Ściąganie auta na prawo – co to może być?

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez Lorento » 28 wrz 2008, 21:51

Jarek Fąfara napisał(a):Ale po co zaraz głupek ? usmiech

To nie do Ciebie przeca <lol>
POGROMCA ZENONÓW!
Nie przeginajcie! Gdzie? ....... W Aucie!!!
 
Posty: 519
Od: 2 lip 2008, 21:21
Auto: mazda 6 MZR 2,3

Postprzez Vater » 29 wrz 2008, 11:51

W piatek kupilem uzywana Mazde (rocznik 2003) w Rotterdamie. Dealer Seat-a, u ktorego stala, ustawil zbieznosc kol aby wyeliminowac sciaganie w prawo. Roznica jest wyczuwalna, ale sprawa nie jest do konca zalatwiona. Jako ze wystawili 6-miesieczna gwarancje bede ich meczyl o usuniecie tego calkowicie. Polazilem po forach angielskojezycznych, aby wiedziec dokladnie co im mowic.

Wychodzi na to, ze to faktycznie standardowa przypadlosc 6-ki. Mazda USA opublikowala biuletyn techniczny, w ktorym opisane sa sposoby usuniecia przypadlosci. Jesli jadac 55 mil na godzine po puszczeniu kierownicy samochod sam zmieni pas w ciagu max. 7 sekund to jest to problem do korekty. Mysle, ze moja robi to w mniej wiecej takim czasie, raczej nie dluzszym. Tolerancje Mazdy na ustawienia zawieszen sa bardzo duze, a wiekszosc warsztatow chce sie zmiescic w specyfikacji przy jak najmniejszym nakladzie pracy. Niestety samo ustawienie zbieznosci nie zalatwia problemu i bez glebszej ingerencji sie nie obejdzie. W USA samochody wyprodukowane po kwietniu 2004 maja montowany "Strut Mount Kit" cokolwiek strut po polsku znaczy, ktory na zniwelowac sciaganie. Polecam ta stronke, skad mozna sciagnac ten biuletyn: http://forum.mazda6club.com/index.php?showtopic=72653

Male pytanko do osob znajacych techniczne pojecia:
1. Czy arm control to wahacz?
2. Camber to odchylenie kola od pionu?
3. Toe-in to zbieznosc kol do srodka
4. Caster, czyli najwazniejsze w naszym przypadku zagadnienie, bo to ono odpowiada za sciaganie w prawo, to... no wlasnie, co? Standardowo nie jest ono regulowane, dlatego wymienia sie (gorne?) wahacze. Oryginalny tekst:
To make vehicle go LEFT, either increase caster on right so it is greater than caster on left, or decrease caster
on left so it is less than caster on right.


Kolesie w USA montuja takze SPC ball joints, ktora pozwalaja na pewna regulacje. Czy ktos sie tutaj z takim czyms spotkal?
 
Posty: 8
Od: 17 wrz 2008, 22:50

Postprzez Dutch » 3 paź 2008, 10:24

Jestem po wizycie a ASO Lublin. Mam roczna Madzię 6 i efekt sciągania postanowiłem wyeliminować. Podjechałem do serwisu i:
– sprawdzenie ciśnienia- jazd probna- ściąga,
– regulacja zawieszenia- poluzowanie go- ściąga,
– zamian kół -ściąga.

Mechanik ręce załamał i powiedział: Ten typ tak ma...co mnie wytrąciło z równowagi. Na moje stwierdzenie że może (tu rzuciłem hasło) : rozprężone zawieszenie wielowahaczowe...popatrzyli tylko bez reakcji.

No i jako że nie było "szefa" na tym się zakończyło. Postanowiłem jednak nie odpuszczać i walczyć dalej ale potrzebuję pomocy ludzi którzy się uporali z problemem. Co trzeba wyregulować lub może dodać i jak?Łożyska?

Odnośnie tej instrukcji po angielsku to znalazłem coś takiego:

caster (or castor)– is an undriven, single, double, or compound wheel mounted on an object to make movement easier.

