Jak poprawić system audio w BM – poradnik
Dodatkowy subwoofer wymagać będzie wzmacniacza. Można również zamontować subwoofery z wbudowanym wzmacniaczem. Ważne jest, by taki subwoofer/wzmacniacz miał wejście wysokopoziomowe, które podłącza się pod głośnik z tyłu samochodu.
Musisz pociągnąć gruby kabel zasilający od akumulatora do bagażnika (tam, gdzie będzie subwoofer ze wzmacniaczem). Kable takie oznaczane są symbolem np. 8GA, 10GA, 12GA, 4GA. Oznaczenia te są związane z przekrojem kabla. Np. 10GA ma przekrój 5,5mm2, 12GA – 3,5mmm2, 8GA – 8,5mm2 itd.
Pozostaje jeszcze przeciągnięcie przewodu od wzmacniacza subwoofera do radia. Jest to przewód, który będzie załączał subwoofer po włączeniu radia. Przewód ten nie musi być gruby, wystarczy 0,5mm2.
Musisz pociągnąć gruby kabel zasilający od akumulatora do bagażnika (tam, gdzie będzie subwoofer ze wzmacniaczem). Kable takie oznaczane są symbolem np. 8GA, 10GA, 12GA, 4GA. Oznaczenia te są związane z przekrojem kabla. Np. 10GA ma przekrój 5,5mm2, 12GA – 3,5mmm2, 8GA – 8,5mm2 itd.
Pozostaje jeszcze przeciągnięcie przewodu od wzmacniacza subwoofera do radia. Jest to przewód, który będzie załączał subwoofer po włączeniu radia. Przewód ten nie musi być gruby, wystarczy 0,5mm2.
MazdaOwner napisał(a):wejście wysokopoziomowe, które podłącza się pod głośnik z tyłu samochodu.
Nie wiem jak jest w M3, ale w mojej starszej M6 koniecznie należało podłączyć się pod przednie głośniki – tylne grały zdecydowanie ciszej
tak , czy siak temat jest raczej do działu car audio...
To, jak grają głośniki tylne, zależy od ustawienia radia. Nawet, gdyby faktycznie głośniki tylne grały ciszej, nie ma to najmniejszego znaczenia, bo głośność subwoofera ustawia się na wzmacniaczu od subwoofera, a na wejściu wysokopoziomowym tego wzmacniacza są dzielniki napięcia, które sygnał na poziomie kilku V obniża do poziomu miliwoltów.
Mazdowski wzmacniacz nie przenosi pełnego pasma na tylne głośniki. Także nie wiem jak taki sub będzie grał, jak nie za bardzo będzie go czym nakarmić. Jak dół będzie przycięty i zniekształcony, to wynik będzie mocno niesatysfakcjonujący.
- Od: 14 cze 2006, 01:01
- Posty: 3037 (41/152)
- Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
- Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G
Dokładnie o to, czyli o co? Zajrzyj do schematu radia mazdowskiego i znajdź filtry, które obcinają pasmo na tylne głośniki. Nie znajdziesz, bo ich nie ma. Wzmacniacze kanałów przednich i tylnych są identyczne, więc przenoszą dokładnie takie samo pasmo. To, że z fotela kierowcy słychać inaczej głośniki tylne jest normalną sprawą. Kierowca ma te głośniki za sobą, a między nim i głośnikami są fotele, które tłumią fale akustyczne. Głośniki przednie są usytuowane dokładnie w kierunku głowy kierowcy, stąd całkiem inny odbiór dźwięku.
Poza tym, jest coś tak banalnego, jak możliwość odsłuchu bardzo niskiego basu w kabinie samochodu. Niski bas można dobrze słyszeć w dużym pomieszczeniu – chodzi o długość fali dźwiękowej w zakresie niskiego basu. To, co w samochodzie można usłyszeć, to tzw. kickbas, a ten na pewno leci z tylnych głośników.
Poza tym, jest coś tak banalnego, jak możliwość odsłuchu bardzo niskiego basu w kabinie samochodu. Niski bas można dobrze słyszeć w dużym pomieszczeniu – chodzi o długość fali dźwiękowej w zakresie niskiego basu. To, co w samochodzie można usłyszeć, to tzw. kickbas, a ten na pewno leci z tylnych głośników.
