Mazda MX-3 EC KL-ZE '93 – DAILY&TRACK
przeniesienie aku na tył to nie tylio zwolnienie miejsca pod maska ale także rozłozenie odpowiednio masy
Przeniesienie akumulatora na prawy tył przyniesie tylko korzyści:
1. Prosty dolot
Oczywiście stożek będzie schowany za podłużnicą.
Takiemu mówię nie.
2. Lepsze wyważenie
13 kg przenosimy z ciężkiego przodu na lekki tył. MX-3 modyfikowana jest pod zakręty a nie ćwiartkę. Faktem jest zwiększenie ogólnej masy samochodu o około 1,5 kg z uwagi na przewód o przekroju 50mm2 i długości około 4m.
Biorąc się za odchudzanie samochodu na tor musimy wziąć pod uwagę rozkład masy. W Top Gear był test, który wykazał, że odchudzenie Peugeota FWD z tyłu pogorszyło sprawę. Paradoksalnie w MX-3 po wypruciu tyłu jest lepiej. Inną rzeczą jest wyjeżdżanie przodem i tą przypadłość chciałbym zminimalizować.
1. Prosty dolot
Oczywiście stożek będzie schowany za podłużnicą.
Takiemu mówię nie.
2. Lepsze wyważenie
13 kg przenosimy z ciężkiego przodu na lekki tył. MX-3 modyfikowana jest pod zakręty a nie ćwiartkę. Faktem jest zwiększenie ogólnej masy samochodu o około 1,5 kg z uwagi na przewód o przekroju 50mm2 i długości około 4m.
Biorąc się za odchudzanie samochodu na tor musimy wziąć pod uwagę rozkład masy. W Top Gear był test, który wykazał, że odchudzenie Peugeota FWD z tyłu pogorszyło sprawę. Paradoksalnie w MX-3 po wypruciu tyłu jest lepiej. Inną rzeczą jest wyjeżdżanie przodem i tą przypadłość chciałbym zminimalizować.
-
und CRX fan
- Od: 2 kwi 2011, 23:58
- Posty: 576 (2/7)
- Skąd: Wrocław
- Auto: Mazda MX-3 EC KL-ZE '93
Toyota Yaris I 1SZ-FE
mx-3lover napisał(a):Przeniesienie akumulatora na prawy tył przyniesie tylko korzyści:
Dobra. O dolocie właśnie też myślałem bo jednak blokuje domyślna Lokalizacja aku.
Co do tej masy to dopóki nie zwazysz aktualnego stanu wagi każdego koła gdzie na takiej wadzę pokazuje pomiar wszystkich kół to mówienie dam sobie tam bo powinno być lepiej to wiesz... Polemika. Sam jestem ciekaw bo co Ci się uda przetrzeć albo wykorzystać od starych wyjadaczy to i mi może podpasowac.
IMHO jeżeli mówimy o aucie track to już kazdy kg ma znaczenie.
Akumulator można przenieść w 3 miejsca. Za fotel pasażera, do wnęki koła dojazdowego z prawej strony i w okolice zbiorniczka spryskiwaczy tylnej szyby. Każde miejsce jest dobre, ale i każde ma swoje plusy i minusy. Przenoszę w trzecie miejsce, ponieważ za fotelem pasażera mam skrzynkę i chcę mieć koło dojazdowe.
