Szkody komunikacyjne z OC sprawcy

Zagadnienia prawne i porady w różnych sytuacjach drogowych.

Postprzez kacha » 13 lut 2013, 14:18

Chciałabym tak w skrócie przybliżyć jak powinno wyglądać postępowanie w przypadku kiedy nasza Mazda zostanie uszkodzona przez inny pojazd.

1. TERMIN ZGŁOSZENIA SZKODY
Mamy na to 3 lata, co wynika z Kodeksu Cywilnego.
Oczywiście im szybciej tym lepiej, bo szybciej rozpocznie się likwidacja szkody.

2. TERMIN WYKONANIA OGLĘDZIN PRZEZ UBEZPIECZYCIELA
7 dni. Jeśli w tym czasie ubezpieczyciel ze swojej winy nie wykona oględzin, w praktyce może mu złożyć zdjęcia i faktury i musi zapłacić.
Podobnie jest z oględzinami dodatkowymi, jeśli okaże się że serwis znalazł więcej uszkodzeń lub twierdzi, że danego elementu nie da się naprawić i potrzebna jest wymiana – zgłaszamy oględziny dodatkowe.
Termin ich wykonania jest taki sam.

3. SPOSÓB ROZLICZENIA SZKODY

Ogólna zasada jest taka, że koszty naprawy pojazdu należy zawsze uzgadniać, aby uniknąć potem niespodzianek i jeśli już zamierzamy naprawić pojazd, najpierw przedstawmy kosztorys tej naprawy a dopiero potem faktury.

a) SERWISOWY
po oględzinach wybrany przez nas serwis na podstawie oceny technicznej ubezpieczyciela wykonuje swój kosztorys naprawy, na własnych stawkach za rbg i przedstawia ubezpieczycielowi do akceptacji.
Jeśli ją otrzyma, przystępuje do naprawy. Po naprawie ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie na podstawie faktur.
Mamy prawo korzystać tutaj z części oryginalnych.
Tryb polecany dla pojazdów w miarę nowych i tych którzy chcą mieć profesjonalnie naprawiony pojazd.

b) KOSZTORYSOWY
Odszkodowanie jest wypłacane na podstawie kosztorysu wykonanego przez ubezpieczyciela. Kosztorys taki niestety zazwyczaj ma uwzględnione zamienniki zamiast części oryginalnych i niskie stawki za rbg.
Kiedy wstawimy pojazd do ASO zwykle ich kosztorys jest o 100% wyższy.
Tryb przydatny dla małych uszkodzeń których nie chcemy naprawiać i starszych pojazdów lub osób które mają wujka blacharza i na naprawie zostanie im jeszcze kilka złotych w kieszeni.
Nawet jeśli wybierzemy tryb kosztorysowy, a za rok najdzie nas chęć na naprawę w ASO mamy do tego prawo. Otrzymamy wtedy dopłatę odszkodowania do wysokości faktur. (Oczywiście wcześniej trzeba wysłać kosztorys do akceptacji. )


c) SZKODA CAŁKOWITA
mamy z nią do czynienia wtedy, kiedy koszt naprawy pojazdu wyliczony przez serwis przekracza 100% wartości pojazdu.
Jeśli upieramy się na naprawę i znajdziemy serwisu który zrobi to poniżej 100% to mamy do tego prawo, nawet jeżeli ubezpieczyciel wstępnie proponuje nam rozliczenie szkody jako całkowitej.
Uwaga, po naprawie mogą być wymagane oględziny po naprawcze, więc pojazd faktycznie musi być naprawiony zgodnie z technologią, to co kwalifikowało się do wymiany zostało wymienione itp.

Wartość pojazdu liczy się zawsze na dzień szkody, powinna ona uwzględniać: przebieg, wyposażenie i inne czynniki wpływające na wartość pojazdu (inne uszkodzenia, serwisowanie w ASO, stan opon, poprzednie naprawy pojazdu itp.).
Kwestia z którą zawsze jest kłopot to sposób rozliczenia szkody.
Odszkodowanie jest różnica pomiędzy wartością pojazdu nieuszkodzonego w dniu szkody, a wartością pojazdu uszkodzonego.
WR (wartość przed szkodą) – WP (wartość pozostałości) = odszkodowanie
Łatwo się domyślić, że WR jest zaniżana, a WP zawyżana, tak żeby wypłacone odszkodowanie było jak najniższe.

4. INNE KOSZTY
Z OC sprawcy powinniśmy otrzymać zwrot dodatkowych kosztów, które ponieśliśmy w związku ze szkodą:
– holowanie
– parkowanie
– pojazd zastępczy
– uszkodzone mienie przewożone w pojeździe
– uszkodzone ubranie, kask itp.

Ubezpieczyciele lubią ucinać te koszty i wypłacać tylko część należnego odszkodowania, także warto sprawdzić czy argumentacja jest prawidłowa, czy może nie mają racji.