Obrazek

Obrazek
Ostatnio edytowano 3 paź 2008, 11:21 przez Dutch, łącznie edytowano 1 raz
 
Posty: 27
Od: 6 lip 2008, 14:01

Postprzez Lorento » 3 paź 2008, 11:21

Dutch napisał(a):Co trzeba wyregulować lub może dodać i jak?Łożyska?

Miałeś naukę czytania w podstawówie? Jak tak, to masz wszystko opisane w tym temacie :P
Dziwna indolencja... :|
POGROMCA ZENONÓW!
Nie przeginajcie! Gdzie? ....... W Aucie!!!
 
Posty: 519
Od: 2 lip 2008, 21:21
Auto: mazda 6 MZR 2,3

Postprzez Dutch » 3 paź 2008, 11:23

Lorentzo, ja wiem co tu jest napisane odnośnie łożysk ale gdzie te łożyska dodajemy bo jak wspomniałem coś o nich to mechanicy stwierdzili że to wykluczone..no i bądź tu mądry.
 
Posty: 27
Od: 6 lip 2008, 14:01

Postprzez Lorento » 3 paź 2008, 11:40

Jaksa napisał(a):jak bardzo chcesz wyeliminowac wadę wymien / dokup 2xgorne mocowania amorka + 2xłozyska + 2xosłony amorów , koszt materiałów ( z przed roku 1100 zł tyle płaciłem – wymieniałem u siebie )

:]
zmień mechaników
POGROMCA ZENONÓW!
Nie przeginajcie! Gdzie? ....... W Aucie!!!
 
Posty: 519
Od: 2 lip 2008, 21:21
Auto: mazda 6 MZR 2,3

Postprzez scieszon » 4 paź 2008, 19:22

No to muszę przyznać, że mnie koledzy pocieszyliście, niedawno (dokładnie dwa tygodnie temu) przesiadłem się z "Efki" 98 r. do Mazdy 6 2002 r. i od tego czasu spać po nocach nie mogłem myśląc, że delikatnie mówiąc "dałem ciała" bo wkrótce po jej zakupie zauwałyłem właśnie delikatne ściąganie auta w prawo, już chciałem z tym jechać na geometrię mając podejrzenia, że samochód był po przejściach ale skoro znawcy tematu piszą, że jest to po prostu wada fabryczna to od dzisiaj śpię spokojnie :D DZIĘKI WIELKIE !!!
Avatar użytkownika
 
Posty: 7
Od: 4 paź 2008, 13:58
Skąd: Bydgoszcz
Auto: Mazda 6 1.8 KAT, 2002, sedan

Postprzez Vater » 6 paź 2008, 10:48

scieszon napisał(a): już chciałem z tym jechać na geometrię mając podejrzenia, że samochód był po przejściach ale skoro znawcy tematu piszą, że jest to po prostu wada fabryczna to od dzisiaj śpię spokojnie :D DZIĘKI WIELKIE !!!


I chcesz tak jezdzic? Mnie to bardzo wkurza, bo jednak ciagle trzeba kompensowac (troche niepolskie slowo) ta sciaganie. Przy bocznym wietrze staje sie to po prostu niebezpieczne. Widocznie przyzwyczailem sie za bardzo do jazdy jak po szynach poprzednia Meganka.
 
Posty: 8
Od: 17 wrz 2008, 22:50

Postprzez Dutch » 6 paź 2008, 16:52

Jestem po kolejnej rozmowie z ASO Lublin. Wynika z niej mniej więcej że: każdą mazdę ściąga na prawo- to norma, że mogą zrobić rozprężenie zawieszenia przedniego ale i tak będzie ściągało- gwarancji na to nie dają...a poza tym to służą pomocą <killer>

No właśnie...a teraz moje pytanie do osób które efekt ściągania niwelowały w ASO w ramach gwarancji i którym pomogło zrobienie magicznego jak sie zdaje "rozprężenia zawieszenia przedniego". Jak ten proces się odbywał i jakie ASO to zrobiło(chodzi mi o miasto) i czy ściąganie na prawo już nie występuje czy tez efekt powrócił? Pytanie zwracam przede wszystkim do użytkowników grzzbi1866 i baron071, którzy efekt ściągania niwelowali w ASO.
Wiem że można dołożyć łożyska itd ale czy to jedyna metoda?
 
