Czateria... 2018

Coś dla zabicia czasu – zjawiska śmieszne i ciekawe.

Postprzez brii » 9 lut 2018, 17:18

marcinowozniako napisał(a):Dieselek z taką sama mocą choć trochę by poprawił ich dynamikę.

A pomyśl jeszcze co by było gdyby przesiedli się na elektryki – trudno by ich było dogonić <rotfl>

marcinowozniako napisał(a):cały czas powyżej 4 czy tam 5 ale w mieście, zapomnij

Eeeee tam – da się – dla chcącego nic trudnego :P ;)
Problem tylko w tym, że za łatwo stracić prawo jazdy wtedy i dynamika bywa za duża :D
Tak serio – rozumiem Twoje argumenty i się z nimi zgadzam ale z fizycznego punktu widzenia i mocy końcowej twierdzenie o tym, że górka Nm rządzi i jest receptą na wszystko to nieprawda :)

marcinowozniako napisał(a):Jakieś konkrety? Chętnie pooglądam ładne wykresiki

Dużo takich jest tylko trzeba poszukać, niedłubane Sky-Active miały ładny przebieg, 2.0 165KM z Subaru również.
W latach od 2003 wiele silników N/A potrafiło mieć 90% momenty praktycznie w całym zakresie obrotów.
Nie mogę teraz trafić, ale wykresy od producentów wyglądały jakby je rysować od linijki ;)

dyno.jpg


dyno2.jpg


Grzyby napisał(a):Zwykle poniżej 1000kg (małe ok. 750kg)

Czyli teoretycznie da się niektórymi jechać na samym B?

Grzyby napisał(a):Są i dwuosiowe krowy (z tych nowych) o DMC 2000kg ale to już nie wiem czym ciągnąć żeby się zmieścić chociażby w B96....

Sprinter/Ducato/Jumper/Master jako holownik powinny dać radę :)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 22:46
Posty: 8654 (106/217)
Skąd: Częstochowa
Auto: Klijo / Kupisiontes

Postprzez marcinowozniako » 9 lut 2018, 17:36

brii napisał(a):Eeeee tam – da się – dla chcącego nic trudnego :P ;)


Może to mx3 ma tendencję do super podsterowności z racji ciężkiego przodu ale serio nie wyobrażam sobie wychodzić z jakiegoś zakrętu na 1 biegu mając gaz do dechy. Właściwie mogłoby to się skończyć po prostu jazdą na wprost na skręconych kołach <lol> Ale mimo wszystko każde mocne auto FWD będzie miało podobne zachowania, więc uważam że w jakimś aucie do 140-150 KM bez dużego momentu obrotowego to jest wykonalne o tyle w mocniejszych autach już ciężej.

brii napisał(a):Tak serio – rozumiem Twoje argumenty i się z nimi zgadzam ale z fizycznego punktu widzenia i mocy końcowej twierdzenie o tym, że górka Nm rządzi i jest receptą na wszystko to nieprawda :)


A tutaj ja się z tobą zgodzę. Mam na koncie parę pojedynków z dieslami niektórymi sporo mocniejszymi niż mx3 i finalnie wychodzi tak jak mówisz, że niestety ze względu na mały zakres obrotowy diesla finalnie to benzyna będzie górą. Wiadomo że auta które mają stosunkowo niewielki moment obrotowy ale za to ogromny zakres obrotowy są autami bardzo bardzo szybkimi, np bolidy F1 gdzieś czytałem że mają ok 300-400NM ale za to zakres obrotowy to powyżej 10-17tys obrotów i to już sprawia że te auta super przyspieszają :D

brii napisał(a):Dużo takich jest tylko trzeba poszukać, niedłubane Sky-Active miały ładny przebieg, 2.0 165KM z Subaru również.
W latach od 2003 wiele silników N/A potrafiło mieć 90% momenty praktycznie w całym zakresie obrotów.
Nie mogę teraz trafić, ale wykresy od producentów wyglądały jakby je rysować od linijki ;)


Mimo wszystko w silnikach Wolnossących to nie moment sprawia że one dobrze przyspieszają a raczej MOC i odpowiednie obroty ;)
Największy Ścigant
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 19 lis 2015, 18:40
Posty: 578 (0/5)
Skąd: Kalisz
Auto: Jest:
Mazda MX-3 KL-DE '91
Była:
Mazda MX-3 KL-DE '93

