NIUTONOMETRY-Kto wytlumaczy co to ??

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez noucamp » 2 paź 2007, 23:37

Czy ktos wytlumaczy jak o co w tym chodzi ??

jesli jest podany Maksymalny moment obrotowy: 217 Nm przy 4800 obr./min.
to znaczy ze przy 5000 obr na min tez bedzie mial 217 Nm ? i 6000 tak samo ?
I czy to duzo czy malo 217 Nm ?
Avatar użytkownika
 
Od: 12 wrz 2007, 14:27
Posty: 1624
Skąd: Gdańsk
Auto: Silvia power :*

Postprzez andreass » 3 paź 2007, 00:13

jak znajdę to wrzucę skana z AutoŚwiata, gdzie tłumaczyli to w miarę ludzkim językiem.
Nie można jednoznacznie ocenić czy to sporo czy nie. Mój Xedos 2.0 140koni V6 ma 175 Nm, Mondeo 2.0 TDCi ma 330Nm przy 130koniach, a osiągi mają podobne. Wartość momentu obrotowego zależy od tego jaki kształt ma krzywa ilości Nm przy odpowiednich obrotach silnika.
Przykład (moment obr. na żółto, po lewej moc w kW, po prawej Nm, na dole obroty).
Obrazek
ObrazekObrazek
Avatar użytkownika
 
Od: 7 sty 2006, 17:42
Posty: 289
Skąd: Wrocław
Auto: e46 330xd eMpowered by Jetronik, 6 Mps

Postprzez Sokool » 3 paź 2007, 00:33

andreass napisał(a):Mój Xedos 2.0 140koni V6 ma 175 Nm, Mondeo 2.0 TDCi ma 330Nm przy 130koniach, a osiągi mają podobne

A porównaj elastyczność :P
Avatar użytkownika
 
Od: 28 sie 2004, 18:10
Posty: 2798 (3/4)
Skąd: Tychy

Postprzez andreass » 3 paź 2007, 01:31

Autostrada A4 – wyjeżdżaliśmy jeden za drugim przy prędkości około 40-50km/h – ford jechał za mną i nie dał rady mnie dogonić, przy 150 odpuściłem dalsze przyspieszanie, cały czas był mniej więcej w tej samej odległości za mną. Ford ma niesamowitego kopa, ale na minimalnym zakresie obrotów.
ObrazekObrazek
Avatar użytkownika
 
Od: 7 sty 2006, 17:42
Posty: 289
Skąd: Wrocław
Auto: e46 330xd eMpowered by Jetronik, 6 Mps

Postprzez pawelMX6 » 3 paź 2007, 07:50

Nie porownuj diesla do benzyny bo tutaj moment obrotowy jest nie do porownania ze wzledu na inny silnik i na inne obroty uzyteczne :P

W skrocie moment to odnosnik jak dobrze auto sie zbiera, jak dobre ma przyspieszenie i elastycznosc na kazdym biegu np. czy do wyprzedzania na trasie wystarczy wcisnac gaz na wyzszym biegu czy trzeba zbic nizej i wkrecic na wyzsze obroty. Moment, tak samo jak moc, zmienia sie w skali obrotow i jak spojzysz na dowolny wykres z hamowni to widac, ze od niskich obrotow moc i moment jest slaby ale im wyzej tym lepiej. Dla serii aut najczesciej jest tak, ze osiagaja moment srednio lub wysoko a pozniej gwaltownie w dol.

A co fizycznie sam moment to masz tutaj np. opisane:
http://moto.wp.pl/kat,45754,wid,8370795 ... caid=14927

No i 217Nm to dla benzyny calkiem sporo, dla przykladu silnik 2.0 FS ma 170.
Avatar użytkownika
 
Od: 12 sie 2007, 22:10
Posty: 2056
Skąd: Gdynia

Postprzez MadziaForever » 3 paź 2007, 14:47

W sumie można powiedziać tak.. czym większy moment obrotowy w dłuższym zakresie obrotów tym samochód jest elastyczniejszy... Tzn, szybciej przyśpiesza na drodze bez redukcji.. :)
Japońce w benzynie momentem niegrzeszą... jak samochód ma jechać muci mieć 4000/ 5000rpm. :]
Coś pominełem?
Avatar użytkownika
 
Od: 10 mar 2007, 17:55
Posty: 582
Skąd: Pisz
Auto: 626 GEA 2,0 DOHC

Postprzez Grafit » 20 paź 2007, 13:38

z "Motoru":

Jak wiadomo moc jest iloczynem obrotów i momentu obrotowego. Jak chcesz uzyskać wysoką moc trzeba podnieś moment, moment jest proporcjonalny do napełnienia cylindrów mieszanką. W przypadku silników niedoładowanych podniesienie momentu powyżej pewnej granicy jest bardzo trudne. Duzo natomiast da się zrobić obrotami, Jeżeli silnik osiągający maksymalnie 100 nm przy 4000 obr/min. Przerobimy tak aby ten sam moment był pojawiał się przy 8000obr/min to moc maks. Wzrośnie dwukrotnie, minus to oczywiście pogoszenie elastyczności.

