[Fotorelacja] Regeneracja zacisków hamulcowych Mazda 3 BK

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez M@ti » 12 paź 2020, 01:02

Cześć,

Jako, że jestem po regeneracji zacisków postanowiłem zamieścić fotorelację, może przyda się innym osobom. Nie jestem mechanikiem więc nie sugerujcie się zbyt mocno, jak coś zrobiłem nie tak dajcie znać.

Nie ponoszę odpowiedzialności za uszkodzone zaciski, porozbijane auta itd. Itp. Wszystko robicie na własną odpowiedzialność.

Czas operacji (w moim przypadku): ok 12h
Potrzebne narzędzia:
– piaskarka (raczej da się zastąpić szczotkami drucianymi na wiertarkę)
– śrubokręty płaskie
– klucz imbusowy 7mm
– nasadki 9, 10, 24
– dwie rurki 1” i 3/4”, 3/4 dłuższa niż 1
– pistolet lakierniczy (ewentualnie spray)
– piekarnik
– kombinerki
– imadło
– zestaw do wykręcania tłoczków
– hartowany pręt lub coś do wybijania
– nóż
– wiertarka
– papier ścierny 1000

Nie wszystkie wymienione narzędzia są niezbędne ale bardzo ułatwiają pracę.

Chemia:
– rozpuszczalnik
– odrdzewiacz
– pasta do zacisków
– sylikon wysokotemperaturowy
– farba

Dzień wcześniej zanim zaczniemy warto użyć odrdzewiacza i popsikać odpowietrzniki, sprężyny zacisków(te miejsca które siedzą w zacisku) i „ograniczniki” dźwigni hamulca ręcznego.

IMG_20201007_122750_sprężyna.jpg

IMG_20201007_115810_odpowietrzniki.jpg

IMG_20201007_115830_odpowietrzniki.jpg

IMG_20201007_132010_ogranicznik.jpg


Tak wyglądały zaciski przed:

IMG_20201007_115806 (Copy).jpg
IMG_20201007_115832 (Copy).jpg
IMG_20201007_115855 (Copy).jpg
IMG_20201007_115857 (Copy).jpg


Zaczynamy od odkręcenia odpowietrzników. Jak się ukręcą to mamy problem i albo próbujemy wykrętaków lub jakichś swoich sposobów albo szukamy nowego zacisku.
Zanim cokolwiek rozebrałem wypiaskowałem trochę zaciski tzn. te sprężynki tłumiące drgania zacisku i sprężynki powrotu hamulca ręcznego które łatwiej piaskuje się kiedy są do czegoś zamocowane.

IMG_20201007_122750.jpg


Odkręcamy jarzmo od zacisku.

IMG_20201007_122843.jpg


Wyjmujemy gumy w których siedzą prowadnice. Ja robiłem to w ten sposób że wkładałem cienki śrubokręt

IMG_20201007_123357 (Copy).jpg


W szczelinę psikałem odrdzewiaczem, próbowałem obruszać kombinerkami tak żeby guma zaczęła się obracać i wyjmowałem kręcąc lewo-prawo

IMG_20201007_123532 (Copy).jpg


Wyjmowanie tłoczka. W moim przypadku zablokowałem kawałkiem drewna żeby tłoczek nie uderzył w zacisk i psiknąłem powietrzem. UWAGA NA PALCE tłoczek potrafi naprawdę mocno „wystrzelić”.

IMG_20201007_124116 (Copy).jpg
IMG_20201007_124249.jpg


Jeśli nie wyszła sama podważamy osłonę

IMG_20201007_124833 (Copy).jpg


Wyjmujemy uszczelkę

IMG_20201007_124408 (Copy).jpg


Gotowe. Zaciski przednie rozebrane.

IMG_20201007_125036 (Copy).jpg


Zaciski tylne
Zdejmowanie jarzma analogicznie. Zdejmowanie gum w których siedzą prowadnice też, tylko musimy być bardziej uważni bo zaciski tylne są aluminiowe i aluminium śniedzieje (?? W każdym razie gumy są mocniej przyklejone niż w przednich).
Wykręcamy tłoczek przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Można czym takim można jakimiś kombinerkami/morsem ale trzeba uważać żeby nie przeciąć osłony.

IMG_20201007_130416.jpg
IMG_20201007_130420 (Copy).jpg


W moim zestawie do wykręcania tłoczków nie było niestety końcówki z takiej która pasuje do naszych zacisków i musiałem trochę zeszlifować.
Wyjmujemy Osłonę gumową.