Posty: 27
Od: 6 lip 2008, 14:01

Postprzez scieszon » 6 paź 2008, 18:46

Vater napisał(a):
scieszon napisał(a): już chciałem z tym jechać na geometrię mając podejrzenia, że samochód był po przejściach ale skoro znawcy tematu piszą, że jest to po prostu wada fabryczna to od dzisiaj śpię spokojnie :D DZIĘKI WIELKIE !!!


I chcesz tak jezdzic? Mnie to bardzo wkurza, bo jednak ciagle trzeba kompensowac (troche niepolskie slowo) ta sciaganie. Przy bocznym wietrze staje sie to po prostu niebezpieczne. Widocznie przyzwyczailem sie za bardzo do jazdy jak po szynach poprzednia Meganka.



Z tego co piszesz wnioskuję, że Twoją Madzie ściąga o wiele bardziej niż moją, u mnie jest to wyczuwalne tylko kiedy jadę "bez trzymanki", natomiast kiedy trzymam kierownicę chociażby tylko jednym palcem mogę spokojnie jechać i nie używać żadnej siły do jak się wyraziłeś "kompensowania" ściągania. Więc praktycznie jedyny dyskomfort jaki odczuwam to fakt, że nie mogę jeździć całkiem prosto nie trzymając kierownicy, a to mogę spokojnie przeżyć. Co do bocznego wiatru to podejrzewam, że nawet jazda Twoją Meganką jeżdżącą jak po szynach przy odpowiednio silnym wietrze jest niebezpieczna... poza tym akurat marka samochodu nie ma tu nic do rzeczy bo n.p. moja poprzednia 323F była starym gratem co się zowie, a szła prościutko jak po sznurku, pozdrawiam
Avatar użytkownika
 
Posty: 7
Od: 4 paź 2008, 13:58
Skąd: Bydgoszcz
Auto: Mazda 6 1.8 KAT, 2002, sedan

Postprzez Prusiak » 6 paź 2008, 19:18

Z autopsji moge potwierdzic przyzwyczajalnosc do korekty sciagania mazdy. Przez pierwsze dni rzeczywiscie bylo to dosyc niebezpieczne, teraz po 4 tygodniach jazdy jest to niezauwazalne, wrecz odruchowe...
Od lat wierny tylko japończykom...
Avatar użytkownika
 
Posty: 121
Od: 6 wrz 2008, 01:35
Skąd: Ostrołęka
Auto: Już nie Mazda 6 2.0 CiTD '04 Kombi – Jest HONDA FR-V 2.2 CiTD

Postprzez Vater » 8 paź 2008, 14:28

Powiem tak – powoli sie do tego przyzwyczajam. Mam podobne odczucia jak Ty, scieszon. Wystaczy palcem przytrzymac kierownice i jedzie prosto. Jednak puszczajac ja samochod w ok. 7, 8 sekund zmieni pas, a to juz wedlug biuletynu technicznego Mazdy USA kwalifikuje sie do korekty. Generalnie lubie swoja Mazde, ale uwazam, ze w autach tej klasy nie powinny sie takie rzeczy zdarzac. Z tymi podmuchami bocznymi chodzilo mi o troszke co innego, niz wywnioskowales. Jesli podmuchy sa nieregularne to ciezko utrzymac 6-ke na prostym kursie z prostego powodu. Wyobraz sobie krotki podmuch z lewej strony. Ty jadac na wprost lekko korygujesz kierownica kierunek. Teraz dodatkowo masz podmuch, wiec tym bardziej dajesz kierownice w lewo. Nagle podmuch ustaje, wiec samochod jedzie jak wariat w lewo. Mieszkam w Holandii, gdzie wieje jak cholera praktycznie caly czas. Ostatnio jadac z Amsterdamu do Hagi mialem po prostu pelno w gaciach. Moze jeszcze nie bylem przyzwyczajony do prowadzenia Mazdy. Jezdzac Renault mialem prosty kurs jako odniesienie i tylko malutkie korekty byly potrzebne do sprowadzenia go na ten kurs przy silnym wietrze. I tylko o to mi chodzi – prosty kurs jakos punkt odniesienia jest wazny przy jezdzie z bocznym nieregularnym wiatrem. Teraz powoli dogaduje sie z 6-ka odnosnie prowadzenia i przyzwyczajam sie do sciagania, ktore zostalo zminimalizowane przez dealera przed zakupem. Jezdzi wiec teraz tak jak Twoja. Po prostu czasami to drazni bardziej, czasami mniej. Za 2 tygodnie jade do Polski. To bedzie prawdziwy sprawdzian. Jesli mnie szlag nie trafi przez te 7 godzin jazdy, to juz nic mi nie bedzie przeszkadzac.
 
