Poradniki warsztatowe – dyskusja (roboczy)

Postprzez xANDy » 9 gru 2011, 11:29

Istnieje chłopaki pewna prosta zależność, której wartość mamy znać i wykorzystywać.
Ludzie często przychodzą ze swoimi punktem widzenia – który my dawno przepracowaliśmy – ale oni chcą, żeby przyjąć ich jako tych, co odkryli coś wielkiego i mogą się czymś poszczycić. I wtedy zaczyna się jakiś temat, w którym znajdą się zwolennicy jednej teorii, a do tego drugiej, trzecia słuszna jest mało reprezentowana, albo wręcz odwrotnie – znajdzie się jakiś krzykacz itd. Efekt jest taki, że jak ktoś próbuje dowiedzieć się jaki jest efekt końcowy to ma problem przebić się przez 20 stron pyskówek, więc w końcu…. zadaje pytanie typu „to w końcu co jest lepsze/gorsze” i dostaje od razu po głowie, że ma poczytać i się dokształcić, że jest nieukiem itp.
Przypomnijmy sobie historię z olejami – na pęczki zjawiało się takich co twierdzili, że prócz castrola nie ma oleju godziwego do mazdy. Można było tłumaczyć, pokazywać, wykazywać itp. Ktoś się uparł i wszędzie gdzie mógł wypisywał informacje o castrolu – najlepszym oleju na świecie. Wątek na ten temat przekroczył szybko 50 stron. Dezorientacja totalna a próba przeczytania tematu bez środków na nerwy – nierealna. A jak ktoś zapytał się prosto z mostu – to w końcu jak z tymi olejami? – dostawał opiernicz. Z tego powodu w poradniku pojawiła się informacja o olejach. Bez dyskusji z każdym czytelnikiem – skrótowo informacja dlaczego, co, jak, dlaczego nie. Jak się pojawiali jacyś nawiedzeni – to sobie mogli gadać, ale większość ludzi sięgała do poradnika (szczególnie nowych – sami ich tam wysyłaliśmy). Ktoś zadawał pytanie na forum – wylot z tematem, z dopiskiem –>patrz w poradnik.
Prawdą końcową dla ludzi jest to, co w poradniku a nie w długiej dyskusji na forum. Oczywiście z tego powodu jesteśmy zobowiązani by wiadomości w poradniku były jak najbardziej rzetelne co wymaga dogłębnej znajomości tematu. Rozmawiałem właśnie o tym dawno temu jeszcze z Globym, gdy zostałem wyznaczony do stworzenia i uporządkowania całego działu diesla. System podobnych poradników miał być stworzony w każdym dziale ale trochę zabrakło ludzi, którzy by się za to zabrali niestety. Kiedyś widziałem – w innej konwencji stworzony – syntetyczny „poradnik odnośników” dot. mazdy 6, który w podobny sposób pomagał ogarnąć się w tematach na forum. Ilość wiedzy zgromadzonej tutaj przekracza chyba już dawno wiedzę producenta więc operowanie nią wymaga szczególnych zdolności albo… genialnego przygotowania.
MY Tworzymy prawdę, która obowiązuje – Poradnik. Przez to ukrócamy mnóstwo (MNÓSTWO) zbędnych dyskusji, nie odpychamy wielu ludzi, którzy zrażą się przepychankami i porządkujemy wieloletni dorobek forum. Jeśli ktoś się nie zgadza z naszą prawdą – to jego problem. Znajdzie sobie jakiś wątek, zacznie pisać i ludzie albo go wyprostują, albo nie wyprostują. Ale większość będzie czytała wciąż jako wyznacznik poradnik niż 10 stron dyskusji, ze castrol naprawdę jest najlepszy. Co ja się mam użerać z człowiekiem – jak chce sobie niszczyć silnik – niech niszczy ale niech NIE namawia do tego innych ludzi. Sprawiedliwość sprawiedliwością, ale racja jest po naszej stronie ;P
Jak poradnik jeszcze nie istniał to dziennie kasowałem 15-30 tematów (jako moderator), które były prostymi pytaniami zadawanymi niezależnie od siebie przez różnych ludzi o rzeczy zazwyczaj najprostsze. Bywało, że jedną odpowiedź pisałem w 4 tematach, do 4 ludzi metodą Ctrl+C ctrl+V a resztę kasowałem. Od powstania poradnika system moderowania zmienił się diametralnie, wręcz szokowo. Ale jak spojrzeć na tematy i pytania w niektórych działach forum to… niech się tam zajmą też poradnikiem.