MazdaOwner napisał(a):Zajrzyj do schematu radia mazdowskiego i znajdź filtry, które obcinają pasmo na tylne głośniki. Nie znajdziesz, bo ich nie ma.
Jesteś w błędzie.
W zależności co się analizuje bo obróbka sygnału w standardowym systemie odbywa się w radiu a w bose we wzmacniaczu bose.
Z radiu to zależy, który model mazdowskiego radia rozważasz. Co model to ma inną konstrukcję. Raz to jest zrobione analogowo w kontrolerze audio a innym razem cyfrowo w DSP, które robi od razu za audio kontroler. Nie doszukuj się elementów typowych dla zwrotnic głośnikowych typu cewki i pasywne elementy chociaż w niektórych rozwiązaniach też się tym wspomagają. Różne wartości kondensatorów sprzęgających dla przodu i tyłu. Obróbka odbywa się "aktywnie" i przed końcówką mocy. Sama końcówka rzeczywiście już nie wprowadza żadnych modyfikacji w sygnale.
Nie zmienia to faktu, że sygnał na tylne głośniki jest "okrojony".
Dlaczego ?
A dlatego aby nie zaburzać sceny dźwiękowej z przodu. Podstawowym zabiegiem jest zmniejszenie poziomu sygnału w stosunku do przednich głośników i dodatkowo obcięciu pasma od góry i od dołu. Nie raz, dorabiając wyjścia RCA, to zaobserwowałem na słuch, oscyloskop i analizator.
Naprawa WZMACNIACZY BOSE, Wyświetlaczy m6, Toyota Avensis
Naprawa ZMIENIAREK (także wysyłkowo) m3,m6,rx8,cx7,cx9 i inne
Wyjścia RCA do zewnętrznego wzmacniacza. Płyta startowa do nawigacji GH
kontakt 503304123
http://www.mazdaspeed.pl/forum/search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keywords=podz*+airbob*
Sprzedam oryginalny moduł zmieniarki na 6CD do mazdy 3 i 6, montaż
Żarówki podświetlenia klimatronika
kontakt 503304123
Naprawa ZMIENIAREK (także wysyłkowo) m3,m6,rx8,cx7,cx9 i inne
Wyjścia RCA do zewnętrznego wzmacniacza. Płyta startowa do nawigacji GH
kontakt 503304123
http://www.mazdaspeed.pl/forum/search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keywords=podz*+airbob*
Sprzedam oryginalny moduł zmieniarki na 6CD do mazdy 3 i 6, montaż
Żarówki podświetlenia klimatronika
kontakt 503304123
Nie nabierzesz mnie. Stary wyga jestem i znam się doskonale na tym, o czym piszę. Opowiadasz bajki, wysuwasz teorie niemające żadnych podstaw i oparcia na faktach. Brzmienie zależy nie tylko od urządzeń audio,ale także od samych głośników Inne brzmienie tylnych głośników to subiektywne odczucie kogoś, kto odsłuchu dokonuje z przednich foteli. Przesiądź się do tyłu, a usłyszysz.
Zanim zaczniesz mnie pouczać , bym nie doszukiwał się elementów typowych dla zwrotnic głośnikowych, sam poczytaj coś na ten temat. Procesory audio stosowane są od tak dawna, że tylko kompletny laik mógłby myśleć, że obróbka sygnału odbywa się we wzmacniaczach końcowych. Zresztą, tradycyjne korektory barwy dźwięku realizowane we wzmacniaczach lampowych znane od kilkudziesięciu lat też są elementami dokonującymi "obróbki", więc daruj sobie.
Na sprzęty typu oscyloskop, analizatory widma itp lepiej się nie licytuj. Bawię się również dużo wyżej niż zakres car audio, więc odpowiedni sprzęt mam. Mam też sporą wiedzę i bardzo duże doświadczenie.
