Napęd AWD/4WD w Mazda CX-5

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez popielasty » 5 wrz 2017, 11:31

Cześć,

szukam wszelkich informacji, filmików, broszur na temat napędu w CX-5. Jak działa napęd, jak szybko się załącza, czy da się nim jakoś sterować (np. wyłączenie systemu antypoślizgowego w niektórych autach daje stały napęd na 4 koła do jakieś tam prędkości np 30km/h).

Szukam również opinii jak ten napęd spisuje się wśród Was – użytkowników tego auta. Ja jeszcze nie miałem okazji tego przetestować, ale zdziwiło mnie brak np. fizycznego pokrętła które mogłoby zablokować napęd na 4 koła – tak jak np. w Mitsubishi ASX.

Dodatkowo – czy napęd ten przechodził jakieś ewolucje od czasu wprowadzenia CX-5 na rynek (przedlift, polift, CX-5 'II' 2017).

Czy ktoś wie jak rozdzielany jest napęd – jakie stosunki przeniesienia procentowo napędu na dane osie itp.

Przed zakupem Mazdy rozważałem Hondę CR-V z rocznika 2013/2014 – tam napęd AWD to porażka, co wykazywały liczne testy (np. jakiejś skandynawskiej organizacji badającej skuteczność napędów AWD) – odnośnie Mazdy jest bardzo mało takich informacji..

Tu przykładowo filmik z CR-V




Tu filmik z CX-5 2016 pokazujący że napęd daje radę w zimę



Tu z kolei ładnie katują CX-5 :)

Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 16 lip 2017, 21:43
Posty: 205 (1/4)
Skąd: WWL
Auto: Mazda CX-5 2.2 SkyActiv-D AT AWD, SkyPassion, 2014r

Postprzez cinek78 » 5 wrz 2017, 15:26

Jak chcesz porównywać napęd mazdy do mitsu to sobie odpuść...
Przesiadłem się z Outlandera najpierw do CX9 , teraz do CX5 , w miedzy czasie szukając auta jeździłem RAV4, Lexusem NX i innymi.
I powiem Ci jedno : pod subaru, mitsu żaden napęd 4x4 już nie będzie dobry...
Forumowicz
 
Od: 23 lip 2013, 08:08
Posty: 340 (4/8)
Skąd: Oleśnica/Wrocław
Auto: Mazda cx5 , Alfa Romeo Giulietta
, Ducati MTS 1200

Postprzez Garth » 23 lis 2017, 09:59

W ostatnim Automaniaku (abstrahując od powagi tego programu) wykonano test – holowanie dwóch ciągników, w sumie ponad 30 ton. Koleos vs nowa CX-5. Ten pierwszy w trybie lock dał radę (bez mielenia kołami powoli ruszył), Mazda zaczęła mielić przednimi kołami w miejscu, po chwili nastąpiło przegrzanie układu AWD. Oczywiście ten test nie ma nic wspólnego z rzeczywistością, natomiast pokazuje, jak wiele zależy od software'u (od strony technicznej obydwa samochody /jak i wiele innych/ mają ten sam napęd).

cinek78 napisał(a):Jak chcesz porównywać napęd mazdy do mitsu to sobie odpuść...
Jeśli masz na myśli ten z Outlandera II/III albo ASX, to jest tam to samo sprzęgło napędu co w Mazdach (Outlander I to inna bajka). Kontrola trakcji w Outlanderze II i pierwotnym ASX była mocno przymulona, znacznie to poprawiono w Outlanderze III. Może wkrótce uda mi się przetestować nową CX-5 na rolkach, to będzie wiadomo coś więcej na temat skuteczności tego napędu.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 19:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Postprzez cinek78 » 26 lis 2017, 11:39

Garth napisał(a):Jeśli masz na myśli ten z Outlandera II/III albo ASX, to jest tam to samo sprzęgło napędu

