Strona 1 z 2

Diesel 1.5 – Problem z DPF i kontrolką serwisową

PostNapisane: 5 lis 2017, 19:26
przez xMisiek
Witam wszystkich. Jest to mój pierwszy post na forum – proszę o wyrozumiałość. Postaram się szczegółowo wszystko opisać.

Jestem szczęśliwym posiadaczem Mazdy CX-3 z silnikiem diesla i skrzynią manualną. Szczęśliwym – bo auto naprawdę mi się podoba, jest komfortowe, dobrze wyposażone, moc na papierze niby tylko 105 km ale podczas jazdy nie muszę się obawiać np. czy dam radę wyprzedzić samochód ciężarowy.
Tylko borykam się z kilkoma problemami.

Otóż 2 tygodnie temu byłem w ASO na serwisie olejowym i wymieniłem też wszystkie filtry, nabiłem klimatyzację itp. Problem polega na tym, że czasami (nie zawsze) zapala mi się kontrolka serwisowa (żółty kluczyk). Czasami nawet w trakcie jazdy zgaśnie a czasami po wyłączeniu silnika i ponownym włączeniu gaśnie. Ktoś wie czym to może być spowodowane?
Stan oleju na bagnecie jest w porządku. W ASO po wymianie oleju zresetowali inspekcję olejową i powiedzieli mi po przeglądzie, że auto jest w 100% sprawne.

Drugi problem polega na kontrolce DPF. Czasami w trasie potrafi się zapalić i świeci stale, również po zatrzymaniu się na "odpoczynek", wyłączeniu silnika i ponownym włączeniu gaśnie. Czasami włącza się i mruga. Również po postoju gaśnie. Silnik nie traci mocy, nie włącza się tryb awaryjny. Nie wiem czy to oznacza, że coś z filtrem jest nie tak? Jest to mój pierwszy samochód z filtrem DPF, dlatego jeszcze nie znam się zbytnio na tym. Na forum przeczytałem, że kontrolki zapalają się jak filtr jest zabrudzony, ale wtedy chyba nie gasną po ponownym włączeniu silnika?

Zauważyłem też jeszcze zmianę w średnim spalaniu, zwykle miałem średnio około 5-5,5l/100 (w trasie przy jeździe na tempomacie nawet poniżej 5l) a obecnie średnie wykazuje 6,4l/100. Paliwo tankuję zawsze na tej samej stacji benzynowej (Orlen). Auto nie jest użytkowane przez inne osoby.
Jeszcze zauważyłem po chwilowym zużyciu paliwa, że np. na postoju na światłach (wrzucony luz, system start/stop niegotowy) chwilowe spalanie czasami rośnie do 8l/ 24l/ 52l/100 km i wówczas obroty silnika są utrzymywane na około 1000. I to się też nie zawsze dzieje. Jeżeli obroty są przy 900, to chwilowe spalanie na luzie jest 0, jak tylko rosną same do 1000 to potrafi pokazywać więcej. Czy to oznacza, że włącza się wtedy wypalanie filtra? Przy ruszaniu i jeździe nie czuję żadnego spadku mocy czy zmiany w kulturze pracy silnika, chwilowe spalanie również nie jest aż tak wysokie.
Dodam, że system start/stop mam włączony, jeżeli na wyświetlaczu jest napis "gotowy", to działa prawidłowo. Zauważyłem też, że jest "niegotowy" jak np. mam włączony nawiew na przednią szybę i podgrzewanie tylnej.

Kolejny problem polega na jednym dziwnym błędzie, który również zgasł po ponownym włączeniu silnika. Otóż komputer w pamięci pokazał, że podczas jazdy było zbyt wysokie napięcie na turbosprężarce. Taki przypadek był tylko raz. Co to może oznaczać?

