Montaż siłowników maski.

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez Magoor » 15 wrz 2011, 21:39

W poprzednim starszym wiekowo autku był taki patent z siłownikami i mi się podobał. Teraz kilka razy już musiałem prostować patyk, na który z rozpędu wpadłem i wygiąłem, gdyż jest dość słaby. No i maski jedną tylko ręką nie idzie otworzyć. A że lubię czasem pozaglądać w okolice silnika to postanowiłem coś z tym zrobić. Mazda się w tym zakresie nie popisała. Ja za to coś wymodziłem i się z tym podzielę – może ktoś wykorzysta.
Nie chciałem ingerować w nadwozie i wykorzystałem tylko dostępne już w masce otwory. Miały być też niewiele rzucające się w oczy.

Przygotowania:
Na początku przyjrzałem się na ten patent, jednak cena 89 euro to za dużo. Na podstawie tego postanowiłem stworzyć coś własnego taniej. Trzeba było pomierzyć wymagane siły i długości siłowników wyciągniętych, oraz po złożeniu.

Trochę trudno było znaleźć odpowiednie siłowniki, zwane fachowo sprężynami gazowymi. Dotarłem do tych sprzedawanych w tym zestawie w Niemczech i siłowniki jakie tam dają są firmy SUSPA z serii 16-2 (dostępne w Niemczech i Wielkiej Brytanii i jak kto chce może dowolnie skonfigurować dla siebie), mają siłę 250N, długość 325 mm, średnicę cylindra 18 mm i końcówki metalowe z mocowaniem na kulkę (chociaż to może być różnie, gdyż część ich asortymentu ma zakończenie gwintowane i można zastosować dowolne mocowanie). Zdaje się, że jest to w całości z dodanymi kątownikami najlepsze z możliwych rozwiązań.
W Polsce jednak nie ma dostępnych przedstawicieli handlowych od tego typu siłowników (albo tylko ja nie znalazłem).

Najbardziej zbliżone i dostępne na rynku do tych podanych są siłowniki od BMW E36 do maski (320N, 367 mm długości i skoku 150 mm, średnicy cylindra 15 mm, z metalowym mocowaniem oczkowym), oraz od Opla Omegi A w sedanie do pokrywy bagażnika (co ważne rok produkcji do 91r.) (240N, 365 mm długości, skok 135 mm, 19 mm średnicy, mocowanie plastikowe na kulkę). Oba typy są polskiej produkcji firmy KROSNO. Inni producenci oferują to samo z niewielkimi odchyłami rzędu 2 mm na długości. Cena ok 30 – 40 zł za sztukę. Nic innego gotowego nie pasuje, bo za długie (oczywiście można ale nie chciałem aby otwieranie maski ograniczały zawiasy, tylko siłowniki i by zostało trochę zapasu), zbyt krótkie lub przeważnie za mocne, a maska naprawdę niewiele waży, jest dość słaba w porównaniu z pancernymi BMW, ale tragedii nie ma i mogłaby się złamać przy zamykaniu.

Firma STABILUS oferuje sprężyny Lift-o-mat o parametrach 365 mm długości, 150mm skoku, średnicy 15,5 mm i siłach do wyboru 200, 250 i 300N z oczkowym metalowym mocowaniem. Cena to 16 euro netto za sztukę plus koszty wysyłki i czas oczekiwania ok 2 tygodni. InterCars się zajmuje ich dystrybucją, ale akurat nie tego typu, bo one nie pasują do żadnego znanego auta.

To teraz do rzeczy.

Zakupy:
2 siłowniki od BMW – 60 zl (decyzja do wyboru własnego co kupić)
4 śrubki gwint 6 (te sobie wybrałem), nakrętki i podkładki – coś kolo 1,5 zl
jakieś gwintowniki – ja kupiłem 4 (2 prawe i 2 lewe) łączniki krokwiowe grubości 2 mm – 8 zł
Obrazek
Obrazek
Narzędzia:
Klucze 2x10 i 12
Wiertarka
Coś do cięcia kątowników (szlifierka kątowa, brzeszczot lub inny patent)
Pilnik do wyrównania brzegów.

