DiTD 99 Twardy pedał hamulca – opis problemu + rozwiązanie

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez Steve » 29 wrz 2010, 11:39

Jakiś czas temu miałem problem z hamulcami. Pedał przy 3 naciśnięciu twardniał, a hamulce pracowały bez wspomagania, zapalała się kontrolka od recznego. Zacząłem od inspekcji wszystkich hamulców, później wymiana płynu. Bez rezultatu więc padło na pompę podciśnienia.
Pomiary pompy wykazały ksiązkowe wartosci – w ciagu 8s podcisnienie powinno narosnac do 66 kPa przy 1200 obr. i 93 kPa dla 2400 obr, i tak bylo.
Mając do dyspozycji miernik podciśnienia sprawdzilem czy nie ma nieszczelnosci. Nie bylo.
W przewodzie wychodzacym z pompy jest zawór – był sprawny, tzn. powietrze przedostawalo sie tylko w kierunku pompy.
Następnie podłączyłem pompę z innego auta wg schematu
'wejście mojej pompy' -- 'dlugi przewód' -- 'koncówka przewodu normalnie podłączona do akum. podciś. w m innym aucie'. Silniki odpalone i testy. Mimo, że max wartości podciśnienia nie uległy zmianie, to "pożyczona pompa" dużo szybciej odbudowywała podciśnienie i jego wartośc nigdy nie spadało do zera po wciśnięciu hamulca, co dzialo sie przy "zlej" pompie. Zamiast dwóch razy, pedal można bylo wcisnąć 11 razy zanim straciłem wspomaganie.

Po przejrzeniu różnych watków i konsultacji z Jaksą (Dzięki Jaksa) padlo na niedostatek oleju w pompie. Co prawda Jaksa pisał, że ten problem występuje w CiTD i jeszcze nie spotkał się z tym problemem w DiTD, ale nie pozostało nic innego jak to sprawdzić.

Można wykonac test na potwierdzenie czy pompa dostaje olej.
Należy zdjąć pompę i uruchomić silnik – pownien sikać olej ze środkowego otworu.

Inny test to ściagnięcie samego dekla zaworów i uruchomienie silnika (tylko wolne obroty i obłóż wokolo szmatami, zwlaszcza od tylu). Jak któraś kapa jest przytkana to bedziesz widzial róznice w podawaniu oleju do góry. Normalnie to olej leje się symetrycznie. Przy zatkanej kapie w jednym miejscu bedzie mniej bardziej sucho i mniej podawanego oleju na gore. Przy niskich obrotach olej bedzie sie tylko lał, nie bedzie rzygal wokolo. Uruchomiaj cieply silnik, a bedziesz mial nizsze obroty.

Po dostaniu się do pierwszej kapy wałka rozrządu od strony paska rozrządu okazało się, że w otworze siedzi kawalek czegoś, co bardzo przypomina wnętrze filtra olejowego. A krótko przed wystąpieniem problemów wymiałem olej. Po inspekcji, czy nie ma tych śmieci więcej, zmianie oleju i złozeniu wszystkiego do kupy jest dobrze.

Mam nadzieję, że ten opis przyda sie innym z podobnymi problemami.

P.S. Po jakimś czasie od problemu doszedłem do wiedzy, że brytyjski magik, który zmieniał olej przebił filtr oleju śrubokrętem i stąd te syfy w oleju. Nigdy więcej brytyjskiego warsztatu <killer>.
Ostatnio edytowano 12 lip 2012, 12:08 przez Steve, łącznie edytowano 6 razy
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2005, 19:15
Posty: 357 (12/15)
Skąd: IP33 BSE
Auto: mat + 3.4L V6 :-8

Postprzez Riki » 29 wrz 2010, 15:55

Steve napisał(a):Po dostaniu się do pierwszej kapy od strony rozrządu


Jakiej kapy? jak piszesz kapa mam na myśli dekiel zaworów a ten jest tylko jeden. :)

Steve napisał(a):Jaksa pisał, że ten problem występuje w CiTD i jeszcze nie spotkał się z tym problemem w DiTD,


Zasada działania jest podobna więc nic nie stoi na przeszkodzie aby w starszym DiTD ten problem występował.

