System i-Stop – różne zagadnienia

Dział przeznaczony do rozwiązywania problemów z systemami elektronicznymi nadwozia

Postprzez ulmen » 15 sty 2015, 16:02

wojtix napisał(a):Czy 2/3 razy dziennie nie lepiej silnik na światłach wyłączyć

Być może lepiej. Natomiast skoro mam I-Stopa to chce z niego korzystać.
child napisał(a):Ja tu widzę problem nie z sensem ekonomicznym, ale ergonomicznym

W zasadzie wszystko sprowadza się do trzech kliknięć:
1. Raz na A\C (wyłącza klimę).
2. Raz na "–" nawiewu (po 40 km auto jest już nagrzane i klima pracuje już na drugim biegu).
3. Po ponownym uruchomieniu samochodu od postoju wciskam "auto" na klimie i jadę dalej.

Po prostu nie mogę przeboleć tego, że z akumulatora przez kilkanaście sekund pobierany jest prąd na poziomie kilkunastu – kilkudziesięciu amperów. Nie wiem jakiej mocy jest sprężarka z klimy (szacuję na poziomie 500 – 800W). Jeśli ona się załączy to akumulator będzie musiał wydać z siebie z 70 – 80A. A co ciekawe przez ten czas postoju z akumulatora pobiera się konkretny ładunek, który potem alternator musi uzupełnić. A to oznacza, że musi spalić dodatkową ilość benzyny aby mocniej obciążony alternator naładował akumulator do stanu z przed użyciem I-Stop'a. A do tego alternator nie ma 100% sprawności, wiec każde ładowanie obarczone jest stratami. Pomijam fakt uruchomienia rozrusznika po kilkudziesięciu sekundach stania ze znacznym obciążeniem akumulatora oraz zmniejszenie żywotności akumulatora, który pewnie dla pojazdów I-Stop kosztuje odpowiednio więcej niż standardowy akumulator.

Z zawodu jestem elektronikiem i generalnie nieco nienormalny. Niech każdy używa systemu I-Stop po swojemu.
Forumowicz
 
Od: 16 gru 2013, 17:55
Posty: 368 (6/4)
Skąd: Wrocław
Auto: BM 2.0 120KM Titanium Flash
Sky Motion

Postprzez wojtix » 15 sty 2015, 16:25

Z tego co mi mówili w salonie, to i-stop nie korzysta z rozrusznika, tylko iskra idzie bezpośrednio z akumulatora.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 sie 2014, 10:32
Posty: 258 (10/13)
Skąd: KRK
Auto: Mazda 3 Sedan, SkyEnergy, 120KM 6MT

Postprzez SCADA » 15 sty 2015, 18:08

ulmen napisał(a):Nie wiem jakiej mocy jest sprężarka z klimy (szacuję na poziomie 500 – 800W). Jeśli ona się załączy to akumulator będzie musiał wydać z siebie z 70 – 80A.


A co – hybrydę masz, że Twoja sprężarka klimy napędzana jest silnikiem elektrycznym? :|

:D

Przecież kompresor klimatyzacji nie działa przy wyłączonym silniku, bo w normalnych samochodach napędzany jest paskiem za pomocą sprzęgła elektromagnetycznego... :|



wojtix napisał(a):Z tego co mi mówili w salonie, to i-stop nie korzysta z rozrusznika, tylko iskra idzie bezpośrednio z akumulatora.



Oficjalne dostępne w Internecie materiały Mazdy twierdzą, że jednak korzysta. Być może nawet ja umieszczałem na tym forum odpowiednie linki. :)


W każdym razie mam wrażenie, że z tym oszczędzaniem paliwa niektórzy tutaj popadają w lekką paranoję... Silnik na biegu jałowym przy włączonej klimatyzacji spala około litra paliwa na godzinę... Jeżeli więc w ciągu dnia ktoś chce zrobić jakieś oszczędności zatrzymując się (cytuję) 2/3 razy i wyłączając przy tym silnik powiedzmy na 3minuty, to powodzenia. :)
Forumowicz
 
Od: 8 kwi 2014, 20:20
Posty: 102 (0/11)
Auto: Audi S5 3.0 TFSI 354KM quattro
BMW340i xDrive
Cupra Formentor VZ

Postprzez 5qra » 15 sty 2015, 18:42

Ale na rozruch zużywa więcej niż podczas normalnej pracy.

Ja się nie znam ale chyba te wszystkie iStopy i eLoopy tak są pomyślane aby tak "nie cyrkować"
Chyba że chodzi o zasadę. Tylko brnąc dalej to "oszczędzanie" może się zakończyć szybszym padem któregoś z "molestowanych" przycisków.

Za literufki odpowiada Tapatalk.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 sie 2006, 16:27
Posty: 226 (1/3)
Skąd: ST
Auto: Corolla 07
M3 SkyP 14

Postprzez ulmen » 15 sty 2015, 19:40

SCADA napisał(a):A co – hybrydę masz, że Twoja sprężarka klimy napędzana jest silnikiem elektrycznym?

Ok, zgoda – nie znam się aż tak na samochodach.
SCADA napisał(a):W każdym razie mam wrażenie, że z tym oszczędzaniem paliwa niektórzy tutaj popadają w lekką paranoję

Fakt, całą przyjemność z jazdy można sobie popsuć próbując brnąć w oszczędzanie paliwa gdzie się da. Ja natomiast mam tę luksusową sytuację z dojazdem, że I stop załączam raz i to nie zawsze. Nie chcę go co załączenie samochodu deaktywować. Więc jeśli już z Istopa korzystam to staram się aby mi jego wpływ na pozostałe elementy samochodu był minimalny – patrz: aby akumulator ulegał najmniejszemu rozładowaniu.

Przy załączeniu I-Stopa bierze udział rozrusznik. Widać to po przygaśnięciu świateł podczas uruchomienia silnika z trybu I-Stop.
Forumowicz
 
Od: 16 gru 2013, 17:55
Posty: 368 (6/4)
Skąd: Wrocław
Auto: BM 2.0 120KM Titanium Flash
Sky Motion

Postprzez ssk » 19 sty 2015, 10:21

Dobry ten patent z włączonym nawiewem na szyby (dedykowanym przyciskiem). Poziom nawiewu można zmniejszyć manualnie, więc dmuchawa nie pracuje cały czas na maksa. Od kiedy jeżdżę z takim ustawieniem I-stop nie aktywuje się przy zatrzymaniu. Co więcej ustawienia nawiewu/klimatyzacji zapamiętują się więc po wyłączeniu/włączeniu silnika nie muszę nic przestawiać. W końcu mogę zapomnieć o tym wspaniałym systemie. <jupi>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 maja 2013, 10:31
Posty: 47 (7/2)
Auto: Mazda 3 BM Sedan SkyEnergy+Xenon+Navi 2.0 120 KM

Postprzez rodzio » 22 sty 2015, 23:04

Mam do Was takie pytanko, nie do końca jestem pewien czy jest ono bezpośrednio związane z systemem i-Stop ale coś takiego chodzi mi po głowie, a więc... :)

Czasem zdarza mi się wysiąść z samochodu (np. w celu wyciągniecia czegoś z bagażnika) bez wyłączania silnika i równie często (ale chyba nie zawsze) po powrocie do samochodu widnieje wspaniały napis "Engine Stalled". Zdarzyło mi się to przy aktywnym oraz zdeaktywowanym systemie i-Stop, wspomnę od razu, że kluczyk leżał sobie przez ten cały czas w środku.

Czy jest jakiś szczególny warunek który zatrzymuje silnik kiedy nie ma nas w samochodzie?

Ps. Zastanawiam się jeszcze czy zostawiałem drzwi otwarte bądź nie ale nie pamiętam dokładnie:)
Początkujący
 
Od: 18 paź 2014, 10:29
Posty: 21
Auto: Mazda 3, 120KM, 2014

Postprzez Desper » 27 sty 2015, 18:03

ulmen napisał(a):Przy załączeniu I-Stopa bierze udział rozrusznik. Widać to po przygaśnięciu świateł podczas uruchomienia silnika z trybu I-Stop.


Błąd. System I-stop nie korzysta z rozrusznika przy ponownym uruchamianiu silnika. Jest to patent mazdy. Silnik jest zatrzymywany z jednym tłokiem w górnej pozycji oraz paliwem wtryśniętym do tego cylindra. Naciśnięcie sprzęgła powoduje przeskok iskry, zapłon mieszanki i silnik sam się rozkręca.
I rozkręca się bardziej płynnie niż przy rozruchu rozrusznikiem co można odczuć po braku drgań od rozrusznika.
Przy okazji, u mnie światła chyba nie przygasają przy rozruchu, ale sprawdzę to przy okazji.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 wrz 2014, 13:21
Posty: 32 (5/0)
Skąd: Trójmiasto
Auto: Mazda 3 (BM) hatchback
2014r.; 2.0/165KM
SkyEnergy, Soul Red

Postprzez SCADA » 27 sty 2015, 18:55

Desper napisał(a):Błąd.


Błąd?! Czyżby?

Desper napisał(a):System I-stop nie korzysta z rozrusznika przy ponownym uruchamianiu silnika. Jest to patent mazdy. Silnik jest zatrzymywany z jednym tłokiem w górnej pozycji oraz paliwem wtryśniętym do tego cylindra. Naciśnięcie sprzęgła powoduje przeskok iskry, zapłon mieszanki i silnik sam się rozkręca.


Bla, bla, bla... :P


Pisałem wyżej, że nie będę po raz kolejny umieszczał tutaj linków na ten temat, ale skoro tak się upieracie, to proszę bardzo:

http://www.mazda.com/technology/env/i-stop/
http://www.mazda.com/csr/environment/special_features/2009_02_01.html

W razie, jakby były problemy z przeczytaniem całości, to proszę – poniżej cytuję wybrane zdanie z drugiego linku:

"The starter motor is operated to assist engine restarting, but using mainly combustion power for restarting requires less time and reduces power consumption. "

Po naszemu oznacza to, że jednak rozrusznik wspomaga rozruch silnika, natomiast resztę robi bezpośredni wtrysk paliwa.


Poza tym, w obu artykułach są te same obrazki i na trzecim z nich jednak pokazali, że rozrusznik jest używany (skoro słowo pisane do Was nie dociera, to chociaż pooglądajcie obrazki :P ).

Jeżeli źródło danych, które zamieściłem wydaje się Wam niewiarygodne, to przepraszam... <zawstydzony>

Swoją drogą, podczas jednej z wizyt u dilera zapytałem sprzedawcę dlaczego skoro jest tak pięknie, to dlaczego silnik nie uruchamia się tak za każdym razem (po wyłączeniu przyciskiem), niestety, nie potrafili odpowiedzieć...(argument, że silnik po wyłączeniu przyciskiem nie zatrzymuje się w optymalnej pozycji przyjmuję jako bzdurny – bo niby dlaczego, skoro da się to zrobić?). :|
Forumowicz
 
Od: 8 kwi 2014, 20:20
Posty: 102 (0/11)
Auto: Audi S5 3.0 TFSI 354KM quattro
BMW340i xDrive
Cupra Formentor VZ

Postprzez nexus30 » 27 sty 2015, 20:24

Mi nawet na jeździe próbnej sprzedawca z salonu mówił tak jak pisze SCADA. Rozrusznik pełni funkcję wspomagającą podczas uruchamiania silnika przez i-stop.
Forumowicz
 
Od: 12 lip 2014, 17:18
Posty: 226 (3/5)
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda 3 BM 2.0 165 KM Soul Red 2014

Postprzez SebaK » 28 sty 2015, 11:52

Panowie a czy jesteście w stanie wyjaśnić mi taką rzecz? Zazwyczaj jeżdżę z wyłączonym iStopem. Dziś odstąpiłem od tej reguły i go obserwowałem. Zauważyłem, że przy podświetlonych wszystkich trzech ikonkach (silnik, aku i klima) status iStop jest NIE GOTOWY. Kiedy ruszę na jedynce status zmienia się na GOTOWY. Zatrzymam się i znowu NIE GOTOWY choć ikonki podświetlone. Tak było na parkingu. Na światłach normalnie działał.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 lis 2014, 15:49
Posty: 181 (1/6)
Auto: Mazda 3 BM HB 2014, 2,0 165 KM, Sky Energy, Soul Red

Postprzez ulmen » 28 sty 2015, 12:04

Puść sprzęgło. Na postoju z wciśniętym sprzęgłem system wskazuje NOT READY.
Forumowicz
 
Od: 16 gru 2013, 17:55
Posty: 368 (6/4)
Skąd: Wrocław
Auto: BM 2.0 120KM Titanium Flash
Sky Motion

Postprzez SebaK » 28 sty 2015, 12:30

Puszczałem i mimo aktywnych ikonek nie chciał się uruchomić iStop.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 lis 2014, 15:49
Posty: 181 (1/6)
Auto: Mazda 3 BM HB 2014, 2,0 165 KM, Sky Energy, Soul Red

Postprzez ulmen » 28 sty 2015, 13:00

Istop po pierwszym uruchomieniu wymaga też przejechania pewnego dystansu. Może twój przejechany dystans był za krótki ?
Forumowicz
 
Od: 16 gru 2013, 17:55
Posty: 368 (6/4)
Skąd: Wrocław
Auto: BM 2.0 120KM Titanium Flash
Sky Motion

Postprzez SebaK » 28 sty 2015, 13:15

Być może sprawdzę to i opiszę wieczorem. Nigdy nie używałem i nie obserwowałem statusu, stąd moje zaskoczenie. I-stop na parkingu przy włączonym systemie i teoretycznej gotowości nie uruchamiał się ale wstarczyło ruszyć by pokazał się jako gotowy. Po zatrzymaniu znowu nie gotowy choć ikonki podświetlone. Z drugiej strony chwilę wcześniej w ruchu miejskim zadziałał bez pudła.

Choć faktem jest, że to działo się po ruszeniu z pierwszego biegu. Może on w ten sposób nie chce utrudniać manewrowania i I-Stop włącza się dopiero po szybszej niż manewrowa jeździ na wyższym niż pierwszy biegu.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 lis 2014, 15:49
Posty: 181 (1/6)
Auto: Mazda 3 BM HB 2014, 2,0 165 KM, Sky Energy, Soul Red

Postprzez wojtix » 28 sty 2015, 15:22

Może masz włączony nawiew na przednią szybę.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 sie 2014, 10:32
Posty: 258 (10/13)
Skąd: KRK
Auto: Mazda 3 Sedan, SkyEnergy, 120KM 6MT

Postprzez SebaK » 28 sty 2015, 18:15

No to tak. Sprawa częściowo wyjaśniona.
Nawiewu nie górę nie mam. Przy nim zresztą ikonka klimy nie byłaby podświetlona jak sądzę.
Nie udało mi się wyjaśnić dlaczego przy "ikonkowej" gotowości auta system był NIE GOTOWY natomiast...rzeczywiście przy wciśniętym sprzęgle pojawia się NIE GOTOWY. Wystarczy ruszyć, nawet na sprzęgle i zmienia się na GOTOWY. Chyba muszę zerknąć do instrukcji i sprawdzić jakie inne okoliczności nie pozwalają na włączenie I-Stop. Było tego trochę...
Rzeczywiście odpięcie pasów, poruszanie kierownicą czy zbyt krótki przejechany odcinek mogą być powodami nie odpalenia I-Stopu. Chyba lepiej nie wiedzieć wszystkiego. Gdyby był błąd, byłaby jego sygnalizacja ;) Pozdro dla wszystkich!
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 lis 2014, 15:49
Posty: 181 (1/6)
Auto: Mazda 3 BM HB 2014, 2,0 165 KM, Sky Energy, Soul Red

Postprzez Desper » 31 sty 2015, 20:44

SCADA napisał(a):Bla, bla, bla... :P


Pisałem wyżej, że nie będę po raz kolejny umieszczał tutaj linków na ten temat, ale ...


Zwracam honor ;) Sorki.
Faktycznie, rozrusznik jednak wspomaga rozruch.
Dzięki niewielkiemu impulsowi od rozrusznika, silnik uruchamia się szybciej i zużywa przy tym mniej paliwa, niż gdyby rozruch miał następować tylko przy użyciu energii ze spalania. W końcu taki był zamysł Japońców :)
Co więcej, gdyby rozruch miał być realizowany tylko przez zapłon mieszanki, niezbędne byłoby precyzyjniejsze ustawienie cylindrów oraz dokładniejsze usuwanie spalin z cylindra.
Ech... Człowiek uczy się całe życie <nauka>
Pozdr.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 wrz 2014, 13:21
Posty: 32 (5/0)
Skąd: Trójmiasto
Auto: Mazda 3 (BM) hatchback
2014r.; 2.0/165KM
SkyEnergy, Soul Red

Postprzez michusus » 24 mar 2015, 20:52

Czy ktoś próbował to cholerstwo wyłączyć?
Ale tak legalnie w aso.... tak z ciekawości pytam, bo kiedyś w BMW sprawdzałem, to oni sobie krzyczą grubo ponad tysiaczka za dezaktywację.
Początkujący
 
Od: 19 wrz 2013, 22:24
Posty: 9 (1/0)
Skąd: Piaseczno
Auto: CX-9 '10 3,7L
3 BM '15 2,0 AT
Audi Q7 4,2FSI

Postprzez nexus30 » 24 mar 2015, 22:17

BMW jest jedyną marką o której słyszałem, która oficjalnie pozwoliła aso deaktywować start – stop.
Forumowicz
 
Od: 12 lip 2014, 17:18
Posty: 226 (3/5)
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda 3 BM 2.0 165 KM Soul Red 2014

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 14 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323