Elektrozawór podciśnienia tubiny / sterowania geometrią łopatek

Postprzez BlackM3 » 22 maja 2011, 13:05

Po pierwsze – czy niesprawny zawór zawsze będzie sygnalizowany w trakcie diagnostyki komputerowej kodami błędów?
I drugie – czy w warunkach domowych jest możliwość sprawdzenia tego zaworu? Czytałem na forum Audi o mostkowaniu zaworu. Czy w tym silniku można zrobić coś podobnego?

Problem u mnie jest taki, że turbina załącza się kiedy chce – raz przy 1800, a raz przy 2400 r.p.m.

Gdyby ktoś kto ma pojęcie, opisał jaka jest dokładnie funkcja tego zaworka, jak on działa, byłbym wdzięczny.
Ostatnio edytowano 26 maja 2011, 12:36 przez BlackM3, łącznie edytowano 1 raz
Medium – Bozon Records Tour
7.12.2013 KRAKÓW klub Meta – koncert
http://www.youtube.com/watch?v=XHoUZqdku8E
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 sie 2008, 14:01
Posty: 218 (0/4)
Skąd: Tarnów
Auto: Mazda 3, BK, Y6 (1.6 CiTD / PSA)

Postprzez akostarek » 22 maja 2011, 16:10

W wersji 109KM ze zmienna geometrią turbo, ten zawór steruje podciśnieniem, które z kolei steruje siłownikiem membranowym przy turbinie (grucha). Dalej z siłownika wychodzi pręt ("sztanga"), który zmienia położenie kierownic w turbo.
Ogólnie przyczyn może być kilka, mogło się zapiec sterowanie kierownicami, mogą być jakieś nieszczelności w układzie lub sam zawór.
Najprostsza metoda sprawdzenia poprawności działania to obserwowanie tego pręta z siłownika. Po włączeniu silnika powinien iść w dół (max wydajność turbo), przy zmianie obrotów powinien się płynni poruszać, przy zgaszeniu powinien wrócić do położenia spoczynkowego.

Warto też czytnąć to: http://forum.fordclubpolska.org/showpos ... stcount=30

co do zmostkowania zaworu to nie wiem, tam są tylko 2 styki. Działa pewnie tak, że brak napięcia = brak podciśnienia (turbo na małą wydajność). To trochę strzał, ale w przeciwnym wypadku, w razie braku napięcia (awarii) mamy przeładowanie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2011, 11:57
Posty: 1371 (0/8)
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda3 BK Y6 '05

Postprzez BlackM3 » 22 maja 2011, 18:14

To zmostkowanie odnosiło się do przewodów podciśnienia, nie do elektryki. W jednym przewodzie z pompy vacum idzie podciśnienie do zaworu. Zawór nastawia odpowiednie podciśnienie, które idzie na gruchę, o której pisałeś drugim przewodem. Jeśli pominę zawór i podłącze te dwa przewody razem do siebie, turbina będzie dostawać cały czas max podciśnienia. Ma to sens? Nie uszkodzę nic?
Medium – Bozon Records Tour
7.12.2013 KRAKÓW klub Meta – koncert
http://www.youtube.com/watch?v=XHoUZqdku8E
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 sie 2008, 14:01
Posty: 218 (0/4)
Skąd: Tarnów
Auto: Mazda 3, BK, Y6 (1.6 CiTD / PSA)

Postprzez akostarek » 22 maja 2011, 18:24

W ten sposob <glupek2> , teoretycznie turbo będzie wtedy wysterowane na maxa, więc będzie ryzyko, że jak dostanie za wysokich obrotów to przeładuje (wyskoczy pewnie błąd za wysokiego ciśnienia doładowania itd). Ale przy niskich RPM nie powinno się nic dziać (o ile ten zawór puszcza 100% podcisnienia z pompy). W ten sposób daloby sie sprawdzić caly uklad sterowania pod względem szczelności, ale jeszcze zostaje mechanika kierownic.
Sprawdzenie samego zaworu byłoby dość trudne, bo przy jednych napięciach może być OK, a po przekroczeniu jakiegoś progu będzie wariował. Zamienniki za 200zł są ponoć całkiem spoko :P
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2011, 11:57
Posty: 1371 (0/8)
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda3 BK Y6 '05