Najważniejsze, że wszystko działa jak należy <spoko>
mazparts.pl
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 29 sty 2004, 21:48
Posty: 5584 (2/3)
Skąd: Warszawa
Auto: 626 GE KL '94

Postprzez say » 1 paź 2010, 18:36

Steve napisał(a):P.S.2 Ostrzezenie – chcialbym wyczulic osoby, którym czasami sie wydaje, ze cos wiedza, o ostroznosć przy poradach w takich kwestiach jak hamulce. Pierwsza porada jaka dostalem była to porada od Moderatora ze stazem ok. 1300 postów i brzmiała, że tak ma być i żeby tak nie pompować hamulca .
Z góry przepraszam za małe OT, ale sądzę, że chodzi o mnie i poczuwam się w obowiązku wyjaśnić dlaczego takiej porady udzieliłem. Proszę nie traktować tego jako usprawiedliwienia, po prostu najwyraźniej dałem ciała i chcę się do tego przyznać.
Miałem okazję prowadzić (na zasadzie: masz zobacz jak się jeździ) chyba 4 czy 5 mazd z silnikiem DiTD, które miały podobny objaw, (2 lub 3 może w nieco mniejszym stopniu, twardość po 4-5 pompowaniu hamulcem). Na początku sam zwracałem na to uwagę mówiąc: nie sądziłem, że hamulce w maździe mogą być tak podobne w zachowaniu do mojego stareńkiego VW (jeszcze nim jeździ pewna, bardzo zadowolona osoba), w którym było tak samo mimo, że wszystko w idealnym stanie. Moja Premacy zachowuje się nieco lepiej ale 5 (+doświadczenie z WV) do 1. Rozmawiałem też z innymi użytkownikami DiTD i spora część z nich potwierdzała szybkie twardnienie pedału hamulca. Przyjąłem to za swego rodzaju normę, jak widać błędnie. Przepraszam.
Cieszę się, że Tobie starczyło determinacji i wraz z Jaksą znaleźliście przyczynę :).
Wszystkie osoby, do których mam kontakt, i które miały podobny objaw, zostały powiadomione o istniejącym rozwiązaniu na forum.
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 lip 2007, 08:58
Posty: 1620 (0/1)
Skąd: Szczecin
Auto: Premacy DiTD '02 7 os.
MB W168 1.4 Pb

Postprzez Steve » 1 paź 2010, 23:17

say duży SZACUN <spoko>
Tylko ten co nic nie robi się nie myli <cisza> .
Chociąż moja teściowa nawet wtedy się myli <diabełek> :P .
Nie chciałem żeby moja uwaga była skierowana personalnie pod czyjś adres, nie chodziło mi wyrzucanie komuś pomyłki. Zdarza się. Więc najpierw poprosiłem o skasowanie oryginalnych wątków.
Ale naprawdę DDUUŻŻYY SZACUN, że sam podjąłeś temat.

Riki napisał(a):
Steve napisał(a):Jaksa pisał, że ten problem występuje w CiTD i jeszcze nie spotkał się z tym problemem w DiTD,

Zasada działania jest podobna więc nic nie stoi na przeszkodzie aby w starszym DiTD ten problem występował.

Tak właśnie argumentował Jaksa, że konstrukcja obu silników jest tutaj podobna.
Ostatnio edytowano 1 paź 2010, 23:33 przez Steve, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2005, 19:15
Posty: 357 (12/15)
Skąd: IP33 BSE
Auto: mat + 3.4L V6 :-8

Postprzez Neonixos666 » 2 paź 2010, 12:39

u mnie tez tak jest że parę depnięć i już twardy, nie mam problemów z hamulcami, abs działa. Nie wiem czy to normalne ale mi się wydaje że tak i tu kolega moderator pewnie tez tak sądził i dlatego tak napisał, w sumie też tak bym odpowiedział.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9472 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Steve » 2 paź 2010, 15:37

Neonixos666 napisał(a):u mnie tez tak jest że parę depnięć i już twardy, nie mam problemów z hamulcami, abs działa. Nie wiem czy to normalne ale mi się wydaje że tak i tu kolega moderator pewnie tez tak sądził i dlatego tak napisał, w sumie też tak bym odpowiedział.

U mnie ABS tez dzialal, ale przy 3-cim depnieciu juz byl twardy.
Teraz jest mozna depnac przynajmniej 8 razy zanim zaczyna twardniec, przy chodzacym silniku. :D
Jak masz atpliwości to możesz wykonac test na potwierdzenie czy pompa dostaje olej.
Należy zdjąć pompę i uruchomić silnik – pownien sikać olej ze środkowego otworu.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2005, 19:15
Posty: 357 (12/15)
Skąd: IP33 BSE
Auto: mat + 3.4L V6 :-8

Postprzez Neonixos666 » 2 paź 2010, 15:43

Chyba u mnie coś jest nie tak bo jak tylko odpalę to max 4-5 razy i już twardy jest i kontrolka od hamulców się .

