Aktywny tempomat

Dział przeznaczony do rozwiązywania problemów z systemami elektronicznymi nadwozia

Postprzez jaminos » 15 cze 2014, 22:39

Witam serdecznie.

Co prawda jeszcze nie jestem posiadaczem Mazdy ale może wkrótce się stanę. Od zawsze jeżdżę Hondami, aktualnie najlepszą jaką kiedykolwiek miałem, jednak z biegiem lat człowiek się zmienia i zmieniają się jego wymagania co do samochodów.
Zaczynam szukać auta dynamicznego, ale jednocześnie oszczędnego i troszkę wygodniejszego niż Type R, ważne żeby było piękne i również zwracało na siebie uwagę:)
Jestem zdecydowanym przeciwnikiem downsizingu. Ostatnimi czasy jednak zacząłem godzić się z myślą, że moim kolejnym autem będzie auto turbodoładowane. Wtedy pojawiła się nowa Mazda 3. Bardzo mi się spodobała. Z tego względu ze posiadam szybkie auto, biorę pod uwagę tylko najmocniejszą wersję "trójki" czyli 165KM. Widziałem i czytałem masę testów. Oglądałem na żywo w salonie (jeszcze nie miałem okazji pojeździć). Także o aucie wiem prawie wszystko.
Teraz zastanawiam się nad jedną rzeczą, jak w tej wersji silnikowej, która występuje tylko ze skrzynią manualną (co bardzo mnie cieszy:) ) działa aktywny tempomat ?
Wiem, że aktywny tempomat ze skrzynią automatyczną np w Audi jest bardzo inteligentny, nawet hamuje do zera na czerwonym swietle, a gdy auto przed nami rusza wystarczy musnąć gaz lub komendą "resume" przy kierowniczy i auto rusza utrzymując zadaną odległość od auta poprzedzającego.
Zastanawia mnie jak ta funkcja działa w Mazdzie z manualną skrzynią ?

Dziękuję bardzo za odpowiedzi.
Pozdrawiam fanów japońskiej motoryzacji :)
Początkujący
 
Od: 15 cze 2014, 22:27
Posty: 14
Auto: Honda Civic Type R 2007

Postprzez grm » 15 cze 2014, 23:27

Witaj,
w Maździe aktywny tempomat działa również bardzo inteligentnie, przynajmniej wg moich dotychczasowych miesięcznych doświadczeń. Nie sprawdzałem co prawda czy wyhamowałby do zera ale na 99% by tak było. Nie próbowałem również ruszania z tempomatu od zera. Natomiast automatyczne (gwałtowne) hamowanie od 130 km/h do 80 km/h (gdy samochód z prawego pasa nagle zjeżdża na pas lewy przed moje auto) działa idealnie bez żadnej ingerencji kierowcy. To samo rozpędzanie od 60 km/h do 130 km/h – wystarczy nacisnąć Resume – komputer sugeruje (standardowo) biegi na którym powinniśmy jechać. To samo przy zwalnianiu, gdy np. na kierownicy zmniejszamy prędkość auta ze 120 km/h do 60 km/h to komputer w pewnym momencie może nam zasugerować zmianę biegu na niższy. Tempomat anuluje się gdy naciśniemy hamulec. Nie anuluje się gdy wciskamy gaz, wtedy auto przyśpiesza a po jego puszczeniu wraca do swoich ustawień. Generalnie jak dla mnie aktywny tempomat działa super. Wystarczy znaleźć kogoś kogo możemy się uczepić ;) i mieć z głowy ciągłe operowanie gazem i hamulcem – robi to za nas samochód dostosowując się do auta przed nami.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 lis 2013, 10:00
Posty: 56 (0/3)
Auto: Mazda 3 BM 165KM SkyPassion 2014 Soul Red

Postprzez child » 16 cze 2014, 08:07

Ale jak jest przy wciśnięciu sprzęgła? Bo u mnie przy zwykłym tempomacie wciśnięcie sprzęgła to wyłącza. Jeśli podobnie jest przy aktywnym, to zmiana biegu wymusza ponowne włączenie tempomatu.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 19:27
Posty: 1820 (56/126)
Skąd: Brzezina
Auto: ND '18
b: NB '00
b: BM '13
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez grm » 16 cze 2014, 08:15