IMG_20201007_130849 (Copy).jpg
IMG_20201007_130852 (Copy).jpg


Wyjmujemy uszczelkę

IMG_20201007_130951 (Copy).jpg


Wyjmujemy mechanizm odpowiadający za wysuwanie tłoczka. Wkładamy nasadkę 24, pukamy czymś powinno wyskoczyć takie coś

IMG_20201007_131402 (Copy).jpg
IMG_20201007_131355 (Copy).jpg
IMG_20201007_131821 (Copy).jpg


Następnie wyjmujemy taki kawałek metalu może nie chcieć wypaść zbyt łatwo bo jest cały w smarze

IMG_20201007_131855 (Copy).jpg


Zdejmujemy sprężynę odpowiadającą za powrót ręcznego.

IMG_20201007_130631 (Copy).jpg


Teraz musimy wyjąć ten element co nie jest łatwe bo siedzi mocno i nie można go obracać bo jest wyfrezowany.

IMG_20201007_132010_ogranicznik.jpg


Chyba najłatwiej jest zamontować w imadło i wybić czymś od dołu. Przy ściskaniu pamiętajmy, że zacisk jest aluminiowy i żeby nie ściskać zbyt mocno ewentualnie owinąć go czymś, ja tak nie zrobiłem i mam małe ślady po imadle

IMG_20201007_142751 (Copy).jpg


Teraz możemy wyjąć ten element, podważamy czymś i zdejmujemy tą metalową „uszczelkę”

IMG_20201008_123931.jpg
IMG_20201008_124250.jpg


Prawie gotowe, zostało tylko rozłożyć tłoczki

IMG_20201007_143046 (Copy).jpg


W tłoczku podważamy sprężynę i powinna wyskoczyć

IMG_20201008_110705.jpg


W środku znajdziemy coś takiego

IMG_20201008_110927 (Copy).jpg


Elementy gumowe wszystkie które były ok zostawiłem oryginalne. Umyłem je tylko w ciepłej wodzie z płynem do naczyń.

IMG_20201008_134753 (Copy).jpg


Czyścimy prowadnice

IMG_20201008_135256_small.jpg
IMG_20201008_140012.jpg


Z odpowietrznikami jak nie mamy nowych to robimy tak samo tylko zamiast papieru ściernego wkrętarka ze szczotką drucianą.

IMG_20201008_145217.jpg

IMG_20201008_150244 (Copy).jpg


Przygotowujemy elementy do piaskowania: W miejsca odpowietrzników i przewodów hamulcowych powkręcałem śruby, cylinderki i mechanizmy ręcznego zatykamy.

IMG_20201007_152739.jpg

IMG_20201007_152723 (Copy).jpg
IMG_20201007_152720 (Copy).jpg


Po piaskowaniu(niestety nie zrobiłem zdjęć wypiaskowanych jarzm i tych mniejszych elementów):

IMG_20201007_163022 (Copy).jpg
IMG_20201007_163034 (Copy).jpg


Odtłuszczamy, zabezpieczamy miejsca gdzie nie chcemy farby i malujemy (prowadnic nie malowałem :) ).Po malowaniu i przeschnięciu włożyłem wszystko na 30min do piekarnika żeby lakier szybciej wysechł i bardziej się utwardził.

IMG_20201008_142028.jpg

IMG_20201008_151938 (Copy).jpg


Malowałem czymś takim

IMG_20201009_132924 (Copy).jpg


Składanie
Zacisk przedni
Czyścimy zacisk w środku.

IMG_20201008_152246.jpg


Smarujemy w środku pastą wkładamy uszczelkę(też ją smarujemy). Tłoczek też możemy posmarować ale nie za dużo uszczelka i tak wszystko ściągnie zakładamy osłonę gumową na tłoczek i wsuwamy tłoczek do zacisku możemy sobie pomóc narzędziem do wciskania tłoczków. Po wciśnięciu do ok połowy próbujemy założyć osłonę na zacisk. Zaczynamy od tej strony gdzie jest najsłabszy dostęp.

IMG_20201008_153517.jpg
IMG_20201008_154425.jpg


Po wciśnięciu tłoczka psiknąłem powietrzem żeby jeszcze raz wysunąć tłoczek i sprawdzić czy osłona gumowa jest dobrze zamocowana.
Przykręcamy odpowietrznik można nałożyć trochę pasty na gwint – łatwiej się odkręci następnym razem, wkładamy elementy gumowe w których będą prowadnice(możemy je trochę posmarować – łatwiej się ułożą).

IMG_20201008_153724.jpg

IMG_20201008_154003 (Copy).jpg


Wkładamy prowadnice(według ATE nie smarujemy niczym).

IMG_20201010_111632 (Copy).jpg


Przykręcamy jarzmo. Zakładamy sprężynę ustalającą zacisku: zapieramy o jarzmo wkładamy w zacisk z jednej strony, z drugiej strony najpierw wkładamy w zacisk a następnie zakładamy na jarzmo. Gotowe.