Ty u siebie zdejmowałeś dekiel zaworowy tak? chodziło o to że przez to coś co znalazłeś olej nie dochodził to pompy podciśnienia?

płyn mam raczej w dobrej kondycji ale może tylko mi się wydaje. zrobiłem raz test 10x od 100 do zera i powiem że bardzo dobrze się hamulce spisywały.

wie ktoś jak zużyty płyn wpływa na prace sprzęgła?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9472 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Steve » 2 paź 2010, 19:17

Neonixos666 napisał(a):Ty u siebie zdejmowałeś dekiel zaworowy tak? chodziło o to że przez to coś co znalazłeś olej nie dochodził to pompy podciśnienia?

Mozesz zdjąć pompę vacuum i zobaczyć czy po uruchomienia silnika centralnym otworem sika olej.
Pompa jest przykręcona trzema śrubami i po wyjęciu akumulatora jest to prosta robota żeby ją odkręcić.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2005, 19:15
Posty: 357 (12/15)
Skąd: IP33 BSE
Auto: mat + 3.4L V6 :-8

Postprzez say » 2 paź 2010, 19:57

Steve <peace>, przecież nie będę się chował, czy udawał, że chodzi o kogoś innego, jesteśmy dorośli :) (choć żona mówi, że dorosły jestem jak śpię – bo chrapię :P...kłamie, mój syn też chrapie a dorosły nie jest :D).

Neonixos666, obszerny temat o tej pompie, co prawda chodziło o stuki ale da pojęcie jak działa: viewtopic.php?f=89&t=76539
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 lip 2007, 08:58
Posty: 1620 (0/1)
Skąd: Szczecin
Auto: Premacy DiTD '02 7 os.
MB W168 1.4 Pb

Postprzez Neonixos666 » 3 paź 2010, 13:05

nie wiem czy się tym zająć bo w sumie to wszystko gra. w ditd pompa vacum jest na wierzchu tylko zaworki podciśnienia i przewody trzeba odłączyć bez ruszania akumy. Analizując wszystko to olej jest potrzebny do smarowania pompy bo napęd jest z wałka rozrządu. mniej oleju to większe tarcie i mniejsze podciśnienie tak? czy olej doszczelnia pompę i przy jego braku podciśnienie uchodzi?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9472 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Steve » 3 paź 2010, 18:58

Neonixos666 napisał(a):czy olej doszczelnia pompę i przy jego braku podciśnienie uchodzi?

Z tego co mi sie udalo zgłębić temat, to olej doszczelnia pompę.
Jeśli dysponujesz miernikem podciśnienia, to możesz go podłączyć i pomierzyć podciśnienia. Na złej pompie ciśnienie trzymało wyżej opisane wartości, ale przy 3 wciśnięciu pedału spadało prawie do zera.
Z dobrą pompą tak się nie dzieje,
Spróbuję jeszcze raz pożyczyć miernika i pomierzyć jak się zachowuje teraz. Ale na 100% obiecać nie mogę.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2005, 19:15
Posty: 357 (12/15)
Skąd: IP33 BSE
Auto: mat + 3.4L V6 :-8

Postprzez frud » 3 paź 2010, 20:20

ja nie czaje tematu... przy 3... 5... depnieciu na pedał hamulca...twardnieje... jak nie mialem ABS'u to deptałem po pare razy zeby kół nie zblokowac. Ale jak mam ABS to wciskam raz i trzymam.. nie deptam pare razy... a jak deptam to twardnieje za 2... czy 3.... razem i to samo w innych samochodach z ABS. Jest cos nie tak jezeli pompujesz a pedał nie twardniej tzn "moim zdaniem" : pompa nie podaje cisnienia tylko przelewa sie płyn hamulcowy pomiedzy sekcjami czy tam "biegami" jak zwał tak zwał; pompujac nie jestes w stanie wytworzyc okreslonego cisnienia w ukladzie hamulcowym za pompa i utrzymac go przez jakis czas, czyli podczas dlugiego hamowania stracisz hamulce po paru sekundach... łatwo to bedzie sprawdzic np w zimie. Ja osobiscie ciesze sie i wole jak 2 razy nacisne na hamulec i jest on twardy... <co?> albo niech mnie ktos przekona ze chodzi o cos innego <jelen>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 cze 2007, 21:32
Posty: 103
Skąd: Gdańsk
Auto: Mazda 626 2.0 DITD, 2001

Postprzez Steve » 3 paź 2010, 21:59

frud napisał(a):ji wole jak 2 razy nacisne na hamulec i jest on twardy... <co?> albo niech mnie ktos przekona ze chodzi o cos innego <jelen>