Jednym słowem Konie mechaniczne dają prędkość maksymalną, a moment służy do przyśpieszania auta, no i elastyczności w miarę ustosunkowanych odbr.



z frum maxi tuning (bodajże):

Nm czyli nitonometr czyli N*m miara momentu obrotowego

to jest cos w rodzaju siły w ruchu obrotowym. Tak jak masz klucz o długości 1 m i napierasz na niego siłą 10 N to masz 1m*10N=10 Nm

W silniku siła pochodzi od ciśnienia spalin ponad tłokiem a ramie (ten przykładowy klucz ) to wykorbienie wału (tego szukaj w googlach)



A tak swoja droga to naprawde niewiele osób potrafi ładnie wytłumaczyc co to sa Nm i jak to działa <diabełek>
I jeszcze jedno, z tego wychodzi ze same silniki wcale nie sa takie mocne :] Większość naszych silników człowiek by był w stnie zatrzymać rękami :| mając metrowy klucz (lub jakieś metrowe ramię). Więc dziękujmy za skrzynie biegów <lol>
 
Od: 14 wrz 2006, 08:48
Posty: 241
Skąd: Żywiec
Auto: Była Mazda mx3, jest Alfa Romeo 156

Postprzez Puhcio » 20 paź 2007, 13:55

noucamp napisał(a):to znaczy ze przy 5000 obr na min tez bedzie mial 217 Nm ? i 6000 tak samo ?


Takie rzeczy to tylko w trubo ... ;)

Maksymalny moment obrotowy osiągasz przy pewnych obrotach (w silniku wolnossącym) i kropka. Powyżej i poniżej tego miejsca moment obrotowy jest mniejszy, jak widać na wykresie.
Pozdrawiam,
Paweł
Avatar użytkownika
 
Od: 16 sty 2005, 17:08
Posty: 2759
Skąd: Katowice
Auto: Volvo S70 2.5 A/T LPG

Postprzez Grafit » 20 paź 2007, 14:08

Albo w Hondzie (vtec):)

http://hondapl.org/technika/momobrvsmoc ... vsmoc.html

Mniej wiecej w połowie stronki jest ciekawa tabelka :)
 
Od: 14 wrz 2006, 08:48
Posty: 241
Skąd: Żywiec
Auto: Była Mazda mx3, jest Alfa Romeo 156

Postprzez marek » 20 paź 2007, 14:45

Grafit napisał(a):Albo w Hondzie (vtec)



mialem VTEC i kupa.

teraz mam 2.0 Turbo i jest bajka. Coprawda tez jest zmienna faza walka ssacego i to daje bardzo duzo w zakresie 2-3tys kiedy turbo nie pompuje. Ale jak turbo pompuje to bajka jest :D

A co do Mondeo TDCI.
Pisalem ze sie scigalem od ok 70kmh kiedys MX-3 KF kontra mondeo 130konne. Mondziak z 4 biegu, ja z 3go. i szlismy leb w leb do 150 pozniej brakowalo drogi.
Wyscig ustawiony, bo ten gosc na utostradzie mogl nie dusic.
Avatar użytkownika
 
Od: 4 lis 2003, 02:08
Posty: 2641 (0/4)
Skąd: nad Bałtykiem
Auto: GTC ;)

Postprzez Grafit » 20 paź 2007, 15:26

Nie wiem, nie miałem vteca <bezradny>
Mowie tylko co przeczytałem na tamtej stronce i wyglada to bardzo interesujaco ze w normalnym silniku Nm rosna wraz z obrotami do pewnej wartosci a potem silnik zaczyna tracic moc, a w hondzie praktycznie jej nie traci.

A porownywac vteca i turbo chyba nie ma sensu bo to oczywiste co wygra :)
 
Od: 14 wrz 2006, 08:48
Posty: 241
Skąd: Żywiec
Auto: Była Mazda mx3, jest Alfa Romeo 156

Postprzez Marco7 » 23 paź 2007, 15:50

Jak wyzej, Nm odpowiada za przyspieszanie.

P.S.