Dla ciekawskich http://autokult.pl/14906,zmiana-seryjnego-umiejscowienia-akumulatora-wplyw-na-wywazenie-samochodu
http://www.motoiq.com/MagazineArticles/articletype/articleview/articleid/1426/pageid/1742/the-hows-and-whys-of-battery-relocation.aspx
Dla ciekawskich http://autokult.pl/14906,zmiana-seryjnego-umiejscowienia-akumulatora-wplyw-na-wywazenie-samochodu
http://www.motoiq.com/MagazineArticles/articletype/articleview/articleid/1426/pageid/1742/the-hows-and-whys-of-battery-relocation.aspx
-
und CRX fan
- Od: 2 kwi 2011, 23:58
- Posty: 576 (2/7)
- Skąd: Wrocław
- Auto: Mazda MX-3 EC KL-ZE '93
Toyota Yaris I 1SZ-FE
Niby wszystko ładnie napisane jednak możesz sporo stracić na starcie odciazajac już i tak lekki przód. Przy takich mocach jakie ma klze dobry start bez szpery może być nie lada wyzwaniem i mnie w Kl bardzo mocno widać i czuć jak się podnosi przód auta przy mocnym przyspieszaniu a Ty jeszcze chcesz odciążyć aby było lepsze rozłożenie masy? No chyba że masz bardzo dobre opony Ale jeżeli twoje klze będzie mieć ok 190KM to bardzo ciężko będzie Ci dobrze ruszyć u mnie jadąc pod w miarę mocna gorke czasem i przy wrzucaniu 3 biegu potrafii zgubić na chwilę przyczepność.
-
Największy Ścigant
- Od: 19 lis 2015, 19:40
- Posty: 915 (5/8)
- Skąd: Kalisz
- Auto: Jest:
Mazda MX-3 KL-DE '91
Była:
Mazda MX-3 KL-DE '93
Straty przy startach są pomijalne przy innych korzyściach.
O trakcję się nie boję, rozgrzany Federal i gwint zrobią robotę.
Ruszanie z Potenz K8-ką 3000-3500 obr. w zależności od rozgrzania, Federal 3500-4500.
O trakcję się nie boję, rozgrzany Federal i gwint zrobią robotę.
Ruszanie z Potenz K8-ką 3000-3500 obr. w zależności od rozgrzania, Federal 3500-4500.
-
und CRX fan
- Od: 2 kwi 2011, 23:58
- Posty: 576 (2/7)
- Skąd: Wrocław
- Auto: Mazda MX-3 EC KL-ZE '93
Toyota Yaris I 1SZ-FE
Silnik właśnie został przygotowany do swapu.
Małe How To dla tych, którzy chcieliby mieć dwa czujniki temperatury w poliftowym króćcu wlewu płynu chłodzącego. Sam króciec jest oczywiście wymienialny ale konieczny jest demontaż kolektora ssącego i rozrządu.
W oryginale miejsce pod czujnik jest stoczone na głębokość 1,8 mm. Do tego celu użyłem kamienia szlifierskiego cylindrycznego 25 mm. Po stoczeniu kamieniem:
Później powierzchnie zeszlifowałem papierem ściernym o wysokiej gradacji.
Czujnik temperatury ma gwint M12x1,5. Otwór wiercimy wiertłem 10,50mm. Musimy pamiętać aby otwór został wywiercony prostopadle do stoczonej powierzchni. Do tego celu wykonałem sobie narzędzie z tulejki i krótkich prętów w pracy.
Po przewierceniu gwintownik w rękę z długim pokrętłem i mamy nasz otwór.
Polecam używać wkrętarki zamiast wiertarki, odkurzacza i zabezpieczyć typowe miejsca przed opiłkami i wiórami.
Małe How To dla tych, którzy chcieliby mieć dwa czujniki temperatury w poliftowym króćcu wlewu płynu chłodzącego. Sam króciec jest oczywiście wymienialny ale konieczny jest demontaż kolektora ssącego i rozrządu.
W oryginale miejsce pod czujnik jest stoczone na głębokość 1,8 mm. Do tego celu użyłem kamienia szlifierskiego cylindrycznego 25 mm. Po stoczeniu kamieniem:
Później powierzchnie zeszlifowałem papierem ściernym o wysokiej gradacji.
Czujnik temperatury ma gwint M12x1,5. Otwór wiercimy wiertłem 10,50mm. Musimy pamiętać aby otwór został wywiercony prostopadle do stoczonej powierzchni. Do tego celu wykonałem sobie narzędzie z tulejki i krótkich prętów w pracy.
