Aktywny tempomat
1, 2
Witam serdecznie.
Co prawda jeszcze nie jestem posiadaczem Mazdy ale może wkrótce się stanę. Od zawsze jeżdżę Hondami, aktualnie najlepszą jaką kiedykolwiek miałem, jednak z biegiem lat człowiek się zmienia i zmieniają się jego wymagania co do samochodów.
Zaczynam szukać auta dynamicznego, ale jednocześnie oszczędnego i troszkę wygodniejszego niż Type R, ważne żeby było piękne i również zwracało na siebie uwagę:)
Jestem zdecydowanym przeciwnikiem downsizingu. Ostatnimi czasy jednak zacząłem godzić się z myślą, że moim kolejnym autem będzie auto turbodoładowane. Wtedy pojawiła się nowa Mazda 3. Bardzo mi się spodobała. Z tego względu ze posiadam szybkie auto, biorę pod uwagę tylko najmocniejszą wersję "trójki" czyli 165KM. Widziałem i czytałem masę testów. Oglądałem na żywo w salonie (jeszcze nie miałem okazji pojeździć). Także o aucie wiem prawie wszystko.
Teraz zastanawiam się nad jedną rzeczą, jak w tej wersji silnikowej, która występuje tylko ze skrzynią manualną (co bardzo mnie cieszy:) ) działa aktywny tempomat ?
Wiem, że aktywny tempomat ze skrzynią automatyczną np w Audi jest bardzo inteligentny, nawet hamuje do zera na czerwonym swietle, a gdy auto przed nami rusza wystarczy musnąć gaz lub komendą "resume" przy kierowniczy i auto rusza utrzymując zadaną odległość od auta poprzedzającego.
Zastanawia mnie jak ta funkcja działa w Mazdzie z manualną skrzynią ?
Dziękuję bardzo za odpowiedzi.
Pozdrawiam fanów japońskiej motoryzacji
Co prawda jeszcze nie jestem posiadaczem Mazdy ale może wkrótce się stanę. Od zawsze jeżdżę Hondami, aktualnie najlepszą jaką kiedykolwiek miałem, jednak z biegiem lat człowiek się zmienia i zmieniają się jego wymagania co do samochodów.
Zaczynam szukać auta dynamicznego, ale jednocześnie oszczędnego i troszkę wygodniejszego niż Type R, ważne żeby było piękne i również zwracało na siebie uwagę:)
Jestem zdecydowanym przeciwnikiem downsizingu. Ostatnimi czasy jednak zacząłem godzić się z myślą, że moim kolejnym autem będzie auto turbodoładowane. Wtedy pojawiła się nowa Mazda 3. Bardzo mi się spodobała. Z tego względu ze posiadam szybkie auto, biorę pod uwagę tylko najmocniejszą wersję "trójki" czyli 165KM. Widziałem i czytałem masę testów. Oglądałem na żywo w salonie (jeszcze nie miałem okazji pojeździć). Także o aucie wiem prawie wszystko.
Teraz zastanawiam się nad jedną rzeczą, jak w tej wersji silnikowej, która występuje tylko ze skrzynią manualną (co bardzo mnie cieszy:) ) działa aktywny tempomat ?
Wiem, że aktywny tempomat ze skrzynią automatyczną np w Audi jest bardzo inteligentny, nawet hamuje do zera na czerwonym swietle, a gdy auto przed nami rusza wystarczy musnąć gaz lub komendą "resume" przy kierowniczy i auto rusza utrzymując zadaną odległość od auta poprzedzającego.
Zastanawia mnie jak ta funkcja działa w Mazdzie z manualną skrzynią ?
Dziękuję bardzo za odpowiedzi.
