FOTORELACJA – samodzielna wymiana sworznia wahacza i końcówki drążka.

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez KRZYSIU » 28 lis 2007, 22:45

Sworzeń wahacza 18mm zamocowany na 3 śruby
Dobrze jest popsikać śruby środkiem np. WD40 JEDEN DZIEŃ WCZEŚNIEJ przed odkręceniem
Ja tak zrobiłem i poszło gładko

Górna śruba sworznia.
1 - 5f6f4516cd4d9e56.jpg


Dolna śruba.
2 - e88c5388f0470fb4.jpg


Rozmiar klucza 17
3 - 2d04de402ba45414.jpg


Dolna też 17
4 - abc577b37c75634f.jpg


Śruba trzymająca sam sworzeń przed wysunięciem klucz rozm 14
5 - 95d0d4d8480130a5.jpg


Po odkręceniu od wahacza i wysunięciu śruby trzymającej sworzeń
6 - 4bf4822ea26aa0dc.jpg


Oto stary sworzeń zamontowany nie wyglądal tak żle
7 - 4e2dacc756eade94.jpg


Nowy dla porównania
8 - b40c40ed3dc30276.jpg


Wsuwamy nowy sworzeń i blokujemy go śrubą przed wysunięciem
9 - 4ccee771a937a67a.jpg


Przykręcamy ponownie do wahacza dwoma śrubami
10 - 14d268838e601f62.jpg



Podepnę od razu wymianę końcówki drążka

Potrzebne narzędzi: :)
11 - e2dcd66c0807cb4a.jpg


Stara końcówka z zawleczką blokująca śrubę przed odkręceniem trzeba ją wyciągnąć
12 - 5de96a78bcdc35d5.jpg


Następnie odkręcamy nakrętkę klucz rozmiar 17
13 - 61ac3ee8e689687c.jpg


Poluźniamy nakrętkę kontrującą końcówkę klucz rozmiar 17
14 - afafcef145208b0d.jpg


Wybijamy końcówkę – mi pomógł w tym młotek
15 - a90d360c36a8078f.jpg


Stara końcówka po odkręceniu od drążka
16 - dab668c3e577d56d.jpg


Dla porównania
17 - 02cf62d32ff2672c.jpg


To już po przykręceniu nowej końcówki
18 - 4957d1bd7d9aff13.jpg


Zadowolony właściciel samochodu to taki który ma sprawna Mazdę :]

Proszę to wstawić tam gdzie trzeba lub usunąć


EDIT by Marek: Przeniosłem obrazki na serwer MS aby nie zginęły i nieco poprawiłem treść.
Ostatnio edytowano 11 sty 2009, 01:29 przez KRZYSIU, łącznie edytowano 1 raz
Forumowicz
 
Od: 24 lis 2006, 20:06
Posty: 35
Skąd: Poddębice
Auto: 2x323F.BA.Z5.rok.98/ BA.BP.96

Postprzez TALREP » 29 lis 2007, 08:29

dodal bym jeszcze, ze przy wymianie koncowki drazka dobrze jest oznaczyc miejsce do ktorego koncowka byla dokrecona (dlugosc drazka) zeby pozniej przy ustawianiu geometrii bylo mniej do krecenia ;) I generalnie przydaloby sie dodac info o koniecznosci sprawdzenia geometrii przy takich wymianach :)
ObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 lis 2005, 15:30
Posty: 581
Skąd: Łomianki
Auto: była mazda 323f BG 1.6 1991r
jest toyota avensis T25 2.0 2003r

Postprzez LuK » 29 lis 2007, 11:59

dobra fotorelacka, KRZYSIU duzy masz przebieg ze to wymieniales czy jakies zmeczenie materialu przy kontakcie z dziura?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 wrz 2005, 08:30
Posty: 121
Skąd: ziemia sieradzka
Auto: 323F 1.5 16v Z5 1998 BA

Postprzez Artiks » 29 lis 2007, 12:43

Fotorelacja <spoko> Sworznie jakiego producenta zamontowałeś ??
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 gru 2006, 11:17
Posty: 1568 (0/1)
Skąd: Wrocław
Auto: 323F BA Z5 –> RENAULT LAGUNA III 2.0 DCI

Postprzez KRZYSIU » 29 lis 2007, 19:31

TALREP napisał(a):dodal bym jeszcze, ze przy wymianie koncowki drazka dobrze jest oznaczyc miejsce do ktorego koncowka byla dokrecona (dlugosc drazka) zeby pozniej przy ustawianiu geometrii bylo mniej do krecenia ;) I generalnie przydaloby sie dodac info o koniecznosci sprawdzenia geometrii przy takich wymianach :)


O tym zapomnialem wspomniec, ale jak chcialem odkręcic nakrętkę kontrującą to odkręcila sie razem z drążkiem i nie mialem problemu,(z zaznaczaniem drążka) poprostu przykręcilem końcówkę spowrotem i dociąglem .Ale zbierzność i tak muszę ustawić.

Przebieg mam 182 tyś.,wygląd nie wskazywal na takie zużycie dopuki nie odkręcilem i nie zobaczylem samemu, diagnosta na przeglądzie zerowym stwierdzil, ze jest wszystko wporządku ,ale mi nie podobal sie wygląd sworzni i końcówek więc wolalem wymienić , pierwszy raz samemu wymienialem sworznie i końcówki czas jaki mi to zajelo to jakies póltorej godziny.

Sworznie firmy CTR, a kńcówki chyba 555 takie mi w sklepie polecili i cena też byla przystępna okolo 42 zl za sztuke, wiec wolalem wymienić przed zimą żeby niemieć niespodzianek na drodze.
Forumowicz
 
Od: 24 lis 2006, 20:06
Posty: 35
Skąd: Poddębice
Auto: 2x323F.BA.Z5.rok.98/ BA.BP.96

Postprzez krzychu22t » 24 cze 2008, 08:02

mam jedno pytanie dotyczące, śruby trzymającej sam sworzeń przed wysunięciem (klucz rozm 14) – jakiej klasy twardości powinna byc? Ktos u mnie wczesniej wymienial sworznie i zastosował zwykle – po demontażu niewiele z nich zostalo a chciałbym skrecić to juz porządnie – w końcu to dość ważny dla bezpieczenstwa element.

pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 30 maja 2008, 13:05
Posty: 7
Skąd: Toruń
Auto: 323 BG 1.3 8V

Postprzez SebaT74 » 24 cze 2008, 15:52

Dostaniesz śruby w komplecie, w każdym razie ja tak miałem jak kupowałem do BG
Co byśmy robili bez naszych magdalenek :)
Kupie 4 felgi stalowe do BA Z5

Moje autka!
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 cze 2008, 23:22
Posty: 37
Skąd: Rybnik
Auto: 323F 1.6 16V BG i 1.5 BA

Postprzez lama » 24 cze 2008, 19:54

A jak to jest z dokręcaniem tych śrub? na czuja do oporu czu potrzebny jest klucz dynamometryczny czy jakoś tak :) ??
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 gru 2007, 22:50
Posty: 178
Skąd: Stargard Szczeciński
Auto: 323P (BA) 1.3 16v '98 r.

Postprzez Majlo » 25 cze 2008, 10:48

Przy wymianie końcówek drążka to oczywiste że trzeba ustawić zbieżność ale czy przy wymianie samego sworznia też jest taki obowiązek? I jeszcze pytanie czy do mojej 323F Ba 1996r na 100% bedzie sworzeń 18mm?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 paź 2007, 14:06
Posty: 150
Skąd: Kraków + okolice
Auto: Toledo II 1,9TDI ARL 150km- 2001r

Postprzez Pikvl » 26 cze 2008, 21:45

Majlo napisał(a):Przy wymianie końcówek drążka to oczywiste że trzeba ustawić zbieżność ale czy przy wymianie samego sworznia też jest taki obowiązek? I jeszcze pytanie czy do mojej 323F Ba 1996r na 100% bedzie sworzeń 18mm?


tak od bodajrze 95 r. są 18mm ja mam 94r i też już sa 18 bo tych mniejszych już cieżko dosta ja nowa zwrotnice rozwiercałem;)
Moje Oczko w Głowie MX-3 =>Komentujcie:)
Druga Zabawka BMW 318ti e36
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=49379
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 3 wrz 2006, 15:49
Posty: 26
Skąd: Katowice
Auto: Mazda MX3 1.6 16V 1994r.

Postprzez lama » 26 cze 2008, 22:29

Jestem po wymianie... bez dobrych narzędzi i kanału to jest maskara, o ile lewa strona luzik to prawa mi z 1,5 h zajeła tak była zapieczona :) pół Wd wypsikałem bo nie mogłem wybić tej śruby z zwrotnicy... Kolejne doświadczenie z madzią i zaoszczędzona kasa w portwelu. Sworznie kupiłem 555 mam nadzieje że trochę posłużą...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 gru 2007, 22:50
Posty: 178
Skąd: Stargard Szczeciński
Auto: 323P (BA) 1.3 16v '98 r.

Postprzez sps-snipers » 31 lip 2008, 20:54

Jakos kiedys wymienailem sworzen ,nieustawialem zbieznosci i bylo oki.Dzis zas wymienialem i zas bedzie oki:)Zbiezność sie ustawia tylko po wymianie koncowek i wymianie amorkow :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 sty 2007, 17:46
Posty: 1146
Skąd: Gliwice
Auto: Było : Punto I Prelude II gen Audi 200 5000s , 323F BA , E46 .
Jest : Punto II , Bravo II 1.4 Turbo :)

Postprzez najko » 6 paź 2008, 16:10

mam takie pytanie, czy śruba trzymająca sworzeń jest wkręcana czy mozna ją wysunąć?
najko
 

Postprzez Gość » 6 paź 2008, 16:22

najko napisał(a):mam takie pytanie, czy śruba trzymająca sworzeń jest wkręcana czy mozna ją wysunąć?
śruba jest włożona i zabezpieczona nkrętką, jak jej nie wyjmiesz to nie wyciągniesz sworznia :]
Gość
 

Postprzez najko » 6 paź 2008, 16:43

no tak ale czy tylko nakretka ja zabezpiecza przed wyciagnieciem czy jeszcze w uchwycie jest gwint...
najko
 

Postprzez Gość » 6 paź 2008, 16:51

nie ma nic oprócz rdzy... :) gwint tylko pod nakrętką
pozdrówki
Gość
 

Postprzez najko » 6 paź 2008, 16:56

to jutro bede z nia walczyl dalej...pozostale sruby poszly i nakrętka od tej pechowej tez sie odkrecila a ona nawet wybic sie nie chce:) ale nie dam jej sie:P
najko
 

Postprzez MaciekM » 6 sty 2009, 00:26

Wielkie dzięki za tą fotorelacje :)
bardzo ułatwiła mi prace, chociaż i tak było ciężko z pierwszym walczyłem ponad 3h z drugim prawie 2h ( Śruba w piaście zapieczona na amen ) musiałem stosować "młotkoterapie " ale to i dobrze bo wymieniłem na wzmocniona śrubę na klucz 17 ( w przyszłości będzie łatwiej odkręcić.

Pozostała mi tylko zbieżność do ustawienia ...
Wielki Szacun i oby więcej tego typu fotorelacji :)
MaciekM
 

Postprzez Piotrek.84 » 12 maja 2009, 21:18

Już jestem po zabiegu.Powiem szczerze,że trochę się namęczyłem.Doszło do tego,że musiałem jedną ze śrub ciąć,ale jakoś dałem rade.
Dziś wymieniałem łączniki stabilizatorów i końcówki drążków.Łączniki z tyłu potraktowałem szlifierką kontową i poszło jak po maśle-30min.
Z przodem było gorzej bo kątówka już nie podeszła tak swobodnie :P Jednak dałem radę-po odkręceniu końcówek drążków kierowniczych(i wymianie na nowe firmy 555) bo inaczej byłoby ciężko.Wreszcie jest cisza,słychać tylko jak buczy mi dziurawy tłumik :]
Jeżeli coś się zacina użyj siły,gdy się złamie to znaczy,że i tak wymagało wymiany :]
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 maja 2008, 20:06
Posty: 248
Skąd: Kielce
Auto: Mazda 323f ''96 1.5 Z5 + LPG BRC
Sequent 24

Postprzez slawek323 » 8 cze 2009, 11:41

wd 40 nie jest taki dobry można drzwiczki w kuchni przesmarować do takich operacji lepiej kupic jakiś typowy odrdzewiacz sam w pracy stosuje psikasz idziesz na papierosa wracasz i odrazy nie ta śruba :D
Forumowicz
 
Od: 26 lip 2006, 18:04
Posty: 114
Skąd: prawie Bydgoszcz
Auto: mazda 626 20 16v xedos 6 20-v6

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 3 / 323