Wymiana klocków hamulcowych tył

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez burzaxxx » 5 lut 2012, 17:37

Początek tak jak w opisie wymiany klocków przednich( Dobrzyn22), tak do
"Otwieramy maskę i odkręcamy zamknięcie zbiorniczka z płynem hamulcowym."

1. Po zdjęciu koła sytuacja wygląda tak:
1.jpg


2. Odkręcamy 2 śruby kluczem 14. Ta wyżej ma na końcu gumkę.
2.jpg

3. Wyciągamy śruby.
3.jpg

3,5.jpg



4. Wykręcamy też 2 śruby spod spodu.
4.jpg

4,5.jpg


5. Następnie ściągamy jarzmo. Ja użyłem klucza do kół, bo akurat był pod ręką.
5.jpg


6. I voila:
6.jpg

6,5.jpg


7. Ściągnięte jarzmo wraz z blaszkami trzymającymi klocek:
7.jpg

7,5.jpg


8. Do wkręcenia tłoczka użyłem takiego oto narzędzia. Na początku ciężko się go wkręca, ale po chwili łatwo idzie.
8.jpg


9. Wkręcony tłoczek:
9.jpg


9a. A to wkręcony tłoczek prawidłowo:
9a.jpg


10. i założone klocki.
10.jpg


11. Przed założeniem długiej górnej śruby, najpierw wkręcamy tą co jest z przewodem z płynem.
11.jpg

11.5.jpg


12. Przy wkręcaniu dłuższych śrub, trzeba je wcisnąć tak jak poniżej:
12.jpg

12,5.jpg


Całość powinna zająć 40 minut (ale to moja pierwsza taka poważna operacja – wymiana lewego trwała około 2 godzin), łącznie z demontażem i montażem koła. Nie zakładałem cienkich blaszek, ponieważ po prostu zgniły. Klocki zewnętrzne były starte aż do blachy, natomiast tylne były ok.
Ostatnio edytowano 11 lut 2012, 23:28 przez burzaxxx, łącznie edytowano 4 razy
Początkujący
 
Od: 5 sie 2008, 22:21
Posty: 25
Skąd: Wałbrzych
Auto: Mazda 6 2.0 2008r. klaczy mech. Diesel Power !

Postprzez trebuh_b » 5 lut 2012, 19:50

Fotorelacja na pewno się przyda ale zaciski to jedna wielka korozja tłoczki pracują ??
poza tym klocki powinny ścierać się równo chyba ze często pracuje DSC
Forumowicz
 
Od: 29 mar 2011, 21:02
Posty: 109
Skąd: Kobyłka/Warszawa
Auto: Mondeo MKIV 2009 2.0 TDCI GHIA X -173km i 408NM!!

Postprzez bieski » 5 lut 2012, 19:58

trebuh_b napisał(a):poza tym klocki powinny ścierać się równo chyba ze często pracuje DSC


To może być spowodowane tym że sprężynka jest tylko z jednej strony.
Pozatym wydaję mi się że część zdjęć dotyczy tylnego zacisku a nie przedniego. Przednie klocki maja inne sprężynki, tłoczek chyba z przodu też jest inny.
......................
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 cze 2010, 09:37
Posty: 4533 (13/136)
Skąd: ZG
Auto: GJ

Postprzez trebuh_b » 5 lut 2012, 20:00

dokładnie jest to tył
Forumowicz
 
Od: 29 mar 2011, 21:02
Posty: 109
Skąd: Kobyłka/Warszawa
Auto: Mondeo MKIV 2009 2.0 TDCI GHIA X -173km i 408NM!!

Postprzez smile » 5 lut 2012, 21:18

Do zmiany klocków wystarczy odkręcić tylko jedną długą śrubę ( dolną ), po czym zacisk odchylić do góry.
Przy wymianie klocków warto także wymienić blaszki po których klocek porusza się a przynajmniej je porządnie wyczyścić i nasmarować smarem miedzianym – wysokotemperaturowym. po założeniu klocków upewnić się, że są także sprężyny odciągające klocek po hamowaniu w ilości przewidzianej przez producenta ( 2 sztuki na każdą parę klocków ). Prowadnice zacisku ( długie śruby ) należy przesmarować smarem.
Nie ma konieczności demontażu jarzma.
Po demontażu przewodu hamulcowego upewnić się, że nie doszło do zapowietrzenia układu hamulcowego.
Należy także sprawdzić stan uszczelnień tłoczka oraz prowadnic. Po zmontowaniu całości odtłuścić tarczę hamulcową, można także dokonać pomiaru jej grubości i na tej podstawie określić czy może jeszcze być użytkowana. Jeżeli widoczne jest nie równe zużycie należy ją przetoczyć, o ile jej grubość na to pozwala.
Po zakończeniu prac z wymianą, ostatnią czynnością powinno być wciśniecie kilkukrotne pedału hamulca w celu ustawienia klocków w pozycji roboczej.
Ostatnio edytowano 5 lut 2012, 21:32 przez smile, łącznie edytowano 1 raz
Forumowicz
 
