Mazda3 2003–2009 (BK)

Silniki 1.6 i 2.0

Dążenie twórców nowych modeli Mazdy do zaprezentowania na rynku samochodu najwyższej jakości, o cechach sportowych, a jednocześnie trwałego, ekonomicznego i przyjaznego dla środowiska, zaowocowało udoskonaleniem silników. Mają zapewnić porywająca jazdę i sprostać wymogom rynku europejskiego. Cechuje je liniowa charakterystyka pracy, duża moc, niskie zużycie paliwa i niska emisja spalin. Mazda3 Hatchback na początku będzie wyposażona w jeden z dwóch silników MZR: 1,6 l 77 kW/105 KM lub 2,0 l 110 kW/150 KM. Obydwa należą do gamy silników rzędowych, 4-cylindrowych DOHC charakteryzujących się cichą pracą, wysokim momentem przy niskich obrotach i zapewniających porywającą jazdę. Na początku 2004 r. pojawiły się Mazdy3 z silnikami: benzynowym MZR 1,4 l oraz dwa wysokoprężne o pojemności 1,6 l typu common rail. Silniki nowej Mazdy3 to jednostki o wysokim stopniu sprężania, wykonane z lekkich stopów, o niskim współczynniku tarcia wewnętrznego, są wystarczająco żwawe a jednocześnie oszczędne. Ich cechą charakterystyczną jest sztywny, wykonany ze stopu aluminium blok cylindrów, lekkie tłoki o poprawionej konstrukcji oraz wykonane z lekkich materiałów korbowody. Elementy te zapewniają bardziej cichą pracę, a w połączeniu z bezobsługowymi zaworami - minimalną utratę energii (mocy) podczas pracy silników oraz mniejsze zużycie paliwa. Mazda3 z silnikiem MZR 1.6 l zachwyca wysoką kulturą pracy i żwawością, przy czym zużywa średnio w cyklu mieszanym 7,2 l na 100km, natomiast z silnikiem MZR 2.0 l - 8 l na 100 km. W układach dolotowych w silnikach wykorzystano nowy sposób dynamicznego doładowania i zawirowania powietrza (Tumble Swirl Control Valve - TSCV) doprowadzanego do komory spalania. Wpływa on na zwiększenie mocy silnika przy małym i średnim obciążeniu, a także zmniejszenie emisji spalin. Oba silniki MZR zyskały szereg udoskonalonych cech wpływających na zwiększenie momentu obrotowego w pełnym zakresie prędkości. Zapewnia to zwinność i moc zarówno w mieście, jak i na autostradzie. Sterowany elektrozaworami zmienny system kanałów dolotowych powietrza (Variable Intake-Air System - VIS) podnosi efektywność działania układu dolotowego i wpływa na gwałtowne zwiększenie momentu obrotowego. Oba silniki zyskały też nowy układ kolektorów wydechowych wykonanych ze stali nierdzewnej o równej długości kanałów, dzięki czemu wypływ gazów jest płynny, co również zwiększa moc i moment obrotowy. Benzynowy silnik 1.6l MZR posiada układ rozrządu o zmiennych fazach otwarcia zaworów ssących S-VT (Sequential Valve Timing) optymalizujący, zgodnie z prędkością obrotową i obciążeniem silnika, czas otwarcia/zamknięcia zaworów ssących. Zmniejszono w ten sposób straty wynikające z cyklów pracy silnika. Poprawiono jego moc i jednocześnie dzięki współdziałaniu z systemem recyrkulacji gazów spalinowych EGR (Exhaust- Gas Recilculation) uzyskano oszczędniejsze spalanie i niższy poziom emisji Co2. Silniki benzynowe Mazdy3 w porównaniu z poprzednimi silnikami mazdowskimi mają odwrócone położenie układów dolotowego i wydechowego. Dolotowy umieszczono z przodu a wydechowy z tyłu silnika. W związku z tym droga wydalanych spalin, do katalizatora, jest znacznie krótsza, a w konsekwencji mniejsza jest strata ciepła i katalizator szybciej nagrzewa się do odpowiedniej temperatury i pracuje z pełną wydajnością. System recyrkulacji gazów spalinowych (EGR) przyczynia się do zmniejszenia ogólnej ilości wydalanych związków, a zwłaszcza tlenków azotu. Oba silniki spełniają normy Euro IV. Spontanicznie reagują na polecenia pedału gazu i z wielką ochotą kręcą się aż po ogranicznik obrotów. Opinii na jego temat w niczym nie zmieni fakt, że gdy pracują z prędkością obrotową powyżej 6 tys. obr./min, spokojne mruczenie zmienia się w agresywny, rasowy ryk. Ale ten odgłos jest niezwykle przyjemny dla ludzi, którzy mają choć trochę benzyny we krwi.

