przyciemnianie szyb

Postprzez miro62 » 17 sie 2012, 07:01

ZOOMik napisał(a):Kolega Marianek ma rację. Żadne „papiery” na folie zastosowane do przyciemnienia szyb, tylnej i tylnych bocznych nie są wymagane,

I tu się zgadzam w 100% pisząc wcześniej o certyfikacie folii miałem na myśli gwarancje samej okleiny. Bo misiaczków to faktycznie g...o obchodzi ;)
miro62
 

Postprzez marcin255 » 17 sie 2012, 08:01

" 4. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 1 lutego 1993 roku
w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów par. 55 ust. 8:
„Przedmioty wyposażenia i części inne niż w typie pojazdu , na który zostało wydane świadectwo homologacji lub w nim nie występujące, mogą być stosowane w pojeździe pod warunkiem, że (ust. 2) wydaje się na nie świadectwo homologacji (....)”. Dalej w ust. 2 pkt. 2 czytamy, że świadectwo to wydaje się ze względu na przyjęte przez Rzeczpospolitą Polską regulaminy będące załącznikami do porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych warunków homologacji wyposażenia i części oraz w oparciu o normy."

Czyli sumując na auto jest homologacja z szybami o przepuszczalności 70 % z tyłu jeśli zmienimy te warunki , przedmioty , części , urządzenia użyte do zmiany tej homologacji fabrycznej muszą mieć homologację .

Dlaczego ano choćby folia byle jaka po podgrzaniu do 70 *C może wydzielać toksyczne opary i nie trzeba wielkiej wyobraźni żeby przewidzieć co stanie się z kierowcą i pasażerami podróżującymi takim samochodem .
Ceed GT 1.6T 225KM
Obrazek
T-Roc 2.0 TSI 4motion 190KM
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 gru 2008, 23:14
Posty: 5324 (26/45)
Skąd: Wrocław
Auto: Była 323F BA
87 KM -122 Nm
Mazda 3-2.0 LF
166 KM -209
KIA CEE’D GT
204 KM -265 Nm up
225 KM -330 Nm
T-Roc 2.0TSI 4motion 190KM 320Nm up.....?

Postprzez marex » 17 sie 2012, 21:28

Co do homologacji folii to słyszałem taką historię:
Koleś w słoneczny dzień miał wypadek uderzył w samochód, w którym były przyciemnione szyby, a raczej nie przyciemnione, a przyklejona folia lustro, na którą to nie ma homologacji. Przyjechała policja i stwierdzili że jego wina a koleś powiedział, że został oślepiony blaskiem z szyb i że to nie jego wina. Nie przyjął mandatu sprawa trafiła do sądu. Biegły uznał, że folia nie ma atestu i jest to jakiś bubel i auto z takimi szybami jest zagrożeniem na drodze. Sąd uznał że prawdziwy sprawdza wypadku jest niewinny a winny jest kierowca samochodu z oklejonymi szybami lustrem.
Ot i taki historyja wiec nie wiem czy ten atest można sobie wsadzić w d... poza tym za granicą chyba jest wymagany :)
Po swojemu odkrywam to co już odkryte.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 lip 2011, 18:49
Posty: 421 (1/0)
Skąd: Białystok
Auto: M6 GY1 '06 MZR-CD 2.0 105KW

Postprzez Marianek » 17 sie 2012, 22:07

marex napisał(a):Ot i taki historyja wiec nie wiem czy ten atest można sobie wsadzić w d... poza tym za granicą chyba jest wymagany :)

Nie ,auto ma spełniać tylko wymogi homologacji jaka została do niego wydana (ja mam swoja w aucie).

Wracając do tego atestu w takim toku myślenia trzeba ,kupować wszystko z homologacją,zaczynając od
wydechów na zapachu kończąc .
Inaczej każda (nawet mala) naklejka na aucie by ja musiała mieć a to już skrajność.
Co do zacytowanego paragrafu ,ustawy.
Chodzi o rzeczy które ingerują w auto zmieniając jego parametry techniczne i inne części naruszające obecna homologacje pojazdu itd.

Mozna dla pewności zapytać w wydziale ruchu drogowego najbliższej komendy co zapewne rozwieje wszystkie wątpliwości.
Ewentualnie tu http://www.ifp.pl/PNphpBB2.phtml :)
"Życie jest jak badziewie na kole – raz na górze, a raz na dole."
Sprzedam, Ford Fokus tytanium 2013, PB.klik w link
Zoom -Zoom from Belgium
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Beneluxu i Niemiec
 
Od: 26 mar 2010, 14:31
Posty: 6993 (208/245)
Skąd: Benelux/Szczecin
Auto: Było CP,
Była M6 GH
Jest MX-5NBfl
Jest M3 BM Sport 2.2 Diesel Sedan.