Wracając do tematu. Nadal twierdzę, że w samochodowych instalacjach audio kluczową sprawą są głośniki. Dodatkowe głośniki wysokotonowe z przodu umiejscowione wyżej niż głośniki w drzwiach na pewno dają czytelniejszą scenę muzyczną w stosunku do tego, co możemy osiągnąć z tylu samochodu, gdzie głośniki umiejscowione są nisko. Poza tym, w większości samochodów przestrzeń za przednimi siedzeniami jest mniejsza niż ta, która jest wokół kierowcy i pasażera na przednich siedzeniach, a to też ma wpływ na jakość odbioru dźwięku w samochodzie, gdzie tapicerka i dywaniki i podsufitka są elementami dźwiękochłonnymi.
Producenci sprzętu audio od bardzo dawna dają możliwość regulacji sceny muzycznej poprzez regulację poziomu głośności lewo – prawo oraz przód – tył. Nie stosują żadnych filtrów czy obróbki sygnału, które by różnicowały pasmo i jakość sygnału z przodu i z tyłu samochodu.
Zanim zaczniesz mnie pouczać , bym nie doszukiwał się elementów typowych dla zwrotnic głośnikowych, sam poczytaj coś na ten temat. Procesory audio stosowane są od tak dawna, że tylko kompletny laik mógłby myśleć, że obróbka sygnału odbywa się we wzmacniaczach końcowych. Zresztą, tradycyjne korektory barwy dźwięku realizowane we wzmacniaczach lampowych znane od kilkudziesięciu lat też są elementami dokonującymi "obróbki", więc daruj sobie.
Na sprzęty typu oscyloskop, analizatory widma itp lepiej się nie licytuj. Bawię się również dużo wyżej niż zakres car audio, więc odpowiedni sprzęt mam. Mam też sporą wiedzę i bardzo duże doświadczenie.
Wracając do tematu. Nadal twierdzę, że w samochodowych instalacjach audio kluczową sprawą są głośniki. Dodatkowe głośniki wysokotonowe z przodu umiejscowione wyżej niż głośniki w drzwiach na pewno dają czytelniejszą scenę muzyczną w stosunku do tego, co możemy osiągnąć z tylu samochodu, gdzie głośniki umiejscowione są nisko. Poza tym, w większości samochodów przestrzeń za przednimi siedzeniami jest mniejsza niż ta, która jest wokół kierowcy i pasażera na przednich siedzeniach, a to też ma wpływ na jakość odbioru dźwięku w samochodzie, gdzie tapicerka i dywaniki i podsufitka są elementami dźwiękochłonnymi.
Producenci sprzętu audio od bardzo dawna dają możliwość regulacji sceny muzycznej poprzez regulację poziomu głośności lewo – prawo oraz przód – tył. Nie stosują żadnych filtrów czy obróbki sygnału, które by różnicowały pasmo i jakość sygnału z przodu i z tyłu samochodu.
Na wstępie przypomnę, że rozmowa dotyczy systemu audio w Mazdach. Ma to diametralne znaczenie bo w innych markach mogą i często są stosowane inne rozwiązania.
Nie mam zamiaru się licytować na poziom wiedzy czy zasoby sprzętu w warsztacie. Siedzę w tym już tyle lat, że nie muszę się naprężać. To forum nie jest od tego a większość czytelników nie wie o czym tak naprawdę piszemy. Po prostu nie jest to ich specjalizacją, znają się na czymś innym. To nie forum dla elektroników.
Podsumowując pierwszą część twojej wypowiedzi.
Specjalnie wygrzebałem z magazynu dwa serwisowe radia z m3 w wersji bose i standard i sprawdziłem.
Wersja bose rzeczywiście ma na wszystkich kanałach taki sam sygnał ale on jest zmieniany dopiero we wzmacniaczu zewnętrznym.
Wersja standard ma przycięty sygnał na tylnych głośnikach.
To samo sprawdziłem dla radiów z m6 i też tak jest.
Uważam, że nie ma co polemizować i snuć teorii. W innych radiach w innych markach samochodów może być inaczej ale w Mazdzie tak jest i koniec.
Jeśli to podważasz to proponuję samemu przeprowadzić takie testy.
Pewnie skoro masz doświadczenie to i masz zaplecze.