W aktywnym tempomacie wciśnięcie sprzęgła nie wyłącza go. Gdy na przykład rozpędzam się od 60 km/h to normalnie zmieniam biegi 4-5-6, tyle, że nie muszę operować gazem.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 lis 2013, 10:00
Posty: 56 (0/3)
Auto: Mazda 3 BM 165KM SkyPassion 2014 Soul Red

Postprzez jaminos » 16 cze 2014, 12:58

O kurcze to ciekawa sprawa ze zmienia sie biegi a auto samo przyspiesza bez naciskania gazu. Ciekawe rozwiazanie, w sumie tak to sobie wyobrazalem bo inaczej ze skrzynia manualna by sie nie dalo tego zrobic. Mozna sobie ustawic odleglosc od auta poprzedzajacego tak? Czy ma sie trzymac blizej czy dalej?
Początkujący
 
Od: 15 cze 2014, 22:27
Posty: 14
Auto: Honda Civic Type R 2007

Postprzez creet » 16 cze 2014, 13:05

To ja jeszcze dorzuce kilka nieoczywistych spostrzezen. Po zapięciu aktywnego tempomatu 'za kims' możemy płynnie ustawiać odległość od auta poprzedzającego – ustawienie widoczne jest na headup display. Można tez oczywiście ustawić prędkość maksymalna. Wszystko to z RVM i asystentem pasa ruchu działa na prawdę ok.

Jedyny zauważony minus, to ze radar nie skręca się wraz kołami:) Na zakrętach w lewo czasem łapie za pojazd poprzedzający auto z prawego pasa i hamuje. Co nie zmienia faktu ze gazem można to skorygować bez zrywania tempomatu.

Wysłane z mojego Nexus 5 przy użyciu Tapatalka
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 sty 2014, 23:31
Posty: 621 (63/38)
Skąd: Warszawa
Auto: 2014 Matsuda Axela SkyPassion 2.0 165HP

Postprzez Waikiki » 16 cze 2014, 14:31

Aktywny tempomat ma jeszcze jedna kapitalna cechę przy skrzyni manualnej, mianowicie dopasowuje obroty silnika do kolejnego biegu, dzięki czemu nie ma najmniejszego szarpnięcia przy puszczaniu pedału sprzęgła, nawet bardzo gwałtownym...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 mar 2008, 12:43
Posty: 236 (0/9)

Postprzez jaminos » 16 cze 2014, 16:44

Faktycznie nie pomyslalem o tym ze radar sie nie skreca, czyli przy ostrzejszych lukach na autostradzie moze zlapac auto z sasiedniego pasa jadace wolniej niz my. Dobrze ze mozna to skorygowac natychmiast gazem.
A jak sie sprawuje zapobieganie kolizjom? Podobno jest aktywny caly czas nawet jak tempomat jest wylaczony i do 50km/h sam nas wyhamuje w razie ryzyka kolizji.
Początkujący
 
Od: 15 cze 2014, 22:27
Posty: 14
Auto: Honda Civic Type R 2007

Postprzez WaldiSa » 11 lis 2014, 09:19

a to dziwne że tak zachowuje się na zakrętach
według opisu jaki znalazłem na stronie mazdy system ten bardzo powinien się sprawdzać na zakrętach dzięki systemowi kamer wykorzystywanych do systemu identyfikacji niezamierzonej zmiany pasa
no oczywiście jeżeli na jezdni są pasy
Początkujący
 
Od: 29 paź 2014, 16:58
Posty: 14
Auto: Mazda 3 BM 2014

Postprzez Waikiki » 12 lis 2014, 16:41

Kamery optyczne nie maja nic do tego. Wiązka radaru jest na tyle szeroka, ze obejmuje rowniez poprzedzający samochod na zakręcie, a system zczytuje dane z czujnika obrotu wokół osi pionowej, aby wykryć, ze oba pojazdy pokonują zakręt i nie sugerować sie autami jadącymi na sąsiednich pasach.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 mar 2008, 12:43
Posty: 236 (0/9)

Postprzez kobo » 23 lis 2014, 23:01

moje doświadczenie jest takie, że jak zakręt jest trochę mocniejszy to aktywny tempomat nie radzi sobie najlepiej z samochodami na sąsiednim pasie i traktuje je jak samochody na tym samym pasie.
Początkujący
 
Od: 17 cze 2014, 11:35
Posty: 7

Postprzez CzarnyFilc » 30 mar 2016, 12:56

Odświeże temat aktywnego tempomatu. Ok, dezaktywuje się poniżej 30kmh, czy to znaczy że auto przestaje zwalniać i jedynie co mnie w tym momencie by "ratowało" (bez rzecz jasna manualnej interwencji) jest SCBS? :)

Brzmi to nieco absurdalnie... to będzie pierwszy raz kiedy mam takie rozwiązanie w samochodzie, nie planowałem używać go do jazdy po mieście, ale fajnie znać ograniczenia systemów przed ich aktywacją :)
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 12 lut 2016, 22:51
Posty: 19 (3/1)
Auto: 3BM SkyPassion 2016, 120AT

Postprzez ereste83 » 30 mar 2016, 13:22

CzarnyFilc napisał(a):Odświeże temat aktywnego tempomatu. Ok, dezaktywuje się poniżej 30kmh, czy to znaczy że auto przestaje zwalniać i jedynie co mnie w tym momencie by "ratowało" (bez rzecz jasna manualnej interwencji) jest SCBS? :)

Niestety dokładnie tak.

Ja również zauważyłem, że jeżeli ktoś mi zajedzie drogę, np wyprzedzi mnie i zjedzie na mój pas tak, że trzeba mocniej zwolnić to tempomat nie reaguje, albo reaguje na tyle późno, że mi nerwy puszczają i ręcznie przyhamowuję.

Swoją drogą strasznie mnie wkurza, że w momencie dezaktywacji tempomatu informacja o tym zajmuje cały head-up display i nie widać prędkości przez kilka sekund.
Forumowicz
 
Od: 12 sty 2016, 13:10
Posty: 116 (9/18)
Auto: Mazda 3 2015 HB SkyPassion 2.0 120KM 6AT

Postprzez CzarnyFilc » 30 mar 2016, 14:02

ereste83 napisał(a):Niestety dokładnie tak.


No to słabiutko. Może nie na tyle, żeby lecieć do salonu i anulować zamówienie, ale mimo wszystko – głupota. Samochód jest napakowany radarami i czujnikami, że spokojnie mógłby działać od/do 0kmh, ale nie :) Niby wyhmauje do zera, ale hamowanie awaryjne ciężko nazwać rozwiązaniem <glupek2>
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 12 lut 2016, 22:51
Posty: 19 (3/1)
Auto: 3BM SkyPassion 2016, 120AT

Postprzez Marianek » 31 mar 2016, 21:52

ereste83 napisał(a):Ja również zauważyłem, że jeżeli ktoś mi zajedzie drogę, np wyprzedzi mnie i zjedzie na mój pas tak, że trzeba mocniej zwolnić to tempomat nie reaguje

Jak macie ustawioną odległość miedzy pojazdami? Im mniejsza tym słabsza reakcja tempomatu.
Moim zdaniem reaguje jak trzeba, nie mam z nim żadnych problemów. Nie korzystam z niego w terenie zabudowanym (miescie) bo nie ma to najmniejszego sensu a i sam system nie został do tego stworzony.
Im większą prędkością sie poruszacie tym większy powinien być ustawiony odstęp miedzy pojazdami.
Pamiętajcie też że to tylko elektronika i nie można sie pozbawiać myślenia z tego powodu.

CzarnyFilc napisał(a): Ok, dezaktywuje się poniżej 30kmh, czy to znaczy że auto przestaje zwalniać i jedynie co mnie w tym momencie by "ratowało" (bez rzecz jasna manualnej interwencji) jest SCBS?

Jeśli masz taką prędkość w trasie oznacza że jedziesz w jakimś korku, spowolnieniu i tu powinieneś mieć całkowitą kontrole nad pojazdem. Moim zdaniem to działa tak jak powinno.
"Życie jest jak badziewie na kole – raz na górze, a raz na dole."
Sprzedam, Ford Fokus tytanium 2013, PB.klik w link
Zoom -Zoom from Belgium
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Beneluxu i Niemiec
 
Od: 26 mar 2010, 14:31
Posty: 6993 (208/245)
Skąd: Benelux/Szczecin
Auto: Było CP,
Była M6 GH
Jest MX-5NBfl
Jest M3 BM Sport 2.2 Diesel Sedan.

Postprzez ereste83 » 1 kwi 2016, 10:18

Marianek napisał(a):Jak macie ustawioną odległość miedzy pojazdami?
Jeśli masz taką prędkość w trasie oznacza że jedziesz w jakimś korku, spowolnieniu i tu powinieneś mieć całkowitą kontrole nad pojazdem. Moim zdaniem to działa tak jak powinno.


4 kreski, czasami 3.

Akurat właśnie aktywny tempomat, czy raczej radar może (i jest w autach z wyższej półki) wykorzystywany właśnie do jazdy w korku. Nie widzę zresztą powodu dlaczego nie miałby być.
Forumowicz
 
Od: 12 sty 2016, 13:10
Posty: 116 (9/18)
Auto: Mazda 3 2015 HB SkyPassion 2.0 120KM 6AT

Postprzez deadeye » 1 kwi 2016, 10:50

CzarnyFilc napisał(a):Jeśli masz taką prędkość w trasie oznacza że jedziesz w jakimś korku, spowolnieniu i tu powinieneś mieć całkowitą kontrole nad pojazdem. Moim zdaniem to działa tak jak powinno.

To takie tłumaczenie, że jak mazda czegoś nie zrobiła, to nie jest potrzebne. Mazda na tym etapie nie była jeszcze gotowa żeby pozwolić samochodowi samemu się zatrzymać, co z powodu ograniczeń technicznych jest zrozumiałe. Ale nie mówmy że to nie potrzebne, bo inne auta to robią, i jest to mega wygodne. Przy długotrwałej jeździe w korku, z automatem, aktywny tempomat przy wolnej jeździe bardzo się przydaje. Gdy auta ruszą parę metrów do przodu, wystarczy musnąć gaz – auto samo ruszy na tempomacie, podjedzie tyle ile może do przodu i się samo zatrzyma gdy auta przed nim się zatrzymają. Gdy auta znowu ruszą – znów wystarczy musnąć gaz. Nie trzeba na przemian wachlować gazem i hamulcem jadąc 5-30km/h, co przy dłuższych korkach jest męczące.
Forumowicz
 
Od: 4 lut 2016, 23:34
Posty: 78 (2/2)
Auto: Mazda 3 2016 120KM Skypassion

Postprzez Dmb_T » 18 lut 2018, 22:20

panowie wersja sky passion ma aktywny tempomat.... a czy pozostałe wersje mają zwykly tempomat czy w ogóle go nie mają???
Forumowicz
 
Od: 26 sty 2018, 18:22
Posty: 173 (2/4)
Auto: mazda 3, 2018, 2.0

Postprzez KMBak » 18 lut 2018, 22:27

Sky Passion ze skrzynią automatyczną.

Inne wersje mogą mieć co najwyżej zwykły tempomat.
Bez tytułu.png
>> Facebook: Konrad >> Forum: Moja obecna Mazda 6 >> Forum: Moja była Mazda 3 Obrazek
Blue inside & red outside!
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 12 lis 2011, 14:36
Posty: 3819 (129/80)
Skąd: Wrocław
Auto: Jest: Mazda 6 2.5 Sky-G SkyPassion 2016
Była: Mazda 3 1.6 MZR Kirei 2011

Postprzez bbogdan » 18 lut 2018, 23:06

Przy manualnej skrzyni też jest aktywny tempomat
Forumowicz
 
Od: 14 sty 2017, 01:15
Posty: 491 (0/26)
Auto: Mazda CX-3 2016 AWD
CRYSTAL WHITE PEARL (34K)

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323