Po przewierceniu gwintownik w rękę z długim pokrętłem i mamy nasz otwór.
Polecam używać wkrętarki zamiast wiertarki, odkurzacza i zabezpieczyć typowe miejsca przed opiłkami i wiórami.
Ostatnio edytowano 27 lip 2016, 02:31 przez mx-3lover, łącznie edytowano 1 raz
-
und CRX fan
- Od: 2 kwi 2011, 23:58
- Posty: 576 (2/7)
- Skąd: Wrocław
- Auto: Mazda MX-3 EC KL-ZE '93
Toyota Yaris I 1SZ-FE
Jestem w trakcie swapu. K8 właśnie opuścił komorę. Wszystko jak narazie przebiega pomyślnie, bez problemów. Udało się nie rozszczelnić układu wspomagania. Jestem zadowolony, ponieważ robię to pierwszy raz.
Myślę, że uwinę się z tym do końca tygodnia. Jak dobrze pójdzie w następnym tygodniu zostanie wyspawany wydech.
Myślę, że uwinę się z tym do końca tygodnia. Jak dobrze pójdzie w następnym tygodniu zostanie wyspawany wydech.
-
und CRX fan
- Od: 2 kwi 2011, 23:58
- Posty: 576 (2/7)
- Skąd: Wrocław
- Auto: Mazda MX-3 EC KL-ZE '93
Toyota Yaris I 1SZ-FE
Widzę że niezły warsztat udało Ci się ogarnąć do swapu
Nie no bardzo mnie ciekawi jak Ci to wszystko wyjdzie i jak to będzie jechać. Kompa masz już przygotowanego czy będziesz latać na tym k8? Wybierasz się na hamownie po swapie czy wszystko ze tak powiem przy okazji?
Relokacje chyba też już zrobiłeś czy jeszcze nie?
Nie no bardzo mnie ciekawi jak Ci to wszystko wyjdzie i jak to będzie jechać. Kompa masz już przygotowanego czy będziesz latać na tym k8? Wybierasz się na hamownie po swapie czy wszystko ze tak powiem przy okazji?
Relokacje chyba też już zrobiłeś czy jeszcze nie?
-
Największy Ścigant
- Od: 19 lis 2015, 19:40
- Posty: 915 (5/8)
- Skąd: Kalisz
- Auto: Jest:
Mazda MX-3 KL-DE '91
Była:
Mazda MX-3 KL-DE '93
Wierz mi, chciałem to robić w innych warunkach.
Pierwsze odpalenie będzie na komputerze K8.
Hamownia będzie po wydechu, dolocie z większą przepustnicą i ECU KL-ZE. Mam nadzieję, że nie okażę się pechowcem Brian'em.
Relokacja wykonana, na zdjęciach widać przewód plusowy na serwie. Zdjęcie na szybko:
Pierwsze odpalenie będzie na komputerze K8.
Hamownia będzie po wydechu, dolocie z większą przepustnicą i ECU KL-ZE. Mam nadzieję, że nie okażę się pechowcem Brian'em.
Relokacja wykonana, na zdjęciach widać przewód plusowy na serwie. Zdjęcie na szybko:
-
und CRX fan
- Od: 2 kwi 2011, 23:58
- Posty: 576 (2/7)
- Skąd: Wrocław
- Auto: Mazda MX-3 EC KL-ZE '93
Toyota Yaris I 1SZ-FE
A skąd Ecu dostaniesz? Komp kl31 czy chodziło Ci o wsad do k8?
Nie chcę być pesymista ani tutaj brzydko mówić ale coś czuję że bez strojenia nie ma co liczyć na kokosy zresztą pewnie sam to wiesz. Jednak myślę że jak będziesz mieć coś w granicach 180KM bez strojenia na Ecu od Klze to będzie dobrze. Ja nawet chciałbym abyś miał ponad 190KM bo lepszym partnerem do sparingu byś był pokazanie różnicy między KL a klze.