Posty: 8
Od: 17 wrz 2008, 22:50

Postprzez scieszon » 8 paź 2008, 18:13

Faktycznie z tego co opisujesz Vater odczucia chyba mamy podobne, ja ujmę to tak: z niewiadomych powodów kiedy trzymam kierownicę normalnie absolutnie nic mi w prowadzeniu nie przeszkadza i nawet nie odczuwam, że muszę korygować ściąganie choć na pewno robię to instynktownie bo przecież w końcu samochód było nie było podczas jazdy "bez trzymanki" ściąga... nie potrafię tego wytłumaczyć ale nic podczas jazdy mnie nie wkurza natomiast... zgadzam się z Tobą w 100%, że "w autach tej klasy nie powinny sie takie rzeczy zdarzac" i to faktycznie jest wkurzające – bo niby jest o.k. ale nie do końca...
Życzę powodzenia w podróży do Polski i myślę, że jeżeli tylko nie będziesz się bawił w jazdę bez trzymania kierownicy to szlag Cię nie trafi :)
Avatar użytkownika
 
Posty: 7
Od: 4 paź 2008, 13:58
Skąd: Bydgoszcz
Auto: Mazda 6 1.8 KAT, 2002, sedan

Postprzez Vater » 13 paź 2008, 14:05

W piatek maja wziasc moj samochod na caly dzien i zrobic to sciaganie. Kupowalem uzywana Mazde u dealera Seata w Rotterdamie i dali mi 6 miesiecy gwarancji wiec ich mecze. Dzwonili do Mazdy i dogadali sie, ze cos tam doloza do zawieszenia. Postaram sie dowiedziec co dokladnie zrobili i dam znac czy naprawde to pomoglo. Nota bene, obsluga nawet uzywek jest na najwyzszym poziomie. Bylem dzisiaj u nich z jakas pierdolka do zrobienia i sami sie pytaja czy cos jeszcze jest do zrobienia. Wiec tak niesmialo wspomnialem o tym sciaganiu. Powiem szczerze ze sie juz do tego przyzwyczailem:), wiec mowilem, ze jesli to duzy klopot to niech to zostawia. A oni zaraz za telefon i jazda. Oczywiscie zastepczy samochod na caly dzien za darmo. Zlego slowa na tych ludzi nie powiem. Caly czas mowimy o 5-letniej Mazdzie kupionej za 10 tys. euro, z czego zaplacilem teraz tylko 6 tys, a za rok pozostale 4 tys bez odsetek.
 
Posty: 8
Od: 17 wrz 2008, 22:50

Postprzez Dutch » 13 paź 2008, 23:43

Czekam na relację od kolegi Vater'a ;) Ja tymczasem pokusiłem się o przetłumaczenie pdfa Mazdy z wytycznymi odnośnie usunięcia efekty ściągania na prawo. Efekt poniżej, tylko proszę o wyrozumiałość i poprawienie ewentualnych błędów :–)

To make vehicle go LEFT, either increase caster on right so it is greater than caster on left, or decrease caster on left so it is less than caster on right.


