Fotorelacja remontu/czyszczenia modułu webasto w M6 CiTD

Postprzez xANDy » 13 paź 2012, 14:06

Fotorelacja z remontu webasto

Moja mazda po latach pracy przestała doświadczać ciepła dogrzewacza, webasto prychało jakiś czas i kopciło po czym przestało w ogóle się odpalać. Wymontowanie modułu też zajęło mi trochę czasu a to z powodów trudności z pochylaniem się. Moduł zamontowany jest w dość przykrym – jak na serwisowanie – miejscu, co też powodowało odwlekanie. Przez ponad rok (dwie zimy) mazda musiała rozgrzewać się sama. Spalanie zimą na krótkich odcinkach nieco spadło (w porównaniu z działaniem z webasto), ale nagrzewanie się motoru w sposób widoczny było dłuższe.
Trzeba też uczciwie powiedzieć, że silnik DiTD (poprzednik) nagrzewał się jeszcze dłużej, a w przypadku siarczystych mrozów w ogóle nie dochodził do pełnej temperatury (przy -34 w czasie jazdy i wiejącym wietrze po prostu nie mógł się rozgrzać w ogóle). Motor CiTD jest pod tym względem lepiej dopracowany (a wynika to przede wszystkim z zaawansowanych możliwości sterowania wtryskiem paliwa).
Wymontowanie webasto niestety wiąże się z pewnym trudem, częściowym też demontażem filtra paliwa (łatwiej się dostać do mocowania), ale nie my to projektowaliśmy więc nie ma co psioczyć na kogokolwiek tylko demontować.
Webasto zostało wymontowane i podpięte w specjalistycznym zakładzie (ul. Wołowska 80, 60-167 Poznań – blisko Plewisk). Sprawa okazała się nie prosta. Moduł elektroniki w tym urządzeniu nie jest standardowy, znaczy to, że standardowa naprawa elektroniki/procesora nie wchodzi w rachubę. Koszt wymiany tejże elektroniki przekracza logikę naprawy (ponad tysiąc plus VAT). Kupiłem więc „używkę” i z dwóch urządzeń złożyłem jedno. Udało mi się to bez problemu dzięki życzliwości i pomocy pracujących tam osób. W ofercie mają też giętką rurę wydechową, która w niektórych mazdach wymaga właśnie przedłużenia (bo spaliny webasto wracają do kabiny zasysane przez wentylację).

Poniżej mała relacja z tej mini-wojny:
Tak wygląda wymontowany moduł, obok spoczywa pompka paliwa.
Obrazek

Interesuje nas ta strona modułu.
Obrazek Należy usunąć najcieńszy wężyk (to wężyk od paliwa), a te dwa grubsze węże mogą pozostać (chociaż jeśli nie jest to problemem to lepiej je zdemontować). Radzę zrobić sobie zdjęcie żeby było wiadomo jak ustawić z powrotem zakładane węże. Demontujemy również wtyczki – nie należy ich wyrywać, każda ma zatrzask (są różne zatrzaski w tych wtykach!). W dłoni pozostanie nam taka wiązka:
Obrazek
Demontujemy „górną” metalową obejmę/uchwyt mocowaną na dwie śruby (klucz m10) – tą z naklejką „webasto”.

Po wykręceniu 4 śrub typu torx trzeba postępować dość delikatnie – oddzielamy całą aluminową część – z początku idzie to opornie i trzeba to robić ostrożnie, by nie urwać ani kabli, ani rurki doprowadzające paliwo. Trzeba też uważać na gumową uszczelkę, żeby jej nie rozerwać.
Po „otwarciu” zobaczymy coś takiego:
Obrazek
Widać tutaj lekko okopconą, okrągłą płytkę palnika (widoczna rurka doprowadzająca paliwo) oraz kabel do świecy żarowej (tzw. sztyft), który ma białe, ceramiczne gniazdo (wygląda jak stalowy pręcik o przekroju kwadratu).
Sztyft należy wyjąć (odbezpieczyć najpierw oczywiście) i sprawdzić jego stan – powinien być po prostu gładki a kable w dobrym stanie. Jedno z rozkręcanych urządzeń miało powypalane przewody i odpryski na sztyfcie.

