Kompendium silników Diesla (MZR-CD, DiTD)

Postprzez xANDy » 15 gru 2008, 14:21

Idzie zima! Masz Mazdę 6 z silnikiem Diesla i problemy: dziwny hałas, huczenie, szum, biały dym spod samochodu? To Webasto – fabryczny dogrzewacz silnika. Więcej informacji tutaj.

***
Poradnik silników Diesla autorstwa xANDy

Nawigacja: Spis treści

Poradnik powstał przy współpracy bardzo, bardzo wielu Osób, którym z tego miejsca dziękuję za ich wkład i trud dla dobra wszystkich. Jeśli pojawią się ważne kwestie, które należy poprawić/umieścić prosimy o kontakt z moderatorami działu.

Oprócz lektury zawartej poniżej, proponujemy zapoznać się z tym materiałem:

Poradnik – zasada działania silnika i podzespołów – M6 CR '02-'05
Opis EGR, turbo, układ paliwowy, dolotowy, test przelewowy, czujniki, kody błędów

Rodzaje silników diesla montowanych w Mazdach.

Seria RF
  • RF– pierwszy tradycyjny diesel Mazdy 64KM montowany w modelu 626 GC [SOHC 8V]
  • RF-7– drugi "zwykły" niedoładowany 60KM (626 GD, 323 BJ, także w BJ w wersji z pompą Zyxel o mocy 71KM bez turbiny) [SOHC 8V]
  • RF-CX Comprex – 75KM (626 GE i 626 GV) [sprężarka niemieckiej firmy Comprex GMBH] [SOHC 8V]
  • RF-T: [stworzony dla Mazd z linii 626/6] [SOHC 16V]
    • RF2A 101 KM w 626 (w 323/premacy 90, 101)
    • RF4F 110KM w 626 (w 323/premacy RF3F 90 i 101)
    • RF5C 136 w M6, MPV ?2002
    • RF7J 121/143 DPF w M6 (w M5 110 i 143)
  • W przypadku silników common rail – nazwa serii: MZR-CD
Inne silniki
  • RTJ – silnik w 121 1.8 D (konstrukcja Forda, 60KM/4800 1995-97)
  • PN – silnik w 323 BG 1.7 [PN 40(55)4700, PN 41(56)4300] [SOHC 8V]
  • 4EE1-T Isuzu 1,7 TD – w 323 BA (lub BC) 82KM/4400 [SOHC 8V]
  • R2 47(64KM)4000 – B Series (UF) 2.2D;
  • WL 57(78KM)4100 – (UN) 2.5D kod silnika
  • WL-T 85(116KM)3500 – 2.5TD montowany głównie w MPV (wtrysk pośredni+turbinka) [SOHC 12V]
  • Y4 50(68KM)4000 – 1.4MZ-CD (1.4CiTD) silnik koncernu PSA DV4,
    oznaczenie Ford F6JA, [SOHC 8V], Mazda 2 DY i DE
  • Y6 66(90KM)4000 i 81(109KM)4000 – 1.6MZ-CD (1.6CiTD) silnik koncernu PSA DV6 [DOHC 16V], Mazda 3
Dla skrócenia pytań dot. DiTD i CD [16V, OHC, 1998 ccm]
  • 1998-2000 2.0 DiTD 90KM RF2A (BJ, Premacy, 626 na Austrię)
  • 1998-2000 2.0 DiTD 101KM RF2A (626, BJ, Premacy)
  • X.2000-2002 2.0 DiTD 90, 101 KM, RF4F lub RF3F (BJ, Premacy do 2004 włącznie!)
  • X.2000-2002 2.0 DiTD 110 KM RF4F (626 GF/GW)
  • 2002-2005 2.0 MZR-CD RF5C 121/136KM (Mazda 6, Mazda 3)
  • 2005-2007 2.0 MZR-CD RF7J 121/143KM DPF (M6, M3 zaś w M5 110/143)
  • 2007-? 2.0 MZR-CD DPF140KM (M6)
  • 2009 – 2.2 DOHC MZR-CD DPF – kilka wersji motoru różniącej się konstrukcją i parametrami o mocach do 185KM Euro4/Euro5

Moc silnika diesla (DiTD/CD) zakodowana jest w numerze VIN na ósmej pozycji: JMZGY19R lub JMZGY19T. Litera R oznacza mocniejszy motor – T słabszy. W przypadku 323 i premacy będzie to 90/101 koni, w przypadku M6 121/136 lub 121/143 ew. 121/140 (w M5 to kwestia motorów 110/143 z tym, że silniki 110KM w M5 miały mniejszą turbinę! a nie tylko inne oprogramowanie).

Ważne informacje.

DiTD Direct injection Turbo Diesel – "zaturbiony diesel z wtryskiem bezpośrednim"
MZR-CD – linia silników generacji MZR – Commonrail Diesel

DiTD jest pierwszym japońskim silnikiem z bezpośrednim wtryskiem, nie jest to tak dopracowana jednostka jak TDI, inżynierowie japońscy czerpali jednak wiedzę z doświadczeń innych, by nie musieć uczyć się tak bardzo na własnych błędach.

Silnik diesla mazdy 2.0 (RF-T: DiTD i MZR-CD/CR 16V SOHC) nie ma nic wspólnego z fordowskim TDCI, poza podobną pojemnością, istnieniem turbosprężarki i rodzajem wymaganego paliwa. W ŻADNEJ Mazdzie 6 NIE montowano fordowskich jednostek TDCI. Silnik Mazdy 2.2 DOHC 16V jest dalszym rozwinięciem poprzedniego modelu RF-T i dalej nie ma nic wspólnego z fordowskim TDCI 2.2.

"Płyta CD3 (z Mazdy 6) to płyta zaprojektowana PRZEZ MAZDĘ we współpracy z Fordem. Żadne Mondeo nie miało CD3, a Ford zaoszczędził grubą kasę stosując tę platformę w Lincolnach, Mercurych i innych wynalazkach (znacznie później niż Mazda)... :]" – cytat za Mateusz L

Spis treści
  1. Zasada działania (bezpośredni wtrysk paliwa)
    1. Silnik wysokoprężny
    2. DiTD
    3. MZR-CD (Common Rail)
    4. PN, RF/RF-7, RF-CX, itp.
  2. Rozrząd (DiTD, CR -- MZR-CD)
    1. DiTD (Mazda 323/626/Premacy 2.0 90/101/110 KM)
    2. MZR-CD (Mazda 3/5/6 2.0 121/136/143 KM)
    3. PSA (Mazda 3 1.6 90/109 KM)
  3. Filtry
    1. Powietrza
    2. Paliwa
  4. Oleje
    1. Czego używać
    2. Czernienie oleju
    3. Przybywanie oleju
    4. System smarowania
  5. Elementy eksploatacyjne
    1. Łączniki stabilizatora przechyłów
    2. Gumowe zawieszenie wahaczy – silentblocki
    3. Olejowe zawieszenie silnika – poduszka
    4. Koło dwumasowe (K2M)
  6. Turbosprężarka
    1. Opis
    2. Nagrzewanie turbo
    3. Wychładzanie turbo
    4. Comprex jako wyjątek!
    5. Jak zepsuć turbo?
    6. Kiedy turbo się załącza?
  7. Hałas silnika
  8. Układ dolotowy
    1. O co w tym chodzi?
    2. Problemy z mocą i kopcenie
  9. Różnice w silnikach DiTD przed i po liftingu
  10. Kontrolka świec żarowych
    1. Odczyt kodów DTC
    2. Pompa wtryskowa
  11. Diesel Partikulate Filter (MZR-CD DPF) w budowie
  12. Rezystancja przewodów sterowania wtryskami MZR-CD
  13. Firmy zajmujące się pompami (w tym Denso)
  14. Jak sprawdzić czy silnik jest "OK"
  15. Lampy ksenonowe
    1. Jak to działa?
    2. Zenony to zło!
    3. Poziomowanie
    4. Przetwornica
    5. Palnik/żarnik – wytrzymałość
    6. Temperatura światła
    7. Starter/zapłonnik
    8. Problemy z samopoziomowaniem
  16. Webasto – gdy coś szumi pod samochodem lub wręcz huczy i kopci
  17. Inne problemy
    1. Zawór TCV (DiTD)
    2. Problemy z uruchomieniem (DiTD) SPV/rozrusznik/styki/nieszczelności
    3. Kontrolka rozrządu (Comprex)
    4. Zawór SCV (MZR-CD)
    5. Cieknący IC (MZR-CD)
    6. Kody błędów AIR-bag
    7. Kody błędów ABS'u
  18. Kalibracja wtrysków/autokalibracja

Nawigacja: Początek poradnika
Ostatnio edytowano 13 gru 2011, 11:11 przez xANDy, łącznie edytowano 2 razy
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 20:42
Posty: 3092 (0/17)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Myjk » 9 lis 2009, 23:08

Nawigacja: Początek poradnika | Spis treści | Następny dział (2)

1. Zasada działania
  1. Silnik wysokoprężny
  2. DiTD
  3. MZR-CD (Common Rail)
  4. PN, RF/RF-7, RF-CX, itp.

a. Silnik wysokoprężny
Wykorzystuje zasadę samozapłonu paliwa przy wysokim ciśnieniu. Do