Wymiana tylnych amortyzatorów

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez rafals » 9 mar 2012, 18:38

Minęła zima i pozostawiła mi po sobie niemiłą niespodziankę w postaci rozwalonych amortyzatorów. Lewy rozszczelnił się jako pierwszy informując mnie plamą oleju na posadzce w garażu.
Jako że zrobiło się już troszkę cieplej i że komfort jazdy pozostawiał wiele do życzenia postanowiłem zabrać się za wymianę padniętych amortyzatorów.

Zakupiłem oczywiście 2 szt. amortyzatorów KYB nr kat. 343412 oraz obowiązkowo zestaw odbojów/osłon KYB nr kat. 915400.

Poniżej przedstawiam fotorelację z wymiany amortyzatorów tylnych:

1. Auto zostawiamy z wrzuconym biegiem i zaciągniętym ręcznym. Podnosimy tył auta i ściągamy koło.
Obrazek

2. Przed rozpoczęciem odkręcania śrub mocujących amortyzator dobrze jest je potraktować szczotką drucianą oraz jakim środkiem luzującym.
Obrazek
Obrazek

3. Kluczem nasadowym 12mm przedłużanym (musi to być długa nasadka, bo krótka nam nie złapie nakrętki na wystającej szpilce) oraz wykorzystując przedłużką do nasadek odkręcamy dwie nakrętki górnego mocowania amortyzatora.
Obrazek

4. Kluczem nasadowym 17mm odkręcamy śrubę mocującą dolne ucho amortyzatora.
Obrazek
Obrazek

5. Wyjmujemy śrubę a następnie podpychamy dolną część amortyzatora do góry (1), aby wyszedł on z uchwytu mocującego i wyciągamy go(2).
Obrazek
Obrazek

6. Teraz musimy zdemontować górne mocowanie (poduszkę) amortyzatora. Wkręcamy końcówkę tłoczyska do imadła i kluczem widlastym 13mm odkręcamy nakrętkę.
Obrazek
Obrazek

7. Zdejmujemy osłonę z amortyzatora a następnie wyciągamy odbój z poduszki amortyzatora.
Obrazek
Obrazek

8. Odbój jest już nie do użytku tak, więc dobrze, że zakupiłem nowy zestaw ochronny :)
Obrazek

9. To jest wszystko szmelc, więc poddajemy go utylizacji.
Obrazek

10. Poduszkę czyścimy z zabrudzeń oraz sprawdzamy czy guma nie jest popękana. U mnie jest ok. więc można ją bez obaw ponownie zamontować.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

11. Zabieramy się za wypakowanie nowych elementów
Obrazek
Obrazek
Obrazek

12. Wraz z amortyzatorem dostajemy nakrętkę do przykręcenia go do poduszki oraz instrukcję obrazkową <czytaj>
Obrazek

13. Łączymy odbój z osłoną. Trzeba mocno wcisnąć tak, aby pokryły się te dwie miejsca zaznaczone liniami.
Obrazek
Obrazek

14. Następnie drugi koniec odboju wciskamy do gniazda poduszki.
Obrazek
Obrazek

15. Rozcinamy taśmę blokującą tłok amortyzatora i „przepompowujemy” (wciskamy i wyciągamy tłok) trzykrotnie. W trakcje tej czynności zwracajmy uwagę żeby nie uszkodzić ani nie zabrudzić tłoczyska amortyzatora.
Obrazek

16. Na przepompowany amortyzator zakładamy osłonę wraz z odbojem i poduszką. Nakręcamy nową nakrętkę otrzymaną wraz z amortyzatorem. Procedura dokręcania jest taka sama jak przy odkręcaniu, czyli końcówka w imadło i kluczem widlastym, ale tym razem 12mm dokręcamy tą nakrętkę.
Obrazek

17. Skompletowany amortyzator montujemy w aucie.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

18. Zakręcamy dolną śrubę amortyzatora z momentem od 80 do 100Nm a górne nakrętki z momentem 25Nm.
Obrazek

19. I gotowa jedna strona <jupi>
Obrazek
Obrazek

20. Drugą stronę wykonujemy analogicznie <nauka>

Pozdrawiam i uważajcie na dziury, bo amortyzator łatwo uszkodzić na naszych drogach <stop>
papa
Jeżeli udoskonalasz coś dostatecznie długo – na pewno to zepsujesz!
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 wrz 2009, 20:55
Posty: 47 (0/4)
Skąd: Małopolska
Auto: Mazda 3 BK Y6 90KM '07

Postprzez Ralf2107 » 9 mar 2012, 19:03

<spoko> taka fotorelacja :)
A jaki koszt kompletu ?
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 cze 2011, 11:54
Posty: 235
Skąd: Murowana Goślina/Grajewo
Auto: Mazda 3 Y6 '05 już bez FAP

Postprzez Seraf » 9 mar 2012, 19:10

Bardzo fajnie napisane i dobrze obrazowo wyjasnione :–)
Obrazek
Obrazek
aka "bez sensu"
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 kwi 2009, 23:28
Posty: 3537 (2/15)
Skąd: Białystok
Auto: rower miejski :D