Jeśli nie, to zapraszam do Wrocławia. Zajmując się serwisem, sprzęt tej marki naprawiam od ponad 15lat i już trochę tego przeszło przez moje ręce.
Z drugą częścią twojej wypowiedzi prawie całkowicie się zgadzam, dotyczy to sposobu rozmieszczenia głośników tłumienia sygnałów przez tapicerkę itd. Wielokrotnie przygotowywałem auta do zawodów sound-off i sam też w tych zawodach startowałem. Moja wiedza i doświadczenie potwierdzają to co piszesz.
Ale poniekąd temat tak naprawdę nie był o tym.
Natomiast nie zgadzam się z:
Filtry czasem są np. w postaci układu RC i znajduję te rozwiązania w radiach z m6 (różne wartości kondensatorów sprzęgających w poszczególnych kanałach. Obróbka sygnału też jest. Wykazały to testy, które przeprowadziłem.
Ale, że większość użytkowników i tak ma to zawsze ustawione na zero i nie korzysta z tych nastaw. Producenci poszli o krok dalej. Wprowadzili dodatkowe zróżnicowanie (niezależne od użytkownika) głośności między przodem a tyłem i zróżnicowali pasmo. Nie zaprzeczysz, że ma to wpływ na lokalizację sceny.
Co tym osiągnęli ?
Dla użytkownika – to, że mimo wyzerowanych ustawień scena jest bardziej z przodu i nawet ktoś kto nie wie po co to wszystko jest, ma lepszy odsłuch. Naprawdę większość użytkowników nie zmienia tych nastaw.
Dla producenta(i to jest sednem sprawy) – to, że z tyłu może zastosować mniejsze i tańsze głośniki. Nie zawsze z tego korzysta ale często tak jest.
Jeśli się nie zgadzasz to proszę weź radio z Mazdy 3 lub 6 i sam przeprowadź testy.
Nie mam zamiaru się licytować na poziom wiedzy czy zasoby sprzętu w warsztacie. Siedzę w tym już tyle lat, że nie muszę się naprężać. To forum nie jest od tego a większość czytelników nie wie o czym tak naprawdę piszemy. Po prostu nie jest to ich specjalizacją, znają się na czymś innym. To nie forum dla elektroników.
Podsumowując pierwszą część twojej wypowiedzi.
MazdaOwner napisał(a):Opowiadasz bajki, wysuwasz teorie niemające żadnych podstaw i oparcia na faktach.
Specjalnie wygrzebałem z magazynu dwa serwisowe radia z m3 w wersji bose i standard i sprawdziłem.
Wersja bose rzeczywiście ma na wszystkich kanałach taki sam sygnał ale on jest zmieniany dopiero we wzmacniaczu zewnętrznym.
Wersja standard ma przycięty sygnał na tylnych głośnikach.
To samo sprawdziłem dla radiów z m6 i też tak jest.
Uważam, że nie ma co polemizować i snuć teorii. W innych radiach w innych markach samochodów może być inaczej ale w Mazdzie tak jest i koniec.
Jeśli to podważasz to proponuję samemu przeprowadzić takie testy.
Pewnie skoro masz doświadczenie to i masz zaplecze.
Jeśli nie, to zapraszam do Wrocławia. Zajmując się serwisem, sprzęt tej marki naprawiam od ponad 15lat i już trochę tego przeszło przez moje ręce.
Z drugą częścią twojej wypowiedzi prawie całkowicie się zgadzam, dotyczy to sposobu rozmieszczenia głośników tłumienia sygnałów przez tapicerkę itd. Wielokrotnie przygotowywałem auta do zawodów sound-off i sam też w tych zawodach startowałem. Moja wiedza i doświadczenie potwierdzają to co piszesz.
Ale poniekąd temat tak naprawdę nie był o tym.
Natomiast nie zgadzam się z:
MazdaOwner napisał(a):Nie stosują żadnych filtrów czy obróbki sygnału, które by różnicowały pasmo i jakość sygnału z przodu i z tyłu samochodu.