Postprzez BlackM3 » 22 maja 2011, 18:56

A orientujesz się czy padnięty zawór, będzie sygnalizowany przez kompa?
Medium – Bozon Records Tour
7.12.2013 KRAKÓW klub Meta – koncert
http://www.youtube.com/watch?v=XHoUZqdku8E
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 sie 2008, 14:01
Posty: 218 (0/4)
Skąd: Tarnów
Auto: Mazda 3, BK, Y6 (1.6 CiTD / PSA)

Postprzez akostarek » 22 maja 2011, 19:12

nie wiem, ale po przeczytaniu kilku podobnych wątków na innym forum, nikt nie miał błędu przy walniętym zaworze. Jedynie przy wystąpieniu przeładowania wywalało błąd. Sprawdzałeś jak pracuje turbo przy stałych obrotach (np dajesz mu 2000rpm) ? Pisałeś, że raz turbo działa ok, a raz dopiero przy wyższych obrotach. Gdyby ten zawór wariował, to powinny wystąpić objawy typu ruchy "sztangi", nierówna praca turbo.
Był nawet przypadek, że gościu miał dziurkę w membranie siłownika. Robiło się ciepło, to dziurka się powiększała i sterowanie turbo siadało <oczy>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2011, 11:57
Posty: 1371 (0/8)
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda3 BK Y6 '05

Postprzez Riki » 24 maja 2011, 00:39

BlackM3 napisał(a):orientujesz się czy padnięty zawór, będzie sygnalizowany przez kompa?



W Focusach zawsze sygnalizuje. Nie pamiętam jak to wygląda w BK.
mazparts.pl
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 29 sty 2004, 21:48
Posty: 5595 (6/3)
Skąd: Warszawa
Auto: 626 GE KL '94

Postprzez synco » 24 maja 2011, 10:35

W ubiegłym tygodniu wymieniałem ten zawór, na kompie pokazuje błąd.
Oryginał PIRBURGA koszt 180 zł.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 5 gru 2007, 13:51
Posty: 28
Skąd: Szczecin Gród Gryfa
Auto: Mazda 3 MZ-CD 1.6

Postprzez fixerq » 24 maja 2011, 11:55

synco napisał(a):Oryginał PIRBURGA koszt 180 zł.
To chyba uzywka, bo po tyle właśnie chodzą :) Sam wymeiniałem ten zawór, ale zamontowałem nowy pierburga od VW, bo dedykowane do y6 często padają.
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 22 cze 2008, 16:35
Posty: 414
Skąd: Rz-ów
Auto: Była: 323f BA, m3 Top Sport...

Jest: BMW e90

Postprzez sambor » 27 paź 2011, 21:31

Witajcie, jestem szczęśliwym nabywcą M3. Pytanie, czy to normalne, że zawór regulujący turbinką działa tylko przy odpaleniu<10 do 15 sekund>, a później zero reakcji? Myślę,że nie bardzo. Gdzie szukać awarii?
Początkujący
 
Od: 8 paź 2011, 10:38
Posty: 22
Skąd: Herborg , Dania
Auto: Mazda 3 BK 2004r

Postprzez vqsoft » 27 paź 2011, 22:27

co masz na mysli ? element sterujący czy wykonawczy ?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lip 2009, 19:11
Posty: 779 (0/1)
Skąd: Wawa
Auto: była srebrna M3 1.6 CITD Y6 2004
jest Ix35 & i20

Postprzez sambor » 28 paź 2011, 14:58

chodzi mi o tzw gruszkę, gdy odpalam steruje , ale zaraz wraca w pozycję spoczynku
Początkujący
 
Od: 8 paź 2011, 10:38
Posty: 22
Skąd: Herborg , Dania
Auto: Mazda 3 BK 2004r

Postprzez vqsoft » 28 paź 2011, 23:52

sprawdź szczelność układu podciśnienia
od zaworu do gruchy
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lip 2009, 19:11
Posty: 779 (0/1)
Skąd: Wawa
Auto: była srebrna M3 1.6 CITD Y6 2004
jest Ix35 & i20

Postprzez sambor » 30 paź 2011, 09:52

czy ktoś wie, gdzie można kupić gruchę? Szukałem na allegro, nie ma:(
Początkujący
 
Od: 8 paź 2011, 10:38
Posty: 22
Skąd: Herborg , Dania
Auto: Mazda 3 BK 2004r

Postprzez akostarek » 30 paź 2011, 10:20

Według katalogu nie występuje jako osobna część.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2011, 11:57
Posty: 1371 (0/8)
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda3 BK Y6 '05

Postprzez vqsoft » 30 paź 2011, 20:39

podjedz do turbiniarza
ale będzie problem z jej wystrojeniem
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lip 2009, 19:11
Posty: 779 (0/1)
Skąd: Wawa
Auto: była srebrna M3 1.6 CITD Y6 2004
jest Ix35 & i20

Postprzez sambor » 31 paź 2011, 11:31

dzięki śliczne, mam wizytę w środe, dam znać, co się narobiło
Początkujący
 
Od: 8 paź 2011, 10:38
Posty: 22
Skąd: Herborg , Dania
Auto: Mazda 3 BK 2004r

Postprzez sambor » 12 lis 2011, 10:04

padnięty EGR, pęknięty przewód dolotowy powietrza<po lewej stronie silnika z czujnikiem>, kopci mniej<ponoć ma się przedmuchać układ>. Przewód zaklejony. Ma ktoś może dojście do katalogu części silnika lub do części?
Początkujący
 
Od: 8 paź 2011, 10:38
Posty: 22
Skąd: Herborg , Dania
Auto: Mazda 3 BK 2004r

Postprzez kropek101 » 4 lis 2014, 23:29

Odkopuje temat może mi ktoś powiedzieć co jeszcze sprawdzić. Wymieniałem dziś turbo w Maździe (nie swojej) i okazało się że brak w niej sterowania geometrią grucha nie reaguje.

Na początek sprawdziłem czy tworzy się podciśnienie od strony gruchy i nic
Odpięty przewód od zaworu podciśnienia odpalony silnik przytkanie palcem nic nie zasysa.
Podpięte stare turbo to samo brak reakcji.
Podpięty inny zbrojony wąż brak reakcji
Z powrotem wróciłem do oryginalnego węża sprawdzony na kompresorze jest szczelny.

Do samego elektrozaworu idą 2lub 3 wężyki dokładnie nie widać z góry a jakoś z dołu się nie przyglądałem nigdy. jeden z nich idzie do gruszki drugi nie sprawdzałem gdzie ale po odpięciu słychać z niego syczenie więc coś się wytwarza w przewodzie nawet po zgaszeniu silnika lekko zasyczy.

Co jeszcze sprawdzić albo jak??
W kompie brak błędów wiem że kiedyś były o przeładowywaniu turbo!
W ostateczności mogę podmienić z mojej i sprawdzić ale wolę tego nie robić a na alledrogo widziałem od mazdy tylko 1szt i to używkę
Oddam 2 czujniki ABS
Szpilki do kół

Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lut 2011, 00:49
Posty: 1581 (5/41)
Skąd: Żory
Auto: Seat Altea XL 2,0 TDI CR 170KM i 370Nm

Była Mazda 3 BK Y6 2006r
Mazda 323f 1,5 16v 88km 98r

Postprzez tadziol » 5 lis 2014, 09:24

kropek101 napisał(a):Do samego elektrozaworu idą 2lub 3 wężyki dokładnie nie widać z góry a jakoś z dołu się nie przyglądałem nigdy. jeden z nich idzie do gruszki drugi nie sprawdzałem gdzie ale po odpięciu słychać z niego syczenie więc coś się wytwarza w przewodzie nawet po zgaszeniu silnika lekko zasyczy.

Połącz obydwa wężyki ze sobą jakąś rurką.Tj. ten z podciśnieniem i ten do turbo.Jeśli grucha wciągnie cięgno,to ok.
Spróbuj wtedy zamienić wężyki miejscami na elektrozaworze.Jeśli to nie da efektu,to ja bym wymienił elektrozawór VBC.
Kosztuje śmieszne pieniądze...
http://allegro.pl/elektrozawor-turbo-1- ... 87331.html
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323