Postprzez Neonixos666 » 9 lut 2018, 19:36

brii napisał(a):Sprinter/Ducato/Jumper/Master jako holownik powinny dać radę


Pod warunkiem że ma B+C. Tak na prawdę to niektóre busy nie mogę ciągnąć nawet lekkich przyczep do 750 bo ich DMC jest równe 3500 kg

Co do Nm i mocy. Dajcie takiego wankla o niskim Nm a stosunkowo wysoką mocą do auta o wadze 2T, wyobrażacie to sobie? Bez Nm takie auto ruszało by z połowy zakresu obrotów a skrzynia musiałby by być bardzo krótka. Druga skrajność to lekkie auto dużym turbo dieslem i ogromnym momentem, można by było ruszać z 2 albo z 3 biegu w sumie to wystarczyły by ze 3 biegi. Nm jest bardzo ważny i ważniejszy niż moc bo są auta szczególnie te o sporej pojemności które nie mają dużej mocy ale moment obr pozwala na sprawne poruszanie się dzięki odpowiednim przełożeniom.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 7315 (19/114)
Skąd: Szczytno
Auto: Signum

Postprzez gutek_wrb » 9 lut 2018, 20:24

:D Miałem okazje wczoraj śmigać nówką sztuką (9 km) CX-3 w benzynie opcja full :P
Wrażenia ciekawe pod względem komfortu i pracy silnika.
Ale cena raty w leasingu też powalająca <faja>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 mar 2010, 22:52
Posty: 1107 (12/12)
Skąd: WolnaRepublikaBieszczad
Auto: H-R-V

Postprzez marcinowozniako » 9 lut 2018, 22:46

Neonixos666 napisał(a):Nm jest bardzo ważny i ważniejszy niż moc bo są auta szczególnie te o sporej pojemności które nie mają dużej mocy ale moment obr pozwala na sprawne poruszanie się dzięki odpowiednim przełożeniom.


No i to jest właśnie bzdura. Tak naprawdę tę wartości są od siebie zależne natomiast z tych dwóch ciężko stwierdzić co jest lepsze tymbardziej ze NM nie bierze się ot tak. Zakres obrotowy to jest to co sprawia że czy auto jest szybkie czy też nie no i przełożenia skrzyni biegów.
Największy Ścigant
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 19 lis 2015, 18:40
Posty: 578 (0/5)
Skąd: Kalisz
Auto: Jest:
Mazda MX-3 KL-DE '91
Była:
Mazda MX-3 KL-DE '93

Postprzez Gib » 9 lut 2018, 23:27

Jak będą już hybrydy kupisiontes, po 20-25 tys do kupienia to pewnie się skuszę :) Na dzień dzisiejszy mając do wyboru, dużo niuta i nieprecyzyjną i długą skrzynię biegów, i wolnossaka jadącego tak na prawdę od 4 tys obrotów i super dobraną skrzynię, to na codzień biorę więcej Nm, może nawet w automacie tylko jakimś na prawdę szybko reagującym, może DSG? Z tym że jest to opinia osoby rzadko jeżdżącej automatem i może po przyzwyczajeniu się jego reakcje są już wkalkulowane w czas wyprzedzania. Świeżo po przesiadce z manuala to właśnie drażniło mnie wszystkie trzy razy :)
Stała pod ścianą prężąc kakao
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 sie 2007, 17:09
Posty: 8797 (184/232)
Skąd: Warszawa
Auto: rower składak 1.8t

Postprzez radzi89 » 10 lut 2018, 00:47

Nie do końca znam się na tych wszystkich przeliczeniach i wyższościach nm nad km czy odwrotnie le wydaję mi się, że bardzo dobry automat rozwiązuje takie dylematy. Chociażby jak Gib wspomniał DSG.
Nie wiem ile momentu ma Cupra ale skrzynia w mojej ocenie jest bezbłędna i rewelacyjnie szybka więc wszystko zawsze jest na czas. Co innego w mercedesie ale o tym już wspomniał brii :)
Rafal
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 cze 2009, 10:45
Posty: 4683 (23/43)
Skąd: Szczecin
Auto: Mercedes CLA 250 4M
Seat Leon Cupra280
BMW E30 3-28i

Postprzez marcinowozniako » 10 lut 2018, 01:12

Co nie zmienia faktu ze wątpię aby jakikolwiek automat nawet w turbo benzynie redukowal do 1 biegu przy 30-40km/H na wyjściu z zakrętu.