W środku poradnika są poruszane różne tematy a ludzie zrobili trochę fotorelacji albo bardzo dokładnych opisów – warto wsadzić w środek tematów w poradniku odnośniki do takich fotorelacji

PS. Do poradnika trzeba dopisać o samych świecach żarowych – model i orientacyjny koszt (chyba 40zł/szt) do DiTD i CD
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Neonixos666 » 10 gru 2011, 01:12

Trzeba też zając stanowisko odnośnie zaworów TCV i SPV które pasują od opla 1.7D. Nie ma oficjalnie potwierdzonych wiadomości że te zawory są zamienne i że nic się nie stanie, ale ludzie je montują i wypowiadają się że nie ma żadnych negatywnych skutków. Są osoby które zrobiły już spory dystans na tych zaworach i wszystko jest ok ale czy możemy jednoznacznie napisać w poradniku że można stosować takie zamienniki?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9472 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Riki » 10 gru 2011, 02:31

Neonixos666 napisał(a):czy możemy jednoznacznie napisać w poradniku że można stosować takie zamienniki?


Odpowiadam: TCV – jest zamienny, SPV – oficjalnie ma inną charakterystykę pracy i to jest potwierdzone przez DENSO mówiąc ogólnie.
Osobiście SPVa sprzedaję zawsze Mazdowskiego, Oplowskiego nie tykam. Być może jestem w błędzie, ale taką mam wiedzę od źródła (importera na PL) i tak działam. To jest sprawdzone.
Neonix – w kwestii tworzenia poradnika, jakbyś miał pytania – słuzę pomocą (na ile potrafię to pomogę)
P.S
Temat nie tylko "ciekawie nazwany" to jeszcze jak się rozwinął........ <lol>
mazparts.pl
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 29 sty 2004, 21:48
Posty: 5584 (2/3)
Skąd: Warszawa
Auto: 626 GE KL '94

Postprzez xANDy » 10 gru 2011, 12:30

SPV różnią się charakterystyką działania w przypadku RF2 i RF4. Zamienne są tylko w jeną stronę (w drugą nie odpala silnik, albo się krztusi) tylko nie pamiętam w którą :( chodzi o punkt w którym następuje zamknięcie albo otwarcie uzależnione od ciśnienia. Związane było to m.in. z innymi wtryskami, które miały 6 "otworów wentylacyjnych" i inaczej przyjmowały ciśnienie.
SPV od opla dostosowany jest do większego obciążenia ale reszta parametrów mechanicznie elektrycznych jest zbieżna, więc dlatego pasuje i jest hmmm wytrzymalszy niż oryginał :D

TCV nie jest po stronie wysokiego ciśnienia – jego minimalnie inne parametry nie mają znaczenia, więc spokojnie można go stosować od Opla (a dokładniej to nie Opla tylko Isuzu produkowanych na Węgrzech z osprzętem na licencji Denso).

Jak napisać w poradniku o zamiennikach? Najpierw wytłumaczyć w 2 zdaniach jak to działa a potem powiedzieć, że ludzie wypraktykowali zamienianie tego na to i w 90% działa. Podać ze 2 odnośniki. Te 10 pozostałych procent może wynikać z innych uszkodzeń układu wtryskowego a niekoniecznie z niekompatybilności samego zaworu – ale na tonie da się odpowiedzieć absolutnie pewnie.

P.S
Temat nie tylko "ciekawie nazwany" to jeszcze jak się rozwinął....... <lol>

Dlatego prosiłem moderatora, żeby nam nie kasował, bo tutaj rozmawiamy "o przyszłości" pewnych spraw i nikt nam tu nie bruździ – mamy po prostu naszą przestrzeń.

Proszę zabrać się do roboty – podejmę się koordynacji póki będę w stanie, choć niekoniecznie wyrobię się w czasie. Teraz jestem na L4 dość długo więc odpisuję, ale za chwilę są spowiedzi przedświąteczne, święta i kolęda – a w tym szczególnie ostatnim czasie, na mnie – księdza – trudno liczyć.