IMG_20201008_155953 (Copy).jpg


Tył
Przygotowujemy zacisk – smarujemy łożyska igiełkowe(ja użyłem pasty) wkładamy uszczelkę którą też smarujemy.

IMG_20201009_111325.jpg
IMG_20201009_111349.jpg


Tutaj nie jestem pewien czy to tak powinno się robić (chodzi mi czy w ogóle to rozbierać). Ja rozebrałem wypiaskowałem i pomalowałem, posmarowałem te elementy sylikonem wysokotemperaturowym i złożyłem.

IMG_20201009_102826 (Copy).jpg
IMG_20201009_103002.jpg


Smarujemy elementy z powyższego zdjęcia (nie przesadzamy z ilością tutaj też jest uszczelka i ona to ściągnie można dać więcej w zagłębienie) i wkładamy do zacisku (na tych elementach są literki L i R żeby nie pomylić).

IMG_20201009_111505.jpg
IMG_20201009_111246.jpg


Teraz musimy założyć tą blokadę. Najłatwiej ścisnąć w imadle. Owijamy czymś zacisk żeby nie zniszczyć farby. I wbijamy młotkiem też przez jakieś drewno czy coś innego żeby nie uszkodzić lakieru.

IMG_20201009_111729 (Copy).jpg


Smarujemy ten metalowy element i wrzucamy do zacisku.

IMG_20201009_125042.jpg


Zakładamy uszczelkę, smarujemy i wkładamy do zacisku na to wkładamy podkładkę. Sprawdzamy ruszając mechanizmem ręcznego czy podnosi się do góry (powinno chyba około pół centymetra)

IMG_20201009_125337 (Copy).jpg


No i teraz najtrudniejsza moim zdaniem operacja w całej tej regeneracji musimy włożyć sprężynę a na nią to tak żeby się zablokowało

IMG_20201009_113048.jpg
IMG_20201009_113105.jpg


Ja zrobiłem to tak że wcisnąłem to do grubszej rurki, wcisnąłem ją w zacisk włożyłem w to cieńszą rurkę. Przyciskając cieńszą, dłuższą rurkę wyciągnąłem grubszą. Pewnie trochę zagmatwanie to brzmi nie wiem jak to lepiej wytłumaczyć. Jak ktoś ma lepsze sposoby to piszcie bo mi zajęło to ok godziny.

IMG_20201009_113340 (Copy).jpg
IMG_20201009_114745.jpg
IMG_20201009_115627.jpg


Składamy tłoczek.

Czyścimy w środku. Pamiętamy żeby wyczyścić dziurkę która jest na boku tłoczka.

IMG_20201009_103652 (Copy).jpg


U mnie jeden z tych elementów na górze zdjęcia miał założoną uszczelkę okrągłą, był trochę skorodowany.

IMG_20201009_103708.jpg


Smarujemy pastą, zakładamy nowe uszczelki.

IMG_20201009_103943.jpg


Wciskamy te elementy do tłoczków.
Na nie wkładamy posmarowane pastą podkładki z kulkami a na nie podkładki zwykłe.

IMG_20201009_104302.jpg
IMG_20201009_104325.jpg


Na to wkładamy sprężyny, grubszymi końcami do góry. Ja robiłem to tak że wkładałem ręką ile mogłem, blokowałem śrubokrętem i łapiąc kombinerkami kręciłem sprężyną a na ostatnim zwoju pomagałem sobie drugim śrubokrętem.

IMG_20201009_104616 (Copy).jpg
IMG_20201009_110303.jpg


Smarujemy cylinderek, wkładamy nasmarowaną uszczelkę, smarujemy tłoczki zakładamy na nie osłony wkręcamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Wykręcamy tłoczek żeby upewnić się że osłona jest założona poprawnie. Gumy prowadnic, prowadnice, jarzma zakładamy tak samo jak w zaciskach przednich.

IMG_20201009_132719.jpg
IMG_20201009_132737.jpg




Jeden z zacisków tylnych wymieniałem kiedyś i kupiłem od Mazdy 3 BL – pasuje, zamiast łożysk igiełkowych ma tulejkę (co wydaje się lepszym rozwiązaniem) i minimalnie inny tłoczek. U mnie łożyska igiełkowe były ok ale jak by były uszkodzone to nie wiedział bym jak je wyjąć szczególnie to dolne. Macie jakieś patenty na to?


Artykuł ATE https://www.ate-hamulce.pl/baza-wiedzy-ate/smarowac-czy-nie-smarowac/
Początkujący
 
Od: 31 gru 2015, 21:29
Posty: 29 (0/2)
Skąd: Pułtusk/Wyszków/Warszawa
Auto: Mazda 3 BK sedan Z6 2004
Mazda 626 GD coupe FE 1987

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323