Ściemniacz oświetlenia w kabinie
Mam dla Was propozycje na wakacyjne popołudnie. Nie wiem które Madzie były wyposażone w ściemniacz oświetlenia (lampki pod sufitem) ale moja nie. Dlatego postanowiłem sobie taki bajer dorobić. Jest to super proste, musisz tylko potrafić zlutować ze sobą 5 kabelków i 3 elementy, także chyba sobie jakoś poradzisz. Zacznijmy od schematu:
Jak widać, cały ściemniacz ma 3 elementy: Tranzystor, rezystor i kondensator. Przed montażem musisz się w nie zapatrzeć. Na schemacie kondensator miał 1000uF, ale to stanowczo za mało (za szybko się wygasza). Metodą prób i błędów dobrałem 4700uF na 16V (albo 25V). Sam tranzystor podczas pracy grzeje się mocno, ale ponoć tak ma być (jest 90W a pracuje z żarówką 10W)
Cały układ montujemy na pająka czyli po prostu lutujemy elementy ze sobą w przestrzeni, następnie wszystko od siebie odizolowujemy plastrem i jest cacy. Radzę nie pomylić + z – kondensatora bo kondensator wybuchnie! Grubsza kreska w oznaczeniu to MINUS!! Rezystor można wlutować w dowolną stronę. Może być 51 Ohm, 0.25W, chociaż dla bezpieczeństwa lepiej chyba wrzucić pół watowy. Problem może być z tranzystorem, bo ma aż 3 nóżki
...i wszytko jasne
A teraz jak się za to zabrać:
Wymontowujemy lampkę z podsufitki. W BG najpierw trzeba podważyć lekko szybkę, a pod nią są już 3 śrubki. Odkręcamy i odpinamy kostkę. Patrzymy ile mamy miejsca aby wrzucić nasz splastrowany układ i tak staramy się go wykonać. Po zmontowaniu układu tak, zeby wystawały z niego kilku cm przewody wracamy do naszej lampki. Kostka ma tylko 2 kable. U mnie oba były szare, chyba dla zmylenia przeciwnika. Jedno z nich to odłączany drzwiami minus (krańcówki) a drugi to plus. Plus idzie bez pośrednio na żarówkę (więc łatwo go zlokalizować), a drugi idzie do przełącznika ON/DOOR/OFF. Teraz przecinamy kabel który idzie z tego przełącznika do żarówki i wpinamy w to miejsce nasz układ wg schematu (jedną stronę z tranzystorem(3) do żarówki, a drugą z opornikiem do przełącznika. Natomiast masę musimy dolutować do jakiejś blaszki która na stałe jest przytwierdzona do karoserii. Taka konfiguracja będzie płynnie wygaszała żarówkę nawet jak ustawimy ją w pozycji OFF. Można wpiąć ją w inne miejsce, tak żeby wygaszała tylko podczas zamknięcia drzwi, a przełącznik OFF wyłączał natychmiast. Ale ja zamontowałem tak bo mi się podoba :–)
Czas dla niewprawionego elektronika: 2 godziny. Dla wprawionego 15 minut. Efekt: SUPER. Trwałość: nie wiem, dzisiaj zmontowałem, jak się spali to znaczy, że jednak trzeba założyć radiator do tranzystora.
no wiec ta wersja z kondensatorem 4700 pali się przez jakies 5 sekund. Jeśli chcecie wersje ktora np pali się pełnym światłem przez ileś sekund, a po tem przygasa płynnie to trzeba uzyc juz 2 tranzystorów i kilku elementów więcej. Schemat też posiadam, dla chętnych wrzucę do wątku. Ale mi się ten podoba no i działa.