Postprzez rafals » 9 mar 2012, 19:41

Jeśli chodzi o koszty to:
1 szt amortyzatora = 175 pln
kpl. odbojów/osłon = 49 pln

suma 399 pln
Jeżeli udoskonalasz coś dostatecznie długo – na pewno to zepsujesz!
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 wrz 2009, 20:55
Posty: 47 (0/4)
Skąd: Małopolska
Auto: Mazda 3 BK Y6 90KM '07

Postprzez marcin255 » 9 mar 2012, 20:00

Dobra robota <spoko>
Ceed GT 1.6T 225KM
Obrazek
T-Roc 2.0 TSI 4motion 190KM
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 gru 2008, 22:14
Posty: 5324 (26/45)
Skąd: Wrocław
Auto: Była 323F BA
87 KM -122 Nm
Mazda 3-2.0 LF
166 KM -209
KIA CEE’D GT
204 KM -265 Nm up
225 KM -330 Nm
T-Roc 2.0TSI 4motion 190KM 320Nm up.....?

Postprzez Dominooo » 9 mar 2012, 21:50

Bardzo fajna fotorelacja <spoko>
Teraz widzę, że wymiana tylnych amorów nie jest skomplikowana.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 wrz 2010, 04:47
Posty: 776 (0/1)
Skąd: Śląsk
Auto: マツダ 3 Y6 BK '05

Postprzez dzux » 9 mar 2012, 22:00

super robota z tego co widać wymiana łatwa
Forumowicz
 
Od: 5 cze 2011, 21:38
Posty: 706 (1/8)
Skąd: lubuskie
Auto: BYŁA Mazda 3 2005 sedan 1.6 JEST Mazda 5 2006r 2.0 benzyna :)

Postprzez daro31 » 10 mar 2012, 11:52

Odnośnie punktu 10 – "Poduszkę czyścimy z zabrudzeń oraz sprawdzamy czy guma nie jest popękana. U mnie jest ok. więc można ją bez obaw ponownie zamontować" – zwróćcie na to szczególną uwagę – u mnie 2 tygodnie temu podczas wymiany amortyzatorów (nota bene na identyczne jak w fotorelacji) mechanik zaryzykował i widząc, że guma w poduszce jest tylko lekko popękana (wyrobiona) nie wymieniał poduszki amortyzatora. Po wymianie jednak na drugi dzień poduszka zaczęła mocno skrzeczeć na nierównościach. Po wymianie na nową (koszt niewielki – chyba około 60 pln) nastała cisza.
Forumowicz
 
Od: 6 cze 2010, 13:12
Posty: 93
Skąd: Garwolin
Auto: w poszukiwaniu modelu BL

Postprzez Mibay » 11 mar 2012, 19:19

rafals napisał(a):Jeśli chodzi o koszty to:
1 szt amortyzatora = 175 pln
kpl. odbojów/osłon = 49 pln

suma 399 pln


gdzie kupowałeś części ?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 cze 2007, 14:06
Posty: 212 (0/1)
Skąd: Kolonia Łucka
Auto: M3 1.6 PB 04'BK
Premacy 1.8 PB 03'CP

Postprzez rafals » 12 mar 2012, 00:32

Części zakupiłem w sklepie motoryzacyjnym.
Pewnie na Allegro kupiłbym parę złotych taniej,
ale trzeba by było jeszcze zapłacić za przesyłkę.
No i jeszcze czas. W sklepie towar zamowiłem rano i popołudniu już go miałem :)
Jeżeli udoskonalasz coś dostatecznie długo – na pewno to zepsujesz!
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 wrz 2009, 20:55
Posty: 47 (0/4)
Skąd: Małopolska
Auto: Mazda 3 BK Y6 90KM '07

Postprzez kropek101 » 1 kwi 2012, 08:09

Bardzo fajna fotorelacja tylko jedna sugestia wymieniajcie wszystko łacznie z poduszka amortyzatora chyba ze za jakis czas chcecie kolejny raz rozbierac.
U mnie po przebiegu 184tyś amorki maja sprawnosc 78-84% ostatnio zaczło mi cos stukac posprawdzałem zawieszenie wszystko ok a mimo to stuki byly wiec padlo na poduszke kupilem nowa koszt 70zl zdemontowalem w sobote co trzeba. Poduszka wygladala identycznie jak na zdjeciach nie byla popekana ani nic mimo to wstawilem nowa stuki ustaly wiec radze wymieniac bo to nie taki tragiczny koszt a nie wszystko mozna wizualnie zauwazyc ze jest juz zużyte.
Oddam 2 czujniki ABS
Szpilki do kół

Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lut 2011, 23:49
Posty: 1581 (5/41)
Skąd: Żory
Auto: Seat Altea XL 2,0 TDI CR 170KM i 370Nm