Ale czy jak pedał jest twardy to hamulce działają normalnie, czy są słabsze ?
Wszyscy wiemy, że pedał może stwardnieć po kilkukrotnym nadepnięciu.
Zjawisko, o którym tutaj mowimy to brak wspomagania hamulców, wrażenie jak byś hamował bez serwo.
Chodzi o to, że pedał twardnieje po np. 3 kolejnym użyciu hamulca w ciągu kilku sekund i tracisz wspomaganie, a Ty ciśniesz i ciśniesz i <dupa> bo nie masz jak zatrzymać auta. Zjeżdzasz z górki (np. dojeżdzając do świateł), naciskasz pedał raz, żeby zwolnić, naciskasz jeszcze raz, żeby jeszcze bardziej zwolnić, a jak chcesz nacisnąć 3 raz żeby się ostatecznie zatrzymać to pedał jest twardy, a Ty nie masz wspomagania na hamulcach i <dupa> .
Albo jedziesz w korku przyhamowujesz raz, póżniej drugi, a jak auto przed Tobą depnie po hamulcach to Ty już nie masz hamulców, ale za to pedał jest twardy ;P .
Tu nie chodzi o niczym nie sprowokowane pompowanie hamulcem, tylko kilkukrotne użycie hamulca. Nie chodzi również o naciskanie i odpuszczanie hamulców w przypadku braku ABS.
Ja w swoim aucie zaobserwowałem to zjawisko pierwszy raz w następującej sytuacji :
Zakręt o 90 stopni, następnie kilka metrów z górki, znowu hamulec i zakręt 90 st., znowu kilku metrów z górki hamulec i zakręt 90 stopni i ostatnie hamowanie, a tu hamulca nie ma, pedał twardy i mało nie wyrżnąłem we własny dom. Wszystko tocząc się powoli 10-15 km/h.
Wcześniej wielokrotnie przerabiałem ten schemat bo jest moja zwykła droga dojazdu pod dom.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2005, 19:15
Posty: 357 (12/15)
Skąd: IP33 BSE
Auto: mat + 3.4L V6 :-8

Postprzez frud » 4 paź 2010, 17:56

ok, dzieki... łopatologicznie wytlumaczone ale teraz przynajmniej juz wiem o jaka extremalna sytuacje chodzi i posadzam ze paru innych uzytkownikow tez... <czarodziej>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 cze 2007, 21:32
Posty: 103
Skąd: Gdańsk
Auto: Mazda 626 2.0 DITD, 2001

Postprzez Neonixos666 » 4 paź 2010, 18:48

ja pisałem o sytuacji na postoju. Jak jadę normalnie i pulsacyjnie hamuje to jest ok pedał nie twardnieje ale jeśli walne po hamulcach, odpuszczam i znowu ostro w hamulec to zauważyłem ze pedał jest zdecydowanie twardszy a ABS działa ostro nie pozwalając na do hamowanie. Raczej to chyba nie jest normalne. I zauważyłem że często rano jak odpalam to pedał hamulca jest twardy. Chyba muszę się tym zająć.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9472 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Steve » 4 paź 2010, 19:46

Neonixos666 napisał(a):... jeśli walne po hamulcach, odpuszczam i znowu ostro w hamulec to zauważyłem ze pedał jest zdecydowanie twardszy a ABS działa ostro nie pozwalając na do hamowanie..


Czy jak masz twardy pedał to zapala się kontrolka ręcznego ?

Neonixos666 napisał(a):... I zauważyłem że często rano jak odpalam to pedał hamulca jest twardy.


Może to tylko zwykła nieszczelność w układzie podciśnienia i gubisz podciśnienie po dłuższym postoju.
Przejrzyj przewody i sprawdz czy zawór w przewodzie wychodzącym z pompy działa.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2005, 19:15
Posty: 357 (12/15)
Skąd: IP33 BSE
Auto: mat + 3.4L V6 :-8

Postprzez Neonixos666 » 4 paź 2010, 21:14

No zapala się ale wystarczy moment i już można wciskać znów, tak że tez myślę że to może być jakaś nieszczelność i postaram się to sprawdzić na przewodach. Zaniepokoiło mnie to kurde
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9472 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Marek1961 » 4 gru 2010, 22:49

No to i ja pozwolę sobie "podpiąć" się do tematu.Od dzisiaj mam twardy pedał hamulca po 2 godzinnym postoju.Raz w podziemnym garażu centrum handlowego,póżniej to samo po raz drugi po postoju w ciepłym garażu.Nie był zaciągany w tym czasie hamulec ręczny i kontrolka nie zapalała się.Pedał stawał sie miękki po 4-5 mocnych dociśnięciach przy pracujacym silniku.Póżniej było wszystko ok.
Neonixos666-- ciekawy jestem co u Ciebie było przyczyną?
Marek1961
 

Postprzez Neonixos666 » 4 gru 2010, 23:19

Teraz jakoś na hamulce nie zwracam uwagi, hamują i jest dobrze, muszę porównać z kimś kto ma też bj
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9472 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

PostTen post został usunięty przez Bandit 8 gru 2010, 22:22.

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 5 / Premacy