Przeszukałem forum i generalnie nie znam odpowiedzi na moje pytania. Przepraszam, jeżeli przypadkowo nie zauważyłem jakiegoś podobnego tematu z tymi problemami. Proszę Was koledzy o pomoc, ponieważ do najbliższego ASO mam około 200 km w jedną stronę i nie jestem w stanie tam pojechać bez wzięcia urlopu, a w najbliższym czasie urlopu niestety nie dostanę.

Re: Mazda CX-3 problem z DPF i kontrolką serwisową

PostNapisane: 5 lis 2017, 20:48
przez andrep
Witaj xMisiek
Od razu powiem że Ci nie pomogę :( , bo nigdy nie miałem diesla, ale może w tym wątku coś znajdziesz?
viewforum.php?f=496 jeśli już tam nie byłeś?. Popytaj też w działach innych modeli gdzie ten silnik jest bardziej popularny niż w naszej CX 3.
Pozdrawiam

Re: Mazda CX-3 problem z DPF i kontrolką serwisową

PostNapisane: 5 lis 2017, 22:04
przez xMisiek
@andrep

Bardzo dziękuję za odpowiedź.
Czytałem już tematy w tamtym dziale, lecz niestety nie znalazłem odpowiedzi.

Re: Mazda CX-3 problem z DPF i kontrolką serwisową

PostNapisane: 6 lis 2017, 00:42
przez dareme89
Tak na szybko niektóre objawy pokazują jakby Ci wypalał Dpf ( obroty 1tys na wolnych ) itp. Natomiast najlepiej wziąć instrukcje do ręki i tam będziesz miał info co oznacza migająca kontrolka od dpf a co ciągła. Co do kluczyka to jedz do Aso chyba ze masz swój kabel i sprawdź błąd. Na pewno coś się zapisało w historii, bo bez zczytania to trochę wróżenie z fusów, błędów może być od groma.

PostNapisane: 6 lis 2017, 13:37
przez Paolo
Tak jak dareme napisał instrukcja to podstawa, odnośnie dpf na forum znajdziesz procedury przy wypalaniu i raczej nie powinieneś wyłączać silnika na odpoczynek. Poszukaj w dziale mazda 3 tam z tego co pamiętam bardzo dobrze jest opisane jak się zachować.

PostNapisane: 6 lis 2017, 17:40
przez xMisiek
Dziękuję za odpowiedzi.

W instrukcji przeczytałem, że:

Filtr Cząstek Stałych silników Diesla gromadzi i usuwa większość cząstek stałych (PM) z gazów spalinowych silnika Diesla. Cząstki stałe (PM) zgromadzone w filtrze cząstek stałych są spalane podczas normalnej jazdy, jednak może wystąpić sytuacja, że nie zostaną wypalone i lampka sygnalizacyjna filtra włączy się w następujących warunkach: • Jeżeli samochód jedzie przez dłuższy czas z prędkością 15 km/h lub mniejszą. • Jeżeli często używasz samochodu na krótkich odcinkach (przejazdy trwające nie dłużej niż 10 minut) lub gdy silnik jest zimny. • Gdy silnik samochodu pracuje na biegu jałowym przez długi czas.
UWAGA Dźwięk silnika i woń emitowanych spalin mogą ulec zmianie, gdy podczas jazdy dojdzie do wypalania cząstek stałych.


"Kiedy się świeci Cząstki stałe (PM) nie mogą być usunięte automatycznie, a ilość nagromadzonych cząstek osiągnęła określoną wartość.
Po dostatecznym rozgrzaniu silnika (temperatura płynu chłodzącego silnik na poziomie 80°C lub więcej) wciśnij pedał przyspieszenia i jedź samochodem z prędkością 20 km/h lub wyższą przez około 15 do 20 minut, aby usunąć cząstki stałe (PM). Kiedy miga Skontaktuj się ze specjalistycznym serwisem, zalecamy Autoryzowaną Stację Obsługi Mazdy.
"