5. SPRAWCA NIE MIAŁ OC
Jeśli sprawca jest znany, ale nie posiadał ważnej polisy OC, odszkodowanie wypłaci nam Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. TYLKO WTEDY KIEDY NIE MAMY WYKUPIONEGO AC.
W takim przypadku szkodę zgłaszamy w dowolnym towarzystwie ubezpieczeniowym, która ma obowiązek przeprowadzić postępowanie likwidacyjne, potem przesłać dokumenty do UFG a ten dokona wypłaty odszkodowania. Trwa to dosyć długo niestety.
Zasady likwidacje jak powyżej.

6. TERMIN WYPŁATY ODSZKODOWANIA:
30 dni od dnia zgłoszenia szkody, jeśli ubezpieczyciel posiada komplet dokumentów.
Jeśli w ciągu tych 30 dni nie zebrał kompletu, wtedy 14 dni od dnia w którym uzyskał komplet.
Maksymalnie 90 dni, chyba że przyjęcie odpowiedzialności zależy od postępowania sądowego.
Ostatnio edytowano 13 lut 2013, 15:05 przez kacha, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 kwi 2011, 14:36
Posty: 441 (8/9)
Skąd: WWA
Auto: Hyundai i30
MZ TS 250/1 30-letnia

Postprzez Grucha » 13 lut 2013, 14:27

Jest jeszcze jeden sposób rozliczenia szkody
Robimy kosztorys w ASO cena 200zł następnie wysyłamy go do ubezpieczyciela sprawcy wraz z fakturą z ASO za kosztorys i czekamy na pieniążki .

Pozdrawiam
Grucha
 

Postprzez kacha » 13 lut 2013, 15:04

Ja w swojej szkodzie tak robię, ale nie chcą mi uznać, więc jest ryzyko :)
Ale ogólnie niektóre TU idą na taki układ.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 kwi 2011, 14:36
Posty: 441 (8/9)
Skąd: WWA
Auto: Hyundai i30
MZ TS 250/1 30-letnia

Postprzez Grucha » 13 lut 2013, 16:36

Wszystkie muszą na to iść bo takie jest prawo – wiem z doświadczenia – przechodziłem to 2 lata temu .
Jakby coś służę pomocą.

Pozdrawiam
Grucha
 

Postprzez kryso » 14 lut 2013, 11:22

Właśnie opisałeś moją sytację, dostałem wycenę od TU z OC sprawcy na śmieszne pieniądze. Pojechałem więc do ASO gdzie za kosztorys zapłaciłem 430zł (kosztorys 200 + 230 za sciągniecie błotnika, zderzaka, xenona i oględziny pod spodem). Kosztorys TU to niecałe 10% tego co wyceniło ASO! Absurd. Wysłałem kosztorys, zdjęcia z oględzin, fakture za kosztorys (mam prawo się domagać zwrotu za kosztorys z ASO???) do TU i czekam na odpowiedź z ich strony.
... owoc żywota Twojego je ZUS
Forumowicz
 
Od: 5 cze 2010, 17:00
Posty: 44 (1/1)
Skąd: Bochnia/Kraków
Auto: M6 GY '04 MZR-CD 136PS Sport Exclusive

Postprzez malutka » 14 lut 2013, 11:41

Z takich wycenowych ciekawostek od Warty to według nich roboczogodzina blacharza w Warszawie kosztuje 75zł netto <lol> A wymiana jednej tablicy rejestracyjnej 18,40 netto <lol> <lol> <lol> (dla niewtajemniczonych realny koszt 53zł brutto z naklejkami legalizacyjnymi) O ich cenie na lampę do MXa wolę nie wspominać :|

Dzięki pomocy naszej Kasi wysłałam do nich odwołanie, ale na razie siedzą cicho. Jak trzeba będzie to sprawa skończy się w sądzie.
Obrazek
good girls go to heaven bad girls go everywhere...
bad girl ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2006, 11:20
Posty: 5071 (295/153)
Skąd: Warszawa
Auto: マツダ MX-6 2.0 FS '92

Postprzez Grucha » 14 lut 2013, 12:48

Kryso dostaniesz odpowiedź zapewne że zatwierdzają twój kosztorys(możliwe że obetną jakieś drobne), ale musisz przedstawić faktury i wtedy już jesteśmy w domu. Daj znać jak odpiszą. Profilaktycznie klepnij już pismo do rzecznika praw ubezpieczonych.

Pozdrawiam
Grucha
 

Postprzez Beny » 24 lut 2013, 17:42

Widzę że jest odpowiedni temat to zapytam.
Miałem w sobote małą stłuczkę,na tył mojej mazdy najechał samochód .
Szkody niewielkie ale zderzak porysowany,sprawca chciał dać 200zł nie zgodziłem sie bo za tyle go nie pomaluje.Spisalismy oświadczenie sprawcy wypadku,odręcznie ale sa wszystkie dane i przyznanie sie do winy.
Gdzie powinienem zgłosić szkodę? U mojego ubezpieczyciela jest towarzystwo sprawcy HDI zgłosic