Nie chcę być pesymista ani tutaj brzydko mówić ale coś czuję że bez strojenia nie ma co liczyć na kokosy zresztą pewnie sam to wiesz. Jednak myślę że jak będziesz mieć coś w granicach 180KM bez strojenia na Ecu od Klze to będzie dobrze. Ja nawet chciałbym abyś miał ponad 190KM bo lepszym partnerem do sparingu byś był pokazanie różnicy między KL a klze.
-
Największy Ścigant
- Od: 19 lis 2015, 19:40
- Posty: 915 (5/8)
- Skąd: Kalisz
- Auto: Jest:
Mazda MX-3 KL-DE '91
Była:
Mazda MX-3 KL-DE '93
Ja wiem że to ma sens w przypadkach ekstremalnych tylko chyba, ale dobrze by było zaizolować tą blachę co trzyma akumulator. W przypadku uderzenie jak dotkną do tego klemy to może się to dospawać, a takiej zwory na akumulatorze nie chce raczej nikt.
- Od: 12 cze 2016, 20:49
- Posty: 7
- Auto: 323F BG 1989
1.6 SOHC 8v
marcinowozniako napisał(a):A skąd Ecu dostaniesz? Komp kl31 czy chodziło Ci o wsad do k8?
Pewnie, że o wsad.
Winiacz Zabezpieczę lepiej tylko klemę plusową, minus i tak jest 'wszędzie'.
KL-ZE zostało dzisiaj przygotowane do montażu, dostało osprzęt i skrzynię z K8.
Ciekawi mnie przyczyna urwanej śruby od skrzyni:
Zarówno w ZE jak i w K8 zostały urwane przez kogoś innego wcześniej. Próbowałem na wszystkie sposoby usunać ją z ZE bezskutecznie. Miałem wrażenie jakby została przyspawana. Rozwiercanie i gwintowanie pod M14 odpuściłem. Spotkał się ktoś z czymś takim?
Ostatnio edytowano 27 lip 2016, 02:28 przez mx-3lover, łącznie edytowano 2 razy
-
und CRX fan
- Od: 2 kwi 2011, 23:58
- Posty: 576 (2/7)
- Skąd: Wrocław
- Auto: Mazda MX-3 EC KL-ZE '93
Toyota Yaris I 1SZ-FE
Przyspawaj coś i wykręc. Pamiętaj o tulejaCH centrujacych skrzynie z silnikiem.
VW GOLF VII TDI – 115 KM
Mazda BG 323 2.2 TURBO
Mazda BG 323 2.2 TURBO
Spawarka jako pierwsza przyszła mi do głowy, szkoda tylko, że nie miałem do niej dostępu. Otwór na pewno jest przelotowy. W ZE wystawała na tyle, że naciąłem ją tak aby założyć płaski klucz i urwała się tym razem bliżej silnika. Później rozwiercałem ją i wbijałem kliny. Nic to nie dało. Następnie rozwierciłem maksymalnie z nadzieją wyłuskania resztek, bezskutecznie.
Shinbu i ja jeździliśmy bez tej śruby i nic się nie działo. Akurat ta jest najmniej ważna biorąc pod uwagę to jak rozchodzą się siły i zaraz obok jest druga. Kołki ustalające są gdzie indziej i nie ma z nimi problemu.
Dla mnie jest to conajmniej dziwne, mam do czynienia z dwoma silnikami i w każdym jest ten sam problem.
Shinbu i ja jeździliśmy bez tej śruby i nic się nie działo. Akurat ta jest najmniej ważna biorąc pod uwagę to jak rozchodzą się siły i zaraz obok jest druga. Kołki ustalające są gdzie indziej i nie ma z nimi problemu.