Silnik wyłączałem dopiero po przejechaniu iluś kilometrów. W trakcie jazdy kontrolka nie wyłączała się. Czasami wyłączyła się po ponownym uruchomieniu silnika a czasami dopiero po 3 razie (nie chodzi mi o to, że włączałem i wyłączałem samochód aż do skutku ale, że np. pojechałem w jedno miejsce, wyszedłem, wróciłem i kontrolka wtedy po uruchomieniu silnika zgasła)

"Jeżeli używasz samochodu z włączoną na stałe lampką sygnalizacyjną filtra cząstek stałych, ilość cząstek stałych zwiększa się, a lampka sygnalizacyjna może zacząć migać. Jeśli lampka sygnalizacyjna filtra cząstek stałych zaczyna migać, skontaktuj się ze specjalistycznym serwisem, zalecamy Autoryzowaną Stację Obsługi Mazdy. Jeżeli samochód nie zostanie sprawdzony i będzie nadal używany, może nastąpić uszkodzenie silnika.
UWAGA Jeżeli lampka sygnalizacyjna filtra cząstek stałych miga, dla ochrony filtra osiągi silnika zostają ograniczone."


W ASO podczas wymiany oleju mówili, że to może być spowodowane obecnym olejem, który być może nadawał się do wymiany. Po serwisie usłyszałem, że wszystko w samochodzie jest sprawne. Oczywiście podczas wizyty żadna kontrolka się nie zapaliła.

Tak, jak już pisałem do najbliższego ASO mam około 200 km w jedną stronę i nie jestem w stanie tam pojechać bez wzięcia urlopu (a w najbliższym czasie urlopu niestety nie dostanę).

Myślałem, że może ktoś borykał się z podobnym problemem. Wydaje mi się, że rozwiązanie może być banalne, ponieważ silnik w momencie włączenia się kontrolki DPF nie traci mocy, nie mam ograniczenia prędkości do 70 czy 120km/h tak, jak jest to w trybie awaryjnym, wydaje mi się, że nie pracuje głośniej (ale wiadomo, jeżeli pracowałby minimalnie głośniej, to w trasie czy w mieście nie usłyszałbym tego, na pewno nie buczy).

Natomiast zawsze jak mam możliwość podłączenia pod komputer, to akurat kontrolka się nie włącza i komputer nie wykazuje żadnych błędów.

W historii w komputerze jest zapisany tylko błąd zbyt wysokiego napięcia na turbosprężarce (cokolwiek to może oznaczać? Nie mogę tego znaleźć na forum).

PostNapisane: 7 lis 2017, 10:32
przez Paolo
A napisz jakie trasy robisz codziennie? Miasto / trasa, ilość km, i średnia prędkość.

PostNapisane: 7 lis 2017, 15:12
przez xMisiek
@Paulo

To zależy, raz 15-20 km (miasto), raz 100-400 km (trasa).
Częściej po mieście.

PostNapisane: 7 lis 2017, 15:19
przez bbogdan
xMisiek napisał(a):@Paulo

To zależy, raz 15-20 km (miasto), raz 100-400 km (trasa).
Częściej po mieście.


I tu może być sedno problemu .Silnik wysokoprężny z suchym filtrem i większości jazda miejska to nieuniknione problemy raczej wcześniej niż póżniej

Re: Mazda CX-3 problem z DPF i kontrolką serwisową

PostNapisane: 7 lis 2017, 21:06
przez dareme89
Bez przesady, jakby robił 3-4km to mogą być problemy a nie przy odcinkach 1(. Dodatkowo trasa co jakiś czas powinna wypalić. Coś niestety jest nie tak, pomógł by komp bo na pewno coś zapisał.

Re: Mazda CX-3 problem z DPF i kontrolką serwisową

PostNapisane: 7 lis 2017, 21:30
przez bbogdan
Pisze poważnie ,kolega jeżdzi większośc po mieście gdzie obroty silnika nie pozwalają na wypalanie i jeszcze krótkie trasy 10-20 km ,samo rozgrzanie tego silnika trwa dłużej niżi benzyny ,na dokładkę suchy PDF który jest porażką i mamy kłopoty gwarantowane ,tylko że u kolegi dość szybko

PostNapisane: 7 lis 2017, 23:52
przez darrecki
No to ja jako właściciel Diesla napiszę swoje 3 grosze. Mam również Skyactiv tyle, że 2.2
Wg mnie z autem @xMisiek jest coś wyraźnie nie halo. W nowym aucie, niezależnie czy jeździ po mieście czy po trasach kontrolka DPF nie ma prawa się zapalić. Znaczy to, że w filtrze jest za dużo syfu. To samo tyczy się "check engine". Sam głównie jeżdżę krótkie trasy i miasto i przez 56 tyś km żadna z tych kontrolek mi się nie zaświeciła. Do wypalenia filtra nie trzeba wysokich obrotów, owszem na wyższych zrobi to szybciej ale zwykłe pyrkanie od świateł do świateł wystarcza do zakończenia procesu. Na początku miałem paranoję DPF'ową, patrzyłem kiedy nastąpi / kiedy się skończy, liczyłem odległości pomiędzy wypaleniami. A teraz mam to w <dupa>.
Także jechać do serwisu i zawracać im 4 litery aż do skutku. Bo jak auto robi takie numery jak jest nowe, to współczuję tego co będzie za rok czy 2.
Ewentualnie możesz się zaopatrzyć w jakiś interface OBD, najlepiej Bluetooth oraz program Forscan na komórkę. Tam będziesz mógł zobaczyć statystyki – Ile wypaleń (przebieg auta / ilość wypaleń = jak często), ile sadzy w filtrze itp. Będziesz też mógł sprawdzić historię błędów.
Bo jak te kontrolki mrugają jak wszystko jest OK z wartościami w Forscanie to już w ogóle kaplica – wyraźny problem albo z elektryką albo sterowaniem.
1.5D jest mało popularnym silnikiem, znalezienie i kogoś będzie sporym wyzwaniem niestety.

I jeszsze jedno – podczas wypalania filtra w 2.2 obroty nie rosną na biegu jałowym. Zmienia się za to dźwięk silnika – jest bardziej basowy/dudniący. Słychać to szczególnie podczas spadania obrotów.
Sprawdź też tablet czy w czasie gdy świeci DPF w aplikacjach / i-stop ma wygaszoną ikonę silnika.

PostNapisane: 11 lis 2017, 00:19
przez xMisiek
@darrecki
Ogromnie dziękuję za odpowiedź. Do ASO pojadę dopiero po 20 listopada, wcześniej po prostu nie dam rady.

Odpukać, od ostatniego razu DPF już się nie zapalił.

Natomiast dzisiaj znowu miałem sytuację z żółtym kluczykiem – lampką sygnalizacyjną obsługi okresowej. Wyłączyłem silnik, ponieważ czekałem na kogoś, ktoś jednak przyszedł szybciej niż się spodziewałem i może dosłownie po minucie włączyłem, a tu nagle żółty kluczyk się zaświecił. Na ekranie nie wykazuje żadnych problemów.
Przypomnę, że w październiku po serwisie w ASO stwierdzili, że samochód jest w 100% sprawny. A tutaj taki psikus.

Co do ilości kilometrów po mieście, @bbogdan czy to oznacza, że współczesnym dieslem nie mogę pojechać nawet 2-3 km do sklepu? To nie jest ironiczne pytanie.

