I-STOP pytanie
Witam wszystkich, nie chcę zakładać nowego wątku bo widzę, że tutaj burzliwa dyskusja na temat i-stop więc mam pytanie czy wyłączacie ten system czy dajecie mu normalnie pracować? Auto posiadam od miesiąca i tak się zastanawiam jak jeździć bo rzeczywiście działa on bardzo niezuważalnie.
- Od: 14 paź 2021, 13:50
- Posty: 1
- Auto: Mazda Cx-30 150 km, wersja Hikari, rok prod. 2021
Slovic_81 napisał(a):czy wyłączacie ten system czy dajecie mu normalnie pracować?
Daję mu normalnie pracować. Moim zdaniem jego działanie jest mało uciążliwe. Wbrew temu co tu niektórzy wypisują, auto nie ma problemów z ruszaniem po odpaleniu ponownym silnika. Po aktualizacjach również dojeżdża to skrzyżowania na wyłączonym silniku i czasami też pełza w korku na "elektryce".
Ja ruszając na światłach, staram się nie zgnębić gazu na włączonym i-stopie.
Wydaje mi się, że gdy uruchamia się silnik,
następuje zmiana biegu na D albo/i sciągany ręczny,
wiec daje mu sekundkę na przestawienie się.
Po 1 sek, dociskam gaz wedle uznania.
Wydaje mi się, że gdy uruchamia się silnik,
następuje zmiana biegu na D albo/i sciągany ręczny,
wiec daje mu sekundkę na przestawienie się.
Po 1 sek, dociskam gaz wedle uznania.
Ja i-Stop wyłączam tylko w długim korku bo jak podjadę do przodu ledwo zgaśnie i już chce ruszać to się zdąży wyłączyć i tak non stop np. przy korku do bramek autostradowych to zawsze wolę wyłączyć bo na ciągłe podjazdy to mnie denerwuje ale po mieście jak stoję na światłach to spoko.
Pozdo
Pozdo
Dlatego ja robię przerwę i nie ruszam od razu stojąc w korku. Gdy zrobię odpowiednią lukę, to mogę sobie pełzać płynnie bez zatrzymywania mimo, że auta przede mną ciągle ruszają i się zatrzymują. Dzięki temu działaniu sprawiam, że ruch przebiega znacznie płynniej, mimo że wolno. Na kanale engineering explain gość określił 7s postoju na zgaszonym silniku jako wartość przy której jest to ekonomicznie uzasadnione. Staram się tę zasadę zachować.
W Madzi polubiłem ten system. Działa aksamitnie, w porównaniu z moim poprzenim autem Golfem 1.4 TSI z DSG.
Wyłączam go rzadko, podobnie jak koledzy, np. w ruszającym się korku.
Wyłączam go rzadko, podobnie jak koledzy, np. w ruszającym się korku.
dine napisał(a):Po aktualizacjach również dojeżdża to skrzyżowania na wyłączonym silniku i czasami też pełza w korku na "elektryce".
W mojej "3" niestety nie zauważyłem owego pełzania "na elektryce" przy aktywnym tempomacie (CTS). Po wytraceniu prędkości i osiągnięciu progu 20 km/h silnik wyłącza się i pozostaje wygaszony do całkowitego zatrzymania pojazdu(*). Jeśli poprzedzające auto ruszy i przemieści się o kilka tylko centymetrów, to silnik na powrót się załączy. Nie zaobserwowałem delikatnego nawet ruchu auta na samym tylko elektryku.
*Przy okazji poruszę związaną z tymi systemami irytującą mnie kwestię, którą ongiś na tym forum już się dzieliłem. Mianowicie zdarza się, że i-STOP wykazuje pewne "niezdecydowanie", tzn. przy zbliżaniu się do poprzedzającego auta, które zatrzymało się kilka sekund wcześniej, wyłączony uprzednio przez system i-STOP silnik tuż przed całkowitym zatrzymaniem pojazdu – ponownie uruchamia silnik, mimo że poprzedzające auto nawet nie drgnęło. Postanowiłem sprawdzić to w "3" demo z r. prod. 2021, która była w wyposażeniu "Kanjo", czyli tylko z aktywnym tempomatem (MRCC) i niestety zachowanie było identyczne.
Czy zaobserwowaliście u siebie identyczny mankament systemu i-STOP przy włączonym aktywnym tempomacie?
Wydaje mi się, że podobne zjawisko można zauważyć nawet bez aktywnego tempomatu.
Np. dojeżdżamy do auta, silnik gaśnie ale widzę, że z siłą z jaką hamuję zostawię za duży odstęp i delikatnie odpuszczam hamulec (ale nie całkiem) i silnik odpala. Może algorytm przy tempomacie też tak działa, a może jednak następuje chwilowe całkowite odpuszczenie hamowania
Co do pełzania na samej elektryce bez uruchomienia silnika to jest to technicznie (w naszych mazdach) niemożliwe. Silnik ISG odciąża silnik spalinowy i nie jest sprzężony z samym napędem. Gdyby się zaczął kręcić to by wprawił w ruch cylindry. Nawet mazda w swoich materiałach o różnicy między miękką a normalną hybrydą pisze, że tylko ta druga może poruszać się na samym silniku elektrycznym.
Np. dojeżdżamy do auta, silnik gaśnie ale widzę, że z siłą z jaką hamuję zostawię za duży odstęp i delikatnie odpuszczam hamulec (ale nie całkiem) i silnik odpala. Może algorytm przy tempomacie też tak działa, a może jednak następuje chwilowe całkowite odpuszczenie hamowania
Co do pełzania na samej elektryce bez uruchomienia silnika to jest to technicznie (w naszych mazdach) niemożliwe. Silnik ISG odciąża silnik spalinowy i nie jest sprzężony z samym napędem. Gdyby się zaczął kręcić to by wprawił w ruch cylindry. Nawet mazda w swoich materiałach o różnicy między miękką a normalną hybrydą pisze, że tylko ta druga może poruszać się na samym silniku elektrycznym.
krabdul napisał(a):Co do pełzania na samej elektryce bez uruchomienia silnika to jest to technicznie (w naszych mazdach) niemożliwe. Silnik ISG odciąża silnik spalinowy i nie jest sprzężony z samym napędem. Gdyby się zaczął kręcić to by wprawił w ruch cylindry. Nawet mazda w swoich materiałach o różnicy między miękką a normalną hybrydą pisze, że tylko ta druga może poruszać się na samym silniku elektrycznym.
Może wyjaśnie co miałem na myśli. Jadąc na pierwszym biegu z bardzo niewielką prędkością (bez dodawania gazu) auto wskazuje spalanie np 20l/100km. Są jednak sytiacje kiedy to spalanie wynosi 0 mimo, że auto porusza się i nie jedzie z górki lub nie jest napędzane siłą bezwładności, po prostu ciągnie do przodu. Za ten stan moim zdaniem odpowiada mild hybrid.
Czyli rozumiem, że I-stop nie jest wtedy aktywny?
A pokazuje 0 czy kreseczki? Jak kreseczki to może obroty jałowe po prostu ciągną? W automacie może to inaczej wyglądać, ale mogę poruszać się za pomocą samej skrzyni i też nie będzie pokazywało żadnego spalania. Wg mnie jest technicznie niemożliwe by ISG ciągnął na zgaszonym silniku, ale już na odpalonym teoretycznie... hmmm
PS: Spróbuj w podobnej sytuacji obserwować monitor przepływu energii – to powinno dać odpowiedź.
A pokazuje 0 czy kreseczki? Jak kreseczki to może obroty jałowe po prostu ciągną? W automacie może to inaczej wyglądać, ale mogę poruszać się za pomocą samej skrzyni i też nie będzie pokazywało żadnego spalania. Wg mnie jest technicznie niemożliwe by ISG ciągnął na zgaszonym silniku, ale już na odpalonym teoretycznie... hmmm
PS: Spróbuj w podobnej sytuacji obserwować monitor przepływu energii – to powinno dać odpowiedź.
krabdul napisał(a):A pokazuje 0 czy kreseczki?