Pozdrawiam fanów japońskiej motoryzacji
- Od: 15 cze 2014, 22:27
- Posty: 14
- Auto: Honda Civic Type R 2007
Witaj,
w Maździe aktywny tempomat działa również bardzo inteligentnie, przynajmniej wg moich dotychczasowych miesięcznych doświadczeń. Nie sprawdzałem co prawda czy wyhamowałby do zera ale na 99% by tak było. Nie próbowałem również ruszania z tempomatu od zera. Natomiast automatyczne (gwałtowne) hamowanie od 130 km/h do 80 km/h (gdy samochód z prawego pasa nagle zjeżdża na pas lewy przed moje auto) działa idealnie bez żadnej ingerencji kierowcy. To samo rozpędzanie od 60 km/h do 130 km/h – wystarczy nacisnąć Resume – komputer sugeruje (standardowo) biegi na którym powinniśmy jechać. To samo przy zwalnianiu, gdy np. na kierownicy zmniejszamy prędkość auta ze 120 km/h do 60 km/h to komputer w pewnym momencie może nam zasugerować zmianę biegu na niższy. Tempomat anuluje się gdy naciśniemy hamulec. Nie anuluje się gdy wciskamy gaz, wtedy auto przyśpiesza a po jego puszczeniu wraca do swoich ustawień. Generalnie jak dla mnie aktywny tempomat działa super. Wystarczy znaleźć kogoś kogo możemy się uczepić i mieć z głowy ciągłe operowanie gazem i hamulcem – robi to za nas samochód dostosowując się do auta przed nami.
w Maździe aktywny tempomat działa również bardzo inteligentnie, przynajmniej wg moich dotychczasowych miesięcznych doświadczeń. Nie sprawdzałem co prawda czy wyhamowałby do zera ale na 99% by tak było. Nie próbowałem również ruszania z tempomatu od zera. Natomiast automatyczne (gwałtowne) hamowanie od 130 km/h do 80 km/h (gdy samochód z prawego pasa nagle zjeżdża na pas lewy przed moje auto) działa idealnie bez żadnej ingerencji kierowcy. To samo rozpędzanie od 60 km/h do 130 km/h – wystarczy nacisnąć Resume – komputer sugeruje (standardowo) biegi na którym powinniśmy jechać. To samo przy zwalnianiu, gdy np. na kierownicy zmniejszamy prędkość auta ze 120 km/h do 60 km/h to komputer w pewnym momencie może nam zasugerować zmianę biegu na niższy. Tempomat anuluje się gdy naciśniemy hamulec. Nie anuluje się gdy wciskamy gaz, wtedy auto przyśpiesza a po jego puszczeniu wraca do swoich ustawień. Generalnie jak dla mnie aktywny tempomat działa super. Wystarczy znaleźć kogoś kogo możemy się uczepić i mieć z głowy ciągłe operowanie gazem i hamulcem – robi to za nas samochód dostosowując się do auta przed nami.
Ale jak jest przy wciśnięciu sprzęgła? Bo u mnie przy zwykłym tempomacie wciśnięcie sprzęgła to wyłącza. Jeśli podobnie jest przy aktywnym, to zmiana biegu wymusza ponowne włączenie tempomatu.
O kurcze to ciekawa sprawa ze zmienia sie biegi a auto samo przyspiesza bez naciskania gazu. Ciekawe rozwiazanie, w sumie tak to sobie wyobrazalem bo inaczej ze skrzynia manualna by sie nie dalo tego zrobic. Mozna sobie ustawic odleglosc od auta poprzedzajacego tak? Czy ma sie trzymac blizej czy dalej?
- Od: 15 cze 2014, 22:27
- Posty: 14
- Auto: Honda Civic Type R 2007
To ja jeszcze dorzuce kilka nieoczywistych spostrzezen. Po zapięciu aktywnego tempomatu 'za kims' możemy płynnie ustawiać odległość od auta poprzedzającego – ustawienie widoczne jest na headup display. Można tez oczywiście ustawić prędkość maksymalna. Wszystko to z RVM i asystentem pasa ruchu działa na prawdę ok.
Jedyny zauważony minus, to ze radar nie skręca się wraz kołami:) Na zakrętach w lewo czasem łapie za pojazd poprzedzający auto z prawego pasa i hamuje. Co nie zmienia faktu ze gazem można to skorygować bez zrywania tempomatu.