Należy przerobić część wątku o pompie denso V5 i podnoszeniu mocy w RF2. Pompa sama z siebie nie może dostać nowego programu – program jest stały a nie w pamięci flash. Wszelkie modyfikacje dawki, korygujące parametry danej sztuki pompy siedzą w tzw. ROM'ie, który jest właśnie pamięcią flash (pomimo mylącej nazwy) i w ten sposób można realnie skorygować dawkę paliwa czyli... podnieść realnie moc. Może to zrobić jedynie ten, kto ma dostęp do programowania owego romu czyli exMabi. Kość ta została stworzona do korekcji ustawień pompy a nie do tuningu, ale właściwie nie można powiedzieć, że tak nie da się jej wykorzystać :] A znając realia naszego kraju można przypuszczać, że zapewne zamiast robić remont całej pompy – wystarczy ją wyczyścić, dokręcić co trzeba i podrasować ROM'em, żeby zyskać ze 20 zmarłych koników... tańsza naprawa ;P
Podniesienie mocy w RF2 jest prostsze jak w nowszym modelu ze względu na to, że PCM dobiera paliwo do powietrza a nie odwrotnie. Przy wymuszeniu większej ilości powietrza (przestawienie turbiny) mamy automatycznie większą moc. Ograniczeniem jest czujnik doładowania, którego parametry kończą się na 1,2 bar'a. <nauka>
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Neonixos666 » 10 gru 2011, 14:47

czyli wersje mocy różnią się tylko pamięcią eprom? i wystarczy wymienić pamięć żeby zwiększyć moc?

Pozostaje jeszcze kwestia opornikotuningu, myślałem że wypadało by o tym wspomnieć ale nie wiem czy jest to dobry pomysł.

Nie wiem dlaczego ale wzmianka o zawieszeniu oraz o xonanach w poradniku diesla jakoś tak mi nie bardzo pasuje.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9472 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez xANDy » 10 gru 2011, 17:00

Neonixos666 napisał(a):czyli wersje mocy różnią się tylko pamięcią eprom? i wystarczy wymienić pamięć żeby zwiększyć moc?


viewtopic.php?f=89&t=85517&p=2161321#p2161321

co do zawieszenia i xenonów – masz rację; jednak jak to przebudować, żeby nie uległo destrukcji? Jest to również często wykorzystywany kawał poradnika – wiem ze względów praktycznych -->mnóstwo było odwołań do niego z działu xenonów. Może zrobić "zajawkę" i odnośnik do samego tematu xenonów/zawiechy ale wysłać linkiem w odpowiedni temat. Trzeba mieć świadomość, że zupełne wycięcie tego z poradnika nie wchodzi w rachubę – ludzie odsyłają innych do poradnika do punktu takiego a takiego i stało się to wiedzą powszechną.
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Neonixos666 » 12 gru 2011, 00:57

Zastanawiam się również czy nie było by lepiej stworzyć trzy poradniki poświęcone Ditd, Citd, oraz Y6 w których było by opisane wszystko co wiadomo o tych silnikach.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9472 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Grzyby » 12 gru 2011, 01:41

Lepsze rozwiązanie to jedno miejsce.
Po co chcesz to dzielić?
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17082 (109/177)
Skąd: KIELCE
Auto: Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Panda VAN 1,1 LPG '05
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez bieski » 12 gru 2011, 01:59

Grzyby napisał(a):Po co chcesz to dzielić?


Aktualnie ciezko to nadzorować :( Każdy dział to osobny wątek. Zmiany zrobione w MZR-CD trzeba bedzie tez robić w DIDT i Y
......................
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 cze 2010, 09:37
Posty: 4533 (13/136)
Skąd: ZG
Auto: GJ

Postprzez Grzyby » 12 gru 2011, 02:14

Ten "podział" jest faktycznie ciężki "w użyciu" szczególnie dla osoby robiącej jakiekolwiek zmiany w treści.
Nie prościej byłoby zrobić jedno opracowanie i wlepić na jakimś serwerze? (mogę udostępnić swój firmowy jak jest potrzeba)

Z punktu widzenia użytkownika – lepiej żeby to był jeden "dokument" (przecież nikt nie będzie odsyłał do drugiego dokumentu żeby sprawdzić np. czy filtr z Ditd jest taki sam jak w RF5/7 i jak wygląda. Byłoby to ... dziwne :P
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17082 (109/177)
Skąd: KIELCE
Auto: Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Panda VAN 1,1 LPG '05
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez bieski » 12 gru 2011, 02:26

Grzyby napisał(a):Nie prościej byłoby zrobić jedno opracowanie i wlepić na jakimś serwerze?