EDIT:
od czasu napisania posta urządzenie działa cały czas, codziennie jeżdzę samochodem, także jest ok. A aha, koszt około 4 -5zł
Jak widać, cały ściemniacz ma 3 elementy: Tranzystor, rezystor i kondensator. Przed montażem musisz się w nie zapatrzeć. Na schemacie kondensator miał 1000uF, ale to stanowczo za mało (za szybko się wygasza). Metodą prób i błędów dobrałem 4700uF na 16V (albo 25V). Sam tranzystor podczas pracy grzeje się mocno, ale ponoć tak ma być (jest 90W a pracuje z żarówką 10W)
Cały układ montujemy na pająka czyli po prostu lutujemy elementy ze sobą w przestrzeni, następnie wszystko od siebie odizolowujemy plastrem i jest cacy. Radzę nie pomylić + z – kondensatora bo kondensator wybuchnie! Grubsza kreska w oznaczeniu to MINUS!! Rezystor można wlutować w dowolną stronę. Może być 51 Ohm, 0.25W, chociaż dla bezpieczeństwa lepiej chyba wrzucić pół watowy. Problem może być z tranzystorem, bo ma aż 3 nóżki
...i wszytko jasne
A teraz jak się za to zabrać:
Wymontowujemy lampkę z podsufitki. W BG najpierw trzeba podważyć lekko szybkę, a pod nią są już 3 śrubki. Odkręcamy i odpinamy kostkę. Patrzymy ile mamy miejsca aby wrzucić nasz splastrowany układ i tak staramy się go wykonać. Po zmontowaniu układu tak, zeby wystawały z niego kilku cm przewody wracamy do naszej lampki. Kostka ma tylko 2 kable. U mnie oba były szare, chyba dla zmylenia przeciwnika. Jedno z nich to odłączany drzwiami minus (krańcówki) a drugi to plus. Plus idzie bez pośrednio na żarówkę (więc łatwo go zlokalizować), a drugi idzie do przełącznika ON/DOOR/OFF. Teraz przecinamy kabel który idzie z tego przełącznika do żarówki i wpinamy w to miejsce nasz układ wg schematu (jedną stronę z tranzystorem(3) do żarówki, a drugą z opornikiem do przełącznika. Natomiast masę musimy dolutować do jakiejś blaszki która na stałe jest przytwierdzona do karoserii. Taka konfiguracja będzie płynnie wygaszała żarówkę nawet jak ustawimy ją w pozycji OFF. Można wpiąć ją w inne miejsce, tak żeby wygaszała tylko podczas zamknięcia drzwi, a przełącznik OFF wyłączał natychmiast. Ale ja zamontowałem tak bo mi się podoba :–)
Czas dla niewprawionego elektronika: 2 godziny. Dla wprawionego 15 minut. Efekt: SUPER. Trwałość: nie wiem, dzisiaj zmontowałem, jak się spali to znaczy, że jednak trzeba założyć radiator do tranzystora.
no wiec ta wersja z kondensatorem 4700 pali się przez jakies 5 sekund. Jeśli chcecie wersje ktora np pali się pełnym światłem przez ileś sekund, a po tem przygasa płynnie to trzeba uzyc juz 2 tranzystorów i kilku elementów więcej. Schemat też posiadam, dla chętnych wrzucę do wątku. Ale mi się ten podoba no i działa.
EDIT:
od czasu napisania posta urządzenie działa cały czas, codziennie jeżdzę samochodem, także jest ok. A aha, koszt około 4 -5zł
Ostatnio edytowano 21 wrz 2005, 08:13 przez Xionc, łącznie edytowano 2 razy
Pozdrawiam,
Xionc Krzysztof :)
Moje byłe: 2 x 323BG | 2 x 323BA | 1 x Xedos6 CA | 1 x Mazda6 GG | 1 x Mazda6 GH
Xionc Krzysztof :)
Moje byłe: 2 x 323BG | 2 x 323BA | 1 x Xedos6 CA | 1 x Mazda6 GG | 1 x Mazda6 GH
Polecam lekture:
http://www.elektroda.net/samochod/
http://www.elektroda.net/samochod/
mtaranti napisał(a):http://sklep.avt.com.pl/go/_info/?id=14228
to link do strony z układzikiem troszke droższym.
mtaranti napisał(a):Jest taki zestaw AVT 722 kosztuje w sklepie elektronicznym chyba z pięć złotych.
mam osobiscie zamontowany w swojej GE
Po podłączeniu mozna uzyskac kilka efektów.
-zapala się powoli i gaśnie powoli
-zapala się raptownie a gaśnie powoli
w obu przypadkach nie ma możliwości wyłączenia lampki tak aby sie nie zapalała po otwarciu dzrzwi.
-natomiast podłączając inaczej możemy uzyskać tylko:
zapala się raptownie a gaśnie powoli ale za to możemy całkowicie wyłączyć.
Robo napisał(a):A odnośnie tematu. Wśród tych bajerów jest tam również wspomniany układ który realizuje opóźniony i płynny sposób gaszenia oświetlenia wewnętrznego.