Wysłane z mojego Nexus 5 przy użyciu Tapatalka
Jedyny zauważony minus, to ze radar nie skręca się wraz kołami:) Na zakrętach w lewo czasem łapie za pojazd poprzedzający auto z prawego pasa i hamuje. Co nie zmienia faktu ze gazem można to skorygować bez zrywania tempomatu.
Wysłane z mojego Nexus 5 przy użyciu Tapatalka
Faktycznie nie pomyslalem o tym ze radar sie nie skreca, czyli przy ostrzejszych lukach na autostradzie moze zlapac auto z sasiedniego pasa jadace wolniej niz my. Dobrze ze mozna to skorygowac natychmiast gazem.
A jak sie sprawuje zapobieganie kolizjom? Podobno jest aktywny caly czas nawet jak tempomat jest wylaczony i do 50km/h sam nas wyhamuje w razie ryzyka kolizji.
A jak sie sprawuje zapobieganie kolizjom? Podobno jest aktywny caly czas nawet jak tempomat jest wylaczony i do 50km/h sam nas wyhamuje w razie ryzyka kolizji.
- Od: 15 cze 2014, 22:27
- Posty: 14
- Auto: Honda Civic Type R 2007
a to dziwne że tak zachowuje się na zakrętach
według opisu jaki znalazłem na stronie mazdy system ten bardzo powinien się sprawdzać na zakrętach dzięki systemowi kamer wykorzystywanych do systemu identyfikacji niezamierzonej zmiany pasa
no oczywiście jeżeli na jezdni są pasy
według opisu jaki znalazłem na stronie mazdy system ten bardzo powinien się sprawdzać na zakrętach dzięki systemowi kamer wykorzystywanych do systemu identyfikacji niezamierzonej zmiany pasa
no oczywiście jeżeli na jezdni są pasy
- Od: 29 paź 2014, 16:58
- Posty: 14
- Auto: Mazda 3 BM 2014
Kamery optyczne nie maja nic do tego. Wiązka radaru jest na tyle szeroka, ze obejmuje rowniez poprzedzający samochod na zakręcie, a system zczytuje dane z czujnika obrotu wokół osi pionowej, aby wykryć, ze oba pojazdy pokonują zakręt i nie sugerować sie autami jadącymi na sąsiednich pasach.
Odświeże temat aktywnego tempomatu. Ok, dezaktywuje się poniżej 30kmh, czy to znaczy że auto przestaje zwalniać i jedynie co mnie w tym momencie by "ratowało" (bez rzecz jasna manualnej interwencji) jest SCBS?
Brzmi to nieco absurdalnie... to będzie pierwszy raz kiedy mam takie rozwiązanie w samochodzie, nie planowałem używać go do jazdy po mieście, ale fajnie znać ograniczenia systemów przed ich aktywacją
Brzmi to nieco absurdalnie... to będzie pierwszy raz kiedy mam takie rozwiązanie w samochodzie, nie planowałem używać go do jazdy po mieście, ale fajnie znać ograniczenia systemów przed ich aktywacją
CzarnyFilc napisał(a):Odświeże temat aktywnego tempomatu. Ok, dezaktywuje się poniżej 30kmh, czy to znaczy że auto przestaje zwalniać i jedynie co mnie w tym momencie by "ratowało" (bez rzecz jasna manualnej interwencji) jest SCBS?
Niestety dokładnie tak.
Ja również zauważyłem, że jeżeli ktoś mi zajedzie drogę, np wyprzedzi mnie i zjedzie na mój pas tak, że trzeba mocniej zwolnić to tempomat nie reaguje, albo reaguje na tyle późno, że mi nerwy puszczają i ręcznie przyhamowuję.
Swoją drogą strasznie mnie wkurza, że w momencie dezaktywacji tempomatu informacja o tym zajmuje cały head-up display i nie widać prędkości przez kilka sekund.
ereste83 napisał(a):Niestety dokładnie tak.
