Dołożenie światła przeciwmgielnego tylnego w wersji USA

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez Arek_78 » 10 kwi 2011, 07:36

Widząc, że coraz więcej aut z rynku USA to trzeba je dostosować do naszych przepisów drogowych. Najważniejszy brak to swiatła przeciwmgielne tylne – które w USA nie są obowiązkowe, a w EU niestety tak (choć taka mała uwaga z mojej strony to w EU mamy więcej przypadków parkowania w bagażniku niż w USA :) więc i światła nie pomogą).

No to zaczynamy:

Żeby zamontować światło przeciwmgielne z tyłu należy zaopatrzyć się w manetke od przedlifta (zdjęcie takie jak wcześniej pokazał kristofc). Uwżajcie na oznaczenia, mają być dokładnie takie jak te na obrazku.
Manetka od polifta działa inaczej – światła przeciwmgielne przednie załączane są impulsem. Do wersji USA ciężko będzie podpasować manetkę żeby był tył i przód więc halogeny przednie też bedzie trzeba przerobić.

01.jpg


Ściągamy poszycie tylnej klapy – jest tam pare plastikowych zaczepów. Jak będziemy uważać przy ich ściąganiu to powinny nam się dać zamontować ponownie.
Naszym oczom ukażą się dwie lampy i kostki które są do nich podpięte.

Kostki są 3 pinowe. Przewód czarny (masa) i zielony z czarnym paskiem (+12V dla świateł pozycyjnych). 3 pin (którego nie ma) to właśnie nasze napięcie (+12V) na światła przeciwmgielne. Na szczęście 3 pin możemy dołożyć ze zwykłego konektorka od głośników, niestety będziemy potrzebowali szczypce do jego zaciśnięcia.
02.JPG


Ja dołożyłem piny do obu lamp – nie lubię niewykorzystanych żarówek :)

03.JPG


Następnie po dołożeniu pinów mocujemy nasz nowy przewód do tego fabrycznego, który idzie do lampy, żeby nam nie hałasował na dziurach. Można to zrobić taśmą izolacyjną lub opaskami samozaciskowymi – ja wybrałem to drugie ponieważ taśmy nie są już gatunkowo tak dobre i po paru zimach mało co z nich zostanie :). Zresztą więcej już tam zaglądać nie będziemy :)

04.JPG
05.JPG


Kolejną rzeczą było wzięcie napięcia do świateł przeciwmgielnych. Tu mamy prostą sprawę ponieważ światła te mają się świecić wtedy gdy świeci się postój więc napięcie bierzemy z postoju. Ja zamiast ciąć i lutować podłączyłem się do przewodu za pomocą szybkozłączki (tej niebieskiej jak na fotce).

10.JPG


Przewód załączający przekaźnik świateł przeciwmgielnych jest brany z manetki. Jest to przewód masowy. Nie było potrzeby zastosowania bezpiecznika w obwodzie ponieważ w razie jakiegokolwiek zwarcia zareaguje fabryczny bezpiecznik od świateł postojowych.

Przewód od manetki pociągnąłem pod listwami na podłodze od strony kierowcy – akurat nie trzeba nic rozbierać bo ładnie się schował. Trochę problemu miałem z przepchaniem przewodu w izolacji między klapą bagażnika a autem. Udało mi się od razu 3 szt przewodów przeciągnąć. Niby miały być dwa zapasowe ale na wykorzystanie jednego już mam pomysł więc zostanie tylko jeden na przyszłość :)

06.JPG
07.JPG
08.JPG
09.JPG


Teraz najważniejsze – przekaźnik. Na rynku mamy ich tyle do wyboru ale praktycznie do podłączenia świateł przeciwmgielnych możemy wykorzystać każdy załączający z 4 nóżkami. Ja miałem pod ręką jeszcze taki stary z mojego poprzedniego auta. On jest najbardziej odpowiednim.
Jeżeli nie dostaniecie takiego samego to patrzcie na schematy, żeby były podobne i w razie czego możecie sie pytać to wam powiem jak podłączyć inny przekaźnik.
11.JPG
12.JPG


Ten podłączamy tak:30 – przewód od świateł postojowych z napięciem +12
87 i 87 – przewody, które doprowadziliśmy do lamp – nasze zasilanie do świateł przeciwmgielnych
85 – przewód od manetki – ma za zadanie załączenie świateł przeciwmgielnych


Teraz przyszła kolej do podłączenia pinu od manetki. Tu jedna bardzo ważna uwaga – jak będziecie kupować manetkę to proście o kostkę do niej z uciętymi kablami bo nie da rady dorobić tam pinu bezinwazyjnie i nie ma żadnych zamienników.

Pod kierownicą odkręcamy 3 śrubki (śrubokrętem krzyżakowym). Tym sposobem obudowa kierownicy jest już odkręcona i możemy ją wyciągnąć. Należy kierownicę obniżyć i pociągnąć maksymalnie do siebie. Uważajcie też na podświetlenie stacyjki – żarówkę z oprawką należy przycisnąć i wyciągnąć. Dopiero wówczas możemy ściągnąć dolną obudowę kolumny kierownicy.

13.JPG

Mamy teraz dostęp do obydwu manetek.

14.JPG


Po odpięciu wtyczki lewej manetki możemy ją wymienić na naszą nowo zakupioną z opcją świateł przeciwmgielnych.
Teraz pora na dołożenie pinu od świateł przeciwmgielnych tylnych. Tak jak widzicie jest to ten pin z niebieskim przewodem (3 od prawej, na dole). Ten przewód to ten który idzie do zamontowanego przez nas przekaźnika. Ma na celu załączanie nam świateł przeciwmgielnych tylnych.

15.JPG


Pozostaje nam wszystko poskładać i cieszyć się światłami przeciwmgielnymi :)

Gdyby były jakieś pytania to służę pomocą.
Forumowicz
 
Od: 1 cze 2009, 05:15
Posty: 475 (1/5)
Skąd: Lubin
Auto: Mazda 6 3.0 V6 2006 r. 6-bieg; CarPC :)

Postprzez Wojtek » 10 kwi 2011, 07:42

dziekujemy za fotorelacje :D
jest super!

Ps. dodalem do spisu fotorelacji... :)
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
Koordynator Forum
 
Od: 21 gru 2013, 12:44
Posty: 17163 (116/404)
Skąd: UK
Auto: Skoda Rapid 1.2 SE-L 110KM
Seat Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez Arek_78 » 19 kwi 2011, 12:27

Po paru wyjazdach w dalsze trasy zauważyłem wiosenne przesilenie które działa na niedzielnych kierowców, którzy dodatkowo jeżdżą "na pamięć".
Aby bardziej wyróżnić swoje auto przynajmniej podczas hamowania – żeby mi nie zrobili z niego garażu – postanowiłem zrobić małą modyfikację świateł stop.

Jako, że instalacja jest już pociągnięta zgodnie z fotorelacją powyżej postanowiłem zmienić jedną rzecz. Podczas hamowania mają zapalalać się światła stopu i światła przeciwmgielne tylne wraz ze światłem dodatkowym na środku za szybą. Oczywiście pozostawiając tradycyjne działanie świateł przeciwmgielnych.

Potrzebujemy do tego taki oto przekaźnik:
Obrazek

Zastępujemy nim przekaźnik z pierwszej fotorelacji podłączając w taki sposób:
30 – podłączamy przewody zasilające idące do lamp (do żarówek przeciwmgielnych)
85 – podłączamy przewód ten z manetki – czyli ten który uprzednio ciągnęliśmy przez całe auto
87a – podłączamy przewód zasilający światła stop – tu będzie trzeba pociągnąć dodatkowy przewód z bagażnika
87 i 86 – podłączamy zasilanie od świateł postojowych (ten kabel też już robiliśmy w poprzedniej fotorelacji)

I to wszystko – cieszymy się dodatkowymi światłami stop i jednocześnie mamy światła przeciwmgielne tylne.
Forumowicz
 
Od: 1 cze 2009, 05:15
Posty: 475 (1/5)
Skąd: Lubin
Auto: Mazda 6 3.0 V6 2006 r. 6-bieg; CarPC :)

Postprzez Lorento » 19 kwi 2011, 13:17

Niestety, za długo tą modyfikacją możesz się nie pocieszyć. Instalacja światła przeciwmgielnego w kloszu lampy używanej jako światło STOP jest niezgodna z naszymi przepisami!!! ( Min. odległośc światła p.mgły od światła STOP wynosi 10 cm)
Swoja drogą nie rozumiem: Dostosowujesz instalację USA do wymogów przepisów europejskich, po czym to wszystko pierniczysz robiąc nielegalną modyfikację. :|
POGROMCA ZENONÓW!
Nie przeginajcie! Gdzie? ....... W Aucie!!!
Forumowicz
 
Od: 2 lip 2008, 20:21
Posty: 512 (0/1)
Auto: mazda 6 MZR 2,3

Postprzez Arek_78 » 19 kwi 2011, 13:49

Nielegalną? Przecież światła przeciwmgielne są. Działają zgodnie z przepisami prawa w odległości 10 cm od świateł stop które zapalają się podczas działania świateł przeciwmgielnych.

Instalacja jest zgodna z prawem – zanim ją założyłem zrobiłem wywiad na stacji diagnostycznej oraz u przypadkowych policjantów z szuszarką gdy chcieli mi uszczuplić portfel.
Forumowicz
 
Od: 1 cze 2009, 05:15
Posty: 475 (1/5)
Skąd: Lubin
Auto: Mazda 6 3.0 V6 2006 r. 6-bieg; CarPC :)

Postprzez dobrzyn22 » 10 paź 2011, 23:05

Dołączę się do tematu z pytaniem,ponieważ w "szybkich pytaniach odpowiedzi brak ;P

Mam M6 wersja europejska,czyli moje światła wyglądają tak:

2x stop+2x pozycja+1x przeciwmgielne

a chciałbym mieć(jak łatwo się domyślić ;) )tak:

4xstop+4xpozycja+2x przeciwmgielne

Obecnie auto posiada 4 żarówki dwuwłóknowe(2 na razie nie podłączone) i teraz pytanie:

czy do powyższej konfiguracji potrzebuję przekaźnika,o którym pisał Arek_78,który ma 5 nóżek,czy może wystarczą 2 diody prostownicze(puszczające prąd tylko w 1 stronę)po jednej na przewodzie od świateł stopu i świateł p.mgielnych ??
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 15:38
Posty: 4785 (15/52)
Skąd: Gdynia PL/Flekkefjord NO
Auto: Mazda6 '06r. 121/147
KM 2.0 mzr-cd

Postprzez Arek_78 » 11 paź 2011, 06:53

Akurat na diodach się nie znam :) – napięcie w instalacji jest różne, więc jak mają taką tolerancję i działają tak jak piszesz – puszczając prąd w jedną strone (po uszkodzeniu nie będą go puszczać wcale) to śmiało możesz zakładać. Choć bardziej polecałbym ten przekaźnik. Łatwiej to później naprawić. A pozatym on się załącza tylko gdy włączasz przeciwmgielne. Więc prawdopodobnie zapomnisz że go masz.
Forumowicz
 
Od: 1 cze 2009, 05:15
Posty: 475 (1/5)
Skąd: Lubin
Auto: Mazda 6 3.0 V6 2006 r. 6-bieg; CarPC :)

Postprzez skorik » 11 paź 2011, 10:07

Jeżeli dobrze rozumiem to nie musisz stosować, żadnego przekaźnika – cały prąd (2x większy) popłynie przez obecną instalację.
Podłączasz dwie żarówki równolegle z jednej strony i tak samo z drugiej.
Dołożenie przekaźnika (a właściwie dwóch) odciążyłoby instalację, ale trzeba by ciągnąć +12 z przodu auta do tyłu.
Diody byłyby Ci potrzebne gdybyś z jednej żarówki chciał mieć dwie funkcje, np.przeciwmgielne wykorzystać jak stop gdy nie działają (było by 6x stop) i załączać je na stałe jako przeciwmgielne (wtedy 4x stop + 2x przeciwmgielne).
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 cze 2011, 22:10
Posty: 44
Skąd: Toruń
Auto: szara Mazda 6 kombi, 2.0 benzyna

Postprzez dobrzyn22 » 11 paź 2011, 10:39

Diody byłyby Ci potrzebne gdybyś z jednej żarówki chciał mieć dwie funkcje, np.przeciwmgielne wykorzystać jak stop gdy nie działają (było by 6x stop) i załączać je na stałe jako przeciwmgielne (wtedy 4x stop + 2x przeciwmgielne).


Dokładnie tak bym chciał,ale minimalnie mnie nie zrozumiałeś ;P

Obecnie mam 4x stop+4x pozycje(żarówki 2-włóknowe). Jedna z tych żarówek już obecnie siedzi w miejscu,gdzie wcześniej było p.mgielne,więc po samym równoległym podłączeniu do wcześniej istniejących 2xstop/pozycja obecnie nie ma wcale p.mgielnych

A ja kombinuję jak wykorzystać właśnie 2 z tych żarówek dwuwłóknowych jako p.mgielne(czyli defacto żarówki te mają mieć 3 funkcje-stop/pozycja /p.mgielne).
A pozatym on się załącza tylko gdy włączasz przeciwmgielne. Więc prawdopodobnie zapomnisz że go masz.

przy tych diodach,wyglądałoby to identycznie,lecz one są po prostu wpięte w kable i tam nie ma się co popsuć ;P
Tego typu diodę stosują koledzy z forum Hondy,właśnie w takim celu(koszt dosłownie groszowy):

dioda prostownicza 1N5408
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 15:38
Posty: 4785 (15/52)
Skąd: Gdynia PL/Flekkefjord NO
Auto: Mazda6 '06r. 121/147
KM 2.0 mzr-cd

Postprzez skorik » 11 paź 2011, 11:08

Jeżeli masz dwuwłóknową żarówkę i słabsze włókno to postojowe, a mocniejsze to stop (tak masz teraz) to na przewód stop dajesz diodę i na przeciwmgielne diodę, a pozycyjne normalnie zostawiasz podłączone.

Tak to powinno wyglądać o ile żarówki sterowane są plusem zasilania:

Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 cze 2011, 22:10
Posty: 44
Skąd: Toruń
Auto: szara Mazda 6 kombi, 2.0 benzyna

Postprzez dobrzyn22 » 11 paź 2011, 12:15

skorik dzięki bardzo-dokładnie o to mi chodziło <spoko>

EDIT:
Dodam tylko,że potrzebne są 1 lub 2 takie diody-wszystko działa jak należy :D
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 15:38
Posty: 4785 (15/52)
Skąd: Gdynia PL/Flekkefjord NO
Auto: Mazda6 '06r. 121/147
KM 2.0 mzr-cd

Postprzez carles » 3 lis 2015, 09:51

Zwracam się do administratora lub moderatora forum o naprawienie zdjęć ponieważ obecnie się nie wyświetląją.

Pozdrawiam,
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 lip 2011, 09:23
Posty: 35
Skąd: Wro/Byd/EPWS
Auto: Mazda 6 2.3i 5b AUT r.prod 2006 USA śr. spalanie 10lit/100km

Postprzez dobrzyn22 » 6 lis 2015, 19:13

załatwione <spoko>
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 15:38
Posty: 4785 (15/52)
Skąd: Gdynia PL/Flekkefjord NO
Auto: Mazda6 '06r. 121/147
KM 2.0 mzr-cd

Postprzez siersc » 13 lut 2018, 18:28

Witam,

Super fotorelacja, właśnie tego szukałam!
Jako totalny laik i świeżo upieczona posiadaczka sprowadzonej 6-ki <peace>, mam jednak pytanie dodatkowe o tę modyfikację (może trochę głupie, no ale jak pisałam, nie bardzo się znam). Otóż co z samą tylną lampą – jak to jest, że świeci przeciwmgielnym? Czasem spotyka się, że zastępują jedno wsteczne przeciwmgielnym, z kolei na forum angielskim opisują, że to świeci żarówka dwużarnikowa z pozycyjnych. Jak jest w tym przypadku? Czy może wymieniałeś cały lewy reflektor?


Przy okazji, żeby nie mnożyć wątków, to pytanie pomocnicze o reflektory przednie – u nas doświetlają drogę asymetrycznie, w usa symetrycznie, robiliście jakieś przeróbki żeby były jak u nas, czy jeździcie z takimi, jakie są? I jeśli robiliście przeróbki, to wymiana całego reflektora, czy tylko przeróbka posiadanego?


Będę wdzięczna za wszelką pomoc! Kompletuję właśnie listę zakupów, żeby przystosować moją małą do zarejestrowania w Polsce ;)
Ostatnio edytowano 13 lut 2018, 19:05 przez siersc, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 17 paź 2010, 12:56
Posty: 14 (1/0)
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 323f, 2.0 DiTD 101 KM, rocznik 2001
Mazda 6 3.0 V6 2007 r.

Postprzez Arek_78 » 13 lut 2018, 19:05

Lampa jest przystosowana do żarówek dwuwłóknowych. Więc nic nie trzeba w samej lampie zmieniać. Wystarczy dołożyć pin do wtyczki i gotowe.

Co do przednich lamp – W M6 świecą normalnie, nic nie trzeba przerabiać względem USA. Kąt padania światła jest jak w EU.
Forumowicz
 
Od: 1 cze 2009, 05:15
Posty: 475 (1/5)
Skąd: Lubin
Auto: Mazda 6 3.0 V6 2006 r. 6-bieg; CarPC :)

Postprzez siersc » 13 lut 2018, 19:07

Dzięki za info, właśnie korygowałam moje pytanie o żarówkę dwużarnikową, bo wyczytałam o tym na angielskim forum. Super rozwiązanie!

Co do przodu, mam wrażenie, że świecą symetrycznie, ale to było oceniane na oko ;) Skoro mówisz, że jest ok, to wierzę. Dzięki!
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 17 paź 2010, 12:56
Posty: 14 (1/0)
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 323f, 2.0 DiTD 101 KM, rocznik 2001
Mazda 6 3.0 V6 2007 r.

Postprzez Arek_78 » 13 lut 2018, 19:21

Forumowicz
 
Od: 1 cze 2009, 05:15
Posty: 475 (1/5)
Skąd: Lubin
Auto: Mazda 6 3.0 V6 2006 r. 6-bieg; CarPC :)

Postprzez siersc » 13 lut 2018, 19:46

No faktycznie, asymetria jak znalazł :). Zaraz robię sobie roadtripa, znajdę jakąś ciemną ścianę i porównam, dzięki!
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 17 paź 2010, 12:56
Posty: 14 (1/0)
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 323f, 2.0 DiTD 101 KM, rocznik 2001
Mazda 6 3.0 V6 2007 r.

Postprzez siersc » 16 lut 2018, 15:47

Ciężko znaleźć wystarczająco ciemną ścianę w krk, ale to, co udało mi się zaobserwować, potwierdza asymetrię :)

Mam jeszcze pytanie o manetkę – piszesz, żeby uważać na to, żeby kupić przedliftowe. Chodzi o ten drobny facelift w 2005 roku, czy o nowy model z 2008? Pytam, bo na allegro jest tego cała masa, a większość jest opisana jako 2002-2008, więc nie jestem pewna, czy w tym okresie były jakieś dwie wersje tych manetek. Wszystkie z tego okresu wyglądają, jak ta Twoja, ale nie wiem, na co zwracać uwagę, więc może są jakieś detale, które je odróżniają jednak? Przykładowo takie coś – http://allegro.pl/manetka-swiatel-kieru ... l#imglayer, czy to będzie dobre?

Będę wdzięczna za pomoc :)
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 17 paź 2010, 12:56
Posty: 14 (1/0)
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 323f, 2.0 DiTD 101 KM, rocznik 2001
Mazda 6 3.0 V6 2007 r.

Postprzez Arek_78 » 16 lut 2018, 19:32

Manetka tylko od wersji 2002-2007. Przedliftową odróżnisz bardzo prosto: posiada dwustopniowy włącznik – czyli przekręcisz raz i załączają się przeciwmgielne przednie, przełączysz jeszcze raz dalej i załącza się tył.
Ta z aukcji będzie ok – ponieważ na niej jest oznaczone – pozycja 1 świeci przód, pozycja 2 przód i tył

Poza tym na pierwszym zdjęciu masz oznaczenia tej manetki więc kup identyczną i będzie pasowała :)


WOW – fotorelacje robiłem 7 lat temu, a modyfikacja działa do dzisiaj :)
Forumowicz
 
Od: 1 cze 2009, 05:15
Posty: 475 (1/5)
Skąd: Lubin
Auto: Mazda 6 3.0 V6 2006 r. 6-bieg; CarPC :)

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6