Mamy do dyspozycji strone klubową. Tylko będzie trzeba przeredagować wszystko. Pozostaje jeszcze kwestia brakujacych zdjęć :( O ile w poradniku diesla sa wszystkie zdjecia, to niestety w Poradnik – zasada działania ma mnóstwo braków :( Nie ma ktoś tego zapisanego na dysku?
......................
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 cze 2010, 09:37
Posty: 4533 (13/136)
Skąd: ZG
Auto: GJ

Postprzez Grzyby » 12 gru 2011, 02:29

Ja nie mam :(
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17082 (109/177)
Skąd: KIELCE
Auto: Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Panda VAN 1,1 LPG '05
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez Paweł » 12 gru 2011, 06:25

bieski napisał(a):Mamy do dyspozycji strone klubową. Tylko będzie trzeba przeredagować wszystko. Pozostaje jeszcze kwestia brakujacych zdjęć O ile w poradniku diesla sa wszystkie zdjecia, to niestety w Poradnik – zasada działania ma mnóstwo braków Nie ma ktoś tego zapisanego na dysku?

Skontaktuj się z autorem (autorami), może u niego zdjęcia jeszcze nie przepadły, ale przede wszystkim pamiętaj zapytać się o zgodę na przeniesienie treści na stronę – w zredagowaniu oczywiście pomogę. :)
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/889)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez bieski » 12 gru 2011, 12:43

tco_tm napisał(a):Skontaktuj się z autorem


Niestety autor nie posiada już tych zdjęć :(

Czy mógłby ktoś się zając tym wątkiem? Proszę o przeniesienie całej dyskusji o poradniku diesla do tego wątku: viewtopic.php?f=90&t=107978
......................
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 cze 2010, 09:37
Posty: 4533 (13/136)
Skąd: ZG
Auto: GJ

Postprzez xANDy » 12 gru 2011, 16:07

na razie:
Bardzo proszę moderatora działu, żeby nam nie kasował tej rozmowy o obróbce poradnika – przynajmniej aż się nie dogadamy w kwestiach współpracy.


Wolałbym pewne rzeczy omówić TUTAJ i raczej zaprosić osoby, które pomogą. Wolę uniknąć ogólnie rozbudowanej dyskusji pośród osób, które tego nie czują.

Sprawa druga – od LAT odwołujemy się do poradnika, funkcjonuje on w odnośnikach (nawet z moim nazwiskiem :|). Jest pewnego rodzaju dobrem publicznym. Przerobienie, poobcinanie i wycięcie niektórych spraw może być utrudnieniem dla innych.
Ale może być coś dokładnie odwrotnego – że to pomoże ludziom a przeemigrowanie do nowej wersji poradnika byłoby dla użytkowników przyjaźniejsze.

Jak dla mnie najprościej byłoby wykorzystać obecne działy (turbina, olej) i w każdym zrobić podpunkt dot. DiTD, CD i Y. I trzebaby wtedy zachować aktualną numerację – bo jest MNÓSTWO odnośników w stylu "patrz poradnik punkt 10").

Można (kolejny pomysł) zrobić w treści obecnego poradnika odnośniki do zewnętrznych tematów (które byłyby zamknięte do dyskusji) i stanowiłyby podtematy. Łatwiej wtedy edytować moderatorsko dany temat (podtemat), który nie byłby w bezpośredniej treści samego poradnika.

Proszę Cię – bieski – wypisz wszystkie brakujące foty, i daj w punktach, postaramy się zebrać te zdjęcia. I nie odkładajmy tego na niewiadomokiedy <czytaj> Aparat mam, silnik diesla też mam, można kogoś konkretnego poprosić. Prawie każdy ma komórkę z aparatem więc to nie jest problem. Wystarczy wiedzieć CO DOKŁADNIE fotnąć.
Aha – trzeba zdecydować GDZIE te foty trzymać. Moje z poradnika są wstawione na moje jakieś konto, które mi ktoś(*) zakładał (*=magicadm); mam też kopie na twardzielu. W każdym razie przy przejściu na nowe forum zginęło mnóstwo rzeczy, większość fotorelacji musiałem "naprawiać".