No to słabiutko. Może nie na tyle, żeby lecieć do salonu i anulować zamówienie, ale mimo wszystko – głupota. Samochód jest napakowany radarami i czujnikami, że spokojnie mógłby działać od/do 0kmh, ale nie Niby wyhmauje do zera, ale hamowanie awaryjne ciężko nazwać rozwiązaniem
ereste83 napisał(a):Ja również zauważyłem, że jeżeli ktoś mi zajedzie drogę, np wyprzedzi mnie i zjedzie na mój pas tak, że trzeba mocniej zwolnić to tempomat nie reaguje
Jak macie ustawioną odległość miedzy pojazdami? Im mniejsza tym słabsza reakcja tempomatu.
Moim zdaniem reaguje jak trzeba, nie mam z nim żadnych problemów. Nie korzystam z niego w terenie zabudowanym (miescie) bo nie ma to najmniejszego sensu a i sam system nie został do tego stworzony.
Im większą prędkością sie poruszacie tym większy powinien być ustawiony odstęp miedzy pojazdami.
Pamiętajcie też że to tylko elektronika i nie można sie pozbawiać myślenia z tego powodu.
CzarnyFilc napisał(a): Ok, dezaktywuje się poniżej 30kmh, czy to znaczy że auto przestaje zwalniać i jedynie co mnie w tym momencie by "ratowało" (bez rzecz jasna manualnej interwencji) jest SCBS?
Jeśli masz taką prędkość w trasie oznacza że jedziesz w jakimś korku, spowolnieniu i tu powinieneś mieć całkowitą kontrole nad pojazdem. Moim zdaniem to działa tak jak powinno.
"Życie jest jak badziewie na kole – raz na górze, a raz na dole."
Sprzedam, Ford Fokus tytanium 2013, PB.klik w link
Sprzedam, Ford Fokus tytanium 2013, PB.klik w link
-
Zoom -Zoom from Belgium
- Od: 26 mar 2010, 14:31
- Posty: 6993 (208/245)
- Skąd: Benelux/Szczecin
- Auto: Było CP,
Była M6 GH
Jest MX-5NBfl
Jest M3 BM Sport 2.2 Diesel Sedan.
Marianek napisał(a):Jak macie ustawioną odległość miedzy pojazdami?
Jeśli masz taką prędkość w trasie oznacza że jedziesz w jakimś korku, spowolnieniu i tu powinieneś mieć całkowitą kontrole nad pojazdem. Moim zdaniem to działa tak jak powinno.
4 kreski, czasami 3.
Akurat właśnie aktywny tempomat, czy raczej radar może (i jest w autach z wyższej półki) wykorzystywany właśnie do jazdy w korku. Nie widzę zresztą powodu dlaczego nie miałby być.
CzarnyFilc napisał(a):Jeśli masz taką prędkość w trasie oznacza że jedziesz w jakimś korku, spowolnieniu i tu powinieneś mieć całkowitą kontrole nad pojazdem. Moim zdaniem to działa tak jak powinno.
To takie tłumaczenie, że jak mazda czegoś nie zrobiła, to nie jest potrzebne. Mazda na tym etapie nie była jeszcze gotowa żeby pozwolić samochodowi samemu się zatrzymać, co z powodu ograniczeń technicznych jest zrozumiałe. Ale nie mówmy że to nie potrzebne, bo inne auta to robią, i jest to mega wygodne. Przy długotrwałej jeździe w korku, z automatem, aktywny tempomat przy wolnej jeździe bardzo się przydaje. Gdy auta ruszą parę metrów do przodu, wystarczy musnąć gaz – auto samo ruszy na tempomacie, podjedzie tyle ile może do przodu i się samo zatrzyma gdy auta przed nim się zatrzymają. Gdy auta znowu ruszą – znów wystarczy musnąć gaz. Nie trzeba na przemian wachlować gazem i hamulcem jadąc 5-30km/h, co przy dłuższych korkach jest męczące.
Sky Passion ze skrzynią automatyczną.
Inne wersje mogą mieć co najwyżej zwykły tempomat.
Inne wersje mogą mieć co najwyżej zwykły tempomat.
-
Blue inside & red outside!
- Od: 12 lis 2011, 14:36
- Posty: 3819 (129/80)
- Skąd: Wrocław
- Auto: Jest: Mazda 6 2.5 Sky-G SkyPassion 2016
Była: Mazda 3 1.6 MZR Kirei 2011
1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości