Opis dotyczy rozbudowy Webasto, Mazda6 po liftingu (są niewielkie różnice przedlift-polift), sterowanego Telestartem T-91 z pilotem.
Niezbędne rzeczy, w które musimy się zaopatrzyć przed rozpoczęciem prac

-Sterownik Telestart T91 z pilotem
-wiązka przewodów (z pinem do wpięcia we wtyczkę pieca, przekaźnikami do pompki wody i klimatyzacji oraz z bezpiecznikami i przewodami do przełącznika trybu lat/zima). Można zrobić ją samemu, można również zakupić gotową wiązkę np. na Allegro.
-elektryczna pompka wody(polecam oryginał Webasto, jednak można użyć jakiejkolwiek z podobnymi parametrami-średnica króćców-20mm, wydajność 750-950L/h ,zasilanie 12V)
-2 opaski zaciskowe na wąż gumowy, średnica 27mm
-narzędzia(kpl. kluczy nasadowych, lutownica/złączki do przewodów,kombinerki)
Jak widać, wiązka ma sporo przewodów, więc jest trochę”zabawy”:
Polecam przed rozpoczęciem prac odłączyć akumulator.
Na początek musimy wybrać miejsce na przeciągnięcie przewodów do kabiny (od Telestartu/zegara) Generalnie są dwa po stronie kierowcy-pierwsze, tam gdzie idzie fabrycznie główna wiązka przewodów(nie da się nie zauważyć
Demontujemy wycieraczki(klucz 12 mm). Musimy zrobić otwór na przewody w plastikowej osłonie(widoczne na zdjęciach). Przeciągamy przewody przez plastik, a następnie w miejscu obok idących już do kabiny przewodów
Następnie wycinamy część wygłuszenia, gdzie zamontujemy przekaźniki i bezpieczniki(wcześniej trzeba wyciągnąć akumulator, żeby mieć tam dobre dojście na wywiercenie otworów)
Przeciągamy przewody za wygłuszeniem w kierunku piecyka :
Teraz kolejny etap-trzeba dostać się do Webasto-zarówno od góry (pin do wtyczki),oraz od dołu-wpięcie pompki w gumowy przewód od chłodnicy.
Piecyk widzimy na zdjęciu-miejsca nie ma zbyt wiele:
Dlatego też odłączamy przewody od filtra paliwa i demontujemy go(2 śruby,13mm o ile dobrze pamiętam
Po wyjęciu filtra widzimy piecyk w całej okazałości
Odkręcamy metalową osłonę(2 widoczne śruby),do której jest również przymocowana pompka paliwa i umocowany na niej przewód. Następnie odłączamy przewód idący do pompki, podważając metalową sprężynę i wyciągając ją do góry.
Przy samym piecyku interesuje nas przewód, do którego dojście jest oczywiście najgorsze
Odpięty i wyciągnięty „na zewnątrz” przewód:
Nas interesuje brakujący PIN oznaczony nr.1:
Poniżej zaznaczony sposób odblokowywania pinów(musimy to zrobić, aby włożyć brakujący PIN), następnie musimy wydłubać gumową zaślepkę:
należy zwrócić uwagę, aby mały „zadzior” na pinie był skierowany na zewnątrz wtyczki(do góry)
Po włożeniu Pinu we wtyczkę upewniamy się, że doszedł do końca i blokujemy piny przesuwając plastikową zapadkę z powrotem na swoje miejsce.
Montujemy przewód na swoje miejsce w piecu, podłączamy pompkę paliwa.
Następnym etapem jest montaż pompki wody. Można to zrobić ”na miejscu”, a można też dla wygody zdemontować gumowy wąż. Należy wcześniej przygotować cokolwiek do zaciśnięcia przewodu przed cięciem (lub do zatkania rurki po zdjęciu węża),żeby nie stracić zbyt wiele płynu do chłodnicy.
Na zdjęciu interesujący nas gumowy przewód z zaznaczonym miejscem przecięcia
Stosując nieoryginalną pompkę(lub bez wtyczek) należy pamiętać o zapewnieniu prawidłowego kierunku przepływu cieczy chłodzącej(w oryginalnej pompce plus jest oznaczony nr.1)-od str.chłodnicy w str. pieca)Widok zamontowanej pompki :
Podłączamy 2 przewody z wiązki do pompki. Jak to skończymy, można zamontować z powrotem wszystko wcześniej zdemontowane (osłona pieca, filtr paliwa) i przenieść się do kabiny. Tam czekają na nas wcześniej przeciągnięte przewody-od sterownika(lub zegara) oraz od przekaźnika GRs(ster. Klimatyzacji)i do bezpiecznika F6.
Demontujemy plastikową osłonę bezpieczników z lewej str. pod kierownicą.
Na zdjęciu interesujący nas bezpiecznik, oraz jeden z zaczepów(drugi jest na górze), które należy podważyć, wysunąć bezpieczniki w stronę fotela i obrócić o 180 stopni, żeby mieć dobre dojście do tylnej części
na zdjęciu zaznaczony interesujący nas przewód, czerwono-biały, oraz miejsce jego przecięcia
Podpinamy odpowiednio 2 z wcześniej przeciągniętych przewodów.
Następnie montujemy Sterownik TELESTART, dla którego dobre miejsce jest pod osłoną kierownicy od spodu. W tym celu wypinamy cięgno do otwierania maski i wykręcamy dwie znajdujące się za nim śruby. Reszta osłony jest na zatrzaskach-wystarczy ją pociągnąć ”do siebie”:
Miejsce na sterownik TELESTART:
Sterownik montujemy na silną taśmę dwustronną, lub jakikolwiek klej :
Łączymy odpowiednio przewody z wiązki z przewodami do sterownika Telestart. Pozostało nam podłączyć antenę do sterownika i przeciągnąć ją przed kierownicę, w celu przyklejenia do szyby(proponuję wykorzystać szczelinę przy uszczelce pod lewym słupkiem). Najlepszy odbiór ma antena przyklejona na środku szyby, przy dolnej krawędzi
Na koniec zostało podłączenie zasilania pod maską(ew. montaż przełącznika lato/zima) i próba generalna;)
Załączam schemat dla zainteresowanych:
Mój Telestart miał odwrotnie umiejscowione przewody-należy wtedy sugerować się cyframi na nim (pomocne oznaczenia wg. kolorów na schemacie).
Dla prawidłowego działania należy pamiętać, żeby przed wyjściem z auta ustawić nawiew na szybę i temperaturę na max., siła nawiewu na ok. połowę.
Koszt rozbudowy, na oryginalnych częściach (lecz nie kupionych w autoryzowanym serwisie):
-sterownik Telestart T91 –ok.800zł
-pompka wody -ok.250zł
-wiązka przewodów –ok.120zł
-radość z wykonania rozbudowy samemu-bezcenne
[b]Uwagi:
1.Dogrzewacz wyłączy się samoczynnie (lub się nie włączy)jeżeli wystąpi choć jedno z poniższych:
-temp. płynu chłodzącego będzie wyższa niż 85 st. C
-upłynie zaprogramowany czas, lub piec zostanie wyłączony ręcznie przyciskiem
-kiedy mamy rezerwę paliwa
-kiedy temp. w piecu przekroczy 125 st. C (przegrzanie)
2.Przy niektórych sterownikach panel klimatyzacji uruchamia się dopiero po osiągnięciu 30 st. C przez ciecz chłodzącą
3.Procedura kasowania pamięci i odblokowywania pieca:
-wyciągamy kluczyki ze stacyjki
-odłączamy zasilanie poprzez wyjęcie bezpiecznika 20A (zamontowany na grodzi pod maską)
-po 3 sekundach wkładamy bezpiecznik z powrotem
-natychmiast po włożeniu bezpiecznika naciskamy przycisk „ON” na pilocie(lub timerze)
-po ok. 3 sekundach wyjmujemy bezpiecznik ponownie
-po kolejnych 3 sekundach wkładamy bezpiecznik z powrotem.
4.Zalecane jest uruchamianie webasto w okresie „nie zimowym” przynajmniej 1 raz w miesiącu,aby uniknąć”zastania".
Czekam na wszelkie sugestie i komentarze
przydatne materiały:
http://doc.webasto-russia.ru/Car/Mazda/ ... .0_d_E.pdf
kolega marex rozbudowywał u siebie webasto, zdjęcia dostępne tu https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing