przy danej pojemności silnika mamy do dyspozycji dwie sprężarki (różnej wielkości) ustawione na 1 bar to różnica między nimi będzie tylko taka która szybciej dojdzie to tej wartości 1bar i przy tym ciśnieniu parametry będą zbliżone bo w obu przypadkach to jeden bar. Wykres będzie inny bo jedna może szybciej wstać druga wolniej ale na końcu będzie do samo.

przy różnych silnikach różnica będzie spora bo inna pojemność układu, inne chwilowe zapotrzebowanie silnika na powietrze, itd.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9515 (53/244)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez siewcu » 8 lut 2011, 21:44

http://a615.ac-images.myspacecdn.com/im ... 31e1ee.jpg
http://i283.photobucket.com/albums/kk29 ... 200SX2.jpg
Ten sam silnik, 2 różne turbiny(duża i mała), doładowanie 0.9 i 1 bar. I co, ta sama moc ?
Forumowicz
 
Od: 23 sty 2011, 15:27
Posty: 60
Skąd: Wrocław

Postprzez hopek » 8 lut 2011, 23:25

ale przy jakich obrotach ?? mała turbinka przy 6400rpm miała juz dość a duża dopiero zaczęła sie rozkręcać... W związku z tym, w małej, powietrze już pewnie ładnie sie nagrzewało stąd mniej tlenu i mniejsza moc :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 kwi 2009, 00:56
Posty: 362
Skąd: tu i tam :)
Auto: mx3

Postprzez Neonixos666 » 9 lut 2011, 01:06

Może i ten sam silnik (nie jestem przekonany do końca) ale inny osprzęt. Nawet zmieniając średnice rur doprowadzających sprężone powietrze możemy stracić lub zyskać. Jeśli turbo pompuje 1 bar i zwiększymy przekrój rur to będzie większa pojemność a co za tym idzie nacisk uzyskany rozejdzie się na większą powierzchnię i napompowanie do 1 bara będzie trwało dłużej oraz będzie potrzebne więcej powietrza by zachować 1kg/cm2 przy zachowaniu tej samej turbiny i silnika. Ważne jest to tez przy jakich obrotach uzyskujemy ten 1 bar bo każdy silnik ma max sprawności przy określonych obrotach gdy napełnianie i spalanie mieszanki jest najlepsze. Jeśli max ciśnienie uzyskamy przed tymi obrotami to nam to nic nie da bo i tak silnik nie jest wstanie przerobić takiej ilości w określonym czasie (niskie obroty) a gdy powyżej to już pozamiatane bo silnik już nie jest wydolny generować moc i wartości spadają. Turbo powinno być dopasowane do silnika bo nie problem dmuchnąć 1 bar tylko jak najlepiej go wykorzystać.

moim skromnym zdaniem
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9515 (53/244)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez piwo » 9 lut 2011, 08:39

no ale brii dobrze mowi.1 bar przy ejdenj turbinie to sprawnosc jej bedzie 30% a przy drugiej 70%.i tu caly pies pogrzebany.zle dobrana turbosprezarka to podgrzewanie tloczonego powietrza.czyli wieksze turbo przy 1 barze nie podgrzeje powietrza do 70 stopni jak male turbo tylko do 30 sxtopni.dzieki temu znacznie wieksza moc (o ile przy tej roznicy temperatur latwo obliczyc) i mozna dodatkowo przyspieszyc zaplon co daje dodatkowo potencjal w mocy. wiec ogolnie mozna powiedziec ze bar barowi nie rowny(skrotowe myslenie dla ilosci powietrza docierajacego do silnika). bo powietrze zawarte w danej objetosci pod jednym barem goracego powietrza to nie taka sama masa co powietrze pod 1 barem zimnego powietrza w danej objetosci.
male turbiny przytykaja wydech.co sie dzieje jak zatkamy rure wydechowa? silnik gasnie.tak samo opory stawia wirnik malje turbiny.lopatki wirnika wiekszej stawia mniejsze opory dla spalin.zwlaszcza gdy juz turbina zaczyna pompowac.wtedy ilosc spalin jest spora a wirnik po stronie goracej stanowi dla nich utrudnienie.a wiec tlok w fazie wydechu jest hamowany cisnieniem jakie wytwarza sie miedzy tlokiem a lopatkami wirnika, gdy zawory wydechowe sa otwarte.to cisnienie zabiera moc i dodatkowo podgrzewa turbine.wiec wniosek kolejny 1 bar na dolocie powoduje wzrost okreslony mocy ale z drugiej czesc moc zabiera faza wydechowa.wiec w tym przypadku przy wyzszych cisnieniach spalin lepsza bedzie turbina z wieksza czescia ciepla (latweijszy i szybszy wyplyw spalin)
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
Avatar użytkownika
Koordynator Zlotów
 
Od: 13 lut 2005, 13:05
Posty: 4883 (270/146)
Auto: Opel Speedster 2001r. B207r,930kg,LSD,RWD, RaceTCS,semislick,320KM
1/4: 12,394s
tor Poznań: 1m48,4s
tor Łódź 57,5s
Mazda 3 BM sedan 2014r.

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy Tuning i modyfikacje