A twoja cupra ma 380nm już od 1700 obrotów zatem tym bardziej na jedynkę redukować nie będzie Ale masz turbo benzynę więc to też nie do końca o tym była tutaj dyskusja.
Największy Ścigant
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 19 lis 2015, 18:40
Posty: 578 (0/5)
Skąd: Kalisz
Auto: Jest:
Mazda MX-3 KL-DE '91
Była:
Mazda MX-3 KL-DE '93

Postprzez Grzyby » 10 lut 2018, 01:42

marcinowozniako napisał(a):Co nie zmienia faktu ze wątpię aby jakikolwiek automat nawet w turbo benzynie redukowal do 1 biegu przy 30-40km/H na wyjściu z zakrętu.

Mój na 2 biegu wyciąga jakieś 110 :p
Na jedynkę potrafi czasem zredukować z butem w podłodze przy ok. 40. (pomijam sens ale zdarza mu się) <lol>

brii napisał(a):Czyli teoretycznie da się niektórymi jechać na samym B?

Generalnie z większością. Mało która osobówka ma DMC powyżej 2t, a przyczepy z DMC 1200-1500 to najpopularniejsze modele. Więc się łapią na 3,5t
brii napisał(a):Grzyby napisał(a):
Są i dwuosiowe krowy (z tych nowych) o DMC 2000kg ale to już nie wiem czym ciągnąć żeby się zmieścić chociażby w B96....
Klocek ma dmc 2500 + przyczepa o dmc 2000 i niestety żadne B ani B96 nie wystarcza na zestaw o masie ponad 4500kg...

Sprinter/Ducato/Jumper/Master jako holownik powinny dać radę

Absolutnie nie. Wbrew pozorom DMC takiego Mastera jest wysokie i na przyczepkę zostaje bardzo malutko.
Neonixos666 napisał(a):Pod warunkiem że ma B+C. Tak na prawdę to niektóre busy nie mogę ciągnąć nawet lekkich przyczep do 750 bo ich DMC jest równe 3500 kg

Nie zapominajcie że jest teraz B96 (które będę zdawał <glupek2> – sam egzamin praktyczny). Pozwala na jazdę zestawem o max. DMC do 4250kg. C jest niepotrzebne.

Paradoksalnie do klocka można podpiąć kemping mały o DMC 1000kg. I wtedy mieści się w 3,5t. Większa przyczepa już to 3,5 przekracza i potrzeba B96.
A spojrzenie na sytuację gdzie kierujący np. Fiatem Doblo może ciągnąć przyczepę o dmc 1,6t i jemu wystarczy zwykłe B, pokazuje absurd tego przepisu...
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 22:09
Posty: 16754 (68/178)
Skąd: KIELCE
Auto: Chrysler Town&Country 3.3l V6 FlexFuel
Renault Master 2.5D
Dacia DV 1.6 LPG
Burstner Amara 535TK

Postprzez brii » 10 lut 2018, 10:30

marcinowozniako napisał(a):Co nie zmienia faktu ze wątpię aby jakikolwiek automat nawet w turbo benzynie redukowal do 1 biegu przy 30-40km/H na wyjściu z zakrętu.

U mnie potrafi i niekiedy to robi :)

marcinowozniako napisał(a):Może to mx3 ma tendencję do super podsterowności z racji ciężkiego przodu ale serio nie wyobrażam sobie wychodzić z jakiegoś zakrętu na 1 biegu mając gaz do dechy.

Ja po części z tego powodu rozstałem się z MX-3-ZE – nie dało się wykorzystać tej mocy w tym samochodzie. W Clio niejednokrotnie zdarzało mi się zredukować przy 30km/h na 1 i dać pełny ogień <diabełek> Da się wtedy zmasakrować naprawdę poważne fury :D

Neonixos666 napisał(a):Nm jest bardzo ważny i ważniejszy niż moc

Eeeeee <oczy> :|
Masz samochód o masie 1000kg i momencie obrotowym 200Nm – czego możesz się po nim spodziewać? Po tych parametrach kompletnie niczego nie da się przewidzieć, ale jak zamiast 200Nm będziesz miał podane np.: 120KM to już praktycznie wszystko będzie jasne :)
Albo inaczej – są dwa Clio II, jedno z silnikiem A z 200Nm a drugie z silnikiem B mającym 195Nm.
Który z nich będzie szybszy i o ile? Który z nich będzie bardziej (potocznie mówiąc) elastyczny i który z nich będzie miał większy cios (odejście na niskich obrotach)? Jak duża będzie różnica?