Tak naprawde to nikt nie wie co to moment obrotowy <lol> – slowa Clarksona :P
RX-8 SP Titanium Grey Aero Kit :: Borla :: Greddy Air Diversion Panel :: Agency Power Pulley :: Tokico D-Spec Shocks + Tanabe GF Springs :: Racing Beat Endlinks ::
"A car can be a tool but it can also be so much more. It can be a heart-starter, it can be a drug, it can be a piece of art and it can stir your soul..." J. Clarkson
Obrazek
Avatar użytkownika
 
Od: 12 paź 2006, 00:08
Posty: 730 (0/1)
Skąd: Gdynia
Auto: RX-8

Postprzez brii » 23 paź 2007, 16:42

Marco7 napisał(a):Jak wyzej, Nm odpowiada za przyspieszanie.

To nie jest dokładnie tak – motocykle mają baaaardzo mały moment obrotowy (nieproporcjonalnie mniejszy niż waga w stosunku do samochodów) a przyśpieszają jak głupie :)
RXy też nie mają za dużo Nm a przyśpieszają lepiej niż samochody z większym momentem :)
Jeśli idzie o elastyczność – przyśpieszenie z niskich obrotów – tam czas przyśpieszania zależy przedewszystkim od momentu.
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8250 (58/64)
Skąd: Częstochowa
Auto: Klijo

Postprzez Sokool » 23 paź 2007, 17:55

Wsiądźcie sobie na rower, zarzućcie dużą zębatkę z przodu i małą z tyłu, rozkulajcie z górki do jakiejś prędkości a następnie z tej prędkości przyspieszcie na płaskim naciskając lekko na pedały.
Później zróbcie to samo ale naciskajcie na pedały 2 razy mocniej. Kiedy szybciej przyspieszycie?
Avatar użytkownika
 
Od: 28 sie 2004, 18:10
Posty: 2798 (3/4)
Skąd: Tychy

Postprzez Pit » 23 paź 2007, 18:05

Moment to złoooo :) moc jest fajniejsza :D
Avatar użytkownika
 
Od: 14 lut 2005, 06:56
Posty: 6463
Skąd: Suburbia
Auto: FD3S

Postprzez Grzyby » 23 paź 2007, 19:27

andreass napisał(a):moment obr. na żółto

czy ja jestem daltonistą czy jak, ale żółtego to ja na tym wykresie nie widzę :)
d.pa
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 16593 (9/79)
Skąd: KIELCE
Auto: HS SVX Turbo
Mazda 6 GY MZR-CD
Renault Kangoo 1.9D
Renault Master 2.5D

Postprzez brii » 23 paź 2007, 20:05

Sokool napisał(a):Później zróbcie to samo ale naciskajcie na pedały 2 razy mocniej. Kiedy szybciej przyspieszycie?

To mowa o momencie :)
Jak będziecie jechać z tą samą prędkością i zredukujecie przerzutkę i zaczniecie pedałować znacznie szybciej z tą samą siłą (nie zdwojoną) to wynik będzie podobny jak przy dwa razy większym momencie ;)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8250 (58/64)
Skąd: Częstochowa
Auto: Klijo

Postprzez Sokool » 23 paź 2007, 20:21

brii napisał(a):Jak będziecie jechać z tą samą prędkością i zredukujecie przerzutkę i zaczniecie pedałować znacznie szybciej z tą samą siłą (nie zdwojoną) to wynik będzie podobny jak przy dwa razy większym momencie

To mowa o przełożeniu. I dlatego przy wysokim momencie (np. w dieslu) sobie można pociskać od niskich obrotów a w benzynie trzeba redukować.
Avatar użytkownika
 
Od: 28 sie 2004, 18:10
Posty: 2798 (3/4)
Skąd: Tychy

Postprzez brii » 23 paź 2007, 20:56

Sokool napisał(a):To mowa o przełożeniu.

"przyśpieszaniu mocą" ;) – Moża przyśpieszać w taki samym tempie mając mniej momentu :)
Ostatnio edytowano 24 paź 2007, 09:58 przez brii, łącznie edytowano 1 raz
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8250 (58/64)
Skąd: Częstochowa
Auto: Klijo

Postprzez andreass » 24 paź 2007, 00:39

Grzyby napisał(a):czy ja jestem daltonistą czy jak, ale żółtego to ja na tym wykresie nie widzę

ja jestem, mam na to papier :]
Nie byłbyś sobą jakbyś się nie doczepił :)
Oficjalne sprostowanie dla Grzyby: kolor jest zielony jak trawka wiosną

Macie tu jeszcze ciekawy wykres ciekawego silnika – dwie kreski, a ile radości dają :)

Obrazek
z prawej wartości podane w kilowatach, pomnożyć przez 1,37 i macie koniki mechaniczne. Wartość szczytowa 260.
ObrazekObrazek
Avatar użytkownika
 
Od: 7 sty 2006, 17:42
Posty: 289
Skąd: Wrocław
Auto: e46 330xd eMpowered by Jetronik, 6 Mps

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

Moderator

Moderatorzy Moto