Na kolejnym zdjęciu widać już wymontowany palnik (brązowe gniazdo sztyftu na pierwszym planie). Palnik trzymany jest przez 4 śruby typu torx. Pod palnikiem znajduje się sztywna uszczelka, o którą należy się zatroszczyć i jej nie połamać/rozerwać. Gdyby coś takiego się stało to starać się, żeby kawałki nie wpadły do środka, do komory. Uszczelkę, nawet połamaną można zamontować ponownie.
Obrazek

Palnik od „środka”:
Obrazek
Ta dziwna „złotawa” wyściółka to właśnie palnik. Wyobrażałem go sobie tak jak w „junkersach” – w postaci dyszy a tu się okazuje, że palnik to płytka, która wygląda jakby była wyłożona złotym włosem. Ten palnik był w złym stanie – widać zwęglone resztki nagaru :(
Obrazek

Poniższe zdjęcie przedstawia wnętrze komory spalania
Obrazek Bardzo wyraźnie widać okopcenie. Można to jakoś wyczyścić albo co najmniej usunąć grubsze grudki sadzy (z jednego wysypałem garść śmiecia).

Webasto składa się w kolejności odwrotnej. Nie trzeba się przy tym rozpisywać.

Od zawsze denerwowała mnie jedna właściwość tego urządzenia – uruchamia się zawsze czyli również w sytuacjach, gdy jest to zbędne – np. gdy silnik jest ciepły, wypakowuję rzeczy z bagażnika i za 10 minut wprowadzam do garażu. Silnik działa 15 sekund a webasto zasmradza cały garaż… wrrrrrr
Moduł montowany w M6 sterowany jest szyną CAN. Wystarczy więc stworzyć przełącznik na samej szynie, która prowadzona jest zazwyczaj jako niebieski kabel na wtyczce.
Zakładam, że tę małą wiązkę z 4 wtykami mamy jeszcze w dłoni więc do dzieła:
Zdejmujemy plastry izolacyjne żeby dobrać się do niebieskiego przewodu – można w dwóch miejscach, więc wybrałem to, gdzie łatwiej się dostać:
Obrazek
Kabel został przecięty, odizolowany i ocynowany. Mimo, że jest to kabel stalowy a nie miedziany to lutuje się go całkiem dobrze. Zaraz obok przygotowany został inny kabel – dwużyłowy, na końcówki nasunąłem odpowiednio długie rurki termokurczliwe. Tak przygotowany zestaw widoczny jest na zdjęciu:
Obrazek
Na kolejnej fotce widać już zalutowane przewody, zabezpieczone rurkami termo i przywróconą ochronną taśmą izolacyjną na przewodach. Wystaje z niego nowy kabel (biały) i prowadzić będzie aż do przełącznika, który znajduje się przy lewym kolanie kierowcy – jest to zwykła zaślepka od (możliwych do zamontowania kolejnych) klawiszy z wyciętym otworem na przełącznik:
Obrazek
Oczywiście przełącznik nie jest na razie przylutowany – bo kabel trzeba przeprowadzić pod maską i przez ścianę grodziową i zlutować na samym końcu (i oczywiście zabezpieczyć).
Obrazek

Przełącznik po zamontowaniu wygląda tak:
Obrazek
Powrót modułu webasto na miejsce i montaż przełącznika to oczywiście znów trochę grzebania, ale poczucie władzy nad palniczkiem to rzecz niezwykła…

Edit 2012-10-26
Dzisiaj po raz pierwszy temperatura zeszła poniżej progu włączenia się piecyka i miałem okazję przetestować funkcjonowanie i owoce czyszczenia/naprawy. Piecyk nie dymił, właściwie spaliny były niewidoczne i huczał zdecydowanie ciszej, poza tym sprawniej rozgrzał motorek. Przełącznik zdaje egzamin – po nagrzaniu silnika wyłączyłem piecyk i przy kolejnych dwóch trasach po 1 km nie odpalał się już bez potrzeby.

Dla przestraszonych informacja dodatkowa: "grzebanie" przy szynie CAN jest możliwe w tym miejscu, ponieważ niebieski kabel tutaj się kończy (nie jest "przelotowy") więc jedyne urządzenie, które otrzymuje sygnał cyfrowy z szyny to właśnie webasto. Manipulacja w tym miejscu jest po prostu bezpieczna.

PS. procedura wyjęcia webasto spod maski opisana jest przez kolegę marekx 4 posty niżej, więc nie będę tego opisywał dodatkowo. Chyba, że komuś tak bardzo zależy – to za Jego zgodą – umieszczę (zacytuję) ten opis.

