Niesprawna pompa przyczyną zerwania napinacza paska rozrządu?

Postprzez naarg » 25 sie 2009, 08:07

cześć,
to pierwszy wpis na forum, więc proszę o ewentualną wyrozumiałość

auto przejechało w kraju ok 150 km :(
w czasie jazdy po mieście zaczęła mrugać kontrolka ciśnienia oleju, na światłach obroty na luzie były nierówne (po wyłączeniu klimatyzacji też), potem kontrolka już nie zgasła a przy zjeżdżaniu ze skrzyżowania zgasł i tak już został – połamany napinacz paska rozrządu

auto zostało doholowane do serwisu (aso) w celu postawiania diagnozy, którą już znacie. poza tym stwierdzono, że auto jest niestabilne na niskich obrotach, występuje minimalna różnica ciśnień na zaworach (co uznano za nieistotne i niemające wpływu na sprawność silnika) i ma niesprawną pompę wysokiego ciśnienia, co miało być prawdopodobną przyczyną awarii.
dodam jeszcze, że oficjalny przebieg to ok. 117k. :)

wiem że trzeba po zakupie takiego auta zrobić rozrząd, niestety padł w trakcie rozważania kwestii: czy serwis, czy polecony warsztat.

przed awarią silnik chodził równo, nie miał problemów z zapalaniem, nie kopcił itp., i tak było aż do momentu, o którym pisałem. z tego wszystkiego po ochłonięciu, przejrzeniu forum i próbie skonsultowania problemu z osobą, która pośredniczyła w zakupie napadło mnie szereg wątpliwości:

czy faktycznie możliwe jest, że niesprawny wtrysk rozwalił rozrząd?
czy awaria (zatarcie) pompy następuje natychmiast, bez ostrzeżenia?
zakładając, że rozrząd nie był wcześniej robiony – czy pasek jest bardziej trwały? – z tego co przeczytałem na forum, po 6-ciu latach miał prawo sparcieć, ale u mnie pierwszy posypał się napinacz

czy komuś z czytających zaaplikowano coś takiego albo może skomentować zaistniałą sytuację?

pozdrawiam
naarg
 

Postprzez Myjk » 25 sie 2009, 08:42

naarg napisał(a):to pierwszy wpis na forum, więc proszę o ewentualną wyrozumiałość

Poprawiłem zatem temat na bardziej zwięzły. Ale i tak czeka go [kosz], bo temat jest "przewlekły"...
Polecam lekturę:

PORADNIK DOTYCZĄCY SILNIKÓW DIESLA (DiTD, MZR-CD czyli CR itp.)
to i inne odpowiedzi na dręczące pytania w postach poniżej

Poradnik – zasada działania silnika i podzespołów – M6 CR '02-'05
Opis EGR, turbo, układ paliwowy, dolotowy, test przelewowy, czujniki, kody błędów

Mazda 6 (GY) 2002
naarg napisał(a):oficjalny przebieg to ok. 117k.

...i więcej komentarza chyba nie potrzeba. :|

naarg napisał(a):czy komuś z czytających zaaplikowano coś takiego albo może skomentować zaistniałą sytuację?

Jak dla mnie auto ma +200 tkm na liczniku, handlarz, albo poprzedni właściciel wymienił pasek
i rolki – bez napinacza. To standard – co więcej, tak robią też sami użytkownicy nieświadomi zagrożenia.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5873 (2/9)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez naarg » 25 sie 2009, 11:18

to może sprecyzuję pytanie:
1. czy ktoś z was, kto serwisuje takie auta, zauważył wpływ któregoś z tych elementów na drugi, polegającym na szybszym zużyciu któregokolwiek z nich ? czy teoretycznie jest to możliwe.

2. silnik po zakupie chodził dobrze, w środę auto zrobiło niezbyt długą trasę, w czwartek rano posypało się i tyle było jeżdżenia. nie było objawów, że pompa jest zepsuta. czy może właśnie piszczenie jest pierwszym objawem, a potem to już pada i nie kręci?

uszkodzony był napinacz – wyciekł olej, pompa po odpaleniu wydaje piski, i silnik pracuje nierówno
naarg
 

Postprzez szatek » 25 sie 2009, 12:41

Jeśli mrugała Ci kontrolka oleju to może smok olejowy jest zapchany.. Podobno przesilona pompa oleju piszczy.

Postaram się pomóc w pierwszym przeglądzie. Sam niedawno przepłaciłem – wymieniłem rozrząd za 2000 zł bez pompy wody. Następną wymianę zrobię tak: kupię kompletny zestaw rozrządu (napinacz, rolki NTN, pasek na pierwszy montaż – firmy nie pamiętam) z orginalną pompą wody ~1300 zł na allegro i dam do wymiany w poleconym serwisie ~600 zł. Pompa wody to wydatek rzędu ~350 zł na zakup i ~350 na wymianę (razem z rozrządem mniej).

