OBD 2 ECU diagnostyka i podłączenie samochodu
Napisane: 28 lip 2017, 14:45
Witam,
Założyłem nowy temat ponieważ, część tych informacji jest dostępna na tym forum lub na innych. Niestety droga do ich zdobycia nie jest zbyt przyjazna. Informację są porozrzucane w komentarzach i różnych wątkach. Dodam też że jestem laikiem w tej materii i początkującym forumowiczem więc proszę o wyrozumiałość jeżeli coś źle umieściłem. No ale przejdźmy to tematu.
Samochód i złącza
Testowany samochód Mazda 323F 1.6 98KM(ZM-DE) rok 2001.
OBD I – Samochód posiada złącze bez jednego pinu jak na zdjęciu więc nie wiem czy da się z niego skorzystać.
ODB II – złącze jest i działa poprawnie tak jak to opisałem niżej.
ODB I/ MIL – samochód posiada kontrolkę MIL(check engine), niektórzy opisują że w takiej sytuacji możemy zewrzeć styki w interfejsie OBD I i zamiast podłączać diodę(brak 1 pin żeby to zrobić). Błędy powinny zostać wyświetlone przez kontrolkę MIL. W moim przypadku to nie działa.
Zakładam że informację tutaj będą pomocne nie tylko dla tego modelu Mazdziochy.
Interfejs i komunikacja[USB,BT]:
Jeżeli chodzi o wybór interfejsu to niestety nie jest takie proste. Jest to spowodowane tym że np. program ForScan potrafi wykryć czy kablem ma zgodność z
Aplikacje i wykrywanie błędów:
Na tym etapie wiemy już że nasz interfejs komunikuje się poprawnie z samochodem. Na tym etapie programy pokażą Nam obroty, temperaturę itp. Jednakże nie każdy program jest w stanie pokazać Nam błędy :/ W tym momencie pojawiło się w mojej głowie pytanie jak wywołać błąd i mieć gwarancje że program to pokaże. Mianowicie sprawa jest bardzo prosta, można np. odpiąć czujnik położenia wałków rozrządu i spróbować przez chwilę odpalić samochód. Od razu w komputerze pojawi się błąd. W moim przypadku czujnik jest z prawej strony silnika i jest do niego bardzo łatwy dostęp. Po takiej operacji włączając opcje wykrywanie błędów w aplikacji powinien pojawić się błąd odpowiadający za problem z wspomnianym czujnikiem(np. P1345C). W tym momencie mamy pewność że nasz program i interfejs znajdą problem który szukamy.
Kilka informacji o aplikacjach i wersjach które testowałem:
Scan Tool – łączy się ale nie pokazuje błędów
FORScanSetup2.0.2.beta – laczy sie z ELM ale niestety nie potrafi skomunikowac sie z ECU
FORScanSetup2.3.1.beta – cos nowego brak zgodnosci z interface
FORScan Android(najnowasza wersja) – działa doskonale z interfejscem BT.
TORQUE PRO – dziadostwo pokazuje tylko parametryz czujników ale błędów nie wykrywa.
Przy przelaczniku HS/MS CAN – zwraca niezgodnosc z inteface
STPROG 1.0.0 – laczy ale przy probie otwarcia jakiego kolwiek okna wywala sie.
Ustawienia interfejsu dla niektórych programów:
38400 – szybkosc interface
Fully compatible with ELM327 V2.1
Chciałem podzielić się moją przygodą z Wami ponieważ jak wspomniałem jestem laikiem i wiem ile czasu trzeba poświęcić żeby zestawić takie połączenie i mieć pewność że działa poprawnie. Osobiście zapłaciłem 2 razy za diagnostykę komputerową i została przeprowadzona niepoprawnie. Polecam program FORScan wraz z interfejsem BT Vgate iCar. Wiem że to nie jedyny który pewnie działa ale wolałbym nie testować ich więcej.
Pozdrawiam i mam nadzieję że komuś pomogą te informację.
P.S Dziękuję wszystkim osobą od których mogłem czerpać wiedzę aby napisać powyższy post.
Założyłem nowy temat ponieważ, część tych informacji jest dostępna na tym forum lub na innych. Niestety droga do ich zdobycia nie jest zbyt przyjazna. Informację są porozrzucane w komentarzach i różnych wątkach. Dodam też że jestem laikiem w tej materii i początkującym forumowiczem więc proszę o wyrozumiałość jeżeli coś źle umieściłem. No ale przejdźmy to tematu.
Samochód i złącza
Testowany samochód Mazda 323F 1.6 98KM(ZM-DE) rok 2001.
OBD I – Samochód posiada złącze bez jednego pinu jak na zdjęciu więc nie wiem czy da się z niego skorzystać.
ODB II – złącze jest i działa poprawnie tak jak to opisałem niżej.
