Regulacja luzów zaworowych w RF5C

Postprzez kierownik » 25 sty 2012, 20:58

Regulacja luzów zaworowych

Jak już wspominałem przy okazji wymiany podkładek pod wtryskami można przy okazji skontrolować i ewentualnie skorygować wartość luzów zaworowych. Jednakże należy to robić na zimnym silniku.

Z tego co mi wiadomo w tym modelu regulację przeprowadza się co 100.000 km, a że na liczniku niby 160.000 i nie wiadomo czy było to robione, więc nie zaszkodzi sprawdzić.

Zwory wydechowe mają krótsze dźwigienki i zalecany luz zaworowy na 0,35mm.
Zawory ssące mają dłuższe dźwigienki i zalecany luz zaworowy na 0,15mm.


Do zabiegu najlepiej podejść kiedy mamy wyciągnięte wtryski – najwięcej miejsca do pracy, ale i z posadowionymi da się wszystko zrobić.

1.JPG


Niestety przy każdej krzywce trzeba będzie w jakiś sposób kręcić wałkiem rozrządu i możemy to zrobić na kilka sposobów. Jeżeli mamy w planach inne prace (np. zmianę rozrządu), to będziemy tak czy siak mieli dostęp do koła zębatego pompy wtryskowej i koła wałka rozrządu:
2.JPG


oraz dostęp do koła pasowego:

3.JPG

więc obojętne którym będziemy kręcić.
Jeśli zakres prac obejmował tylko ustawianie zaworów z wymianą podkładek pod wtryskami, to najlepiej dostać się „od dołu” – czyli auto na podnośnik, tak aby prawe przednie koło nam mogło zejść, ściągamy je oraz osłonę koła pasowego (kilka plastikowych śrubek w osłonach)

4.JPG


Osłona nie musi zejść nam nawet cała – ważne żeby się dostać do śruby koła pasowego.
Oczywiście auto na ręcznym i wrzucony „luz” :P

Z koła pasowego wyciągamy gumową osłonkę śrubek
5.JPG


Później na zaznaczoną śrubę na kole pasowym nakładamy klucz nasadowy 21 z przedłużką i szykujemy się żeby coś kręcić ;)
Zaczynamy najlepiej po kolei od pierwszej dźwigienki (krótsza) – kręcąc kluczem na kole pasowym ustawiamy tak krzywkę na wałku rozrządu, aby jej dłuższa część była po przeciwnej stronie w stosunku do dźwigienki – mniej więcej tak:

6.JPG


następnie umieszczamy szczelinomierz z ustawioną wartością (0,35 mm) pomiędzy porcelanką na kowadełku a śrubą dźwigienki i sprawdzamy ręką czy dźwigienka ma jeszcze jakikolwiek wyczuwalny luz.

7.JPG


Powinna ani drgnąć góra-dół, ale szczelinomierz też powinien nam w miarę spokojnie wchodzić i wychodzić. Jeżeli jest jak wyżej to zostawiamy w spokoju. Jeżeli szczelinomierz nam nie chce wejść, lub dźwigienka ma luz, to:
klucz 12 nakładamy na nakrętkę 4 i popuszczamy
śrubokrętem wykręcamy nieco śrubę 3

8.JPG


później popuszczamy nakrętkę 2 i kręcąc śrubą 1 możemy zmniejszyć lub zwiększyć luz pomiędzy kowadełkiem a dźwigienką. Kręcimy tak, aby szczelinomierz nam w miarę mógł się poruszać, po czym dokręcamy lekko nakrętkę. Z doświadczenia mogę zasugerować nieco ciaśniejsze ustawienie śruby 1, tak aby szczelinomierz miał opory przy ruszaniu się, bo przy właściwym dokręcaniu nakrętki jeszcze nam się lekko luz może zwiększyć.
Później dokręcamy śrubę 3 tak, aby stykała się z zaworem i kontrujemy (dokręcamy) nakrętkę 4 oraz 2 (16-20 Nm).

9.JPG



tutaj akurat ustawiałem inną dźwigienkę (bo w tym przypadku tylko jedna wymagała poprawy), ale zasada działania pozostaje taka sama.


Następnie kręcimy kołem pasowym tak aby ustawić drugą krzywkę przeciwnie do drugiej dźwigienki (dłuższa – luz 0,15 mm) – dalsze procedury jak poprzednio.


Oczywiście po dokręceniu nakrętek 4 i 2 należy jeszcze raz sprawdzić czy luz jest właściwy.