Zdecydowanie w OTII jest inny napęd niżeli w Mazda. Sprzęgło to nie wszystko. Napędowi OTII jest bardzo blisko do EVO X, gdzie tam napęd jest majstersztykiem najwyższych lotów.
Miałem OTII przez 5 lat, Mazdę CX5 mam 2 i nie da się tych napędów porównać do siebie..
Jedyna szansa na wystartowanie CX5 dynamicznie z pod świateł na 4 łapach , to wyłączenie kontroli trakcji,i po chwili zwłoki załącza tył i jedzie. Gdzie OTII przysiadał i niemal był wystrzelony z 4 łap bez kombinacji przełącznikami rożnej maści.
Obecnie znalazłem auto które ma rewelacyjne 4x4 – Stelvio... Masakra jak to startuje na światłach w deszczowy dzień.. <serduszka>
Forumowicz
 
Od: 23 lip 2013, 08:08
Posty: 340 (4/8)
Skąd: Oleśnica/Wrocław
Auto: Mazda cx5 , Alfa Romeo Giulietta
, Ducati MTS 1200

Postprzez Garth » 26 lis 2017, 22:41

cinek78 napisał(a):Zdecydowanie w OTII jest inny napęd niżeli w Mazda. Sprzęgło to nie wszystko. Napędowi OTII jest bardzo blisko do EVO X, gdzie tam napęd jest majstersztykiem najwyższych lotów.
Napęd Mazdy różni się od napędu Outlandera tylko softem. Natomiast napęd Evo X rzeczywiście jest majstersztykiem, ale nie ma kompletnie NIC wspólnego z tym z Outlandera. NIC.
Miałem przez 5 lat ASX-a z tym samym napędem, jest bardzo dobry, choć sama kontrola trakcji pozostaje daleko za konkurencją.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 19:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Postprzez cinek78 » 27 lis 2017, 11:01

"Garth"
Miałem przez 5 lat ASX-a z tym samym napędem

wg. mojej wiedzy i ASO to właśnie ASX jest okrojony i nie ma nic wspólnego z większymi braćmi. Podobnie OTIII . Natomiast OTII mechanicznie to EVO, ale elektronika już "SUV-owata" <oczko>
Zresztą to nie ten watek... Nie ma co się spierać. <klotnia>
Oboje jesteśmy BYŁYMI klientami Mitsu i to daje do myślenia... :|
Ja powoli dołączam też do grona byłych właścicieli Mazda – głównie przez napęd i brak silnego motoru... <płacze>
Forumowicz
 
Od: 23 lip 2013, 08:08
Posty: 340 (4/8)
Skąd: Oleśnica/Wrocław
Auto: Mazda cx5 , Alfa Romeo Giulietta
, Ducati MTS 1200

Postprzez Garth » 27 lis 2017, 15:52

Nie wiem z jakiego ASO korzystałeś, ale jeśli takie informacje Ci podali, należałoby to zgłosić i odebrać im koncesję za oszustwo lub amatorszczyznę.
Napędy Mitsubishi znam doskonale, ASX to dokładnie to samo co Outlander II i III (oprócz GT i PHEV).
ASX miał nawet poprawiony soft w stosunku do Outlandera II.
Napędy CX-5 (i innych CX), ASX czy Outlanderów II/III od strony technicznej wyglądają tak:
Obrazek

Dla porównania Evo X:
Obrazek

Jeżeli napęd CX-5 tak odbiega od Outlandera, to musi być straszna lipa. Aż trudno w to uwierzyć. Przedwczoraj testowałem z jednym z forumowiczów model CX-3 na rolkach, wyniki niczego sobie (wkrótce video z testów).
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 19:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Postprzez cinek78 » 27 lis 2017, 16:51

Outlander sport ( którego schemat wrzuciłeś) , to chyba inny model aniżeli Outlander EU <oczko>
Forumowicz
 
Od: 23 lip 2013, 08:08
Posty: 340 (4/8)
Skąd: Oleśnica/Wrocław
Auto: Mazda cx5 , Alfa Romeo Giulietta
, Ducati MTS 1200

Postprzez Garth » 27 lis 2017, 16:58

Outlander Sport to amerykańska nazwa ASX (w Japonii nazywa się RVR).
Nadwozie ASX siedzi na podwoziu Outlandera, obciętym za tylną osią.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 19:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Postprzez cinek78 » 27 lis 2017, 20:31

chyba nie. Jak outek II był w sprzedaży, to już istniał OT Sport , a ASX-a nie było.. OT Sport jest jak piszesz na inne rynki , ale jest to uboższa wersją OT na rynek EU , i nie tylko w plastikach , czy wyposażeniu , ale konstrukcyjnie też jest jego ubogim "bliźniakiem".
Forumowicz
 
Od: 23 lip 2013, 08:08
Posty: 340 (4/8)
Skąd: Oleśnica/Wrocław
Auto: Mazda cx5 , Alfa Romeo Giulietta
, Ducati MTS 1200

Postprzez Garth » 27 lis 2017, 21:34

Kolego, doczytaj proszę, są miliony informacji na ten temat przecież...
ASX/RVR/Outlander Sport to jeden samochód, bazujący na skróconej płycie Outlandera, nawet rozstaw osi mają taki sam jak Outlander. Wg Mitsubishi te dwa samochody mają 70% wspólnych elementów. Napęd jest identyczny (poza softem), technicznie jedno z najprostszych rozwiązań obecnie stosowanych, to samo jest w Maździe, Nissanie-Renault-Dacii, Mini, Jeepie i wielu wielu innych. Lancer SE AWC także ma ten sam prosty układ 4x4, który nie ma nic wspólnego z Evo czy Ralliart.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 19:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Postprzez popielasty » 3 gru 2017, 10:24

Garth napisał(a):Przedwczoraj testowałem z jednym z forumowiczów model CX-3 na rolkach, wyniki niczego sobie (wkrótce video z testów).


Podeślij link jak wrzucisz gdzieś.
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 16 lip 2017, 21:43
Posty: 205 (1/4)
Skąd: WWL
Auto: Mazda CX-5 2.2 SkyActiv-D AT AWD, SkyPassion, 2014r

Postprzez Garth » 4 gru 2017, 08:07

Proszę bardzo:
viewtopic.php?p=3306342#p3306342

Wkrótce na testach powinna pojawić się nowa CX-5.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 19:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Postprzez popielasty » 6 gru 2017, 19:33

Tak przypuszczałem że znajdzie się na tym kanale ;) Sam kiedyś proponowałem Ci że jak będę w okolicach Rzeszowa moją Mazdą to możemy zrobić parę testów.. Niestety ostatnio nie byłem w tamtych stronach :(

Właśnie po to powstał ten wątek, żeby porozmawiać o napędach itp także każda konstruktywna uwaga jest na wagę złota.
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 16 lip 2017, 21:43
Posty: 205 (1/4)
Skąd: WWL
Auto: Mazda CX-5 2.2 SkyActiv-D AT AWD, SkyPassion, 2014r

Postprzez Garth » 7 gru 2017, 10:54

@popielasty, pamiętam z YT, zaproszenie cały czas aktualne :)
W temacie napędu Mazdy polecam te filmy:
https://www.youtube.com/watch?v=rPyRCkt1GHw
https://www.youtube.com/watch?v=VuqjdcDvncs
Sporo fajnych informacji, dotyczą głównie napędu CX-3 i najnowszej CX-5.