"W niebie Cię czeka nagroda, wielka nagroda tylko grzeszyć się nie waż, bądź nam posłuszny to pójdziesz do nieba
W niebie Cię czeka niewyobrażalne, totalne i spektakularne, męczeństwo Twoje nie poszło na marne
W niebie Cię czeka religii sens taki, że masz być jak te pokraki bez myśli, Bóg Ojciec o wszystkim i tak za Ciebie pomyśli
Do nieba pójdziesz za czyny prawe, a nie za zabawę, religia daje niewolę, ale daje i strawę"
Kult – Park23
W niebie Cię czeka niewyobrażalne, totalne i spektakularne, męczeństwo Twoje nie poszło na marne
W niebie Cię czeka religii sens taki, że masz być jak te pokraki bez myśli, Bóg Ojciec o wszystkim i tak za Ciebie pomyśli
Do nieba pójdziesz za czyny prawe, a nie za zabawę, religia daje niewolę, ale daje i strawę"
Kult – Park23
W 323 BG jest fabrycznie ściemniacz, tylko że działa on tylko do podświetlenia stacyjki (przynajmniej u mnie tak było) lampka dachowa gasnie razem z zamknięciem dzwi. Dlatego u siebie podłączyłem lampke sufitową z zasilania lampki do podświetlania stacyjki, wystarczyło poprowadzic jeden przewód. Gorąco polecam wszystkim efekt znakomity. Światło gaśnie po przekręceniu kluczyka lub ściemnia się po 20 s od zamknięcia dzwi
- Od: 9 lip 2005, 15:13
- Posty: 78
- Skąd: Hrubieszów , woj. lubelskie
- Auto: Mazda 323 F BG 1.6i GLX 91rok
mefyoopodłączyłeś bezposrednio czy przez przekażnik ?
- Od: 26 sie 2005, 07:39
- Posty: 1101 (2/0)
- Skąd: Drawno
- Auto: RX8 z z32se
to ja zostosuje mały przekażnik do sterowania oświetleniem w sumie to żaden problem u mnie dodatkowo oprócz stacyjki podświetla zamek kierowcy i zapala się w momencia wyłączenia centralnego czyli w sumie będzie niezły efekt ,zapali sie lampka w momencie wyłączenia alarmu i po co kombinować ze ściemniaczem jak w naszych mazdach w wiekszości juz taki jest
- Od: 26 sie 2005, 07:39
- Posty: 1101 (2/0)
- Skąd: Drawno
- Auto: RX8 z z32se
Ja ostatnio kupiłem na allegro taki ściemniacz za 6 zł. Żadnych skomplikowanych schematów, dwa kabelki, żadna filozofia. Fakt że przez moją nieuwagę spaliłem jedną żarówkę ale później już bez żadnych komplikacji, A jak cudo ściemnia...
- Od: 14 mar 2006, 19:21
- Posty: 11
- Skąd: Knurów
- Auto: Mazda 323f 1,8 GT 16V DOHC '91
nie ma jak to gotowiec i Devil
Adas powiedzial gdzie ktory kabelek (byly az 2) i po 3 minutach sciemniacz dzialal.
kupilem w nurauto za cale 19,90 PLN
Adas powiedzial gdzie ktory kabelek (byly az 2) i po 3 minutach sciemniacz dzialal.
kupilem w nurauto za cale 19,90 PLN
sa takie samochody, ktore chce sie miec. nie dlatego, ze sa niezwykle funkcjonalne, nie dlatego, ze spelniaja "twarde" oczekiwania ich posiadacza, ale dlatego, ze maja "to cos"
- Od: 8 paź 2004, 01:15
- Posty: 131
- Skąd: Warszawa
- Auto: volvo S80 i audi A6
A tutaj moje sprawdzone rozwiązanie ściemniania oswietlenia we wnętrzu:
Calkowity koszt wykonania to około 5zł. Działa pięknie i jest wyłączany stacyjką. Jak się komuś spodoba to mogę podesłać PCB w formacie Protela.
WERSJA PDF
Calkowity koszt wykonania to około 5zł. Działa pięknie i jest wyłączany stacyjką. Jak się komuś spodoba to mogę podesłać PCB w formacie Protela.
WERSJA PDF
Ostatnio edytowano 4 mar 2008, 16:51 przez Topaz, łącznie edytowano 1 raz
Zgadnij kotku, co mam w środku....
- Od: 22 kwi 2006, 20:18
- Posty: 477
- Skąd: Białystok
- Auto: M6 2.3 Sport
Dla odświeżenia piszę post pod postem, jesli ktoś chce taki ściemniacz jak opisałem to od jakiegoś czasu wystawiam je na allegro:
Cena jak widać na allegro to 10zł. Oczywiście dla użytkowników forum cena jest inna, zależna też od ilości kupionych na raz sterowników. Dla jednej sztuki cena dla forumowicza to 9zł, 2..10szt. 8zł, powyżej 10 – do uzgodnienia.
