Problemy związane z filtrem FAP / płyn katalityczny

Postprzez romain » 17 lip 2009, 19:46

Przejechałem moją trójką 1,6 diesel 109kM już 80 ttk. Czy dolewka katalizatora jest konieczna? Czy mozna zrobić to poza ASO? Może ktoś z miał z tym do czynienia?
Kupiłem auto w DDR, było prawie dziewicze raptem 8 ttk, bez pierwszego przeglądu.do tej pory jezdzi wyśmienicie. Na baku 1000 km, to nie problem.
Pozdrawiam ekologicznie
R
ps.
uzupełnienie jest "na oko"czy ilość określa komputer?
Początkujący
 
Od: 2 sie 2007, 16:50
Posty: 17
Skąd: Legnica
Auto: mazda 3 1,6 MZCD 109 KM

Postprzez Myjk » 17 lip 2009, 20:10

Niestety temat tego płynu na forum Mazdy nie był zbyt szeroko poruszany. Chyba wcale nie był. Poczytaj fora Citroena i Peugeota – masz u siebie właśnie silnik PSA. Z tego co czytałem ichniejsze fora, dolewkę można wykonać samemu, ale i tak trzeba podłączyć pod komputer i coś tam pogmerać aby system się nie pluł.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 07:01
Posty: 5810 (0/7)
Skąd: Warszawa
Auto: M6'07 GG CR A+

Postprzez widmo82 » 17 lip 2009, 20:30

1000km na baku? Ty chyba robisz wylacznie ekonomiczne trasy bo to wychodzi spalanie ponizej 5l
Moderator "3BK" -Paweł
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 26 paź 2008, 09:23
Posty: 3648 (82/141)
Skąd: Radom
Auto: Mazda3 BK
była: 1,6 Y6 109KM 12.2006
jest: 2.0 LF 150KM 06.2008

Postprzez Miacho » 16 wrz 2009, 17:09

Hmm jakoś nie rozumiem tego wszystkiego. W silnikach HDi jest FAP, który charakteryzuje się właśnie "mokrym" usuwaniem sadzy i odpowiada za to Eolys (ok. 160zł za 1 litr), można go dolać przez wlew, który znajduje się obok korka paliwa lub w bagażniku. W mazdach mz-cd jest DPF i rzekomo ma pracować "na sucho" bez dodatków, ale podnosząc temperaturę w filtrze za pomocą dodatkowej dawki paliwa. Ale jest to info niesprawdzone. Opieram się tylko na tym co wyczytałem na kilku stronach internetowych, między innymi: http://www.auto-swiat.pl/wydania,Filtr- ... 090,2.html
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 sie 2009, 12:52
Posty: 217
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda 3 HB 1,6 MZ-CD 10.2005

Postprzez Myjk » 16 wrz 2009, 18:12

Miacho, przede wszystkim musisz wiedzieć co powoduje ten płyn. A powoduje obniżenie temperatury spalania sadzy poprzez tworzenie większych przestrzeni pomiędzy cząsteczkami. Dzięki temu temperatura potrzebna do przepalenia sadzy spada o 100 stopni z 500 do 400 stopni. To z kolei daje krótszy czas przepalania filtra DPF i mniejsze zużycie paliwa podczas przepalania. To na tyle zalet. Wada jest taka, że cer z płynu katalitycznego osadza się na plastrze filtra i oblepia go doszczętnie – przez co filtr musi być wymieniony lub przeczyszczony fizycznie po wymontowaniu (wyspawaniu/wycięciu). W rozwiązaniu Mazdy nie ma płynu, dlatego potrzeba osiągnąć ponad 500 stopni Celsjusza do przepalenia filtra. Wadą jest dłuższy okres przepalania i wyższe zużycie paliwa. Zaletą, przynajmniej w teorii, brak konieczności wymiany/czyszczenia filtra. Więcej na ten temat pisałem w wątku "Problemy związane z filtrem DPF" w dziale Diesel.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 07:01
Posty: 5810 (0/7)
Skąd: Warszawa
Auto: M6'07 GG CR A+

Postprzez Miacho » 16 wrz 2009, 19:44

Mhm dzięki Myjk za wytłumaczenie...tylko teraz już zgłupiałem...to muszę coś dolewać czy nie? :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 sie 2009, 12:52
Posty: 217
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda 3 HB 1,6 MZ-CD 10.2005

