NIUTONOMETRY-Kto wytlumaczy co to ??

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez noucamp » 2 paź 2007, 22:37

Czy ktos wytlumaczy jak o co w tym chodzi ??

jesli jest podany Maksymalny moment obrotowy: 217 Nm przy 4800 obr./min.
to znaczy ze przy 5000 obr na min tez bedzie mial 217 Nm ? i 6000 tak samo ?
I czy to duzo czy malo 217 Nm ?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 wrz 2007, 13:27
Posty: 1619
Skąd: Gdańsk
Auto: Silvia power :*

Postprzez andreass » 2 paź 2007, 23:13

jak znajdę to wrzucę skana z AutoŚwiata, gdzie tłumaczyli to w miarę ludzkim językiem.
Nie można jednoznacznie ocenić czy to sporo czy nie. Mój Xedos 2.0 140koni V6 ma 175 Nm, Mondeo 2.0 TDCi ma 330Nm przy 130koniach, a osiągi mają podobne. Wartość momentu obrotowego zależy od tego jaki kształt ma krzywa ilości Nm przy odpowiednich obrotach silnika.
Przykład (moment obr. na żółto, po lewej moc w kW, po prawej Nm, na dole obroty).
Obrazek
ObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 sty 2006, 16:42
Posty: 234
Skąd: Wrocław
Auto: e46 330xd eMpowered by Jetronik, 6 Mps

Postprzez Sokool » 2 paź 2007, 23:33

andreass napisał(a):Mój Xedos 2.0 140koni V6 ma 175 Nm, Mondeo 2.0 TDCi ma 330Nm przy 130koniach, a osiągi mają podobne

A porównaj elastyczność :P
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 sie 2004, 17:10
Posty: 2736 (9/34)
Skąd: Tychy
Auto: Kosiarka

Postprzez andreass » 3 paź 2007, 00:31

Autostrada A4 – wyjeżdżaliśmy jeden za drugim przy prędkości około 40-50km/h – ford jechał za mną i nie dał rady mnie dogonić, przy 150 odpuściłem dalsze przyspieszanie, cały czas był mniej więcej w tej samej odległości za mną. Ford ma niesamowitego kopa, ale na minimalnym zakresie obrotów.
ObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 sty 2006, 16:42
Posty: 234
Skąd: Wrocław
Auto: e46 330xd eMpowered by Jetronik, 6 Mps

Postprzez pawelMX6 » 3 paź 2007, 06:50

Nie porownuj diesla do benzyny bo tutaj moment obrotowy jest nie do porownania ze wzledu na inny silnik i na inne obroty uzyteczne :P

W skrocie moment to odnosnik jak dobrze auto sie zbiera, jak dobre ma przyspieszenie i elastycznosc na kazdym biegu np. czy do wyprzedzania na trasie wystarczy wcisnac gaz na wyzszym biegu czy trzeba zbic nizej i wkrecic na wyzsze obroty. Moment, tak samo jak moc, zmienia sie w skali obrotow i jak spojzysz na dowolny wykres z hamowni to widac, ze od niskich obrotow moc i moment jest slaby ale im wyzej tym lepiej. Dla serii aut najczesciej jest tak, ze osiagaja moment srednio lub wysoko a pozniej gwaltownie w dol.

A co fizycznie sam moment to masz tutaj np. opisane:
http://moto.wp.pl/kat,45754,wid,8370795 ... caid=14927

No i 217Nm to dla benzyny calkiem sporo, dla przykladu silnik 2.0 FS ma 170.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 sie 2007, 21:10
Posty: 2050 (0/1)
Skąd: Gdynia

Postprzez MadziaForever » 3 paź 2007, 13:47

W sumie można powiedziać tak.. czym większy moment obrotowy w dłuższym zakresie obrotów tym samochód jest elastyczniejszy... Tzn, szybciej przyśpiesza na drodze bez redukcji.. :)
Japońce w benzynie momentem niegrzeszą... jak samochód ma jechać muci mieć 4000/ 5000rpm. :]
Coś pominełem?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2007, 16:55
Posty: 574
Skąd: Pisz
Auto: 626 GEA 2,0 DOHC

Postprzez Grafit » 20 paź 2007, 12:38

z "Motoru":

