Dołożenie światła przeciwmgielnego tylnego w wersji USA

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez Arek_78 » 10 kwi 2011, 07:36

Widząc, że coraz więcej aut z rynku USA to trzeba je dostosować do naszych przepisów drogowych. Najważniejszy brak to swiatła przeciwmgielne tylne – które w USA nie są obowiązkowe, a w EU niestety tak (choć taka mała uwaga z mojej strony to w EU mamy więcej przypadków parkowania w bagażniku niż w USA :) więc i światła nie pomogą).

No to zaczynamy:

Żeby zamontować światło przeciwmgielne z tyłu należy zaopatrzyć się w manetke od przedlifta (zdjęcie takie jak wcześniej pokazał kristofc). Uwżajcie na oznaczenia, mają być dokładnie takie jak te na obrazku.
Manetka od polifta działa inaczej – światła przeciwmgielne przednie załączane są impulsem. Do wersji USA ciężko będzie podpasować manetkę żeby był tył i przód więc halogeny przednie też bedzie trzeba przerobić.

01.jpg


Ściągamy poszycie tylnej klapy – jest tam pare plastikowych zaczepów. Jak będziemy uważać przy ich ściąganiu to powinny nam się dać zamontować ponownie.
Naszym oczom ukażą się dwie lampy i kostki które są do nich podpięte.

Kostki są 3 pinowe. Przewód czarny (masa) i zielony z czarnym paskiem (+12V dla świateł pozycyjnych). 3 pin (którego nie ma) to właśnie nasze napięcie (+12V) na światła przeciwmgielne. Na szczęście 3 pin możemy dołożyć ze zwykłego konektorka od głośników, niestety będziemy potrzebowali szczypce do jego zaciśnięcia.
02.JPG


Ja dołożyłem piny do obu lamp – nie lubię niewykorzystanych żarówek :)

03.JPG


Następnie po dołożeniu pinów mocujemy nasz nowy przewód do tego fabrycznego, który idzie do lampy, żeby nam nie hałasował na dziurach. Można to zrobić taśmą izolacyjną lub opaskami samozaciskowymi – ja wybrałem to drugie ponieważ taśmy nie są już gatunkowo tak dobre i po paru zimach mało co z nich zostanie :). Zresztą więcej już tam zaglądać nie będziemy :)

04.JPG
05.JPG


Kolejną rzeczą było wzięcie napięcia do świateł przeciwmgielnych. Tu mamy prostą sprawę ponieważ światła te mają się świecić wtedy gdy świeci się postój więc napięcie bierzemy z postoju. Ja zamiast ciąć i lutować podłączyłem się do przewodu za pomocą szybkozłączki (tej niebieskiej jak na fotce).

10.JPG


Przewód załączający przekaźnik świateł przeciwmgielnych jest brany z manetki. Jest to przewód masowy. Nie było potrzeby zastosowania bezpiecznika w obwodzie ponieważ w razie jakiegokolwiek zwarcia zareaguje fabryczny bezpiecznik od świateł postojowych.

Przewód od manetki pociągnąłem pod listwami na podłodze od strony kierowcy – akurat nie trzeba nic rozbierać bo ładnie się schował. Trochę problemu miałem z przepchaniem przewodu w izolacji między klapą bagażnika a autem. Udało mi się od razu 3 szt przewodów przeciągnąć. Niby miały być dwa zapasowe ale na wykorzystanie jednego już mam pomysł więc zostanie tylko jeden na przyszłość :)

06.JPG
07.JPG
08.JPG
09.JPG


Teraz najważniejsze – przekaźnik. Na rynku mamy ich tyle do wyboru ale praktycznie do podłączenia świateł przeciwmgielnych możemy wykorzystać każdy załączający z 4 nóżkami. Ja miałem pod ręką jeszcze taki stary z mojego poprzedniego auta. On jest najbardziej odpowiednim.
Jeżeli nie dostaniecie takiego samego to patrzcie na schematy, żeby były podobne i w razie czego możecie sie pytać to wam powiem jak podłączyć inny przekaźnik.
11.JPG
12.JPG


Ten podłączamy tak:30 – przewód od świateł postojowych z napięciem +12
87 i 87 – przewody, które doprowadziliśmy do lamp – nasze zasilanie do świateł przeciwmgielnych
85 – przewód od manetki – ma za zadanie załączenie świateł przeciwmgielnych


Teraz przyszła kolej do podłączenia pinu od manetki. Tu jedna bardzo ważna uwaga – jak będziecie kupować manetkę to proście o kostkę do niej z uciętymi kablami bo nie da rady dorobić tam pinu bezinwazyjnie i nie ma żadnych zamienników.