2012-11-24
Zauważyłem pewną zależność, o której warto wiedzieć. Decyzję czy odpalamy webasto czy nie należy podjąć przed odpaleniem motorku. Przełączanie w czasie jazdy może powodować (głównie wyłączenie) wariacje na szynie can. Objawia się to czasowym zawieszeniem oraz wariacją wskaźników, kontrolek na desce rozdzielczej (migają). Może ale nie musi. Szyna CAN została tak zaprojektowana, żeby być maksymalnie odporna na zakłócenia i zmiany w czasie działania jednak jej specyfikacja w mazdzie niekoniecznie odpowiada założeniom. Teoretycznie powinny iść dwa kable szyny (i tak chyba jest w wiązce głównej – niebieski i niebieski z paskiem, ale mogę się mylić) i one powinny być w formie skrętki (tak jak kabel sieci lan). Struktura katalogowa CAN wymaga dwóch kabli z sygnałem symetrycznym, umożliwia podpięcie dowolnej ilości urządzeń (ponad 2000) ale na końcach są sztuczne obciążenia (tzw. terminatory – podobnie jak w starych sieciach komputerowych na kablu współosiowym ekranowanym z wtykami BNC). Obciążenie (terminator) powinien mieć 124-127 ohm, ale na końcu obu kabli CAN. Tutaj mamy jeden, więc...sam nie wiem co począć.

W ramach ciekawostek – uszkodzenie szyny CAN (np. obtarcie przewodów w wiązce, które zdarza się w M6 na odcinku od lewego błotnika do grilla) powoduje zmianę właśnie oporu/terminatora i wprowadza zakłócenia. Efekt – czasowa choinka na szafie, wyłączenie się tempomatu i brak wskazań spalania chwilowego. Po niecałej minucie elektronika dopasowuje się do stanu elektrycznego i jakoś działa dalej...
Brak mi schematów elektrycznych – to bym wtedy jakoś rozwiązał problem skutecznie.
Ostatnio edytowano 24 lis 2012, 09:13 przez xANDy, łącznie edytowano 2 razy
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 20:42
Posty: 3107 (0/19)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Paweł » 13 paź 2012, 14:16

Masz zacięcie, dobra robota! Kiedy czytam Twoje opisy i fotorelacje zaczynam żałować, że nie mam Diesla. ;)
Mazda Rx-7 A-Spec FB 12A '85 | CM0M F4Rt '05 #145/500 | JK0E P9X SU4 '09 | VAG
...sings an irresistible song, begging to be revved to its redline and thrown into corners. | bought not built. | ...ultimate solution for those with a distrust of birth control.
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 14:13
Posty: 10945 (522/551)
Skąd: Warszawa
Auto: CM0M F4Rt '05
JK0E P9X SU4 '09
VAG

Postprzez Pioteq25 » 13 paź 2012, 16:20

xANDy dobra robota! Możesz bardziej szczegółowo opisać proces wyciągnięcia webasto z auta? Wychodzi górą, czy dołem – co jeszcze oprócz filtra paliwa musiałeś zdemontować?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2006, 18:26
Posty: 1818 (6/14)
Skąd: opolski mazdaspeed
Auto: M6 RF7J

Postprzez dobrzyn22 » 13 paź 2012, 17:09

Pioteq25 napisał(a): Możesz bardziej szczegółowo opisać proces wyciągnięcia webasto z auta?

też mnie to interesuje najbardziej...jakie narzędzia są niezbędne do samego wyciągnięcia piecyka??
Pioteq25 napisał(a):Wychodzi górą, czy dołem

jak zdemontujesz filtr z osłoną, to powinien wyjść górą <ok>

ogólnie przydatna fotorelacja – pewnie sporo osób skorzysta(a sezon "dogrzewania" właściwie się zaczyna) <spoko>
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 15:38
Posty: 4785 (15/52)
Skąd: Gdynia PL/Flekkefjord NO
Auto: Mazda6 '06r. 121/147
KM 2.0 mzr-cd

Postprzez marex » 13 paź 2012, 18:36

ostatnio się nudziłem i rozbudowywałem ogrzewacz o ogrzewania postojowego myślałem że sobie wyciągnę piecyk i przeczyszczę go. udało się go wyciągnąć ale z czyszczenia zrezygnowałem wolałem nie pchać łap do czegoś co działało dobrze.
odnośnie pytań jak wyciągnąć piec (niestety nie robiłem fotek bo nie miałem aparatu a w komie padła mi bateria :( ) jest przykręcony 4 nakrętkami do ściany grodziowej (dwie śruby nad piecem dwie pod piecem). W ścianę grodziową są wspawane szpilki. Dostęp do śrub jest bardzo utrudniony potrzebny jest klucz rurowy nr 10 bo szpilki są zbyt długie żeby zastosować klucz nasadowy. dodatkowo trzeba wyciągnąć filtr paliwa z osłoną oraz pompkę odkręcić i pompkę paliwa webasto. kolejnym krokiem jest odkręcenie tłumika bo lubi zaczepiać się za przewody hamulcowe.
Ja dodatkowo poodczepiałem węże gumowe idące z silnika do nagrzewnicy wtedy mamy troszkę więcej miejsca do manewrowania piecem. Fakt że traci się dużo płynu chłodniczego ale przy okazji można wykonać płukanie układu i wymianę. Oczywiście nie można zapomnieć o odczepieniu pompki paliwa od układu paliwowego :)

to tak w skrócie.
Po swojemu odkrywam to co już odkryte.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 lip 2011, 17:49
Posty: 420
Skąd: Białystok
Auto: M6 GY1 '06 MZR-CD 2.0 105KW

Postprzez Pioteq25 » 13 paź 2012, 19:39

To już wiemy jak się za to zabrać :) Gdzieś czytałem, że po 5 latach warto przeczyścić piecyk.
Ciekawe, czy są jakieś elementy, które przy tej robocie warto wymienić na nowe?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2006, 18:26
Posty: 1818 (6/14)
Skąd: opolski mazdaspeed
Auto: M6 RF7J

Postprzez xANDy » 13 paź 2012, 20:38

czy są jakieś elementy, które przy tej robocie warto wymienić na nowe?


Sztyft/świeca żarowa jest właściwie wieczna. Ale bywają usterki tego elementu o czym świadczą oględziny, które przeprowadziłem.
Palnik wypala się z czasem niestety – i on wymaga czasem wymiany. Koszt to kilkaset złotych. Prędkość zużycia palnika zależy od jakości paliwa zazwyczaj i rodzaju tras (jak często uruchamia się zapłon).

To drugie webasto, które pomógł mi znaleźć Riki w trybie natychmiastowym – miało bardzo kiepski palnik i bardzo kiepską uszczelkę, za to resztę w bardzo dobrym stanie – sztyft, komorę, elektronikę itd. Z dwóch złożyłem jedno z pomocą panów w serwisie. Ale z tymi zdjęciami "w ręku" nie powinno być problemu z regeneracją własnego piecyka.

Mamy juz takie roczniki aut, że zakup używki wiąże się z zakupem dość wiekowego osprzętu z – być może – równie wypalonym palnikiem jak nasz. Wydaje mi się, że nadchodzą powoli takie czasy, że coraz częściej warto będzie kupić nowy palnik... ale to takie moje gderanie intelektualne.

PS. moduł webasto jest ten sam w Mazdach 6 aż do drugiej generacji (czyli generacja GG/GY ma ten sam osprzęt mimo liftingu).
Ostatnio edytowano 26 paź 2012, 09:47 przez xANDy, łącznie edytowano 1 raz
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 20:42
Posty: 3107 (0/19)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Marianek » 14 paź 2012, 04:37

xANDy napisał(a):Mamy juz takie roczniki aut, że zakup używki wiąże się z zakupem dość wiekowego osprzętu z – być może – równie wypalonym palnikiem jak nasz.

W GH jest chyba to samo webasto wiec tak źle nie jest, jak możesz zrób fotkę z góry to porównamy.
"Życie jest jak gówno na kole – raz jesteś na górze a raz na dole."
Zoom -Zoom from Belgium
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Beneluxu i Niemiec
 
Od: 26 mar 2010, 13:31
Posty: 6887 (209/260)
Skąd: Benelux/Szczecin
Auto: Było CP,
Była M6 GH
Jest MX-5NBfl
Jest M3 BM Sport 2.2 Diesel Sedan.

Postprzez Nimrod-PW » 14 paź 2012, 11:16

ostatnio się nudziłem i rozbudowywałem ogrzewacz o ogrzewania postojowego
ciekaw jestem jakie są koszty takiego rozbudowania dogrzewacza do webasto postojowego? i jakie dodatkowe części należy dokupić.
Forumowicz
 
Od: 13 paź 2010, 17:20
Posty: 102
Skąd: Radom
Auto: Mazda MPV 2003, 2.0Diesel Karakuri

Postprzez marex » 14 paź 2012, 11:56

viewtopic.php?t=62172
viewtopic.php?f=60&t=126093&p=2116371#p2116371

ogólnie temat się pojawił w linkach powyżej (fotorelacje do M6 GG/GY)
Koszty były opisane również w wątkach w tych wątkach.
W moim przypadku (bo nigdzie jeszcze nie pisałem)
koszt:
– sterownik jajko 1533 250zł (allegro)
– pompka wody 200zł (allegro)
– wykonanie wiązki i montaż ok 50zł (kable, podstawki pod przekaźniki i przekaźniki, konektory) (samodzielnie)
Po swojemu odkrywam to co już odkryte.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 lip 2011, 17:49
Posty: 420
Skąd: Białystok
Auto: M6 GY1 '06 MZR-CD 2.0 105KW

Postprzez Przemo_323BJ » 20 paź 2012, 21:08

Świetna fotorelacja. Zazdroszczę garażu do wykonywania takich prac. Dziś walczyłem pod blokiem z sitkiem w zbiorniku paliwa i poległem na odkręcaniu plastikowego pierścienia. Wymontowanie webasta to już chyba za poważna operacja dla mnie.
Początkujący
 
Od: 20 kwi 2010, 19:53
Posty: 16
Auto: Jest: Mazda 6 2005 GY CD 136KM
Była: Mazda 323F BJ 1.6 98KM

Postprzez adicho1 » 4 gru 2016, 15:42

Witam chciałbym się dołączyć coś od siebie.
Ludzie którzy mają problem z webasto i nie pomaga reset ani nie widać przepalonego bezpiecznikA.
Najlepiej wymienić filtr paliwa z webasto mi pomogło raz zakopcilo i koniec problemów jest czyste jak łza.
Początkujący
 
Od: 21 lip 2014, 05:42
Posty: 27
Auto: mazda 6 2007 exclusive
2.0 121km

Postprzez MIRAS M6 » 5 gru 2016, 01:55

adicho1 napisał(a):Najlepiej wymienić filtr paliwa z webasto

To jeszcze podrzuć gdzie go szukać bo swoje wyciągałem 3 lata temu i już nie pamiętam.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 lut 2013, 21:10
Posty: 1328 (93/34)
Skąd: OPOLE/BAD WIMPFEN
Auto: MAZDA 6 KOMBI SPORT DYNAMIC (GH) 2,2 R2 185KM 2009 r.
PRZEBIEG 227 000
MAZDA 6 IMPRESSION (GY) 2.0 CITD RF5C 159KM 2004 r.
PRZEBIEG 386 000
przekazana żonie ASIA M6

Postprzez zboq » 19 sty 2017, 21:50

Ja zaraz po zakupie auta byłem mocno testowany przez zepsute webasto, kupno używki też się źle skończyło więc ostatecznie udało się na alledrogo kupić nowy piec bez sterownika za 450zł i do dziś czyli 6 lat działa bez zarzutu :D. Dla mnie jest to dużo lepsze rozwiązanie niż kupować cały piec z elektroniką ale używany.
Forumowicz
 
Od: 11 lut 2010, 14:28
Posty: 234 (0/2)
Skąd: Tarnów
Auto: Mazda 6 GJ 2.5 SkyPassion Machine Gray Sedan

Postprzez drx8 » 6 gru 2017, 09:01

Hey
Czy mógłby ktoś podrzucić fotorelację z konserwacji dogrzewacza webasto. Foty w tym wątku już wygasły.
Forumowicz
 
Od: 10 paź 2015, 23:31
Posty: 136 (0/3)
Skąd: CK
Auto: Mazda 6 GG Liftback
2.0MZR-CD 136KM
2004r. RF5C

Postprzez laba » 6 gru 2017, 09:34

Webasto to proste urządzenie :P Jak będziesz je trzymał w rękach to będziesz wiedział jak je rozkręcić.

Daje parę fotek od siebie z czyszczenia.

Po rozkręceniu masz dwie połówki. Interesuje cię ta z palnikiem
1.jpg


Odkręcasz palnik( webasto ma wszystkie sruby na torx-a)

2.jpg


Komorę spalania czyścisz z nagaru (zmywacz do hamulców, śrubokręt i jazda)

3.jpg

Z palnikiem tak samo tylko uważaj na tą siatkę żeby jej nie wytargać śrubokrętem czy coś :P

4.jpg


No i tyle. Możesz przeczyścic troche sztyft/kołek żarowy, papierem sciernym 1000/1500 jeśli ma jakiś nagar lub nierówności, ale delikatnie tylko. Składasz wszystko do kupy, najlepiej na nowych uszczelkach.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lip 2014, 18:14
Posty: 247 (0/4)
Skąd: Opolskie
Auto: Mazda 6 GY RF-5C 121KM '03

Postprzez drx8 » 6 gru 2017, 10:09

thx
Forumowicz
 
Od: 10 paź 2015, 23:31
Posty: 136 (0/3)
Skąd: CK
Auto: Mazda 6 GG Liftback
2.0MZR-CD 136KM
2004r. RF5C

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6