Zeby samochód jechał w lewo, zwieksz „caster” (kąt pochylenia sworznia zwrotnicy) z prawej strony samochodu. (ma być większy niż kat pochylenia sworznia z lewej strony) albo zmniejsz ten kąt.

ObrazekObrazek

(Camber to inaczej pochylenie kol i okresla kat pomiedzy osia kola a prosta prostopadla do asfaltu. Wartosci dodatnie to wychylenie gornej czesci opony na zewnatrz, natomiast ujemne do wewnątrz)

IMG

FRONT LOWER CONTROL ARM ADJUSTMENT – Ustawienie wahaczy
The front tires should contact the ground during Steps 2-10, otherwise, the applied stress on the lower arm bushings will not be enough and the results will be less effective.


Koła samochodu mają dotykać ziemi podczas kroków 2-10. (Jeżeli nie efekt będzie niewielki)

WARNING: Do not start engine while vehicle is on hoist. Power steering is not necessary for this procedure. A running engine can result in all manner of added dangers to the people around you.

NOTE: Two (2) people are required to perform steps below.

Dwie osoby potrzebne do wykonania korekty.

1. Place one person in vehicle to hold steering wheel.

Jedna osoba siada za kierownicą.

2. Safely secure vehicle on 4-post hoist and raise vehicle slightly. Keep front tires in contact with the ground.

Zabezpiecz auto na podnośniku i delikatnie unieś samochód. Przednie koła powinny spoczywać na ziemi.

3. Hold steering wheel in center position.

Trzymaj kieownicę w centralnej pozycji.

4. Loosen bolts A and C on both sides of front suspension.

Poluzuj śruby A i C po obu stronach zawieszenia.

ObrazekObrazek

• Bolt “A”: Front Lower Control Arm and Perimeter Frame
• Bolt “C”: Front Lower Control Arm and Damper Fork

5. Loosen bolt “B” on both sides of front suspension.

ObrazekObrazek

Poluzuj śrubę B po obu stronach zawieszenia.
• Bolt “B”: Rear Lower Control Arm and Perimeter Frame
NOTE: DO NOT REMOVE BOLT “B”.

6. If vehicle pulls/drifts to the RIGHT, turn and hold steering wheel to full LEFT locked position.

Jeżeli auto ściąga/jedzie na PRAWO, przekręć (i trzymaj) kierownicę skręcona maksymalnie w LEWO.

If vehicle pulls/drifts to the LEFT, turn and hold steering wheel to full RIGHT locked position.

NOTE: Do not allow steering wheel to move during repair steps below. Keep constant pressure on steerig wheel at all times.

Nie pozwól aby kieronica sie ruszała podczas napraw. Utrzymuj stały nacisk.

7. Lower full weight of vehicle to ground.

Opóść cały ciężar samochodu na ziemię.

8. Jounce front of vehicle at left and right sides of front bumper several times to reposition front suspension components.

Potrzaśnij przodem samochodu na prawo i lewo aby ustawić zawieszenie.

9. Raise vehicle on hoist.

Podnieś samochód na podnośniku.

10. Tighten bolts “A”, “B” and “C”.
Tightening Torque: 68.67 – 93.22 ft-lbf. (93.1 – 126.4 Nm)

Skręć śruby A, B, C

11. Return steering wheel to center position.

Wyprostuj kierownicę do pozycji wyjściowej.

12. Lower vehicle to ground.

Opuść auto.

13. Test drive vehicle to verify repair.

Przetestuj samochód.
 
Posty: 27
Od: 6 lip 2008, 14:01

Postprzez Enduro » 6 lis 2008, 18:56

jesli po takiej próbie, auto dalej bedzie miało tendencje jazdy w prawo,
mimo poprawnie ustawionej zbieżności!!!
to nalezy wymienić tzw. łożyska na amortyzorach przednich
lpus jeszce jakies gumki..,
oto ich numeracja wg. Mazdy/D

GJ6E 34 38 X Strunt Bearning
GJ6E 34 380A Strunt Mount Rubber
GJ6A 34 341A Spring Sheet
GJ6A 34 012 Spring Sheet Ruber
GJ6A 34 015A Dust Boost
i to pomoże...
a koszt nie jest mi jeszcze znany!