Filtry czasem są np. w postaci układu RC i znajduję te rozwiązania w radiach z m6 (różne wartości kondensatorów sprzęgających w poszczególnych kanałach. Obróbka sygnału też jest. Wykazały to testy, które przeprowadziłem.
MazdaOwner napisał(a):Producenci sprzętu audio od bardzo dawna dają możliwość regulacji sceny muzycznej poprzez regulację poziomu głośności lewo – prawo oraz przód – tył.
Ale, że większość użytkowników i tak ma to zawsze ustawione na zero i nie korzysta z tych nastaw. Producenci poszli o krok dalej. Wprowadzili dodatkowe zróżnicowanie (niezależne od użytkownika) głośności między przodem a tyłem i zróżnicowali pasmo. Nie zaprzeczysz, że ma to wpływ na lokalizację sceny.
Co tym osiągnęli ?
Dla użytkownika – to, że mimo wyzerowanych ustawień scena jest bardziej z przodu i nawet ktoś kto nie wie po co to wszystko jest, ma lepszy odsłuch. Naprawdę większość użytkowników nie zmienia tych nastaw.
Dla producenta(i to jest sednem sprawy) – to, że z tyłu może zastosować mniejsze i tańsze głośniki. Nie zawsze z tego korzysta ale często tak jest.
Jeśli się nie zgadzasz to proszę weź radio z Mazdy 3 lub 6 i sam przeprowadź testy.
Naprawa WZMACNIACZY BOSE, Wyświetlaczy m6, Toyota Avensis
Naprawa ZMIENIAREK (także wysyłkowo) m3,m6,rx8,cx7,cx9 i inne
Wyjścia RCA do zewnętrznego wzmacniacza. Płyta startowa do nawigacji GH
kontakt 503304123
http://www.mazdaspeed.pl/forum/search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keywords=podz*+airbob*
Sprzedam oryginalny moduł zmieniarki na 6CD do mazdy 3 i 6, montaż
Żarówki podświetlenia klimatronika
kontakt 503304123
Naprawa ZMIENIAREK (także wysyłkowo) m3,m6,rx8,cx7,cx9 i inne
Wyjścia RCA do zewnętrznego wzmacniacza. Płyta startowa do nawigacji GH
kontakt 503304123
http://www.mazdaspeed.pl/forum/search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keywords=podz*+airbob*
Sprzedam oryginalny moduł zmieniarki na 6CD do mazdy 3 i 6, montaż
Żarówki podświetlenia klimatronika
kontakt 503304123
Koledzy, planuję dołożyć taki mały aktywny subwoofer Alpine SWE 815. Będę potrzebował wpiąć się z rca w kable głośnikowe. Z prawej strony są to kable jasny błękitny i jasny brązowy – poprawcie mnie proszę jeśli się mylę. Nie wiem natomiast w ktory kabel się wpiąć jeśli chodzi o kabel uruchamiający subwoofer z góry dziękuję za pomoc
- Od: 21 cze 2019, 21:16
- Posty: 9
- Auto: Mazda 3BM fl. 2.0 120km
Może wątek z poniższego linku Ci też pomoże w decyzji ?
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 1#p3450451
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 1#p3450451
Panowie. Szybkie pytanie. Szykuje się do montowania Hertzow w deskę rozdzielcza.
Myślę o dołożeniu 3 głośnika w puste miejsce środkowej sekcji deski rozdzielczej.
Jak się do tego zabrać, żeby nic nie popalić, a żeby działało jak trzeba?
Auto bez Bose.
Myślę o dołożeniu 3 głośnika w puste miejsce środkowej sekcji deski rozdzielczej.
Jak się do tego zabrać, żeby nic nie popalić, a żeby działało jak trzeba?
Auto bez Bose.
A jak sobie wyobrażasz, co ten głośnik centralny będzie grał? Kanał lewy, prawy, oba? To nie ma prawa działać, BOSE ma opcję dźwięku przestrzennego to coś z tym głośnikiem środkowym może zrobić. Bez BOSE zostaje Ci 2x2, ewentualnie całkowita przeróbka i dołożenie dedykowanego wzmacniacza
- Od: 14 cze 2006, 01:01
- Posty: 3037 (41/152)
- Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
- Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości