Wymiana koła dwumasowego Mazda6
Z okazji że moja mazda dobiła do 206 tyś swój żywot zakończyło koło dwumasowe . Objawy jakie miałem to drżenie pedału sprzęgła, chrobotanie na wolnych obrotach, drżenie karoserii między 1200obr/min a 1600obe/min i hałas przy gaszeniu silnika bez wciskania sprzęgła.Koło kupiłem używane. Anglik z przebiegiem 140tytś bez objawów występujących u mnie. A by przyoszczędzić na kosztach postanowiłem wymienić wszystko w zaciszu własnego garażu. Operacja zajęła mi sporo czasu bo około 20 roboczo godzin i zrobiłem przy tym zabiegu parę fotek. Oraz postaram się przybliżyć co po kolei robiłem.
To jedziemy:
1.Na początek odkręcamy śrubę przegubu na pół osi po wcześniejszym odgięciu blokady nasadka 32mm długa przedłużka i pomocnik żeby nacisnął na hamulec
2.Odkręcić akumulator i wyjąc go
3.Odkręcić podstawkę po akumulatorem
4.Wymontować puszkę filtra powietrza po wcześniejszym odpięciu podciśnienia i przewodu doprowadzającego powietrze do silnika. Puszka jest tylko wciśnięta.
5.Spuszczamy olej ze skrzyni
6.Odkręcamy śrubę wahacza prostego i skośnego. Śruba wahacza skośnego wyjdzie dopiero po opuszczeniu sanek. Oczywiście odkręcamy zawieszenie po obu stronach bo musimy zdjąć całe sanki
7.Odkręcić łączniki stabilizatora
8.Odkręcić 3 śruby mocujące maglownice do sanek
9.Odkręcić dwie śruby podpory prawej półosi. Odchylić wahacze na zewnątrz samochodu wtedy półosie wyjdą ze skrzyni należy pokonać tylko opór który stawia blokada (pierścień na półosi)
Na zdjęciu lewa półoś nie udało się jej wyjąć z piasty dlatego tak to wszystko odchyliłem
[
Dopisano 20 mar 2013, 01:06:
10.Odkręcić osłony plastikowe miedzy karoserią a sankami po obu stronach trzymają się na spinki
11.Teraz należy opuścić sanki trzymają się z przodu samochodu na dwóch śrubach klucz 19mm i 6 z tyłu 2 na klucz 19mm i 4 klucz 17mm. Zdjęcie tylnego mocowania
12.Odkręcić tylną poduszkę skrzyni biegów
13.Po opuszczeniu mamy możliwość odkręcenia i wyjęcia śrub wahacza skośnego. Kolejna rzecz to odkręcenie po prawej stronie sanek śrub mocujących przewód od maglownicy do pompy wspomagania kierownicy. Są tam dwie śruby koło chłodnicy i jedna spinka oraz w połowie długości sanek jedna. Z lewej strony na sankach też jest przykręcony przewód idący od maglownicy do zbiorniczka na płyn kierowniczy ten trzyma się na dwóch śrubach. Z lewej strony też jest ułożony przewód od samo poziomowania xenonu który trzeba odczepić od sanek i wyjąć wtyczkę z czujnika .
14.Opuszczamy sanki i odstawiamy na bok. Przy okazji mamy dobry dostęp do gum drążka stabilizatora warto wymienić. A to już sanki na boku
15.Odkręcamy opaski rury od intercoolera. Odkręcić śruby mocujące metalową rurę (na zdjęciu) i zdjąć przewody podciśnieniowe a później rure
16.Odkręcić rozrusznik trzyma się na trzech śrubach. Pamiętać o przewodzie doprowadzającym prąd. Rozrusznik wychodzi do góry
17.Odkręcić wspornik trzymający jakieś zaworki do których idą przewody podciśnienia
18.Odkręcić wysprzęglik i przewód idący do wysprzęglika od obudowy skrzyni
19. Odpiąć wtyczki czujników
Dopisano 20 mar 2013, 01:34:
20.Zdjąć linki z wybieraka skrzyni i odkręcić wspornik linek
21.Odkręcić wszystkie śruby łączące skrzynie z silnikiem pamiętając o dwóch takich głęboko ukrytych za tą rurą metalową od intercoolera którą zdjeliśmy
22.Podwieszamy silnik
23.Odkręcamy 2 nakrętki i 1 śrubę mocujące skrzynie do poduszki
24. Odciągamy skrzynie od silnika i wyciągamy ją. Może zawadzać o podłużnice więc trzeba opuścić silnik
25. Ukazuje się taki widok
26. Wkręcamy dolną śrubę mocująca wcześniej skrzynie i za pomocą łapki lub innego narzędzia blokujemy koło dwumasowe o odkręcamy docisk
27.Nadal blokujemy dwumas i odkręcamy 8 śrub mocujących
28.Należało by wymienić uszczelniacz wału korbowego i łożysko w którym osadzony jest wałek skrzyni
29.Zakładamy dwumas z nowymi śrubami i smarując klejem do gwintów wkręcamy na śruby na krzyż momentem 170Nm.
30.Odtłuszczamy powierzchnie cierną dwumasy i docisku i mocujemy tarcze i docisk. Tarcze należy wycentrować najlepiej wałkiem sprzęgłowym. Można też dotoczyć podtoczony wałek pasujący w otwór łożyska w wale korbowym (15mm) i w otwór tarczy sprzęgła (23mm).
Dopisano 20 mar 2013, 01:57:
31. Wymieniamy łożysko oporowe na wałku skrzyni i składamy wszystko odwrotnie
Jest przy tym sporo pracy ale satysfakcja gwarantowana i parę złotówek zostaje w kieszeni.
Dopisano 20 mar 2013, 02:06:
A tak wyglądała dwumasa: http://www.fotosik.pl/video/f62a7541c0cf687c.html
To jedziemy:
1.Na początek odkręcamy śrubę przegubu na pół osi po wcześniejszym odgięciu blokady nasadka 32mm długa przedłużka i pomocnik żeby nacisnął na hamulec
2.Odkręcić akumulator i wyjąc go
3.Odkręcić podstawkę po akumulatorem
4.Wymontować puszkę filtra powietrza po wcześniejszym odpięciu podciśnienia i przewodu doprowadzającego powietrze do silnika. Puszka jest tylko wciśnięta.
5.Spuszczamy olej ze skrzyni
6.Odkręcamy śrubę wahacza prostego i skośnego. Śruba wahacza skośnego wyjdzie dopiero po opuszczeniu sanek. Oczywiście odkręcamy zawieszenie po obu stronach bo musimy zdjąć całe sanki
7.Odkręcić łączniki stabilizatora
8.Odkręcić 3 śruby mocujące maglownice do sanek
9.Odkręcić dwie śruby podpory prawej półosi. Odchylić wahacze na zewnątrz samochodu wtedy półosie wyjdą ze skrzyni należy pokonać tylko opór który stawia blokada (pierścień na półosi)
Na zdjęciu lewa półoś nie udało się jej wyjąć z piasty dlatego tak to wszystko odchyliłem
[
Dopisano 20 mar 2013, 01:06:
10.Odkręcić osłony plastikowe miedzy karoserią a sankami po obu stronach trzymają się na spinki
11.Teraz należy opuścić sanki trzymają się z przodu samochodu na dwóch śrubach klucz 19mm i 6 z tyłu 2 na klucz 19mm i 4 klucz 17mm. Zdjęcie tylnego mocowania
12.Odkręcić tylną poduszkę skrzyni biegów
13.Po opuszczeniu mamy możliwość odkręcenia i wyjęcia śrub wahacza skośnego. Kolejna rzecz to odkręcenie po prawej stronie sanek śrub mocujących przewód od maglownicy do pompy wspomagania kierownicy. Są tam dwie śruby koło chłodnicy i jedna spinka oraz w połowie długości sanek jedna. Z lewej strony na sankach też jest przykręcony przewód idący od maglownicy do zbiorniczka na płyn kierowniczy ten trzyma się na dwóch śrubach. Z lewej strony też jest ułożony przewód od samo poziomowania xenonu który trzeba odczepić od sanek i wyjąć wtyczkę z czujnika .
14.Opuszczamy sanki i odstawiamy na bok. Przy okazji mamy dobry dostęp do gum drążka stabilizatora warto wymienić. A to już sanki na boku
15.Odkręcamy opaski rury od intercoolera. Odkręcić śruby mocujące metalową rurę (na zdjęciu) i zdjąć przewody podciśnieniowe a później rure
16.Odkręcić rozrusznik trzyma się na trzech śrubach. Pamiętać o przewodzie doprowadzającym prąd. Rozrusznik wychodzi do góry
17.Odkręcić wspornik trzymający jakieś zaworki do których idą przewody podciśnienia
18.Odkręcić wysprzęglik i przewód idący do wysprzęglika od obudowy skrzyni
19. Odpiąć wtyczki czujników
Dopisano 20 mar 2013, 01:34:
20.Zdjąć linki z wybieraka skrzyni i odkręcić wspornik linek
21.Odkręcić wszystkie śruby łączące skrzynie z silnikiem pamiętając o dwóch takich głęboko ukrytych za tą rurą metalową od intercoolera którą zdjeliśmy
22.Podwieszamy silnik
23.Odkręcamy 2 nakrętki i 1 śrubę mocujące skrzynie do poduszki
24. Odciągamy skrzynie od silnika i wyciągamy ją. Może zawadzać o podłużnice więc trzeba opuścić silnik
25. Ukazuje się taki widok
26. Wkręcamy dolną śrubę mocująca wcześniej skrzynie i za pomocą łapki lub innego narzędzia blokujemy koło dwumasowe o odkręcamy docisk
27.Nadal blokujemy dwumas i odkręcamy 8 śrub mocujących
28.Należało by wymienić uszczelniacz wału korbowego i łożysko w którym osadzony jest wałek skrzyni
29.Zakładamy dwumas z nowymi śrubami i smarując klejem do gwintów wkręcamy na śruby na krzyż momentem 170Nm.
30.Odtłuszczamy powierzchnie cierną dwumasy i docisku i mocujemy tarcze i docisk. Tarcze należy wycentrować najlepiej wałkiem sprzęgłowym. Można też dotoczyć podtoczony wałek pasujący w otwór łożyska w wale korbowym (15mm) i w otwór tarczy sprzęgła (23mm).
Dopisano 20 mar 2013, 01:57:
31. Wymieniamy łożysko oporowe na wałku skrzyni i składamy wszystko odwrotnie
Jest przy tym sporo pracy ale satysfakcja gwarantowana i parę złotówek zostaje w kieszeni.
Dopisano 20 mar 2013, 02:06:
A tak wyglądała dwumasa: http://www.fotosik.pl/video/f62a7541c0cf687c.html
Ostatnio edytowano 12 kwi 2013, 14:34 przez andruszczak, łącznie edytowano 2 razy
Olej ze skrzyni należy spuścić. Do blokady koło używałem dorobionego narzędzia jak i zwykłego śrubokręta. Trzeba wkręcić śruby mocujące skrzynie na dole i zablokować dwumas.
dzisiaj mechanik mi mówił, że przy okazji przydałoby się wymienić simeringi na wale. Jak to się fachowo nazywa bo nie wiem co zamówić. Muszę jeszcze zamówić olej do skrzyni i 2M. Znalazłem 2M LUKa za jakieś 1800 zł. LUK jest ok Jaki olej do skrzyni lałeś?
- Od: 23 lip 2011, 23:51
- Posty: 36
- Skąd: Zgorzelec
- Auto: Mazda 6 GG 2.0/2004 MZR-CD 136KM
Lałem olej Mobil Mobilube 1 SHC 75W-90. Wymień simering wału korbowego i łożysko podporowe wałka skrzyni które jest osadzone w wale korbowym. Luk jest na pierwszy montaż inne koła są dużo droższe i trudno dostępne.
Łożyska podporowego wałka nie wymieniałem było ok a dwumas wstawiłem używany więc max 50tyś i tak tam będzie trzeba zajrzeć.
dojdziesz do wprawy to będziemy do Ciebie śmigać na wymianę dwumasy
Ostatnio edytowano 24 maja 2013, 19:10 przez dobrzyn22, łącznie edytowano 1 raz
Powód: nie ma potrzeby cytowania całego ostatniego posta
Powód: nie ma potrzeby cytowania całego ostatniego posta
No i stało się po 18 tyś km wczoraj zmieniłem sprzęgło z kołem dwumasowym, tym razem założyłem nowe. Jak widać nie opłaca się zakładać używek długo nie pochodzą.
Witam...
podłączę się do tematu: MAZDA MPV 2.0.MZR-CD przebieg 225 tyś. w moich rękach od przebiegu 160 tyś.
Nie wiem czy kiedykolwiek wymieniano sprzęgło i dwumasę.
Problem taki, że zaczęło ślizgać się sprzęgło, dwumasa nie okazuje jeszcze znaków zużycia.
pyt.1 czy jest możliwość jakiejś regulacji sprzęgła by go popuścić
w kościach czuję, że nie więc pytanie nr 2.
Autem mam zamiar jeździć jeszcze rok, może 1,5 wiem ,że najrozsądniej było by wymienić cały kpl. tylko to jest koszt 4tyś które nie bardzo mam ochotę na tak krótki czas inwestować. Co z tym fantem zrobić wymienić samą tarczę sprzęgłową, sprzęgło z łożyskiem i dociskiem co radzicie
podłączę się do tematu: MAZDA MPV 2.0.MZR-CD przebieg 225 tyś. w moich rękach od przebiegu 160 tyś.
Nie wiem czy kiedykolwiek wymieniano sprzęgło i dwumasę.
Problem taki, że zaczęło ślizgać się sprzęgło, dwumasa nie okazuje jeszcze znaków zużycia.
pyt.1 czy jest możliwość jakiejś regulacji sprzęgła by go popuścić
w kościach czuję, że nie więc pytanie nr 2.
Autem mam zamiar jeździć jeszcze rok, może 1,5 wiem ,że najrozsądniej było by wymienić cały kpl. tylko to jest koszt 4tyś które nie bardzo mam ochotę na tak krótki czas inwestować. Co z tym fantem zrobić wymienić samą tarczę sprzęgłową, sprzęgło z łożyskiem i dociskiem co radzicie
- Od: 6 paź 2010, 14:54
- Posty: 98
- Skąd: Zamość
- Auto: Mazda MPV 2.0 CiTD 136KM 2004r.
KIA CEE'D 1.6 CRDi
TOYOTA YARIS VERSO 1.4 D4D
Simpa Titane II '99r.
Regulować można w małym stopniu na pedale sprzęgła. Jest tam popychacz do pompy sprzęgła z gwintem. Jeżeli chcesz zrobić to tanio to wymień tylko tarcze sprzęgła.
Zawsze możesz rozważyć opcję regeneracji, jak nie chcesz autem długo jeździć. Opinie są totalnie przeróżne, czytałem i takie fatalne gdzie facet 3 razy wymieniał na gwarancji regenerowane koło a czytałem i takie gdzie po 60000 nabitych przez rok kompletnie nic się nie działo
Być może mniej się będzie ślizgać
Dopisano 5 cze 2014, 22:13:
Po namyśle regulacja przy pedale nic nie da
Dopisano 5 cze 2014, 22:13:
Po namyśle regulacja przy pedale nic nie da
no to poszedłem "po bandzie"
wymieniona sama tarcza sprzęgła nawet nie nowa tylko po regeneracji za 200,00 zł. z przesyłką, najtańszy warsztat – robocizna 450,00zł.
Efekt: "pacjent" przeżył i ma się dobrze xD
muszę od nowa "uczyć się sprzęgła" bo bierze od razu – niby delikatnie puszczam, a auto mi zrywa jak przy gwałtownym puszczeniu pedała. Pewnie musi się jeszcze dotrzeć i ułożyć.
Poza tym żadnych szumów, stuków , drgań, wibracji, czy innych niepokojących objawów – przynajmniej na razie... xD
wymieniona sama tarcza sprzęgła nawet nie nowa tylko po regeneracji za 200,00 zł. z przesyłką, najtańszy warsztat – robocizna 450,00zł.
Efekt: "pacjent" przeżył i ma się dobrze xD
muszę od nowa "uczyć się sprzęgła" bo bierze od razu – niby delikatnie puszczam, a auto mi zrywa jak przy gwałtownym puszczeniu pedała. Pewnie musi się jeszcze dotrzeć i ułożyć.
Poza tym żadnych szumów, stuków , drgań, wibracji, czy innych niepokojących objawów – przynajmniej na razie... xD
- Od: 6 paź 2010, 14:54
- Posty: 98
- Skąd: Zamość
- Auto: Mazda MPV 2.0 CiTD 136KM 2004r.
KIA CEE'D 1.6 CRDi
TOYOTA YARIS VERSO 1.4 D4D
Simpa Titane II '99r.
-koło dwumasowe
-komplet sprzęgła
-łożysko oporowe
-nowe śruby do mocowania koła
-łożysko podporowe wałka sprzęgłowego (te które jest w wale korbowym)
-3 litry oleju do skrzyni
-klej do gwintów
-komplet sprzęgła
-łożysko oporowe
-nowe śruby do mocowania koła
-łożysko podporowe wałka sprzęgłowego (te które jest w wale korbowym)
-3 litry oleju do skrzyni
-klej do gwintów
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości
Moderator
Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6