Postprzez ZOOMik » 19 sie 2012, 00:38

Z uwagi na rozbieżność zdań jaka pojawiła się na forum, notabene nie tylko tym, a dotycząca prawnego aspektu przyciemniania szyb, postanowiłem zagłębić się w aktualne przepisy dot. tematu i pokusić o próbę dotarcia do prawdy. W tym miejscu muszę uderzyć się w piersi i przyznać, że nie byłem świadom pewnych zmian w przepisach, jakie zaszły a co za tym idzie moja poprzednia wypowiedź w temacie po części rozmija się ze stanem faktycznym i nie ja jeden "błądziłem". Zdezorientowani są nie tylko kierowcy, ale co gorsza policja, diagności – po części to wynik niewiedzy a po części cóż, po prostu na pewne sprawy zwyczajnie przymyka się oko ;) Na koniec tego przydługiego wstępu zastrzegam z góry, że nie jestem prawnikiem, zatem jeśli ktoś bardziej kompetentny coś chciałby sprostować lub dodać to bardzo proszę.
No, ale do rzeczy...
Na chwilę obecną, jeśli chcemy być całkowicie w zgodzie z literą prawa, sami szyb samochodowych już nie przyciemnimy dedykowaną do tego celu folią. Można to zrobić tylko w firmach świadczących takie usługi a i to nie we wszystkich – po wprowadzeniu obowiązku rejestracji wyłącznie w tych, które tego dopełniły i znajdują się w rejestrze ICiMB. Instytut ten a konkretnie Oddział Szkła i Ceramiki w Krakowie został upoważniony przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej m.in. do badań szyb (również z naklejoną folią) na zgodność z wymaganiami regulaminu homologacji R 43 ECE (badania klimatyczne, odporność na działanie substancji chemicznych, odporność na promieniowanie a także badanie przepuszczalności światła dla poszczególnych typów folii naklejonych na szyby ze szkła bezbarwnego o grubości nominalnej 4 mm) zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury (Dz.U. nr 5 poz.30, z 15 stycznia 2004. Do stosowanie dopuszczono jedynie kilka „przebadanych” folii. Firmy świadczące usługi przyciemniania szyb uzyskują ze wspomnianego Instytutu, Świadectwa z badań i nr rejestru, którym powinna być oznakowana każda szyba oklejona folią przyciemniającą. Nr rejestru odpowiada numerowi świadectwa z badań. Numer ten pozwala zidentyfikować firmę wykonującą usługę oklejania i powinien zostać umieszczone na każdej przyciemnianej szybie (pod folią), najlepiej w pobliżu miejsca homologacji szyby. Ma on postać ciągu znaków: R43-OOXXX-ISiC, gdzie OOXXX oznacza prowadzony przez Instytut numer rejestru firmy świadczącej usługę. Pozwala zidentyfikować wykonującego daną usługę oklejania w ewentualnych kwestiach spornych. Ponadto właściciel pojazdu powinien od firmy przyciemniającej szyby otrzymać „Zaświadczenie o instalacji folii samochodowej”, z wyszczególnieniem odpowiednich danych t.j: data instalacji, właściciel pojazdu, marka pojazdu, nr nadwozia/rejestracji, typ folii, nr oznakowania R43-0xxx-ISiC, pieczęć i podpis zakładu montującego folie (wzór dokumentu nie jest ujednolicony, ważne by zawierał ww. dane)
W rzeczywistości tak to przykładowo może wyglądać:
Obrazek
Prawny obowiązek dodatkowego oznakowania szyby oklejonej folią przyciemniającą, będący niejako „kontynuacją” homologacji na same szyby, wynika z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262)
§ 10. 1. Przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:
1) oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – "E" lub Unii Europejskiej – "e";
2) oznakowane są cechami producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji;
3) oznakowane są cechami dostawcy producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji;
4) oznakowane są znakiem zgodności zgodnie z przepisami o systemie oceny zgodności i akredytacji; przepisu nie stosuje się do przedmiotów wyposażenia i części oznakowanych znakiem bezpieczeństwa na podstawie dotychczasowych przepisów o badaniach i certyfikacji;
5) tablice rejestracyjne mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli oznakowane są znakiem producenta zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów.
2. Przepis ust.1 stosuje się do producentów, importerów, dystrybutorów oraz podmiotów montujących i świadczących usługi.
3. Wykaz przedmiotów wyposażenia i części związanych z bezpieczeństwem użytkowania pojazdu i ochroną środowiska podlegających sprawdzeniu w tym zakresie przez jednostki akredytowane w polskim systemie akredytacji określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WYKAZ PRZEDMIOTÓW WYPOSAŻENIA I CZĘŚCI ZWIĄZANYCH Z BEZPIECZEŃSTWEM UŻYTKOWANIA POJAZDU I OCHRONĄ ŚRODOWISKA
[…]
22. Szyby z powłokami refleksyjnymi i folie do szyb samochodowych

Z powyższego wynika, że jeśli chodzi o przedmioty związane z bezpieczeństwem a służące do zaciemnienia szyb, rozporządzenie (a konkretnie załącznik nr 3) wymienia jedynie folie do szyb samochodowych. Zatem dosłownie interpretując te przepisy, jeśli ktoś chciałby szybę zamalować lub zakleić np. reklamą wydrukowaną na folii one way vision lub zwykłej to wychodzi na to, że może to zrobić we własnym zakresie bez atestów i "papierków"(?) :)

W przypadku folii lustrzanych, tu nawiązuję do historii przytoczonej przez Kolegę marex, z uwagi na to, że istnieje ryzyko oślepiania innych uczestników drogi, nie zostały one dopuszczone do stosowania w samochodach – żadna szanująca się firma „pod takim czymś się nie podpisze” a jeśli okleisz szyby sam to rzecz jasna narażasz się na różne konsekwencje prawne – pierwsza napotkana „drogówka” zabierze DR, za naruszenie Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908:
Art. 66.
1. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany,
aby korzystanie z niego:
1) nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników
ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek
na szkodę;

Tyle z grubsza, jeśli chodzi o teorię a jak wygląda praktyka…wszyscy dobrze wiemy. O ile ani podczas kontroli policyjnej ani na badaniach technicznych raczej nikt się nie przyczepi, z powodów o których wspomniałem na wstępie, do braku ww. oznaczeń na szybach i dokumentu, to w przypadku ewentualnego uczestniczenia w kolizji/wypadku może to już mieć znaczenie – warto to wziąć pod uwagę podejmując decyzję o przyciemnieniu szyb w swoim aucie.

A na zakończenie w ramach ciekawostki, oto jak to co zakazane obchodzą nasi pomysłowi sąsiedzi ze wschodu ;)
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 mar 2010, 10:22
Posty: 1997 (7/47)
Skąd: lubelskie
Auto: Mazda 3BL SPORT '09

Postprzez Marianek » 19 sie 2012, 05:06

ZOOMik dobra robota <spoko> ,dzięki .
"Życie jest jak badziewie na kole – raz na górze, a raz na dole."
Sprzedam, Ford Fokus tytanium 2013, PB.klik w link
Zoom -Zoom from Belgium
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Beneluxu i Niemiec
 
Od: 26 mar 2010, 14:31
Posty: 6993 (208/245)
Skąd: Benelux/Szczecin
Auto: Było CP,
Była M6 GH
Jest MX-5NBfl
Jest M3 BM Sport 2.2 Diesel Sedan.

Postprzez Ksylo » 28 sie 2012, 18:31

ZOOMik, podziękował za świetne opracowanie i wyjaśnienie kwestii spornych.
Lubelskie firmy znajdujące się w rejestrze ICiMB:
Nr Świadectwa; Nazwa firmy; Właściciel; Ulica / nr domu; Miejscowość
109/ISiC/00; PHU "FOLL-SERVICE"; Cezary Wielgus; ul. 1 Maja 16; 20-410 Lublin
159/ISiC/00; "MENEO"; Krzysztof Mrozik; ul. Żarnowiecka 6/32; 20-630 Lublin
433/ISiC/04; „G-TEC”; Marcin Czarnecki; Bursaki 6A; 25-150 LUBLIN
528/ISiC/07; „RADIS”; Radosław Sionek; ul. Dojazdowa 1A; 20-259 LUBLIN
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 kwi 2008, 16:05
Posty: 280 (29/1)
Skąd: Warszawa/Lublin
Auto: Pożegnał Mazda 626 99r.
Powitał Mazda 3 KIREI+ 11r.

Postprzez varan » 31 sie 2012, 18:36

scrables napisał(a):tez się nad tym zastanawiam, podpowiedzcie jak to wyglada, mozna w ogóle przyciemniać szyby bo cos tam było że policja się czepia, z przodu chyba nie można, tak? i jaki przyblizony koszt?


Za przednią szybę możesz dostać mandacik. Poza tym nie dadzą Ci przeglądu. Kumpel tak miał.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sie 2012, 18:27
Posty: 39 (1/7)
Auto: Była: Xedos 9 2.3 98' Jest: Mazda 6 GH, MZR-CD 2.2 Sport

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 14 gości

Moderator

Moderatorzy Opinie i Poradniki