Dopisano 8 sty 2018, 11:51:

A cóż ta za lipa w najnowszej wersji??
https://youtu.be/DJTztUcukmI?t=4m17s

Dopisano 17 sty 2018, 23:47:

manticore napisał(a):wiecie co, generalnie jeśli ktoś kupił CX-5 do offroad, to przykro mi ale wybrał złe auto. Ten napęd to miejska odmiana 4x4 oczywiście, jego zadanie to głównie polepszenie właściwości jezdnych na śliskich powierzchniach i "wyczyny" typu podjechanie pod niezbyt stromą ośnieżoną ulicę ;) (nawet mamy to napisane w instrukcji auta) dlatego tego typu testy są mocno na wyrost i zupełnie bez sensu. Przed tą Mazdą jeździłem przez 3 lata Jeepem Grand Cherokee z QDII i tego typu testy mają sens właśnie w takich autach, które z zasady choć w jakiejś części przeznaczone są do offroad.

Porównując prowadzenie Jeepa (rocznik 2005) do nowej CX5 na miejskich czy podmiejskich ośnieżonych drogach wygrywa Mazda – z powodu dużo mniejszej masy i lepszych hamulców prowadzi się jednak stabilniej, auto zachowuje się mniej bezwładnie.

W jakimkolwiek offroad przegrałaby z kretesem ale tego typu "wyścigi" jak i załączone wyżej testy na bezdrożach czy wielkich stromiznach są kompletnie bez sensu z powodów przytoczonych powyżej ;) można sobie takie porównania robić z ciekawości, ale wyciąganie na ich podstawie wniosków typu: ale z pupy ten AWD w Maździe to nadużycie – nie na takie warunki on został zaprojektowany.


@manticore tu nie chodzi o właściwości offroadowe. Sprzęgło napędu wykorzystywane przez Mazdę można znaleźć w dziesiątkach innych samochodów i albo ktoś potrafi je skonfigurować albo nie.
Mazda chwali się, że sprawdza każdy egzemplarz sprzęgła z osobna pod względem transferu Nm i indywidualnie dostosowuje do niego soft, aby system działał super precyzyjnie. I nagle okazuje się, że system nie potrafi dołączyć tylnej osi, pokonać banalnego wykrzyżu albo gotuje się po 10 sekundach działania.
I jest to tym bardziej dziwne, bo takich problemów nie ma CX-3 oraz poprzednia CX-5, więc gdzieś coś jest nakombinowane z software'm....
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 19:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Postprzez manticore » 18 sty 2018, 08:58

zapewne zdarzają się jakieś fuck-upy, jak to zwykle bywa w nowych modelach, problemy wieku młodzieńczego ;) pytanie – czy jeśli ktoś to stwierdził to Mazda się wypieła i niczego z tym nie zrobiła?

ja w swojej jak na razie nie zauważyłem żadnych z napędem a testuję ją całkiem porządnie, ponieważ byłem ciekaw jak wyjdzie w porównaniu z Jeepem w którym miałem jeden z najlepszych napędów 4x4 na świecie ;)
Początkujący
 
Od: 21 lis 2017, 18:59
Posty: 19 (0/1)
Skąd: Banino
Auto: Mazda CX-5 2.0 6AT 4x4 2017

Postprzez Garth » 18 sty 2018, 10:25

@manticore skąd jesteś? Może chciałbyś przetestować napęd na rolkach wolnobieżnych? :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 19:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Postprzez manticore » 18 sty 2018, 13:11

z Gdańska : )
Początkujący
 
Od: 21 lis 2017, 18:59
Posty: 19 (0/1)
Skąd: Banino
Auto: Mazda CX-5 2.0 6AT 4x4 2017

Postprzez Garth » 18 sty 2018, 13:36

No to jednak szybciej się z kolegą @popielasty dogadamy... ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2013, 19:40
Posty: 64 (4/5)
Skąd: Rzeszów

Postprzez LwiaNerka » 29 mar 2018, 09:32

Czy włączenie się napędu AWD w cx-5 jest sygnalizowane jakąś kontrolką?
Początkujący
 
Od: 5 gru 2017, 15:37
Posty: 19
Auto: Mazda CX-5 2012 Skypassion

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

Moderator

Moderatorzy CX-3 / CX-30 / CX-5 / CX-7 / CX-9