Wykonanie:
1. Docinamy odpowiednio kątowniki. Zależy z czego korzystamy (te kątowniki były duże jednak w porównaniu do potrzeb i sporo ich wyciąłem), można też z płaskiej płytki samemu poodginać w odpowiednim miejscu. Długości należy dobrać samemu w zależności jak kombinujemy. Należy pamiętać o przewodzie do spryskiwaczy biegnącym po stronie pasażera aby po zamontowaniu całości nie był ściśnięty przypadkiem przy składaniu, lub zbyt załamany. Moje długości na zdjęciach są tylko orientacyjne.
Obrazek

2. Wiercimy otwory na mocowania. Do mocowania w błotniku rozmiar 6 a w masce 8. Oczywiście mają być ciut większe by śruby przez nie przeszły. Odległość śrub mocujących zawias do maski to 60 mm.
3. Jak komuś potrzeba to po przymierzeniu malujemy na odpowiedni kolor, ale jak nasze blachy są ocynkowane to będzie trudniej.
4. Przykręcamy na swoje miejsca. Ja umocowałem do zawiasów na obie śruby – tylko trzeba pamiętać aby nie odkręcić obu naraz, bo nam maska opadnie i się może zgiąć (chyba że mamy pomocne dłonie).
Obrazek
Obrazek

5. Zaczepiamy siłowniki na dystansach (moje ze śrubek) aby się mogły swobodnie obracać na śrubkach jak na bolcu w zawiasach. Dwie nakrętki przy kątowniku kontrujemy by się łatwo nie odkręciły i aby był stale lekki luz dla siłownika by mógł się obracać. Luz nie może być za duży bo nam wszystko ma być stabilne. Finalnie chcę zastosować jakieś nity, ale jeszcze się wstrzymuję.
Obrazek
Obrazek

6. I to tyle. Możemy złożyć nasz stary drut na stałe.

Czas wykonania:
Trudny do określenia na pierwszy raz. Robiłem na raty kilka dni. Najwięcej zabawy z docinaniem – ok 2 – 3 godzin. Jeszcze malowanie i czekanie aż wyschnie. Samo skręcenie to 10 minut pracy w pojedynkę.

Efekty:
Maskę podnosi się tradycyjnie do tego momentu.
Obrazek

W tym położeniu utrzymuje równowagę. Pchnąć ją w dół to się zamknie pod własnym ciężarem tak jak zawsze i nie trzeba poprawiać. Lekko pociągnąć w górę to już sama się dalej otwiera. Pod koniec otwierani zwalnia, tak iż nie hamuje nagle z pełną siłą.

W pełnym otwarciu otwiera się mocniej, wyżej niż na patyku o ok 5 cm.
Obrazek

Uwagi: (jest dobrze, ale jak zawsze można lepiej)
Do zamknięcia potrzeba jednak użyć trochę siły. Jak dla mnie te 320N na siłownik to za dużo. Już na jednym maska się trzyma sama i nie opada (ale tylko w tym położeniu co jest obecnie zamocowana, bo już mocując nieco bliżej szyby przy zawiasie to potrzebna jest większa siła by maskę utrzymać, a więc im bardziej oddalamy się z mocowaniem w stronę środka maski tym siła siłownika powinna być mniejsza). Siłowniki powinny mieć od 200N (utrzymają maskę ale przy silnym wietrze mogłyby się chyba złożyć) do 260N by nie było ryzyka iż załamiemy maskę zamykając. Już otwierałem i zamykałem kilkadziesiąt razy i nic się nie dzieje, tylko z umiarem i bez szarpania a idzie bardzo ładnie. Jedyne co to, to iż od samego początku koniec maski od strony szyby po obu stronach jest lekko uniesiony o ok 1,5 – 2 mm. Postaram się jeszcze to poprawić mocując przy zawiasie bliżej krawędzi. Aby nie narażać zbytnio maski na odgięcie przy zamykaniu lepiej montować uchwyt jak najdalej od zawiasu, ale tu kolejny problem, bo te siłowniki są za długie (po złożeniu ich długość to 220 mm – mają trochę za krótki skok, a odległość teraz po złożeniu między mocowaniami to 240mm, czyli ze 2 cm zapasu zostały). Mocowanie sprężyny przy błotniku zostało i tak odsunięte o 30mm w kierunku przodu auta.
Zabezpieczenie przed odchyleniem maski przez wiatr wiejący od przodu wymagałoby mocowania wsporników, co by się wiązało z wierceniem dodatkowych otworów czy spawaniem. Aby ułatwić zamykanie bez narażania na uszkodzenia można wziąć jakiś dłuższy kątownik, który by wystawał jeszcze przynajmniej z 100 mm w kierunku przodu maski ale pozostawiając mocowanie sprężyn w tym samym miejscu. Warto więc może pomyśleć i zakupić słabszego a tak samo pasującego Stabilusa.