Była Mazda 3 BK Y6 2006r
Mazda 323f 1,5 16v 88km 98r

Postprzez Ralf2107 » 1 kwi 2012, 10:46

kropek101 napisał(a):U mnie po przebiegu 184tyś amorki maja sprawnosc 78-84%

Masz jeszcze te co fabryka dała ? Jeśli tak to muszą być bdb jakości skoro tyle wytrzymały :)
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 cze 2011, 11:54
Posty: 235
Skąd: Murowana Goślina/Grajewo
Auto: Mazda 3 Y6 '05 już bez FAP

Postprzez kropek101 » 1 kwi 2012, 13:10

Tak u mnie jeszcze sa fabryczne tez już myslalem ze to amory padły jak zaczły sie stuki. Chyba jedyne wytlumaczenie jest takie ze auto zrobilo 130tys. po holandi a w polsce bardzo malo po dziurach akurat mam dobry dostep do A1 i nie musze tluc po dziurach puki darmowa Jedynie jakis wypad na weekend czy cos to zaliczam nim dziury Dlatego zawieszenie sie trzymie bo dobrze wiemy ze co jak co ale zawieszenie w mazdzie nie lubi polskich drog i dziur.
Oddam 2 czujniki ABS
Szpilki do kół

Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lut 2011, 23:49
Posty: 1581 (5/41)
Skąd: Żory
Auto: Seat Altea XL 2,0 TDI CR 170KM i 370Nm

Była Mazda 3 BK Y6 2006r
Mazda 323f 1,5 16v 88km 98r

Postprzez 911mc » 2 kwi 2012, 15:01

Od dzisiaj sam wymieniam amorki :) Konkretna fotorelacja <spoko>
I LOVE ESP OFF
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 sty 2011, 00:03
Posty: 601
Skąd: Białystok
Auto: Scion Tc 2.4 VVTI :)

Postprzez tradeitdamn » 4 kwi 2012, 18:32

Się podepnę bo temat pokrewny. Jakie mamy drogi to wiadomo – są "super" :)
Efekt taki że przedni amortyzator puścił farbę z nosa :)

Obrazek

No więc pytanie co dokładnie kupić do wymiany poza samymi amortyzatorami.

Zestawienie dostępnych części zamiennych KYB – Przód
Numer katalogowy KYB Part
334700 Excel-G
334701 Excel-G


te dwa u góry to oczywista oczywistość, ale czy coś jeszcze będzie potrzebne? Kolega rafals przy fotorelacji z wymiany tylnych amo wspominał o jakiś odbojach i poduszkach
Czyli dokupuje jeszcze to:
910026 Protection Kit (ile tych odbojów jest w środku – są dwa czy trzeba kupić to 2x)

A na koniec chciałbym dopytać co to jest to – katalog kayaby podaje taka pozycję na liście http://www.kyb-europe.com/kyb-poland/catalogue.asp
SM5589 Suspension Mounting Kit

Co to ? I co zrobić jak bede miał zużyte poduszki amortyzatorów? Ktoś mi może podać na wszelki wypadek numer części tych poduszek. I Ile takie ustrojstwo może kosztować ? :)
Przez miasto jak samoloteeeeeeem...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 paź 2010, 21:39
Posty: 303 (8/1)
Skąd: Kraków/NH

Postprzez kropek101 » 4 kwi 2012, 20:20

Do wymiany potrzebujesz komplet 2x amortyzator (2x plastikowa oslona 2x odboj – to kupuje sie juz w komplecie po 2 sz) i jesli masz juz wybite to poduszki amortyzatora zazwyczaj szybciej z tylu padna niz z przodu ale koszt nie jest kosmiczny na allegro 80zl w sklepie od forda spokojnie za 100zl kupisz
Oddam 2 czujniki ABS
Szpilki do kół

Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lut 2011, 23:49
Posty: 1581 (5/41)
Skąd: Żory
Auto: Seat Altea XL 2,0 TDI CR 170KM i 370Nm

Była Mazda 3 BK Y6 2006r
Mazda 323f 1,5 16v 88km 98r

Postprzez tradeitdamn » 4 kwi 2012, 21:23

czyli w 910026 Protection Kit jest 1x osłona +1x odbój. czy tak?
Przez miasto jak samoloteeeeeeem...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 paź 2010, 21:39
Posty: 303 (8/1)
Skąd: Kraków/NH

Postprzez MAT » 4 kwi 2012, 21:29

KYB zestaw ochronny pakuje jako kpl na oś czyli w pudełku powinny być 2 osłony + 2 odboje
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 sty 2012, 19:08
Posty: 280
Skąd: Lublin
Auto: E39 M57D30 02'

Postprzez akostarek » 4 kwi 2012, 21:29

ODBÓJ/OSŁONA AMORTYZATORA – PRZÓD FORD FOCUS II MAZDA 3/5 VOLVO S40 KPL KAYABA 910026
Obrazek
@ http://motobajery.pl/odbojoslona-amorty ... -6849.html
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2011, 10:57
Posty: 1371 (0/8)
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda3 BK Y6 '05

Postprzez MAT » 4 kwi 2012, 21:31

SM5589 to jest właśnie górne mocowanie amortyzatora (jednostka sprzedaży 1szt=na jeden amortyzator)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 sty 2012, 19:08
Posty: 280
Skąd: Lublin
Auto: E39 M57D30 02'

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323