ODB I/ MIL – samochód posiada kontrolkę MIL(check engine), niektórzy opisują że w takiej sytuacji możemy zewrzeć styki w interfejsie OBD I i zamiast podłączać diodę(brak 1 pin żeby to zrobić). Błędy powinny zostać wyświetlone przez kontrolkę MIL. W moim przypadku to nie działa.
Zakładam że informację tutaj będą pomocne nie tylko dla tego modelu Mazdziochy.
Interfejs i komunikacja[USB,BT]:
Jeżeli chodzi o wybór interfejsu to niestety nie jest takie proste. Jest to spowodowane tym że np. program ForScan potrafi wykryć czy kablem ma zgodność z
Czego nie jesteśmy sprawdzić. Zakupiony przeze mnie interfejs ELM Wersja 1.5a USBhttp://allegro.pl/interfejs-diagnostyczny-elm327-usb-obd2-cd-id3-i5235034212.html?snapshot=MjAxNy0wNS0xNVQyMTo0NToyNi4xOTJaO2J1eWVyOzA2NDIxMmNjZTYxYTRmNjZiZGZkMmNmZGU5ZjExNDRlNGU3NjAyNGU2YjI0MTM5MmIxMmMyYWYxZmE0YmI1M2U%3D pokazała błąd komunikacji z ECU w ForScan 2.0.2.beta(wersja PC). Dopiero zastosowanie wersji ForScan 2.3.1.beta(wersja PC) pokazało prawdziwą naturę problemu, przy przełączniku HS/MS CAN zwracaare interfaces based on real ELM Electronics ELM 327 2.1 SM chip.
Następnie pożyczyłem od kolegi końcówkę BT Vgate icar i zakupiłem płątną wersję forscan na androida. Co okazło się strzałem w 10, udało się skomunikować z ECU za pomocą aplikacji Forscan. Na dzień dzisiejszy kupiłem własny interfejs BT Vgate icar2 http://allegro.pl/interfejs-icar2-vgate-bluetooth-obdii-elm327-id19-i6766014298.html?snapshot=MjAxNy0wNy0xM1QxNjoyNTo1OS41MjBaO2J1eWVyOzY4YWZiNGQ3ZGJhYjU1ZTNhOTJjYjYwN2Y1ZjE5MjM2OTU1MDMzOTJkODRmYjQzMmM2ODcxMTVmNTQ5MmMwMWU%3D ten interfejs również działa poprawienia z aplikacją ForScan.niezgodnosc z inteface
Aplikacje i wykrywanie błędów:
Na tym etapie wiemy już że nasz interfejs komunikuje się poprawnie z samochodem. Na tym etapie programy pokażą Nam obroty, temperaturę itp. Jednakże nie każdy program jest w stanie pokazać Nam błędy :/ W tym momencie pojawiło się w mojej głowie pytanie jak wywołać błąd i mieć gwarancje że program to pokaże. Mianowicie sprawa jest bardzo prosta, można np. odpiąć czujnik położenia wałków rozrządu i spróbować przez chwilę odpalić samochód. Od razu w komputerze pojawi się błąd. W moim przypadku czujnik jest z prawej strony silnika i jest do niego bardzo łatwy dostęp. Po takiej operacji włączając opcje wykrywanie błędów w aplikacji powinien pojawić się błąd odpowiadający za problem z wspomnianym czujnikiem(np. P1345C). W tym momencie mamy pewność że nasz program i interfejs znajdą problem który szukamy.
Kilka informacji o aplikacjach i wersjach które testowałem:
Scan Tool – łączy się ale nie pokazuje błędów
FORScanSetup2.0.2.beta – laczy sie z ELM ale niestety nie potrafi skomunikowac sie z ECU
FORScanSetup2.3.1.beta – cos nowego brak zgodnosci z interface
FORScan Android(najnowasza wersja) – działa doskonale z interfejscem BT.
TORQUE PRO – dziadostwo pokazuje tylko parametryz czujników ale błędów nie wykrywa.
Przy przelaczniku HS/MS CAN – zwraca niezgodnosc z inteface
STPROG 1.0.0 – laczy ale przy probie otwarcia jakiego kolwiek okna wywala sie.
Ustawienia interfejsu dla niektórych programów:
38400 – szybkosc interface
Fully compatible with ELM327 V2.1
Chciałem podzielić się moją przygodą z Wami ponieważ jak wspomniałem jestem laikiem i wiem ile czasu trzeba poświęcić żeby zestawić takie połączenie i mieć pewność że działa poprawnie. Osobiście zapłaciłem 2 razy za diagnostykę komputerową i została przeprowadzona niepoprawnie. Polecam program FORScan wraz z interfejsem BT Vgate iCar. Wiem że to nie jedyny który pewnie działa ale wolałbym nie testować ich więcej.
Pozdrawiam i mam nadzieję że komuś pomogą te informację.
P.S Dziękuję wszystkim osobą od których mogłem czerpać wiedzę aby napisać powyższy post.