Od: 16 lip 2011, 13:38
Posty: 2688 (75/56)
Skąd: Gubin / Gdynia
Auto: M5 CR
M6 GY

Było:
323F BJ RF2A

Postprzez dobrzyn22 » 5 lut 2012, 21:20

dodałem do fotorelacji <spoko>
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5151 (19/65)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez Siw-y » 5 lut 2012, 21:47

bieski napisał(a):To może być spowodowane tym że sprężynka jest tylko z jednej strony.

Fabrycznie jest tylko po jednej sprężynce na zacisk.

Wszystko ładnie, pięknie ale nikt nie zwrócił uwagi, że tłoczek jest źle wkręcony :]


smile napisał(a):Przy wymianie klocków warto także wymienić blaszki po których klocek porusza się a przynajmniej je porządnie wyczyścić i nasmarować smarem miedzianym – wysokotemperaturowym.
Smar miedziowy nie nadaje się, po kilku miesiącach kruszeje i traci elastyczność.
Obrazek
¼ – 16,851s
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2006, 13:36
Posty: 9625 (2/41)
Skąd: Warszawa
Auto: présidentiel

Postprzez bieski » 5 lut 2012, 21:57

Siw-y napisał(a):Fabrycznie jest tylko po jednej sprężynce na zacisk.


Wiem to. Ale stad może się brać nierówne zużycie klocków. Ja u siebie zapodałem dwie sprężynki.
......................
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 cze 2010, 09:37
Posty: 4533 (13/136)
Skąd: ZG
Auto: GJ

Postprzez kubsztyk » 5 lut 2012, 21:58

Siw-y napisał(a):(...)
smile napisał(a):Przy wymianie klocków warto także wymienić blaszki po których klocek porusza się a przynajmniej je porządnie wyczyścić i nasmarować smarem miedzianym – wysokotemperaturowym.
Smar miedziowy nie nadaje się, po kilku miesiącach kruszeje i traci elastyczność.

Ja do blaszek oraz prowadnic itp. użyłem specjalnej pasty montażowej do elementów układu hamulcowego – Plastilube produkcji Ate.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 gru 2010, 11:23
Posty: 1698 (63/30)
Skąd: Kielce
Auto: Volvo S60 2.0T 2006;
ex mazda 6 TDI '03

Postprzez Siw-y » 5 lut 2012, 22:08

kubsztyk napisał(a):Ja do blaszek oraz prowadnic itp. użyłem specjalnej pasty montażowej do elementów układu hamulcowego – Plastilube produkcji Ate.

Też tego używam, ale smaruję także powierzchnię styku klocka z tłoczkiem oraz z zaciskiem, przez to nie wpada w drgania i nie piszczy, zresztą na opakowaniu jest instrukcja :)

bieski napisał(a):Ja u siebie zapodałem dwie sprężynki.

Ja też i to nawet silniejsze bo po drobnej modyfikacji zastosowałem sprężynki z GE.



A to nierówne zużycie, które pokazane jest w punkcie 4 nie jest spowodowane brakiem sprężynki, a tym, że jarzmo nie porusza się z dostateczną łatwością.
Obrazek
¼ – 16,851s
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2006, 13:36
Posty: 9625 (2/41)
Skąd: Warszawa
Auto: présidentiel

Postprzez smile » 5 lut 2012, 22:31

Siw-y napisał(a):jarzmo nie porusza się z dostateczną łatwością.

W tym przypadku zacisk jest "pływający" a jarzmo mocowane na sztywno – nie porusza się.
Forumowicz
 
Od: 16 lip 2011, 13:38
Posty: 2688 (75/56)
Skąd: Gubin / Gdynia
Auto: M5 CR
M6 GY

Było:
323F BJ RF2A

Postprzez dobrzyn22 » 5 lut 2012, 22:34

Wszystko ładnie, pięknie ale nikt nie zwrócił uwagi, że tłoczek jest źle wkręcony


a dokładniej <co?>
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5151 (19/65)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez Siw-y » 5 lut 2012, 23:18

smile napisał(a):
Siw-y napisał(a):jarzmo nie porusza się z dostateczną łatwością.

W tym przypadku zacisk jest "pływający" a jarzmo mocowane na sztywno – nie porusza się.

Sorry, skrót myślowy. Chodziło mi o to, że jarzmo nie porusza się dostatecznie łatwo względem zacisku, a dokładniej to zacisk ma opory z poruszaniem się przez zapieczone prowadnice jarzma.

dobrzyn22 napisał(a):a dokładniej <co?>

Zwróć uwagę na wcięcia w tłoczku i wypustki w klockach.
Obrazek
¼ – 16,851s
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2006, 13:36
Posty: 9625 (2/41)
Skąd: Warszawa
Auto: présidentiel

Postprzez maromarcin » 6 lut 2012, 11:05

a ja bym to jeszcze dokladnei wyczyscil z rdzy – przemalowal hameraitem – przesmarowal i zlozyl dopiero – zawsze to lepiej pozniej wyglada – szczegolnie przy alusach
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 lip 2010, 11:50
Posty: 83
Skąd: OLSZTYN
Auto: Mazda 6 2.0 CD 136KM Sport Combi

Postprzez burzaxxx » 6 lut 2012, 13:29

co do estetyki to nie przywiązywałem wagi – wymiana przy -7 jest mało komfortowa. Rzeczywiście udało mi się zapowietrzyć układ. Objawia się to tym, że trzeba pompować pedałem żeby auto zahamowało. Tak więc na razie trzymam bezpieczne odległości i jeżdżę nadzwyczaj ostrożnie, ale koty wbiegające na jezdnię na pewno będą bez szans. Druga sprawa to rzeczywiście nie zwróciłem uwagi na kołek na klocku, więc czeka mnie ponowny demontaż (ale czegóż się dla wprawy nie robi).
Podczas wymiany odkręciłem całkiem śrubę z wywyierconym w poprzek otworem i prawdopodobnie przez to zapowietrzyłem układ. Punkt 11, zdjęcie 1.
Co do sprężynki to była jedna na stronę.


EDIT:
zdemontowałem jeszcze raz koło i ustawiłem tłoczek jak trzeba. Niestety teraz świeci mi dioda żółta kontroli trakcji (ABS) oraz czerwona hamulca ręcznego.
Ostatnio edytowano 6 lut 2012, 20:55 przez dobrzyn22, łącznie edytowano 1 raz
Powód: post pod postem.Prosze używać opcji"edytuj post"
Początkujący
 
Od: 5 sie 2008, 22:21
Posty: 25
Skąd: Wałbrzych
Auto: Mazda 6 2.0 2008r. klaczy mech. Diesel Power !

PostTen post został usunięty przez dobrzyn22 6 lut 2012, 20:56.
Powód: post pod postem

Postprzez Siw-y » 6 lut 2012, 19:36

Masz za mało płynu w zbiorniczku.
Obrazek
¼ – 16,851s
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2006, 13:36
Posty: 9625 (2/41)
Skąd: Warszawa
Auto: présidentiel

Postprzez obcy » 23 lut 2012, 09:47

Ja niestety poddałem się po 3 godzinach walki. Nie byłem w stanie odkręcić śrub mocujących jarzmo. Wd40 nie dało rady, jakis preparat Brolix także nie dał rady (co dziwne bo dotej pory luzował wszystko). Skrzywione 2 klucze 14 i powoli zaczęly sie zdzierać brzegi śrub. Myślałem czy by nie założyć na śruby kondoma i zalać go cocacolą, może jak przez noc postoi to pomoże.
Macie jakieś pomysły?
Początkujący
 
Od: 18 lip 2011, 14:06
Posty: 12
Auto: Mazda 6; 2.0 Turbo Diesel, 121 kucy, 2002 r.

Postprzez smile » 23 lut 2012, 10:14

W jakim celu demontujesz jarzmo? Możesz wrzucić foto o które śruby chodzi? Zazwyczaj klucz nasadka i dłuuuuga przedłużka rozwiązuje sprawę. Jesteś pewny co do kierunku w który kręciłeś? :>
Forumowicz
 
Od: 16 lip 2011, 13:38
Posty: 2688 (75/56)
Skąd: Gubin / Gdynia
Auto: M5 CR
M6 GY

Było:
323F BJ RF2A

Postprzez obcy » 23 lut 2012, 10:25

Mam problem z tymi dwiema śrubami: z prawej i z lewej strony auta.

Obrazek

Co do krecenia w odpowiednią stronę: nakładam klucz i kręcę (w zasadzie próbuję) w prawą stronę patrząc tak jak na zdjęciu. Chciałem to rozmontować żeby oczyścić i przesmarować układ. Zewnętrzny klocek nie pracuje, nie ściera tarczy w ogóle.

P.S. Mam nadzieję, że burzaxxx wybaczy użycie fotki jego autorstwa. W razie czego zapraszam na prv w celu ustalenia ew. odszkodowania :)
Początkujący
 
Od: 18 lip 2011, 14:06
Posty: 12
Auto: Mazda 6; 2.0 Turbo Diesel, 121 kucy, 2002 r.

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6