Dziwne dźwięki po uderzeniu felgą w krawężnik

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez Paueu88 » 19 kwi 2022, 18:55

Witam,
Jak w tytule z tym, że mam dość nie typowe objawy i brak potwierdzenia.
Otóż co zaszło:
w połowie lutego przy kiepskich warunkach wjeżdżając na wypuzzlowany parking ze spadem od ulicy nie zauważyłem 'tafli' która się tam zrobiła. W dość mocnym skręcie pociągnęło mnie na nachylonym wjeździe, auto zero reakcji i możliwości ucieczki – uderzyłem lewym kołem w krawężnik mając je skręcone w prawo – koło uderzyło praktycznie prostopadle. Felga trochę porysowana, ale innych śladów brak, nic poważnego z zewnątrz. Jadąc do domu też jeszcze nic nie słyszałem, zaczęło się na drugi dzień – jadąc powyżej ~40kmh przy jakimkolwiek odchyleniu kierownicy w prawo pojawia się dziwny dźwięk, mógłbym to porównać do najechania na boczny pas, który wibruje żeby 'obudzić' kierowcę. Było tylko to. Pojechałem dzień później najpierw do serwisu opon – sprawdzenie felgi bo ją podejrzewałem -prosta. Ciężarki ok, wyrównali ale powiedzieli że niewyważenie minimalne, oba przednie koła. Następnie na stację diagnostyczną – trzepaki, szarpaki, ogląd z dołu – mówią wszystko wzorowo, można by jakieś minimalne luzy na siłę szukać. Poradzono poczekać parę tygodni i przełożyć opony na letnie czy będzie to samo. Po drodze dałem wymienić klocki z przodu i poradziłem mechanikowi żeby przejrzał wszystko, lożysko itp bo brzęczy strasznie przy dużej prędkości. Powiedział, że wszystko ok, tylko mocno rozstrojona zbieżność i ustawił – mówię super, teraz będzie ok. Nic podobnego jeszcze gorzej wręcz. Po jakimś czasie doszedł mi do tego głuchy stuk, ewidentnie z prawej strony – przy skręconych kołach w lewo stuka mocno z prawej. Koła skręcone w prawo – podczas jazdy brzęczenie jakby najechał na pas wibracyjny. Zmiana kół na letnie i to samo co do stukania, brzęczenie minimalnie lżej ale ewidentnie dalej jest. Przeglądane wszystko i nikt nic. Wczoraj zdjąłem prawe koło i szarpiąc półosią czuję luz góra-dół – nie wiem na ile może on występować, jak bardzo.
Czy ktoś ma pomysł co może być nie tak? Czy bardziej coś jak amortyzator się skrzywił i nie widać tego?
Będę wdzięczny za każdy trop bo to strasznie niekomfortowe a nikt nic nie wykrył.
Uprzedzę pytanie – nie, nie byłem z tym jeszcze w ASO.
Początkujący
 
Od: 25 sty 2021, 00:27
Posty: 7
Auto: Mazda 3 BM (2013) SkyPassion (HB), 165KM

Postprzez darrecki » 20 kwi 2022, 09:26

1. Nie jedź z tym do ASO, szkoda kasy
2. Jak przejrzałeś dół, sprawdź górę – łożysko na amortyzatorze. Szczerze, nie wiem jakby mogło dostać po uderzeniu kołem w krawężnik, ale jest plastikowe więc niezbyt trwałe
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 01:01
Posty: 3017 (40/152)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez Gepard007 » 20 kwi 2022, 20:51

Na 90% to amortyzator. Dostał luzu na ślizgu. Tam gdzie się chowa. Podnieś samochód aby koło było w górze i poruszaj amorkiem w miejscu gdzie chowa się do tulei. Dobrze jest podnieść gumową osłonę aby było widać czy jest luz.
Forumowicz
 
Od: 26 lip 2019, 22:00
Posty: 44 (1/1)
Auto: Mazda CX-30 150KM 2023

Postprzez Neonixos666 » 20 kwi 2022, 21:29

Paueu88 napisał(a):Po jakimś czasie doszedł mi do tego głuchy stuk, ewidentnie z prawej strony – przy skręconych kołach w lewo stuka mocno z prawej. Koła skręcone w prawo – podczas jazdy brzęczenie jakby najechał na pas wibracyjny.


Przegub albo pół oś.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9472 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez darrecki » 20 kwi 2022, 22:42

Ja przywaliłem w krawężnik starą 6 GG, aż felga się rozpadła, skrzywił wielowahacz i sanki, ale ani przegub, ani półoś ani amortyzator nie odniósł obrażeń – trzymały się jeszcze dobre 6-7 lat aż auto poszło do żyda. Po kilku miesiącach rozsypało się łożysko, nic poza tym. Nie było na nim luzów, ale pojawiło się stukanie mocno wyczuwalne na podłodze pod nogami, coś jakby bąbel na bieżniku opony. Jego częstotliwość była zależna od prędkości, nasilało się przy przyspieszaniu.

Nie było tam niestety łożyska na górnym mocowaniu amortyzatora (pojawiło się dopiero w lifcie w 2005r)

Przegub zewnętrzny stuka bardzo charakterystycznie, myślę, że diagnosta by to wychwycił. Nie mam pojęcia jakie są objawy wewnętrznego. Półoś jest w zasadzie pancerna porównując ją chociażby do łożyska czy piasty / amortyzatora.
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 01:01
Posty: 3017 (40/152)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez Paueu88 » 21 kwi 2022, 13:54

pojawiło się stukanie mocno wyczuwalne na podłodze pod nogami, coś jakby bąbel na bieżniku opony.


Właśnie z początku też myślałem, że uszkodziło oponę, ale jednak nie. Dziwi mnie tylko, że zależnie od wychylenia kierownicy lewo/prawo są różne objawy i dźwięk dochodzi zależnie od tego z prawego lub lewego koła.
Co do amortyzatora sprawdzę dzisiaj, jak zmieniałem koła na letnie to ta osłona była lekko dźwignięta sama z siebie ale nie widziałem nic poza tym.
Łożysko oporowe (bo chyba o tym mowa) na amortyzatorze ma dość charakterystyczne dźwięki jak jest uszkodzone, w jednym ze swoich pierwszych samochodów musiałem wręcz wozić jedno ze sobą takie były słabe i można było dość szybko to wychwycić zgrzytem – chyba że o innym łożysku mowa.
Początkujący
 
Od: 25 sty 2021, 00:27
Posty: 7
Auto: Mazda 3 BM (2013) SkyPassion (HB), 165KM

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323