U mnie widzicie też jak to jest zrobione, bo nie ukrywam schematu czy części W razie zepsucia układu dostajecie drugi, po przysłaniu zepsutego. JEśli ktoś jest z Białegostoku lub okolic to można codziennie na miejscu dokonywać zakupu, czy wymiany, bądź montażu.
Cena jak widać na allegro to 10zł. Oczywiście dla użytkowników forum cena jest inna, zależna też od ilości kupionych na raz sterowników. Dla jednej sztuki cena dla forumowicza to 9zł, 2..10szt. 8zł, powyżej 10 – do uzgodnienia.
U mnie widzicie też jak to jest zrobione, bo nie ukrywam schematu czy części W razie zepsucia układu dostajecie drugi, po przysłaniu zepsutego. JEśli ktoś jest z Białegostoku lub okolic to można codziennie na miejscu dokonywać zakupu, czy wymiany, bądź montażu.
Ostatnio edytowano 17 sie 2006, 09:00 przez Topaz, łącznie edytowano 1 raz
- Od: 22 kwi 2006, 20:18
- Posty: 477
- Skąd: Białystok
- Auto: M6 2.3 Sport
hej a da sie to zamontowac w madzi mx3??
- Od: 7 sie 2006, 12:19
- Posty: 41
- Skąd: Puławy
- Auto: Mazda Mx3 1.8 V6 24v BG 93
Grzesiek mx3 pewnie się da nawet jeśli miałbyś sterownie odwrotne to zawsze mozna dodać miniaturowy przekaźnik na wejściu krańcówek i wszystko zadziała
UWAGA, aukcji nie mam nieustannie lecz sterowniki – tak, wiec jeśli ktoś jest chętny zakupić to zapraszam na PW lub mailem z allegro.
UWAGA, aukcji nie mam nieustannie lecz sterowniki – tak, wiec jeśli ktoś jest chętny zakupić to zapraszam na PW lub mailem z allegro.
- Od: 22 kwi 2006, 20:18
- Posty: 477
- Skąd: Białystok
- Auto: M6 2.3 Sport
Kupiłem niedawno od sp4ubw opisywany wyżej ściemniacz.
Dołączona instrukcja montażu pozwoliła na bezproblemowe podłączenie.Samo urządzenie objete gwarancją, wyposażone w regulator jest wykonane starannie i działa bezbłędnie.
Fotorelacja z opisem montażu do MX3 znajduję się na 12 str. mojego tematu w dziale NM czyli tutaj :
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.ph ... &start=165
Dołączona instrukcja montażu pozwoliła na bezproblemowe podłączenie.Samo urządzenie objete gwarancją, wyposażone w regulator jest wykonane starannie i działa bezbłędnie.
Fotorelacja z opisem montażu do MX3 znajduję się na 12 str. mojego tematu w dziale NM czyli tutaj :
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.ph ... &start=165
- Od: 1 lis 2005, 13:02
- Posty: 1123
- Skąd: Koneck
- Auto: Xedos 6 KF '94 / B 1600 '83 / Vivaro 1,9DI '03 / Fazer1 '11 /
Zmontowałem ściemniacz według schematu i wszystko było by super gdybym w swojej GE nie miał swiatełek w drzwiach Jak wyjmuje żaróweczki z drzwi wszystko jest OK. Jest jakiś sposób żeby powiększyc pojemność układu a zarazem wydłużyć czas gaśnięcia wszystkich żarówek?
- Od: 28 maja 2006, 12:11
- Posty: 30
- Skąd: Koszalin
- Auto: mazda 626 2.016v GE FS LPG 93r
Mielcar80 napisał(a):Zmontowałem ściemniacz według schematu i wszystko było by super gdybym w swojej GE nie miał swiatełek w drzwiach Jak wyjmuje żaróweczki z drzwi wszystko jest OK. Jest jakiś sposób żeby powiększyc pojemność układu a zarazem wydłużyć czas gaśnięcia wszystkich żarówek?
Dolaczam sie do pytania.
Sam zastanawialem sie nad montazem w/w urzadzenia,jednak jak czytam post kolegi to widze ze zaczynaja sie pewne "schody" w dzialaniu.
Efekt opoznionego przygasania wszyskich pieciu lampek bylby niesamowity.Jesli ktos zna sie na elektronice bardziej niz ja-prosze o jakies wskazowki.
Pozdrawiam.
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości
Moderator
Moderatorzy Opinie i Poradniki