Gib napisał(a):może po przyzwyczajeniu się jego reakcje są już wkalkulowane w czas wyprzedzania.

Dokładnie tak jest – w skrzyni manualnej też wkalkulowuje się czas zmiany biegu ale robi się to przed wyprzedzaniem, jak się człowiek przyzwyczai do tego, że trzeba energiczniej nacisnąć na gaz te 0,5 – 1,5s przed wyprzedzaniem (zależnie od budowy skrzyni AT) to problem całkowicie znika.
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 22:46
Posty: 8654 (106/217)
Skąd: Częstochowa
Auto: Klijo / Kupisiontes

Postprzez Neonixos666 » 10 lut 2018, 13:07

brii napisał(a):Albo inaczej – są dwa Clio II, jedno z silnikiem A z 200Nm a drugie z silnikiem B mającym 195Nm.
Który z nich będzie szybszy i o ile? Który z nich będzie bardziej (potocznie mówiąc) elastyczny i który z nich będzie miał większy cios (odejście na niskich obrotach)? Jak duża będzie różnica?


ten który max Nm będzie miał przy niższych obrotach.

Fajnie to widać przy Pulsarze ojca nie trzeba rozwijać tych 115KM i do wyprzedzania czy normalnej jazdy wystarczy ciągnąć do 2,5 tyś jak w dieslu turbo pompuje od najniższych obrotów a moc jest tam gdzieś wysoko przy 5tyś moment za to max jest przy 2 tyś. Jeździć tym można jak dieslem bo przy 90-100 ma 2 tyś obr.

Kolejny przykład Vivaro które mieliśmy 2.0 tylko 115KM czyli ktoś by powiedział że szału to nie robi bo tylko 115 KM w busie ale moment robił robotę i rwał nieziemsko + do tego fajnia skrzynia i to wystarczyło.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 7315 (19/114)
Skąd: Szczytno
Auto: Signum

Postprzez Gib » 10 lut 2018, 13:27

Mimo długiej skrzyni, wykorzystując nadwyżki momentu na niskich/średnich obrotach udało się zdążyć z roboty na skoki :)
Stała pod ścianą prężąc kakao
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 sie 2007, 17:09
Posty: 8797 (184/232)
Skąd: Warszawa
Auto: rower składak 1.8t

Postprzez Krzemol1994 » 10 lut 2018, 13:56

A ja się nie musiałem spieszyć bo dziś mam wolne :P
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2010, 22:11
Posty: 1403 (158/62)
Skąd: Ruda Śląska
Auto: Alfa Romeo 166 FL 3.2 V6 240KM '04r & Mazda5 CR 2.0 143KM '06r

Postprzez Gib » 10 lut 2018, 14:05

cziter
Stała pod ścianą prężąc kakao
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 sie 2007, 17:09
Posty: 8797 (184/232)
Skąd: Warszawa
Auto: rower składak 1.8t

Postprzez brii » 10 lut 2018, 15:10

Neonixos666 napisał(a):ten który max Nm będzie miał przy niższych obrotach.

Czyli obstawiasz tego który ma 200Nm@2000rpm – otóż ten silnik daje takie osiągi:
0-100km/h: 12,8s
60-100km/h: ~10s (na czwórce)

Ten który ma 195@5500
0-100km/h: 7s
60-100km/h: ~8s (na czwórce)

I porównywać sobie można ile się chce i w jakich warunkach się chce – ten który ma więcej momentu niżej za każdym razem przegrywa...
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 22:46
Posty: 8654 (106/217)
Skąd: Częstochowa
Auto: Klijo / Kupisiontes

Postprzez JohnnyB » 10 lut 2018, 15:44

Dobrze że te wszystkie wyliczenia mnie nie interesują :).
Moje auta odpychają się przyzwoicie jak dla mnie i to jest najważniejsze. Nie scigam się, z wyprzedzaniem nie mam problemu, na ekonomikę nie narzekam.