Postprzez Myjk » 16 wrz 2009, 19:51

Jeśli masz silnik PSA, to AFAIK musisz.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 07:01
Posty: 5810 (0/7)
Skąd: Warszawa
Auto: M6'07 GG CR A+

Postprzez Miacho » 16 wrz 2009, 21:42

Pięknie podziękował! :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 sie 2009, 12:52
Posty: 217
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda 3 HB 1,6 MZ-CD 10.2005

Postprzez widmo82 » 21 wrz 2009, 14:20

Dzwonilem do Auto Ksiezno w Wawie i facet mi powiedzial ze zgodnie z tabelami to co 60tys Mazda zaleca sprawdzenie poziomu plynu. Sprawdzenie polega na dolanie do zbiornika plynu do poziomu az sie wylewa :) Licza sobie za 1l = 270PLN i srednio dolewaja 1.5l w zaleznosci od techniki jazdy i jakosci paliwa. Na pytanie czy mozna samemu sobie taka dolewke zrobic odpowiedzial ze o ile slyszal ze mozna dokupic np na allegro olej silnikowy ktory oni zalewaja ktory jest pochodna Elfa ( Dexelia ) to juz plynu katalitycznego nie, po pierwsze to do nich przychodzi w bankach 5l. Stwierdzil rowniez ze nie ma potrzeby podpinania pod komputer po dokonaniu dolewki. Jesli ktos tak mowi tzn ze najprawdopodobniej przyjechal z swiecaca sie kontrolka i po dolaniu sprawdzaja czy jakis inny blad jeszcze nie wyswietli im sie ale takowych dodatkowych ustawien po wykonaniu powyzszego nie ma.
W Odyssey na Gorczewskiej serwisant stwierdzil ze trzeba podpiac madzie i dolewa sie srednio 2-3litry
Bołtowicz ul. Rosola – bardzo sporadycznie dolewali, jak juz to nie wiecej jak 1l w cenie 270. Tu podlaczenie pod kompa moze okazac sie niezbedne, ale obejmuje to cena powyzsza.
Co serwis to inna historia:)
– Mialem nie robic serwisu przy 60tys ale jesli faktycznie tego plynu bedzie sie dolewalo ... ech nie wiem juz co robic. Przeglad we wlasnym zakresie z wymiana filtrow i plynow moge miec za 400pln ale ten plyn do DPF zamieszal w temacie ;/
Moderator "3BK" -Paweł
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 26 paź 2008, 09:23
Posty: 3648 (82/141)
Skąd: Radom
Auto: Mazda3 BK
była: 1,6 Y6 109KM 12.2006
jest: 2.0 LF 150KM 06.2008

Postprzez CezaR83 » 5 paź 2009, 00:55

widmo82 napisał(a):Mialem nie robic serwisu przy 60tys ale jesli faktycznie tego plynu bedzie sie dolewalo ... ech nie wiem juz co robic.

Chcesz jeździć Bezawaryjnym samochodem? To rób przeglądy wg 'kalendarza przebiegów" i nie mędrkuj jak taniej, owszem na oleju i filtrze możesz zaoszczędzić zalewając Elfem SRX 5W30 ale na FAPie bym nie oszczędzał – taka mała rada... ;)
Jak juz koniecznie chcesz to kup Eolys i poproś by ktos kto zna temat Ci to wszystko dolał.
Pozdr.
Kiedy wszystko układa się naprawdę źle, aby zyskać spokój ducha, należy
odnaleźć w swym sercu Najwyższą Formę Akceptacji Stanu Rzeczy, która
brzmi "Pies To Je*ał"
Zawsze kiedy piszesz głupie posty, Bóg zabija Kotka!
3 Video1 3 Video2
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 lip 2008, 16:47
Posty: 2111 (34/3)
Skąd: 100lica

Postprzez romain » 5 paź 2009, 20:43

Mineło trochę czasu i wybadałem problem.
Płyn używany w mazdach jest tym samym płynem, który używany jest w fordzie.
Nawet w serwisach mazdy stosują fordowski płyn o nazwie FoMoCo. Widziałem na własne oczy.
W większości ASO nie chca sprzedawać "na litry" tego specyfiku. J