Ogólnie nie pozostawiono tam zbyt wiele miejsca na montaż czegokolwiek większego. Wybrałem te od BMW, gdyż są cienkie i mieszczą się w takim położeniu lekko na ukos, czego na zdjęciach nie widać, bo mocowanie siłownika jest tuż przy zawiasie a nie odsunięte, z brzegu maski jak te z pierwszego linku.. Te od Opla są grubsze i wymagałyby montowania tylko wzdłuż rynienki, czyli po samym brzegu – na zdjęciu zaznaczyłem jak powinny jeszcze wystawać mocowania dla tego typu.
Obrazek

Oplowskie mają odpowiedniejszą siłę, ale nie mieszczą się wraz główkami na szerokość przy mocowaniu w błotniku (da się zrobić ale wymaga większego modelowania z kątownikiem przy błotniku, lub gdyby miały mocowanie metalowe, które jest węższe a widziałem, że ktoś przerabiał oryginalne mocowanie na inne a więc i to da się zamienić).
Obrazek

Mocowanie na kulce wkręconej bezpośrednio do nadkola nie pasuje. Kulki nawet zakupiłem pasujące do otworów ale zrezygnowałem z ich montażu. Te siłowniki są za długie by mogły się tak zmieścić i do tego kąt po otwarciu byłby większy niż 30o co sprawiałoby ograniczenie w otwieraniu maski i pewnie by stale wypadały z główek.

Ogólnie zadowolony jestem. Działa fajnie. Umiejscowienie mocowań jest chyba najlepsze i jedynie trochę tylko bym zmodyfikował same blaszki na jakieś lepiej wyglądające. Pracy jest naprawdę niewiele, niewielkim kosztem, bez wysiłku i dość szybko. A można jeszcze wprowadzić kilka usprawnień i będzie jakby fabrycznie. Może z bliska widać samoróbkę ale o dziwo nie rzuca się to w oczy.
Obrazek
ObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 gru 2009, 23:29
Posty: 339 (0/3)
Skąd: Świdnik\Lublin
Auto: M6 2,0 GY 136KM (~160KM) '05

Jazz 1,4 83KM '05
S-max 1,6 160KM' 12

Postprzez Wojtek » 15 wrz 2011, 23:34

musze przyznac, ze niezle opisane cale zagadnienie ;)
chyle glowe... i szacun...


ps. dodalem do fotorelacji <faja>
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 12:44
Posty: 17490 (109/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez Grzyby » 16 wrz 2011, 13:19

67igor1 napisał(a):dodalem do fotorelacji

Ale ten temat odklej bo raczej niepotrzebnie wisi u góry :)
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 22:09
Posty: 17082 (109/177)
Skąd: KIELCE
Auto: Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Panda VAN 1,1 LPG '05
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez Wojtek » 16 wrz 2011, 14:28

odkleje, odkleje... niech powisi sobie do jutra ;)
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 12:44
Posty: 17490 (109/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez Pawciu » 16 wrz 2011, 19:03

Po prostu bajer <faja> wielki szacun za kawał dobrej roboty z siłownikami jak i samą fotorelacją <spoko>
Pawciu
 

Postprzez dobrzyn22 » 17 wrz 2011, 11:17

w końcu się doczekaliśmy hehe :P Dobrze pokazane wszystko na fotkach <spoko>
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 15:38
Posty: 5151 (19/65)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez Wojtek » 17 wrz 2011, 23:44

czy sa jeszcze inni co maja silowniki? :>
jezeli tak, to bardzo prosze o fotki...
Jak to wyglada u was? <co?>
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 12:44
Posty: 17490 (109/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez Pawko_6 » 18 wrz 2011, 07:57

Też przymierzałem się wielokrotnie do montażu siłowników w 6-ce i Cx-e i moje testy wykazały, że takie mocowanie siłownika przy zawiasie powoduje, że cały ciężar maski i siły użyte do zamknięcia niesamowicie narażają na uszkodzenie maski w miejscu mocowania do zawiasu. Otwarta pokrywa bardzo się wygina, a jeszcze bardziej przy zamykaniu.
Nie zdecydowałem się na montaż, ponieważ lepszym rozwiązaniem jest mocowanie siłownika z podparciem samej maski, a to już trochę trudniejszy temat.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 gru 2003, 14:25
Posty: 1083 (3/4)
Skąd: Białystok
Auto: Mazda6 GJ SkyActiv-G 2.5 '15 SkyPassion
CX-7 Sport EU powered by DISI-tune

Poprzednie auto:
Mazda6 GG L3 '02

Postprzez dobrzyn22 » 18 wrz 2011, 13:00

wszystko było by ok,gdyby siłownik montowany był gdzieś w połowie maski...a tak faktycznie,nawet niewiele znając się na fizyce,widać że maska jest trochę zbyt cienkim i podatnym na odkształcenia materiałem do bezpiecznego zamontowania siłownika tak blisko zawiasu.Ja poczekam na inne rozwiązania(albo sam pokombinuję w wolnym czasie ;) tak aby mieć pewność,że maska nie będzie w żaden sposób odkształcana...
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 15:38
Posty: 5151 (19/65)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez Wojtek » 18 wrz 2011, 15:49

