Witam.
Szukając informacji na temat wymiany paska, bez którego żaden Compreksiaż nie jest w stanie uruchomić silnika poczułem lekki niedosyt informacji.
Decydując się więc na wymianę paseczka uzbroiłem się w aparat foto i cyknąłem kilka zdjęć dla potomności – mam nadzieję,że się komuś przydadzą.
Życzę owocnej lektury:
Wczoraj przyszła paczka z Kraju Kwitnącej Wiśni (właściwie to z Lublina..) i mogłem oczy nacieszyć wspaniałym widokiem oryginalnego paseczka mazdy MADE IN GERMANY..

Zaplanowałem operację "pasek" na najbliższą wolną sobotę.
Dziś uzbrojony w klucze:10/14/17/ również w wersji z grzechotkami postanowiłem pokonać strach i dokonać cudu..
W specjalnie przystosowanym do tego celu garażu podwindowałem auto przyrządem windującym:
URL=http://img89.imageshack.us/i/kluskamazda136.jpg/]

[/URL]
Uploaded with
ImageShack.usNastępnie podłożyłem pod silnik wcześniej dopracowaną w kształcie podstawę:

Uploaded with
ImageShack.usOpuściłem auto, które swobodnie zawisło na usztywnionym od dołu silniku, mogłem przejść do sedna sprawy.
Zanim dostaniemy się do paska alternatora musimy przygotowaćsobie pole działania.

Odkręcamy puszki przekażnikową

Uploaded with
ImageShack.usURL=http://img696.imageshack.us/i/kluskamazda140.jpg/]

[/URL]
Uploaded with
ImageShack.us i bezpiecznikową – kluczyk 10:

Uploaded with
ImageShack.usMożemy je odchylić i podwiązać, aby nie przeszkadzały w dostępie do poduszki silnika

Uploaded with
ImageShack.usktórą możemy swobodnie odkręcać, używając przy tym dość znacznej siły i klucza 17- obyło się bez przedłużek, ale nie było łatwo
URL=http://img152.imageshack.us/i/kluskamazda145.jpg/]

[/URL]
Uploaded with
ImageShack.usPo wyjęciu poduszki możemy próbować poluźnić nakrętkę 14 na kółku pasowym napinacza.
Z poduszką silnika miałem dość dużo kłopotu. Aby ją wyjąć z mocowania musiałem walczyć z dość sztywnymi przewodami freonowymi klimatyzacji, które perfidnie stawały na drodze poduszki.
Niestety przy napinaczu do dyspzycji mamy bardzo mało miejsca. Najlepiej sprawdziłby się kluczyk płaski oczkowy ale bez podgiętego oczka (którego niestety nie posiadałem..)
Wąska szczelina pomiędzy nadkolem a napinaczem dość skutecznie utrudnia nasze poczynania.

Uploaded with
ImageShack.usGdy uda się nam poluzować nakrętkę możemy kluczem 10 poluźnić sprężynę napinacza.
Najlepsza byłaby 10'ka na grzechotce i to z dwiema przedłużkami.
Należy też pamiętać,że całkowite wykręcenie śruby napinacza spowoduje upadek rolki napinacza, którą będzie trzeba za chwilę szukać gdześ na kołach pasowych silnika, trudno ją wyciągnąć gołą ręką, na szczęście miałem wąskie szczypce rurowe

Uploaded with
ImageShack.usTak czy inaczej kończy się na wykręceniu całego napinacza paska alternatora – przydadzą się kluczyki 14 z grzechotką, które ja musiałem zastąpić zwykłym płaskooczkowym.

Uploaded with [URL=http://imageshack

Uploaded with
ImageShack.uspo wykręceniu napinacza,musimy go wyłuskać z paska, który pozostaje jeszcze przez chwilę na kole pasowym silnika i kółku alternatora.
Teraz, to już PIKUŚ.
Wypuszczamy powietrze z palców, które muszą się zmieścić przy nadkolu i zdejmujemy stary pasek z kół pasowych.
Nakładamy nowy , po czym wsuwamy napinacz i wyłapujemy kółkiem napinacza krawędź paska.
Po kolei przykręcamy napinacz(napinamy rolkę i kontrujemy), poduszkę silnika i mocujemy z powrotem skrzynki z bezpiecznikami i przekaźnikami.
Po prawidłowym montażu możemy się znowu cieszyć wspaniałą niezawodnością naszych aut, a kótka rundka autem dla sprawdzenia pracy pozwala zapomnieć o połamanych paznokciach, zbitym łokciu i ociekających krwią odrapanych dłoniach.
Kilka zdjęć porównawczych paska oryginalnego i innego – możecie przyjżeć się budowie klina i dopasowaniu do kólka pasowego (oczywiście ten "inny" nie był nigdy u mnie zamontowany, jest to ogólnie dostępny pasek prod Stomil Sanok spa12,7x832)
Sterany życiem i pracą zdemontowany pasek alternatora:

Uploaded with
ImageShack.usdopasowanie do kólka napinacza:

Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with [URL=http://imageshack

Jak widzicie jest wyraźna różnica w budowie pasków.
Mogę dodać jeszcze, że oryginalny pasek ma wymiary:
szerokość klina po zewnętrznej :12,7mm
szerokość klina po wewnętrznej : 5,5,,
wysokość klina: 7mm
długosć paska :835mm
Wymiana paska zajęła mi ponad 3,5 godziny, oczywiście w tym czasie byłem kilkukrotnie w domu na herbatce i pogadance z dzieciaczkiem.
Myślę,że z pomocą drugiej osoby możnaby było wykonać ją w czasie o połowę krótszym
Praca nie należała do łatwych i przyjemnych ale średnio zaawansowany domorosły mechanik powinien sobie z wymianą dać radę.
Pozostał mi jeszcze do założenia pasek od pompy klimatyzacji, ale tym to się zajmę w inną sobotę..
Pozdrawiam
Mirek