A tak subiektywnie, oba moje auta mają identyczną moc, jednak wolę jeździć Volvo. Mimo iż ma ono skrzynię AT starego typu, radzi sobie lepiej z tą mocą i momentem niż DSG w Golfie. Lubie się z Golfa przesiadać do Volvo. W każdym razie chwale sobie diesla, zwłaszcza w połaczeniu z AT.

Dziś zdałem sobie sprawę ze od listopada nie jeździłem manualem :D i nie zapowiada się abym w najbliższym czasie takowym jeździł. Normalnie My som już Amerykany :D
..::Born To Rise Hell::..
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lip 2009, 20:27
Posty: 2454 (58/76)
Skąd: gdzieś w mazowieckim......
Auto: Volvo V40 '14 D3
Golf Variant '17 1.4 TSi DSG

Postprzez Neonixos666 » 10 lut 2018, 16:14

Pamiętaj tylko żeby porównywać silniki muszą kręcić się do tych samych obrotów dlatego zawsze porównywanie diesla z benzyną mija się z celem. Patrząc na to co podałeś to mocna benzyna i słaby diesel także kiepskie porównanie. Jak ta benzyna kręciła by się jak diesel to zostaje w tyle.

Fajnie widać to na nowych silnikach Mazdy 2.0 140KM to wynik z lat 90 ale zobacz wykresy, w maździe moment dostępny lepiej jak w dieslu i zawsze wygra z 2.0 140 starszej konstrukcji.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 7315 (19/114)
Skąd: Szczytno
Auto: Signum

Postprzez brii » 10 lut 2018, 16:19

No chwila – przecież wszystko miało zależeć do momentu i do tego im niżej tym lepiej :P Nm tyle samo więc w czym rzecz?? Moc ponoć nieważna bo to momentem się jedzie i jest najważniejszy ;)
Więc o co chodzi z tymi obrotami? Otóż szczytowa wartość momentu nic kompletnie nie znaczy i nie ma znaczenia gdzie ona jest – liczy się moc czyli moment x obroty i lepszy jest ten który przez większą część obrotomierza ma większy iloczyn tych wartości + odpowiednio dobrane przełożenia skrzyni. Bajki o dużym szczytowym momencie są dobre dla dzieci ;)
BTW – przy 60-100km/h startują z podobnych obrotów :D
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 22:46
Posty: 8654 (106/217)
Skąd: Częstochowa
Auto: Klijo / Kupisiontes

Postprzez Neonixos666 » 10 lut 2018, 16:44

Ale dlaczego porównujesz wartości dwóch silników przy prędkościach których jeden z nich nawet nie osiągnie wiec nie ma co porównywać.
To tak jak byś chciał zmierzyć ciśnienie w dwóch basenach na głębokości 5 metrów tylko że jeden z nich ma 3 metry.
Sam piszesz że moc zależna jest od momentu i obrotów więc porównując silniki musimy brać cały taki sam zakres obrotowy. Jeśli mamy ten sam zakres to lepszy jest silnik który będzie miał wyższy moment a dopiero po przeliczeniu dla kogoś kto nie może się do tego odnieść moc. Sama Wartość max moc tak na prawdę nic nie mówi ale już jaki jest moment obrotowy przy jakich obrotach to wiem czy będzie to elastyczny silnik i czy będzie dobrze przyśpieszał. Po co komuś informacja że ma 150 KM jak jest to moc osiągana gdzieś tam daleko przy 7 tyś zaraz przed odcięciem a praktycznie w połowie obrotów ma tylko połowę tej mocy.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 7315 (19/114)
Skąd: Szczytno
Auto: Signum

Postprzez sq2jul » 10 lut 2018, 16:54

brii napisał(a):liczy się moc czyli moment x obroty i lepszy jest ten który przez większą część obrotomierza ma większy iloczyn tych wartości + odpowiednio dobrane przełożenia skrzyni


Czyli nie moc, nie moment i nie przelozenia, a wszystko razem, zusammen do kupy. Kurtyna!

Dziękuję :)
Smoki i gołe baby
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 wrz 2007, 20:15
Posty: 6671 (259/163)
Ostrz.: 1
Skąd: Bydgoszcz
Auto: gnojarz & bezdasznik

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy Hyde Park