Silnik MZR 1.4 l (62 kW) 84 KM

Całkowicie nowy silnik benzynowy MZR 1,4 l należy do rodziny rzędowych, 4-cylindrowych, 16-zaworowych silników Mazdy MZR. Cechują się one liniową charakterystyką pracy, dużą dynamiką oraz niskim zużyciem paliwa i małą emisją spalin. Nowy silnik będzie dostępny tylko w Maździe3 hatchback. Jest to znakomita propozycja dla klientów poszukujących tych samych wrażeń porywającej jazdy, którą zapewniają wszystkie samochody Mazdy nowej generacji, ale przy niższych kosztach zakupu i eksploatacji.

Silnik ten został przygotowany specjalnie dla rynku europejskiego. Podobnie jak jego więksi bracia jest to lekki, kompletny zespół silnikowy, o wysokim sprężaniu i niskim współczynniku tarcia. Jego cechą charakterystyczną jest sztywny, wykonany ze stopu aluminium blok cylindrów o lekkiej konstrukcji. Praca tego silnika jest bardzo cicha (hałas pracy silnika jest minimalny) dzięki zastosowaniu lekkich tłoków oraz korbowodów.

Redukcję strat z powodu tarcia osiąga się poprzez zastosowanie pierścieni tłokowych o niskim tarciu i bezpodkładkowych popychaczy. Przyczynia się to do obniżenia zużycia paliwa. Mazda3 hatchback z silnikiem 1,4 l MZR zużywa tylko 7,1 l paliwa na 100 km w cyklu mieszanym. Ta oszczędność w zużyciu paliwa nie odbywa się jednak kosztem utraty dynamicznej natury charakterystycznej dla samochodów Mazda. Silnik ten ma układ rozrządu o zmiennych fazach zaworów ssących S-VT (Sequential Valve Timing), który optymalizuje, zgodnie z prędkością obrotową i obciążeniem silnika, czas otwarcia/zamknięcia zaworów ssących. Jednocześnie, dzięki współdziałaniu z systemem recyrkulacji gazów spalinowych EGR (Exhaust-Gas Recirculation) uzyskano oszczędniejsze spalanie i niższy poziom emisji CO2.

Filtr powietrza i kolektor ssący o niskich oporach przepływu oraz nowy układ kolektorów wydechowych, zaprojektowany z nierdzewnej stali, o równej długości kanałów, zapewniają płynny wypływ gazów, co dodatkowo zwiększa moc i moment obrotowy. Silnik MZR 1,4 l osiąga maksymalną moc 62 KW/ 84 KM przy 6000 obr./min. i maksymalny momenty obrotowy 122 Nm przy 4000 obr./min. Mazda3 hatchback wyposażona w tę jednostkę napędową rozpędza się do 100 km/godz. w 14,3 sek., a jej maksymalna prędkość wynosi 169 km/h.

Istotną cechą pracy silnika MZR 1,4 l jest niski poziom emisji związków toksycznych, do czego przyczynia się m.in. zastosowanie nowego sposobu dynamicznego doładowania i zawirowania powietrza (Tumble Swirl Control Valve - TSCV) w układzie dolotowym, który stabilizuje proces spalania, zwłaszcza przy zimnym i nie obciążonym silniku. Podobnie jak w silnikach benzynowych MZR 1,6l i 2,0l również w silniku MZR 1,4 l odwrócono położenie układów dolotowego i wydechowego. Dolotowy umieszczono z przodu a wydechowy z tyłu silnika. W związku z tym droga wydalanych spalin, do katalizatora, jest znacznie krótsza, niż to było poprzednio stosowane w silnikach. W konsekwencji mniejsza jest strata ciepła i katalizator szybciej nagrzewa się do odpowiedniej temperatury, a emisja związków toksycznych jest mniejsza. Nowoczesny system recyrkulacji gazów (EGR) przyczynia się do zmniejszenia ogólnej ilości wydalanych związków, a zwłaszcza tlenków azotu. Benzynowy silnik MZR 1.4 l spełnia normy Euro IV i emituje 169 g/km CO2.