Mam manual. Bieg jest wrzucony, auto porusza się z prędkością 5-8km/h. Silnik spalinowy jest załączony. Spalanie pokazuje 0L/100km. Normalnie kiedy sie jedzie np na biegu z górki to spalanie stopniowo spada by w rezultacie wynieść 0. W tym przypadku "znika" ono gwałtownie. Może to po prostu bug w systemie? Nie mam pojęcia. Na jawołym przecież też pokazuje nam spalanie 0, a wszyscy wiemy, że pracujący silnik spala paliwo.
Jak działa system start stop w Maździe 3 CX30 ?
Czy podczas jazdy za innym samochodem z użyciem tempomatu aktywnego działa Start/Stop w momencie zatrzymania się za innym samochodem ?
Czy po zatrzymaniu samochodu i zadziałaniu systemu Start/Stop silnik włącza się, gdy przełączymy skrzynię w tryb P ?
Czy podczas jazdy za innym samochodem z użyciem tempomatu aktywnego działa Start/Stop w momencie zatrzymania się za innym samochodem ?
Czy po zatrzymaniu samochodu i zadziałaniu systemu Start/Stop silnik włącza się, gdy przełączymy skrzynię w tryb P ?
- Od: 29 maja 2022, 08:37
- Posty: 1
I-Stop, jeśli jest włączony, załącza się niemal po każdym zatrzymaniu pojazdu, chyba, że akumulator jest zbyt rozładowany. Jeśli pojazd poprzedzający zatrzyma się i i-stop się załączy, to w 90% przypadków muszę go pobudzić do ruchu ręcznie, albo poprzez przycisk resume, albo naciśnięcie pedału gazu.
Jeśli samochód jest w trybie P, to i-stop nie działa.
Jeśli samochód jest w trybie P, to i-stop nie działa.
xblue napisał(a):Jak działa system start stop w Maździe 3 CX30 ?
Czy podczas jazdy za innym samochodem z użyciem tempomatu aktywnego działa Start/Stop w momencie zatrzymania się za innym samochodem ?
Działa. Dodam, że silnik wyłączy się jeszcze przed całkowitym zatrzymaniem pojazdu, a konkretnie przy prędkości 20 km/h, o ile hamowanie rozpoczęło się wcześniej – przy wyższej prędkości.
xblue napisał(a):Czy po zatrzymaniu samochodu i zadziałaniu systemu Start/Stop silnik włącza się, gdy przełączymy skrzynię w tryb P ?
Nie włącza się. Nie pamiętam jednak jak długo taki stan się utrzymuje i czy przyp. po pewnym czasie nie następuje wyłączenie zapłonu.
tzk napisał(a):Na ile czasu włącza Wam się i-stop. Zauważyłem u siebie że na ok. 30 sek i uruchamia silnik.
wszystko zależy od...
temperatury ustawionej wewnątrz pojazdu, a na zaewnątrz,
stopnia naładowania aku,
zapotrzebowania innych odbiorników itp, itd
Paolo napisał(a):tzk napisał(a):Na ile czasu włącza Wam się i-stop. Zauważyłem u siebie że na ok. 30 sek i uruchamia silnik.
wszystko zależy od...
temperatury ustawionej wewnątrz pojazdu, a na zaewnątrz,
stopnia naładowania aku,
zapotrzebowania innych odbiorników itp, itd
Swoją drogą zastanawia mnie dlaczego działanie i-STOP producent uzależnił od naładowania podstawowego akumulatora, a nie tego dodatkowego Li-Ion, z którego to właśnie energia wydatkowana ma być m.in. do podtrzymania zasilania systemów pokładowych.
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości
Moderator
Moderatorzy CX-3 / CX-30 / CX-5 / CX-7 / CX-9