E.
Ostatnio edytowano 8 lis 2008, 23:21 przez Enduro, łącznie edytowano 1 raz
zubozony o STATUS KLUBOWICZA
silnik i części do Mazdy 6 + MPV CiTD Diesel z gwarancją sprawności, nie tylko tą obligatoryjną tzw. rozruchową
Avatar użytkownika
 
Posty: 4515
Od: 6 sie 2008, 22:37
Skąd: Niemcy / okazjonalnie Poznań
Auto: M6 CiTD DPF´07 Activa plus.
MX 5 NB FL,
Triumph, czarna dwukołowa angielska hulajnoga

Postprzez Drewniany » 6 lis 2008, 19:14

Trochę OT tu wprowadzę, ale taka mnie refleksja naszła...
Vater napisał(a):I chcesz tak jezdzic? Mnie to bardzo wkurza, bo jednak ciagle trzeba kompensowac (troche niepolskie slowo) ta sciaganie. Przy bocznym wietrze staje sie to po prostu niebezpieczne. Widocznie przyzwyczailem sie za bardzo do jazdy jak po szynach poprzednia Meganka.


No to spotkałem "zioma" – też się przesiadłem z Meganki (już drugiej) na Mazdę 6. Bo wszyscy mówili, że jak japoniec to się nie psuje i jest git ;)
Faktycznie jeśli chodzi o prowadzenie to w megance można było spać spokojnie – nic nie stukało w przekładni, nie ściągała, pod warunkiem, że się koła dopompowało ;)
A tu na forum to się można nabawić niezłego stresa, czy wszyscy użytkownicy mazd to tacy kwękacze, czy faktycznie są tak duże powody do narzekań?

Kurcze na podwórku stoi mi jeszcze meganka a w garażu już M6 – po lekturze tego forum to już nie wiem co sprzedawać ;)
 
Posty: 6
Od: 27 paź 2008, 15:03
Skąd: Zator (Oświęcim - Wadowice)
Auto: Mazda 6, 2004, diesel 136 KM,

Postprzez grzehoo » 11 lis 2008, 21:54

chciałem tylko poinformować, że Mazda 5 też ściąga w prawo, bo zmianie na zimówki wyraźniej jeszcze...
--
grzehoo
Avatar użytkownika
 
Posty: 113
Od: 23 lip 2008, 21:38
Skąd: Trójmiasto
Auto: Mazda 5 MZR-CD 2.0 143KM 2008

Postprzez ANDY999 » 15 lis 2008, 18:13

Panowie ale jaja z tymi Mazdami nie <glupek2> Po co żeśmy to kupili,mało tego że głośne,ściąga w prawo,zawory scv padają,turbiny teżlecą ,wtryski,i jeszcze ten chałas powyżej 100km/h przecież to samochód klasy średniej /Wyższej , a odczucia jak z lanosa <lol>
AJST
 
Posty: 87
Od: 5 wrz 2008, 20:55
Skąd: warszawa
Auto: Mazda 6 2.0 136 KM diesel

Postprzez Gnat » 15 lis 2008, 21:24

Tym bardziej dziwie się wysokich pozycji Mazdy 6 w rankingach ADAC, TUV ? Wiem że ściąganie na prawo nie świadczy o awaryjności auta ale czyżby chłopaki z ADAC nie zauwazyli w "6" problemów z xenonami ? Właśnie przez te 3 wady (xenon – utrapienie, korozja, ściąganie na prawo) odsuwam się od zakupu Mazdy 6. Auto tej klasy nie powinno mieć takich wad konstrukcyjnych, tragedia.
Avatar użytkownika
 
Posty: 42
Od: 19 sie 2007, 19:33
Skąd: Legnica
Auto: Mazda 6

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: staszek84 i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6