Jak wiadomo moc jest iloczynem obrotów i momentu obrotowego. Jak chcesz uzyskać wysoką moc trzeba podnieś moment, moment jest proporcjonalny do napełnienia cylindrów mieszanką. W przypadku silników niedoładowanych podniesienie momentu powyżej pewnej granicy jest bardzo trudne. Duzo natomiast da się zrobić obrotami, Jeżeli silnik osiągający maksymalnie 100 nm przy 4000 obr/min. Przerobimy tak aby ten sam moment był pojawiał się przy 8000obr/min to moc maks. Wzrośnie dwukrotnie, minus to oczywiście pogoszenie elastyczności.

Jednym słowem Konie mechaniczne dają prędkość maksymalną, a moment służy do przyśpieszania auta, no i elastyczności w miarę ustosunkowanych odbr.



z frum maxi tuning (bodajże):

Nm czyli nitonometr czyli N*m miara momentu obrotowego

to jest cos w rodzaju siły w ruchu obrotowym. Tak jak masz klucz o długości 1 m i napierasz na niego siłą 10 N to masz 1m*10N=10 Nm

W silniku siła pochodzi od ciśnienia spalin ponad tłokiem a ramie (ten przykładowy klucz ) to wykorbienie wału (tego szukaj w googlach)



A tak swoja droga to naprawde niewiele osób potrafi ładnie wytłumaczyc co to sa Nm i jak to działa <diabełek>
I jeszcze jedno, z tego wychodzi ze same silniki wcale nie sa takie mocne :] Większość naszych silników człowiek by był w stnie zatrzymać rękami :| mając metrowy klucz (lub jakieś metrowe ramię). Więc dziękujmy za skrzynie biegów <lol>
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2006, 07:48
Posty: 229
Skąd: Żywiec
Auto: Była Mazda mx3, jest Alfa Romeo 156

Postprzez Puhcio » 20 paź 2007, 12:55

noucamp napisał(a):to znaczy ze przy 5000 obr na min tez bedzie mial 217 Nm ? i 6000 tak samo ?


Takie rzeczy to tylko w trubo ... ;)

Maksymalny moment obrotowy osiągasz przy pewnych obrotach (w silniku wolnossącym) i kropka. Powyżej i poniżej tego miejsca moment obrotowy jest mniejszy, jak widać na wykresie.
Pozdrawiam,
Paweł
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 sty 2005, 16:08
Posty: 2553
Skąd: Katowice
Auto: Volvo S70 2.5 A/T LPG

Postprzez Grafit » 20 paź 2007, 13:08

Albo w Hondzie (vtec):)

http://hondapl.org/technika/momobrvsmoc ... vsmoc.html

Mniej wiecej w połowie stronki jest ciekawa tabelka :)
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2006, 07:48
Posty: 229
Skąd: Żywiec
Auto: Była Mazda mx3, jest Alfa Romeo 156

Postprzez marek » 20 paź 2007, 13:45

Grafit napisał(a):Albo w Hondzie (vtec)



mialem VTEC i kupa.

teraz mam 2.0 Turbo i jest bajka. Coprawda tez jest zmienna faza walka ssacego i to daje bardzo duzo w zakresie 2-3tys kiedy turbo nie pompuje. Ale jak turbo pompuje to bajka jest :D

A co do Mondeo TDCI.
Pisalem ze sie scigalem od ok 70kmh kiedys MX-3 KF kontra mondeo 130konne. Mondziak z 4 biegu, ja z 3go. i szlismy leb w leb do 150 pozniej brakowalo drogi.
Wyscig ustawiony, bo ten gosc na utostradzie mogl nie dusic.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 lis 2003, 01:08
Posty: 2402 (0/4)
Skąd: nad Bałtykiem
Auto: GTC ;)

Postprzez Grafit » 20 paź 2007, 14:26

Nie wiem, nie miałem vteca <bezradny>
Mowie tylko co przeczytałem na tamtej stronce i wyglada to bardzo interesujaco ze w normalnym silniku Nm rosna wraz z obrotami do pewnej wartosci a potem silnik zaczyna tracic moc, a w hondzie praktycznie jej nie traci.

A porownywac vteca i turbo chyba nie ma sensu bo to oczywiste co wygra :)