Pod kierownicą odkręcamy 3 śrubki (śrubokrętem krzyżakowym). Tym sposobem obudowa kierownicy jest już odkręcona i możemy ją wyciągnąć. Należy kierownicę obniżyć i pociągnąć maksymalnie do siebie. Uważajcie też na podświetlenie stacyjki – żarówkę z oprawką należy przycisnąć i wyciągnąć. Dopiero wówczas możemy ściągnąć dolną obudowę kolumny kierownicy.

13.JPG

Mamy teraz dostęp do obydwu manetek.

14.JPG


Po odpięciu wtyczki lewej manetki możemy ją wymienić na naszą nowo zakupioną z opcją świateł przeciwmgielnych.
Teraz pora na dołożenie pinu od świateł przeciwmgielnych tylnych. Tak jak widzicie jest to ten pin z niebieskim przewodem (3 od prawej, na dole). Ten przewód to ten który idzie do zamontowanego przez nas przekaźnika. Ma na celu załączanie nam świateł przeciwmgielnych tylnych.

15.JPG


Pozostaje nam wszystko poskładać i cieszyć się światłami przeciwmgielnymi :)

Gdyby były jakieś pytania to służę pomocą.
Forumowicz
 
Od: 1 cze 2009, 05:15
Posty: 466 (1/2)
Skąd: Lubin
Auto: Mazda 6 3.0 V6 2006 r. 6-bieg; CarPC :)

Postprzez Wojtek » 10 kwi 2011, 07:42

dziekujemy za fotorelacje :D
jest super!

Ps. dodalem do spisu fotorelacji... :)
Toledo S 1.2 Obrazek , Mii SE 1.0Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 21 gru 2013, 12:44
Posty: 16916 (112/365)
Skąd: UK
Auto: Seat Toledo NH S 1.2
Seat Mii SE 1.0

Postprzez Arek_78 » 19 kwi 2011, 12:27

Po paru wyjazdach w dalsze trasy zauważyłem wiosenne przesilenie które działa na niedzielnych kierowców, którzy dodatkowo jeżdżą "na pamięć".
Aby bardziej wyróżnić swoje auto przynajmniej podczas hamowania – żeby mi nie zrobili z niego garażu – postanowiłem zrobić małą modyfikację świateł stop.

Jako, że instalacja jest już pociągnięta zgodnie z fotorelacją powyżej postanowiłem zmienić jedną rzecz. Podczas hamowania mają zapalalać się światła stopu i światła przeciwmgielne tylne wraz ze światłem dodatkowym na środku za szybą. Oczywiście pozostawiając tradycyjne działanie świateł przeciwmgielnych.

Potrzebujemy do tego taki oto przekaźnik:
Obrazek

Zastępujemy nim przekaźnik z pierwszej fotorelacji podłączając w taki sposób:
30 – podłączamy przewody zasilające idące do lamp (do żarówek przeciwmgielnych)
85 – podłączamy przewód ten z manetki – czyli ten który uprzednio ciągnęliśmy przez całe auto
87a – podłączamy przewód zasilający światła stop – tu będzie trzeba pociągnąć dodatkowy przewód z bagażnika
87 i 86 – podłączamy zasilanie od świateł postojowych (ten kabel też już robiliśmy w poprzedniej fotorelacji)

I to wszystko – cieszymy się dodatkowymi światłami stop i jednocześnie mamy światła przeciwmgielne tylne.
Forumowicz
 
Od: 1 cze 2009, 05:15
Posty: 466 (1/2)
Skąd: Lubin
Auto: Mazda 6 3.0 V6 2006 r. 6-bieg; CarPC :)

Postprzez Lorento » 19 kwi 2011, 13:17

Niestety, za długo tą modyfikacją możesz się nie pocieszyć. Instalacja światła przeciwmgielnego w kloszu lampy używanej jako światło STOP jest niezgodna z naszymi przepisami!!! ( Min. odległośc światła p.mgły od światła STOP wynosi 10 cm)
Swoja drogą nie rozumiem: Dostosowujesz instalację USA do wymogów przepisów europejskich, po czym to wszystko pierniczysz robiąc nielegalną modyfikację. :|
POGROMCA ZENONÓW!
Nie przeginajcie! Gdzie? ....... W Aucie!!!
Forumowicz
 
Od: 2 lip 2008