Żeby się tyle nie nakręcić wałem jest inny sposób, ale go tutaj celowo nie podam ;)

Po ustawieniu wszystkich dźwigienek możemy wcisnąć gumową zaślepkę śrubek koła pasowego, skręcić plastikową osłonę, zakręcić koło, a składanie dekla opisałem w temacie wymiany podkładek pod wtryskami ;)

Więcej zdjęć

Mam nadzieję, że mod jakoś to sprytnie połączy.
Nie wiem czy bym nie rozdzielił mimo wszystko tematów na poliftowy i przedliftowy, ale to tylko sugestia ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 gru 2005, 02:26
Posty: 2956 (3/4)
Skąd: Kraków
Auto: służbowe

Postprzez Grzeggorz » 26 sty 2012, 13:32

Ja nie kręciłem kołem, a wrzuciłem na 4 bieg i ciągnąc delikatnie, bądź popychając auto ustawiałem się w odpowiedniej kolejności:)
Stary sposób jeszcze ze Skody :) <spoko>

ale fotorelacja git-można podpiąć, jeżeli takowej jeszcze nie ma.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 mar 2011, 19:04
Posty: 88
Skąd: Warszawa-Wyszków-Ostrołęka-Biała Podlaska
Auto: Przez 12 lat była Skodzinka
teraz
Mazda 6 2.0 klekot z 2004 roku

Postprzez sheller80 » 12 kwi 2014, 19:42

Panowie poratujecie ,ustwaimy luz na dzwigience i zaworze ??
Forumowicz
 
Od: 26 lut 2014, 12:59
Posty: 266 (0/3)
Skąd: Łańcut / Podkarpacie
Auto: Mazda 6 GY 2006r RF7J

Postprzez Leoo » 13 kwi 2014, 22:13

Wszystko masz opisane, narysowane na drugim zdjęciu od dołu.
Jest tam coś niejasnego?
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2013, 23:05
Posty: 485 (0/21)
Skąd: Tarnobrzeg
Auto: M6 GY MZR-CD 136KM '03

Postprzez bartes76 » 21 maja 2014, 21:26

Czy w RF7J luzy mają takie same wartości jak w RF5C?
Forumowicz
 
Od: 17 maja 2011, 11:34
Posty: 106 (0/2)
Skąd: Zielona Góra
Auto: Mazda 6 GY 2.0D 143KM 2006 oraz Corsa 1.4 Pb 100 KM 2013

Postprzez Janusz626 » 27 maja 2014, 11:17

Tak.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 wrz 2007, 16:14
Posty: 1880 (49/17)
Skąd: PTR
Auto: Mazda 6 2.0 Sky-G 2017 SkyPassion

Postprzez Steve » 17 kwi 2015, 22:57

Z innego wątku, ale może się przydać :
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2005, 19:15
Posty: 357 (12/15)
Skąd: IP33 BSE
Auto: mat + 3.4L V6 :-8

Postprzez Konradpln » 19 kwi 2015, 22:43

bardzo dobry poradnik, zawsze te 1xx zostaje w kieszeni.
Forumowicz
 
Od: 22 lis 2014, 18:39
Posty: 31 (1/1)
Auto: mazda 6 2.0d 07
Mazda mx-5 1.8 02

Postprzez Steve » 20 kwi 2015, 10:09

zajrzyj jeszcze tutaj viewtopic.php?f=403&t=42303 – bedziesz miał komplet
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2005, 19:15
Posty: 357 (12/15)
Skąd: IP33 BSE
Auto: mat + 3.4L V6 :-8

Postprzez marc07 » 1 wrz 2015, 11:51

Jako że akurat mam rozebraną brykę to uświetnię ten wątek slajdami zaworów z RF5C – może się komuś przyda...
Pozdrawiam
M@rC


Proszę Admina o dołączenie tego wątku do
"Fotorelacje z różnych napraw i udoskonaleń Mazd z silnikami diesla "
tak aby takie cenne, konkretne i dokładne porady były na szczycie listy:)
Forumowicz
 
Od: 30 gru 2008, 23:00
Posty: 74 (0/3)
Skąd: Gdańsk
Auto: Mazda 6 2.0 Diesel 121KM

Postprzez dobrzyn22 » 1 wrz 2015, 22:38

wątek dodany do fotorelacji <spoko>
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5224 (21/69)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BP 2.5 turbo 250 HP/22r
było M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez Sebi77 » 27 cze 2016, 08:38

Mam pytanie odnośnie regulacji zaworów bo u siebie zrobiłem to tak, że szczelinomierz wchodzi ciasno i tak się zastanawiam bo silnik ma ok. 260 tys. km czy luz nie powinien być ciut większy (szczelinomierz powinien wchodzić lekko)
Silnik jak jest zimny chodzi dość twardo i jak wchodzi na obroty słychać odgłosy jakby zawory grały.
Na wtryskach wymienione zostały końcówki, test przelewowy wychodzi dobrze, korekty ok.
Forumowicz
 
Od: 27 gru 2015, 14:52
Posty: 35 (2/0)
Auto: Mazda 6 2.0, 121 Km, 2004

Postprzez sVider51 » 29 cze 2016, 12:21

A czy źle ustawione luzy zaworowe mogą powodować dymienie auta?
Początkujący
 
Od: 27 kwi 2011, 21:51
Posty: 22
Skąd: Lublin
Auto: Mazda 6 2.0 CiTD 121KM 2003r.
Mazda 6 2.0 CiTD 143 KM 2008r.

Postprzez m6raf » 20 mar 2017, 22:00

Jeśli mamy kogoś do pomocy to przy podniesionym aucie na podnośniku niech przytrzyma jedne koło a drugim my kręcimy na biegu :)
m6raf
 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google Adsense [Bot] i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6