Re: Mazda CX-3 problem z DPF i kontrolką serwisową

PostNapisane: 11 lis 2017, 00:46
przez bbogdan
Nawet hybrydy są z dislami ,ale one są wyposażone zawsze w mokre filtry ,samo to wiele mówi o tym że suche filtry nie sprawdzają się w systemie S&S ,a mokrym nie straszne ciągłe gaszenia i np.przerywanie wypalania.
Ale w odpowiedzi na twoje pytanie , wybór disla w aucie przeznaczonym szczególnie do do miasta jest nieporozumieniem które może ale nie musi prowadzić do dodatkowych kosztów

PostNapisane: 11 lis 2017, 17:34
przez Paolo
Dodam do tego co Bogdan napisał
* benzyny coraz bardziej mają zbliżone spalanie do diesli
* ceny PB do ON bardzo małe różnice na stacjach
* ewentualne dodatkowe koszy (wspomniane wyżej) średnio wypada ten temat
No i należy pamiętać o turince i jej chłodzeniu po wyższych obrotach/ prędkościach/trasach.

Daj znać co tam ASO wymyśliło.

PostNapisane: 11 lis 2017, 18:03
przez bbogdan
Paolo napisał(a): ceny PB do ON bardzo małe różnice na stacjach


Jak jeszcze troszkę potrwa taka nagonka na silniki wysokoprężne ,to różnice w cenie się zmienią na korzyść benzyny

Re: Mazda CX-3 problem z DPF i kontrolką serwisową

PostNapisane: 12 lis 2017, 11:46
przez dareme89
warto dodac tez ze cena wersji 120km z pelnym wyposazeniem to kwota od ktorej startuje diesel w cx3 :)

Re: Mazda CX-3 problem z DPF i kontrolką serwisową

PostNapisane: 12 lis 2017, 13:56
przez bbogdan
14,5 tyś. różnicy w cenie pomiędzy wersją 120 KM , na plus disla 4x4 .
5.5 tyś pomiędzy wersją 150 KM ,tu i tu napęd 4x4 ,ale osiągi disla w moich oczach go dyskwalifikują .

Re: Mazda CX-3 problem z DPF i kontrolką serwisową

PostNapisane: 19 gru 2017, 00:02
przez waldusrelax
Witam. Jeżdżę cx3 z silnikiem 1.5 diesla głównie po mieście (od czasu do czasu mała trasa między wiochami/miastami). Na razie zero problemów z dpf A średnie spalanie z przejechanych 4 tys km to 4.9 l. Komputer sam sobie wypala dpfa nawet jak stoisz na biegu jalowym. Wtedy załącza się wentylator chlodnicy (nawet zima jak jest mroz), z wydechow puszcza trochę więcej spalin i delikatnie wzrastaja obroty. Nie mozna go wtedy gasic. Pochodzi dwie minutki na jalowym, wentylator zgasnie, dopiero wtedy możesz zgasić silnik. Co do kontrolki klucza to mi się zapalal po wymianie oleju na castrol edge na zimnym silniku. Po dwoch tygodniach spuscilem olej wlalem oryginalny mazda dpf 0w30 + jeszcze raz nowy filtr oleju i od tamtej pory klucz sie nie zaświecil. Uff ale się rozpisalem... mam nadzieję że trochę pomogłem

Re: Diesel 1.5 – Problem z DPF i kontrolką serwisową

PostNapisane: 19 lis 2019, 19:07
przez dyzio_cx3
Drodzy użytkownicy,
Posiadam mazdę cx3 z silnik 1.5 diesel 105km
Samochód ma 54 tys przebiegu.
Mam go ok 2 miesięcy
mialem wrażenie że bardzo często wypala dpfa
W końcu kupiłem Elma, i podłączyłem się torques
Okazuje się że samochód ma 259 wypalen- czyli nieźle średnio wychodzi ok 210km
Jednak teraz pojawił się problem.
Wypala co 50-60km.
Parametr pm ACC rośnie do 6g/l i wypala do zera.
Dzisiaj był w ASO i stwierdzili że wszystko ok.
Udowodniłem im że z zawrotną prędkością nabija dpfa.
Otrzymałem informację że tak może być.
To jest dla mnie nie możliwe że co drugi dzień wypalam i muszę przejechać ok 10-15km na wypalenie.
Proszę was bardzo o pomoc.
Czy na prawdę dopuszczalne jest żeby filtr napełniał się w 50km?