Panowie – DO ROBOTY

i pomyślcie, kogo jeszcze poprosić o pomoc, żeby konkretnie pomógł a nie zajmował się dyskutowaniem (tego chcemy uniknąć).
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez bieski » 12 gru 2011, 17:54

xANDy napisał(a):Wolałbym pewne rzeczy omówić TUTAJ i raczej zaprosić osoby, które pomogą.

No własnie TUTAJ tak to tak średnio pasuje, mało kto tu zagląda. Dlatego też prosiłem o przeniesienie naszej dyskusji do dzialu Diesel, gdzie toczy się już dyskusja o rozbudowaniu poradnika.

xANDy napisał(a):Aha – trzeba zdecydować GDZIE te foty trzymać.

No ja myślałem żeby foty wrzucić jako załączniki do postów. Wtedy znajdowały by się one na serwerze z którego nie powinny zniknąć.

xANDy napisał(a):bieski – wypisz wszystkie brakujące foty,

Chodzi mi o fotki z tego poradnika viewtopic.php?f=90&t=62239
Poradnik ten pisał maxkls. Powiem szczerze ze ja nawet nie wiem co było na tych fotkach. I ich raczej nie da się cyknąć, musiałaby być jakaś kopia tych zdjęć.

xANDy napisał(a):kogo jeszcze poprosić o pomoc

Enduro, tylko wydaje mi się że on omija ten dział i raczej nie wie o naszej dyskusji.

xANDy napisał(a):Przerobienie, poobcinanie i wycięcie niektórych spraw może być utrudnieniem dla innych.

Ja nie myśle o obcinaniu poradnika. Wolabym go rozbudować o brakujące kwestie które w większości zostały wymienione przez ciebie.
......................
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 cze 2010, 09:37
Posty: 4533 (13/136)
Skąd: ZG
Auto: GJ

Postprzez Neonixos666 » 12 gru 2011, 21:11

Grzyby napisał(a):Lepsze rozwiązanie to jedno miejsce.
Po co chcesz to dzielić?


Zaproponowałem takie rozwiązanie bo coś odnaleźć dotyczącego ditd trzeba przejrzeć wszystko bo przeplatają się z citd i tak naprawdę jak jest wszystko razem to odszukanie jednego zajmie dłużej niż ładne podzielenie na silniki. No ale dobra ma być tak to tak będzie.

Spróbuje coś w najbliższym czasie naskrobać i przedstawić. W Y6 jest człowiek który dość dobrze ogarnia ten silnik tak że zapytam go czy mógłby opisać go i wyszczególnić parę aspektów najważniejszych oraz na co zwracać uwagę przy eksploatacji.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9472 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Riki » 13 gru 2011, 00:25

Temat się rozwinął............. <lol>

Moim zdaniem poradnik winien pozostać jak jest, forma uważam jest OKey.
mazparts.pl
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 29 sty 2004, 21:48
Posty: 5584 (2/3)
Skąd: Warszawa
Auto: 626 GE KL '94

Postprzez kierownik » 13 gru 2011, 00:27

edit – jak szybko zmienił posta <lol>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 gru 2005, 02:26
Posty: 2956 (3/4)
Skąd: Kraków
Auto: służbowe

Postprzez xANDy » 13 gru 2011, 11:48

Co do tamtych nieistniejących zdjęć proszę się dopytać CO TAM miało być (bo to są schematy chyba), spora część to schematy z manuala albo epc. Można spróbować zrobić jeszcze raz pod warunkiem, że wiadomo CO ma tam być.