Dla mnie jest to conajmniej dziwne, mam do czynienia z dwoma silnikami i w każdym jest ten sam problem.
-
und CRX fan
- Od: 2 kwi 2011, 23:58
- Posty: 576 (2/7)
- Skąd: Wrocław
- Auto: Mazda MX-3 EC KL-ZE '93
Toyota Yaris I 1SZ-FE
Tak jak DARO napisał nakrętkę większej średnicy dobrze przyspawać, temperatura zrobi swoje i powinno puścić.
Moja odpowiedź to korozja elektrochemiczna między metalami, w wyniku takiej są praktycznie element aluminiowy i stalowy spieczone na amen.
Obserwuję postępy i do zobaczenia w Rykach. Ciekawe jak moje KL-ZE będzie się spisywało w konfrontacji z Twoim. Fakt u Ciebie buda lżejsza i inny rozkład środka ciężkości ale skóry i ja nie zamierzam łatwo sprzedać
Powodzenia
Moja odpowiedź to korozja elektrochemiczna między metalami, w wyniku takiej są praktycznie element aluminiowy i stalowy spieczone na amen.
Obserwuję postępy i do zobaczenia w Rykach. Ciekawe jak moje KL-ZE będzie się spisywało w konfrontacji z Twoim. Fakt u Ciebie buda lżejsza i inny rozkład środka ciężkości ale skóry i ja nie zamierzam łatwo sprzedać
Powodzenia
-
Benzin im Blut
- Od: 20 sty 2011, 00:16
- Posty: 2362 (23/27)
- Skąd: Miasto Wstydu i Inspiracji
- Auto: Mazda 323BG PN '94
Toyota Avensis T27 D4D '11- już wspomnienie
Mazda 626KL-ZE –> ;)
Mazda Xedos 6 KL-DE '99
Rozkręcałem 3 k serię i w dwóch ta śruba się urwała. Mi się zdaje że akurat otwór tej śruby jest przelotowy i dostaje się od drugiej strony jakaś woda, syf itd
Trzymam kciuki tak BTW nie chcesz tego detektyw stroić na map sensorze?
Trzymam kciuki tak BTW nie chcesz tego detektyw stroić na map sensorze?
Ostatnio edytowano 28 lip 2016, 23:06 przez dam92, łącznie edytowano 1 raz
- Od: 22 maja 2011, 22:57
- Posty: 194 (0/3)
- Skąd: Tychy
- Auto: Mazda MX-3 EC KL-DE 92'
Dzięki za info, następnym razem bez spawarki nie podchodzę do tego.
Piotrek raczej w Rykach mnie nie będzie, za dużo roboty. Nie wiem czy z samym dolotem zdążę a ciągle jeżdżę na pękniętej tarczy i prawy tył słabo hamuje.
Damian strojenie i konwersja to dość odległe plany.
Komora gotowa na przyjęcie 2.5:
Piotrek raczej w Rykach mnie nie będzie, za dużo roboty. Nie wiem czy z samym dolotem zdążę a ciągle jeżdżę na pękniętej tarczy i prawy tył słabo hamuje.
Damian strojenie i konwersja to dość odległe plany.
Komora gotowa na przyjęcie 2.5:
-
und CRX fan
- Od: 2 kwi 2011, 23:58
- Posty: 576 (2/7)
- Skąd: Wrocław
- Auto: Mazda MX-3 EC KL-ZE '93
Toyota Yaris I 1SZ-FE
Szkoda że Cie nie będzie. Może na Wrześniowy Zlot Mazdy i Nissana na Rakietową się wybiorę
-
Benzin im Blut
- Od: 20 sty 2011, 00:16
- Posty: 2362 (23/27)
- Skąd: Miasto Wstydu i Inspiracji
- Auto: Mazda 323BG PN '94
Toyota Avensis T27 D4D '11- już wspomnienie
Mazda 626KL-ZE –> ;)
Mazda Xedos 6 KL-DE '99
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości