OK
Napisze wam trochę o wyciszeniu auta, i od razu przepraszam za możliwe pomyłki i literówki.
Pisze to sam, na podstawie własnego wieloletniego doswiadzenia.
1. Mata butylowa
To jest miękka mata, która nakłada się na gola w przypadku prawie wszystkich aut, blachę.
Ta mata jest przeznaczona dla gaszenia wibracji metali, a wibracja powoduje hałas, w niskich częstotliwościach. W Mazdzie blacha jest bardzo cienka i robi straszny hałas. Najbardziej hałasują równe duże powierzchnię. Najważniejszym parametrem maty butylowej, jest gaszenie wibracji, które jest wskazane od 0 do 1, przy czym 1 jest nierealna, bo to jest całkowita cisza. Bardzo dziwnie ze prawie żaden sprzedawca materiałów do wyciszenia nie zaznacza ten parametr. Chociaż producent to pokazuje.
Dla zauważalnego efektu, trzeba używać materiał ze wskaźnikiem od 0,3 i więcej. Mniej – będzie mało zauważalny efekt. Z tego co widze to wiele osób używa 2mm maty nie najlepszych producentów, dla podłogi, a późnej się skarżą ze efekt jest kiepski. No ja się temu nie dziwie
Ten parametr prawie nie zależy od grubości czy wagi materiału. Na przyklad StP Silver 2.0 NEW ktory ma 2mm grubosci ma wskaznik 0,25 i waga 3kg/m.kw. A StP Aero ktory ma 2mm grubosci ma wskaznik juz 0,33 i waga 2,9kg/m.kw. Co z tego wychodzi? ze te 2 materiały mają taka samo grubość, przy tym Aero jest lżejszy, a tłumi więcej.
Generalnie dla podłogi polecam używać materiały od 3mm, i z jak największym wskaźnikiem. Dla nadkoli(które są najbardziej głośna częścią podłogi, w ogóle są specjalne maty, z wskaźnikiem 0,5-0,6. Na przykład StP Aero Plus ma takie parametry, 3mm / 4,2kg na m.kw / i wskaźnik 0,5.Jak widać jest tylko 1 mm grubszy, wazy na 1,2kg więcej, a tłumi w 2 razy lepiej niz StP Silver 2.0 NEW
Dla drzwi polecam 2mm, i jak najmniejsza wagę, żeby później nie było problemów z zawiasami....
Również to same dla dachu, żeby nie przenosić ciężar w gore auta.
Mogę jeszcze dużo o tym pisać, ale na razie wystarczy, jak ktoś będzie miał więcej pytan – to zapraszam
Dalej idzie izolacja od dźwięku. Wcześniej było gaszenie wibracji. Ale tutaj dla 100% efektu, trzeba nie 1 warstwa a 2
2. Pochłaniacze dźwięku.
To sa maty z pianki, która składa się z otwartych komorek , i pochlania dźwięki. Taka pianka jest używana w komorach dźwiękowych, i dla zwiększenia powierzchni pochłaniania – często ma dużo piramidek. Ale nie wszędzie sie da użyć taki materiał z piramidkami, bo na niego nie da się nakleić 3 warstwę, albo jest po prostu za gruby(15-25mm) i nie pozwoli później zebrać auto z powrotem, dla tego jest taki materiał również z plaska powierzchnia i który ma 4-8mm (dla podłogi)
Na przykład STP Biplast jest idealny dla oklejania dachu jak o druga warstwa. Lub również super się sprawdza jeżeli taka mata okleić z zewnętrznej strony plastik drzwi.
A dla podłogi i drzwi jest STP Accent
3. Trzecia warstwa – ostatnia, która powinna odbić pozostałe po poprzednich dwóch warstwach dźwięki. Ta warstwa jest podobna do drugiej, tylko że ma już zamknięte Komorki. I nie pochlania, a odbija dźwięki. Na przykład STP NoiseBlock. Ale ten materiał klei się tylko na płaskie i równe powierzchnię.
Słyszałem ze w zeszłym roku pojawił się materiał który łączy w sobie 2 i 3 warstwę. Ale jeszcze go nie miałem w rekach.
Każda część auta wycisza się w inny sposób i innymi materiałami.
1. Dach: 1.lekka mata butylowa + 2. Pochłaniacz dźwięku 15mm. 3 warstwy nie potrzeba na dachy
2. Drzwi: Zewnętrzną część drzew
1.lekka mata butylowa + 2. Pochłaniacz plaski
Wewnętrzna część drzwi
1.lekka mata butylowa – cala powierzchnia, zaklejając okienka i t.d.
Plastiki drzwi – Pochłaniacz dźwięku 15mm
W drzwiach można używać tylko wodoodporne materiały
3. Podłogą1. Mata butylowa z wysokim wskaźnikiem + 2. pochłaniacz dźwięku plaski + 3.odbijacz dźwięku.
4. Nadkola1. Mata butylowa z najwyższym wskaźnikiem + 2. pochłaniacz dźwięku plaski + 3.odbijacz dźwięku. + 4. pochłaniacz dźwięku 15mm
Przed nałożeniem maty butylowej, trzeba odtłuścić powierzchnię
Mata butylowa ma być dokładnie dociśnięta specjalnym wałkiem.
Wiem ze wiele mówią ze mata butylowa powinna znajdować się na 60-80% powierzchni, ale ja polecam 100%. I już mowie czemu. Bo druga i trzecia warstwa ma stanowić jednolitą warstwę, inaczej będzie mało skuteczna. A jeżeli położyć 2 i 3 warstwę na 1 warstwę która ma przedziały, to w tych miejscach będzie się zbierać wilgoć przez zmianę temperatury, i za kilka lat będzie rdza....
Również nie wolno i bez sensu zaklejać przegródki wzmacniające(na dachu i innych miejscach, takich jak miejsca mocowania foteli), bo oni mają również otwory wentylacyjne i jeżeli my ich zakleimy całkiem izolacja, to tam będzie sie zbierać wilgoć.
Mam nadzieje ze nie marnie straciłem pół godziny na napisanie tego.
Jak są jakieś pytania to chętnie na nich odpowiem
Dzięki