Neonixos666 – mam pewnie wniosek dotyczący stworzenia "kiedyśtam" pierwszego poradnika, bo jego forma nie wzięła się "znikąd". Ludzie chcieliby iść na skróty i dowiedzieć się prostej odpowiedzi na ich niby proste pytanie. Muszą zostać zmuszeni do tego, żeby pojęli, że ich pytanie nie jest proste (albo jest banalne) – dlatego jest tam w poradniku bardzo dużo możliwie przystępnej teorii, zasady działania, logiki i fizyki na poziomie podstawowym. Praktyka pokazała, że jak ludzie zaczynają rozumieć dlaczego i jak coś się dzieje – to gwałtownie maleje liczba głupich pytań i awanturowania się, że on przecież zadaje proste pytanie a ludzie mu... Spójrz sam na wiele – z naszego punktu widzenia często durnych – pytań i wniosków ludzi, którym świeci kontrolka świec żarowych i koniecznie chcą wymieniać świece żarowe... Bardzo ciężko im wytłumaczyć, że to jest kontrolka "ECU", która przy okazji pokazuje świece. Bywają czasem nawet ze 2-3 strony nieustannego tłumaczenia spraw podstawowych – a czasem wystarczyłoby twardo wypchnąć człowieka do konkretnego punktu w konkretnym poradniku (i często się tak dzieje na szczęście, ale wciąż bywają niezwykle oporni...). Dlatego uważam, że niech ludzi przechodzą przez czytanie rzeczy podstawowych, niech wiedzą jak działa silnik i dlaczego tak nie może działać jak oni chcą.
Pozostaje pytanie – czy rozbudowywać bardzo każdy "dział" czy dorobić odnośniki do wątków wewnętrznych chociaż pobocznych – typu rozbudowany podporadnik o samej turbinie. Z jednej strony trzeba być kompetentnym, a z drugiej – bardzo dbać o przejrzystość ale w taki sposób, żeby ktoś musiał jednak trochę zrozumieć.
Poza tym – zasada działania silnika diesla z bezpośrednim wtryskiem nie zmieniła się od lat. Jest pompa, wtryski, czujniki, cylindry, tłoki, paliwo, filtry, przelewy... to są rzeczy wspólne. Ludzie mogą to poczytać po prostu...
Oczywiście nie każdy musi znać dokładnie np. zasadę działania pompy wysokiego ciśnienia albo rotacyjnej i to chyba właśnie miejsce na link i osobny podtemat.

Myślę, że warto zrobić np. "elementy eksploatacyjne" – i zrobić link do odpowiednik podtematów w sprawach nie związanych bezpośrednio z dieslem typu – zawieszenie, kody poduszek powietrznych. np.:

Elementy eksploatacyjne podwozia
Tylne wahacze w GF/GW – viewtopic.php?xxxxxxxxxxx
łączniki stabilizatora przechyłów – viewtopic.php?xxxxxx
przeguby napędowe – viewtopic.php?xxxxxx
olej do skrzyni biegów – wątek viewtopic.php?xxxxxx
drobne pierdoły dot. spraw x i y – viewtopic.php?xxxxxx


Podobnie może trzeba zająć się różnicami w silnikach, firmami od pomp; lampami ksenonowymi, systemem ABSów...

Zaznaczam jednak że byłby to jeden poradnik główny (zamknięty na pytania) oraz podporadniki również ZAMKNIĘTE na dyskusje.

Wszystko odnośnie DiTD biorę na siebie, poza tym jest na forum gość który mógłby opisać całą pompę, zasadę działania oraz przyczyny usterek (z objawami) trzeba go tylko przycisnąć. Także powinna pojawić się fotorelacja z wymiany rozrządu, podkładek oraz ustawienia luzu zaworowego w ditd.
Neonixos – i co z tym?

Riki – proszę zająć się punktami 1, 2, 3 i 4, także foty 1-3 proszę w najbliższym czasie

Obaj (Riki i Neonixos) dogadajcie się o treści informacji i numerach katalogowych TCV i SPV i WASZA w tym głowa, żeby to było już w poradniku (pomoc moderatora).

bieski – proszę zajmij się współpracą moderatorów, bo wydaje mi się, że pewne rzeczy są w różnych działach a ja jakoś tego nie ogarniam. Może rzeczywiście całą naszą rozmowę przerzucić do tamtego wątku, który już powstał jakiś czas temu. Jak ja byłem modem to taką współpracę mieliśmy i myślę, że to się nie zmieniło.

Co do Enduro – on ma bardzo konkretną wiedzę, ale trzeba mu podać konkretny element i temat zadać do rozpracowania.

Oczekuję odpowiedzi i deklaracji od każdego w kwestii konkretnej roboty a nie dywagacji.

x. Andrzej
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości

Moderator

Moderatorzy Opinie i Poradniki