Mazda6 (GG / GY) – Informacje i opinie o modelu

Mazda6 2002–2007

Postprzez noren » 17 cze 2004, 20:26

Redakcja na podstawie artykułów prasowych (polskie wydania AutoŚwiat, Auto Motor i Sport), katalogu Mazdy6 z rynku niemieckiego, informacji dostępnych w sieci (m.in. strony dekodujące VIN oraz EPC).

Oznaczenia generacji
2002-2007 – GG (sedan/liftback) i GY (SportKombi)

Ważne daty

luty 2002 – początek produkcji wersji sedan
kwiecień 2002 – początek produkcji wersji liftback
czerwiec 2002
– początek produkcji wersji kombi (SportKombi)
– początek sprzedaży w Europie
listopad 2002 – początek sprzedaży w Polsce
czerwiec 2005 – modernizacja (face-lifting)
styczeń 2006 – debiut wersji MPS
sierpień 2006 – wersja wyposażeniowa Active+

Wszystkie "szóstki" wyposażone były w ABS oraz hamulce tarczowe na wszystkich kołach. Od początku dostępna była kontrola trakcji (TCS), układ stabilizacji toru jazdy (DSC) pojawił się w sprzedaży w 2003 roku (urządzenia obsługują dodatkowe przyciski po lewej stronie kierownicy).

Produkcja

Wszystkie egzemplarze przeznaczone na rynek europejski wyprodukowano w Japonii (zakłady w Hiroshimie lub Hofu). Modele sprzedawane na rynku amerykańskim (VIN rozpoczyna się od znaków 1YV...) montowane były w Michigan – wersje 2.3 i 3.0.

Wszystkie silniki benzynowe mają łańcuch rozrządu (o przypadku zerwania jeszcze nie słyszałem), wszystkie silniki Diesla – pasek rozrządu (zalecana wymiana co 120 kkm, tylko oryginalne części w komplecie z napinaczem!). W silniku benzynowym 2.3 i 3.0 są dodatkowo zmienne fazy rozrządu. Silnik 2.3, w przeciwieństwie do 1.8 i 2.0, posiada wałki wyrównujące.

Od początku dostępne były skrzynie biegów:
– mechaniczna, 5b (1.8 – wersje europejskie 2002-2007),
– mechaniczna, 5b (2.0/2.0D/2.3 – wersje europejskie 2002-2005),
– automatyczna, 4b (2.0/2.3 – wersje europejskie i amerykańskie 2002-2005),
– automatyczna, 5b (3.0 – wersja amerykańska 2002-2005),
– mechaniczna, 6b (2.0/2.0D/2.3 – wersje europejskie 2005-2007),
– automatyczna, 5b (2.0/2.3 – wersje europejskie i amerykańskie 2005-2007),
– automatyczna, 6b (3.0 – wersja amerykańska 2005-2007).

Oznaczenia silników i modele, w których były one montowane
1.8i 16V 120 KM – L8 (GG/GH)
2.0i 16V 141/147 KM – LF (GG/GY/GH/3 BK)
2.3i 16V 156/166 KM – L3 (GG/GY/3 BK)
2.3 DISI Turbo 260 KM – L3-VDT (GG/3 BK)
2.5i 16V 170 KM – L5 (GH)
3.0i V6 221 KM – AJ (GG, tylko US-spec)
3.7i V6 272 KM – MZI (GH, tylko US-spec)
2.0 Diesel (CiTD) od 2002 do 2005 roku 121 KM i 136 KM bez DPF,
a od liftingu w polowie 2005 roku 121 KM i 143 KM z DPF (GG/GY/M3 BK)
2.0 Diesel (CiTD) od 2008 roku 140 KM DPF- MZR-CD (/GH/3 BK)
2.2 Diesel 125 DPF/150 DPF/163 DPF/185 DPF KM – MZR-CD (GH/3 BL)


Wbrew obiegowym opiniom Mazda6 nie ma prawie nic wspólnego z Fordem Mondeo – inna karoseria, płyta podłogowa, zawieszenie i pozostałe układy. Podobną budowę do fordowskich Durateców mają silniki benzynowe, Diesle to własna konstrukcja Mazdy bazująca na sprawdzonej technologii z lat 90. (silnik RF/DiTD) – nie mają nic wspólnego z TDCi. Wyjątkiem jest dostępny w Stanach silnik 3.0i V6 (również Ford/Jaguar/Mercury), który ma sporo wspólnego z silnikiem montowanym w Mondeo ST220 (różni się zmiennymi fazami rozrządu).

Zakup używanej 6 GG/GY

– ze względu na brak oficjalnego przedstawicielstwa, w Polsce auto było rozprowadzane przez niezależnych importerów/brokerów, którzy sprowadzali auta od dealerów z Niemiec i Austrii. Sprzedawano w ten sposób niewielką ilość aut i niełatwo na takie trafić. Na rynku jest też niewielka partia wersji 2.0i Exclusive (141 KM) sprzedawana w oficjalnych salonach przez poprzedniego przedstawiciela IM Holding.
– druga możliwość – kupno auta w polskim komisie lub portalu internetowym (Allegro, OtoMoto, eBay...). Zwykle będzie to auto sprowadzone, z Niemiec, Holandii, rzadziej Włoch lub Francji. Duży wybór, niestety w większości dla zwolenników aut z silnikiem Diesla. Przed zrobieniem czasami kilkuset kilometrów, warto wcześniej poprosić sprzedawcę o przesłanie faksem dokumentów auta, w szczególności numeru VIN oraz namiarów na serwisy, których pieczątki są w książce serwisowej. To pozwoli na wstępną ocenę dotychczasowej historii auta (przy jakim przebiegu było ostatnio serwisowane) oraz sprawdzenie deklarowanego przez sprzedawcę wyposażenia. Konieczne należy wykonać samodzielny telefon do zagranicznego serwisu i zapytać o przebieg na ostatnim przeglądzie, ponieważ odpowiedź może być zaskakująca. Nie należy nastawiać się na okazje – często auta z większymi przebiegami okazują się mieć zagranicą wyższą cenę, co wystawia polskim handlarzom wiadomą opinię.
– trzecia – sprowadzenie przez osobę/firmę trudniącą się tym procederem. Na forum można znaleźć takie osoby oraz opinie o nich.
– samodzielne sprowadzenie – poprzez ogłoszenia na portalach motoryzacyjnych (mobile.de, autoscout24.de), w internetowych wydaniach gazet lokalnych i krajowych.
Kupno w komisie przydealerskim w Niemczech. Można kupić auto w dobrym stanie technicznym, często z gwarancją, niewielka szansa trafienia na auto powypadkowe (lub naprawione niezgodnie z wymaganiami producenta). Opcja szczególnie warta polecenia dla osób mieszkających w zachodniej części Polski. Ceny takich aut są jednak zwykle wyższe o 10-30% od tych, które można kupić w polskim komisie.
– kupno auta od pasjonata/Klubowicza. Chyba najlepsza droga. Można prześledzić losy auta na forum, sprzedającemu trudniej coś ukryć. Minus to niewielka podaż i trudność w znalezieniu odpowiadającej nam wersji wyposażeniowej/kolorystycznej/rocznikowej itd.
Uwaga! W przypadku rejestracji w Polsce liczy się data pierwszej rejestracji, a nie rok produkcji.

Więcej informacji tutaj:
poradnik dla kupujących Mazdę 6


Wersja amerykańska

Modele sprowadzane ze Stanów Zjednoczonych montowane są w tamtejszej fabryce Flat Rock i reprezentują nieco gorszą jakość wykonania (montaż tapicerki, jakość plastików). Zdarzają się awarie automatycznych skrzyń biegów aut niepoprawnie eksploatowanych bądź z kręconymi licznikami, które nie posiadają dodatkowej chłodnicy oleju i nie służy im długotrwała jazda na wysokich obrotach (koszt remontu lub używanej przekładni to około 3 tys. zł). Modeli tych nie obejmuje gwarancja i akcje serwisowe przeprowadzane w Europie – większość z nich dotyczy jednak wersji wysokoprężnej. Jedna z kampanii dotyczyła korozji tylnych nadkoli, wady fabrycznej generacji GG. Z uwagi na popularność Diesla w naszym kraju, benzynowe "szóstki" notują niższe wartości. Przy zakupie wersji amerykańskiej koniecznie należy sprawdzić numer VIN w amerykańskim systemie rejestacji pojazdów CarFax, gdzie znajdują się również informacje o wypadkach. Niestety znakomita większość egzemplarzy na naszym rynku przypłynęła po kasacji w USA i została niechlujnie naprawiona z użyciem części od wersji europejskich (inne tylne lampy, zderzak bez świateł obrysowych). Mimo wielowahaczowej konstrukcji zawieszenie jest bardzo trwałe (około 200 tys. km) i nie nastręcza wydatków. Przy wyborze wersji 2.3 warto spojrzeć na montowane w Japonii modele sprzedawane w Europie. 3-litrowy silnik konstrukcji Forda (od Mondeo ST220 różni się zmiennymi fazami rozrządu, nie był oferowany w Europie) pozwala na komfortową podróż, oferując ponadprzeciętną dynamikę nawet w wersji z "automatem", ale tylko niektóre części pasują od modelu niemieckiego producenta.
Obrazek


Wersja MPS

– debiut tej wersji miał miejsce w 2006 r.
nie sposób ich pomylić z innymi wersjami – charakterystyczny tył oraz wybrzuszona maska sugerująca drzemiącą pod nią sporą moc (silnik 2,3 l / 260KM
Obrazek
Obrazek

Więcej informacji o MPS tutaj:
Mazda6 MPS (GG) – Opinie i Informacje




Dostępna jest równeż wersja auta z pakietem stylistycznym "AERO":


Obrazek
Obrazek


Na co zwracać uwagę podczas oględzin używanej "szóstki? Bolączki i samodzielne naprawy.
Niestety nie ma możliwości sprawdzenia rzeczywistego przebiegu używanej M6, gdyż Mazda w Europie dopiero od 2006 roku ma centralną bazę danych dotyczącą serwisowania swoich aut. Możemy jednak zadzwonić do serwisu, w którym wykonywano wpisy przeglądowe.


Wersje wyposażeniowe Mazdy 6 GG/GY

Comfort, Exclusive, Top, Dynamic i po liftingu: Active & Active+
viewtopic.php?f=60&t=40229&hilit=wyposa%C5%BCenie
viewtopic.php?f=60&t=66445&hilit=wyposa%C5%BCenie
szczegóły wyposażenia dla wersji przed liftingiem (-2005) =>http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=60&t=94427&hilit=wyposa%C5%BCenie

Pojemność układu smarowania (ilość oleju w silniku)
– silniki L8 i LF (1.8i 16V/2.0i 16V): 3,9 l bez wymiany filtra/4,3 l z wymianą filtra/4,6 l przy suchym silniku
– L3 (2.3i 16V): wg VIN: do JMZ GY*93* *1 134548 = 3,5 Litra – Między poziomem min. a max. na bagnecie jest 0,5L
wg.VIN:od JMZ GY*93* *1 134549 = 4,4 Litra – Między poziomem min. a max. na bagnecie jest 0,75L

– silnik L3 z doładowaniem (2.3