Magoor napisał(a):Siłowniki powinny mieć od 200N (utrzymają maskę ale przy silnym wietrze mogłyby się chyba złożyć) do 260N by nie było ryzyka iż załamiemy maskę zamykając. Już otwierałem i zamykałem kilkadziesiąt razy i nic się nie dzieje, tylko z umiarem i bez szarpania a idzie bardzo ładnie. Jedyne co to, to iż od samego początku koniec maski od strony szyby po obu stronach jest lekko uniesiony o ok 1,5 – 2 mm. Postaram się jeszcze to poprawić mocując przy zawiasie bliżej krawędzi.

koledzy...
przeciez to jest projekt i autor ( ;) ) sam podsuwa rozne mozliwosci / rozwiazania...
uwazam, ze jest to dobra alternatywa dla zestawow dedykowanych...

Ps. moze ktos ma taki dedykowany zestaw i zechce sie podzielic z nami swoimi uwagami "z zycia"?
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 12:44
Posty: 17490 (109/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez Piotrus » 28 paź 2012, 17:44

Tylko glupiec patrzy na palec,kiedy palec wskazuje mazde.

[img=http://images43.fotosik.pl/1673/3ddeb0b9e03a7befm.jpg]
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lis 2007, 11:16
Posty: 63
Skąd: Jelcz-Laskowice/Leamington Spa-UK
Auto: MAZDA 6,benzyna 2,0 (2002r.)-byla
Mazda 6,benzyna 2,0 (2006r,)-jest

Postprzez dobrzyn22 » 28 paź 2012, 21:05

o tym to już dłuuuugo wiedzą wszyscy zainteresowani ;) tyle, że w innym wątku było to opisane, a nie w tej fotorelacji <ok>
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 15:38
Posty: 5151 (19/65)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez monkahead » 25 gru 2013, 12:01

Gdzie kupiłeś ten przegub kulowy? W jakiej cenie?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 mar 2013, 09:18
Posty: 243 (1/6)
Skąd: Sosnowiec
Auto: MX-5 NC Summer Edition

Postprzez dobrzyn22 » 25 gru 2013, 12:28

na allegro są do kupienia za grosze – musisz wiedzieć jaki gwint (M8 , M10)
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 15:38
Posty: 5151 (19/65)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez em_dzej » 27 mar 2014, 10:50

AloHa

Jest możliwość kupienia taki siłowników do maski w PL czy zostaje ebay, chciałbym kupić taki gotowy komplet .

Z góry dziękuję za odpowiedz ewentualnie za linki
Obrazek
MACIEK
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2013, 10:27
Posty: 2259 (88/29)
Skąd: SZY
Auto: Mazda 6 GY RF-7J '07 GEJSZA by em_dzej

Postprzez Wojtek » 27 mar 2014, 10:57

Kupuj z ebay'a I tak z dalekiego wschodu przesylka bedzie... ;)

tapatalk
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 12:44
Posty: 17490 (109/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez em_dzej » 27 mar 2014, 11:51

Wojtek napisał(a):Kupuj z ebay'a


Cena kosmos ebay około 200 zł polski ebay około 250 <płacze>
Obrazek
MACIEK
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2013, 10:27
Posty: 2259 (88/29)
Skąd: SZY
Auto: Mazda 6 GY RF-7J '07 GEJSZA by em_dzej

Postprzez brodaM6 » 27 mar 2014, 22:18

Ciekawe rozwiazanie jest u kolegi pablosz z montażem jak i efektem końcowym. <spoko>
viewtopic.php?f=331&t=156393&start=20
Proste są dla szybkich samochodów,zakręty dla szybkich kierowców. CMc.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 kwi 2012, 17:42
Posty: 2363 (12/26)
Skąd: Łomża
Auto: M6 2.3AT UsA-spec.07r.

Postprzez dobrzyn22 » 27 mar 2014, 22:30

mam takie same :) mogę polecić <spoko>
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 15:38
Posty: 5151 (19/65)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez em_dzej » 28 mar 2014, 08:58

brodaM6 napisał(a):Ciekawe rozwiazanie jest u kolegi


Właśnie za takimi się rozglądałem po necie, ale cena która znalazłem jest dużo wyższa :(
Obrazek
MACIEK
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2013, 10:27
Posty: 2259 (88/29)
Skąd: SZY
Auto: Mazda 6 GY RF-7J '07 GEJSZA by em_dzej

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6