Na pierwszej wymianie polecam zrobić (poza kompletnym napędem rozrządu i pompą wody):
– wymiana oleju/filtra (następny olej który wleje to Castrol Magnatec 5W30 lub Elf syntetyk 5W30) ~300 zł
– czyszczenie smoka olejowego ~150 zł
– wymiana filtra paliwa i powietrza ~100 zł
– sprawdzenie i uzupełnienie/wymiana płynu chłodniczego
– uzupełnienie płynu w skrzyni biegów
– sprawdzenie/regulacja luzów na zaworach
– nabicie i odgrzybienie klimy z wymianą filtra kabinowego ~230 zł

Jak uczelka pod pokrywą zaworów będzie OK to nie trzeba jej wymieniać, jeśli nie OK to dochodzi 100 zł.

Pierwszy serwis to wg mnie wydatek rzędu 30003500 zł.

Pozatym niech Ci fachowiec oceni czy nie masz przedmuchów na wtryskach – jeśli tak to szybko zapcha Ci się smok olejowy i po silniku.

Mazda to bardzo fajny samochód, ale jeżdżąca skarbonka jak każde auto.

Pozdr i powodzenia!
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 cze 2009, 12:16
Posty: 41
Skąd: Szubin
Auto: Mazda 6 '03 CiTD GG 136KM

Postprzez Jaksa » 25 sie 2009, 22:24

Proponuję koledze zapoznac sie z tym tematem
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=45789


Myslę ze Twoj motor zatarł sie na 3 lub 4 korbie ....
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2004, 23:46
Posty: 7850 (3/7)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 2023 Anniversary /6 2.5 BP 2019 / Mazda 3 BP 2019 .2.0 122KM

Postprzez Myjk » 25 sie 2009, 23:27

Jaksa napisał(a):Myslę ze Twoj motor zatarł sie na 3 lub 4 korbie ....

Ale podobno się kręci:
naarg napisał(a):pompa po odpaleniu wydaje piski, i silnik pracuje nierówno

Po zatarciu chyba by go nie ruszył?
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5873 (2/9)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez Jaksa » 25 sie 2009, 23:41

naarg napisał(a):potem kontrolka już nie zgasła a przy zjeżdżaniu ze skrzyżowania zgasł
Typowe objawy aby dol przyhamowal – reszta to juz reakcja łancuchowa , oczywiscie ciezko oceniac cos czego nie widze ...
naarg napisał(a):pompa po odpaleniu wydaje piski, i silnik pracuje nierówno
Typowe dzwieki dla obróconej panewki , skoro auto masz w serwisie powinni wszystko sprawdzic , niech zwalaja miske – powinny byc opilki na smoku
Myjk napisał(a):Po zatarciu chyba by go nie ruszył
Michaś , te motory roznie sie zacierają , wszystko zalezy od szybkosci wału korbowego.
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2004, 23:46
Posty: 7850 (3/7)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 2023 Anniversary /6 2.5 BP 2019 / Mazda 3 BP 2019 .2.0 122KM

Postprzez Myjk » 28 sie 2009, 11:18

Jaksa napisał(a):Michaś , te motory roznie sie zacierają , wszystko zalezy od szybkosci wału korbowego.

Przyswojone. :)

naarg, daj info co tam się stało jeśli zdiagnozowałeś.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5873 (2/9)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez naarg » 28 wrz 2009, 12:21

Trochę to wszystko zajęło czasu, jednak ostatecznie wiadomo było przyczyną kłopotów:

ZATKANY SMOK OLEJU

Napinacz rzeczywiście nie trzymał i po wymianie silnik odpalił, ale piski wydawała zacierająca panewka.
Niestety w serwisie kręcili się wokół rozrządu, potem pompy paliwa (dwa tygodnie zajęła sprawa pompa – ostatecznie sprawna), a kiedy silnik podczas diagnostyki stanął, wziąłem auto do innego warsztatu.
Tam zdjęli miskę olejową i podali przyczynę awarii.
Wał korbowy i czwarty korbowód do wymiany, nie nadają się w tej chwili do regeneracji.

Przy okazji, odnośnie pompy paliwa, wg. człowieka który ją sprawdzał, nie ma praktycznie możliwości żeby została uszkodzona przy zerwaniu paska. Teoretycznie, gdyby pasek się zablokował i nagle zatrzymał, mogła by się ewentualnie uszkodzić, ale musiało by to być solidne szarpnięcie, które połamało by trzpień czy coś w tym rodzaju, dokładnie nie pamiętam. Generalnie twierdzi, że mało robi Denso, bo się rzadko psują. Zwrócił uwagę że pompa chodzi głośniej niż np. bosh, i z tego powodu rozebrał ją i sprawdził, ale potem miał inną sprawną denso i chodziła porównywalnie. Oczywiście nie ma mowy o żadnych piskach, tylko o poziomie hałasu.

dzięki wszystkim za odpowiedź i pomoc.
naarg
 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6