[Mazda BK 2005] Kierownica ciężko chodzi

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez KotWButach » 10 lip 2017, 01:39

Zapytam w ASO, ciekawe jest jednak to że zależnie od rocznika jest albo Dexron II albo III czyli coś kombinowali japończyki wariatki.
Forumowicz
 
Od: 11 sty 2014, 14:23
Posty: 69 (2/0)
Auto: Mazda 3 I
Mazda 323f 1.5

Postprzez Zoomi » 10 lip 2017, 01:44

no i właśnie to jest to o czym wspomniałem to zależy od VIN'u bo nie każda Mazda 3 będzie miała takie same osprzęty i z tym się spotkasz jeszcze w różnych miejscach, dlatego ryzykowne jest kupowanie części nie podając sprzedawcy VIN'u do weryfikacji dopasowania (o ile dysponuje bazą danych). Ja ostatnio kupowałem elementy zawieszenia i nie każdy egzemplarz ma takie same oryginalnie

Dopisano poniedziałek, 10 lipca 2017, 01:46:

z kombinowaniem to Ci powiem jest tak, jak wymieniałem olej w skrzyni to się naczytałem że nie warto bo do bani skrzynia w zimie źle chodzi a większość lała 75W85. Dlaczego taki? Pojęcia nie mam. Ja wlałem oryginalny i skrzynia jak nowa chodzi a lekkość działania poczułem już po pierwszym przesunięciu lewarka nawet nie uruchamiając silnika :D takie są drobne to różnice, a dodam że oryginał był prawie tak samo lepki 75W90 !

Dopisano poniedziałek, 10 lipca 2017, 01:50:

w takim razie poproś niech Ci mailem wycenią, jak cena będzie dobra to weźmiesz, a przynajmniej będziesz wiedział co powinno być. Jak będzie zła to kupisz może gdzie indziej według tej samej specyfikacji innego producenta i powinno być OK. TYLKO NIE SUGERUJ IM JAKI KONKRETNIE CHCESZ KUPIĆ, po to tam siedzą aby przeszukać swoje papiery i zaoferować Ci to co powinni. Podaj im VIN i nich oferują.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 cze 2017, 00:41
Posty: 181 (1/3)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323 S VI BJ, 1.6 ZM benzynka 98KM/72kW, 2002r.

Postprzez KotWButach » 10 lip 2017, 01:55

I pomyslec że marzyłem o tym aucie przez rok i jak je mam to jak taki Janusz biore i narzekam :D.

Zadzwonię jutro do aso.
Forumowicz
 
Od: 11 sty 2014, 14:23
Posty: 69 (2/0)
Auto: Mazda 3 I
Mazda 323f 1.5

Postprzez Zoomi » 10 lip 2017, 01:56

Chociaż ciekawe Toyota miała podejście, jak poprosiłem o smar to nie posiadają w sprzedaży tylko na własny użytek, a jak im podałem numer produktu, to "no dobra, to gdzie wysłać?" :D

Dopisano poniedziałek, 10 lipca 2017, 01:59:

bo to dobre auto jest ale zadbać trzeba, jak dbasz tak masz. Ja tydzień temu ponownie tą bemką x5 jechałem co wspomniałem wcześniej i Ci powiem że po 3 latach cała trzeszczy w środku, a bita raczej nie była od nowości w firmie. U mnie po 15 latach praktycznie nic nie trzeszczy :) tylko że aż tak nie zapierda...la bo nie mam tych prawie 300kucy, ale moje i tak nieźle sobie radzą. Ja pierniczę która to....idę spać. Na razie
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 cze 2017, 00:41
Posty: 181 (1/3)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323 S VI BJ, 1.6 ZM benzynka 98KM/72kW, 2002r.

Postprzez KotWButach » 10 lip 2017, 02:05

Ja powoli staje się fanem motoryzacji azjatyckiej :D tak szczerze mówiąc. A już na pewno nie kupię auta niemieckiego.

No nic napisałem do ASO zobaczymy co odpiszą.
Forumowicz
 
Od: 11 sty 2014, 14:23
Posty: 69 (2/0)
Auto: Mazda 3 I
Mazda 323f 1.5

Postprzez Zoomi » 10 lip 2017, 02:12

no fakt ja przy moim japońcu to tak się wkręciłem na obroty bo mi się dźwięk silnika spodobał (jak się wkręca jak wiertarka), że mi niebiescy po pierwszych 10 min jazdy zimny kubeł wody na łeb wylali i 10punktów władowali. No i testowanie się skończyło. Podobnie było jak kolega kupił Civica VIII, 3 lata spokojnie 90 jeździł (a ma ze 140KM) i tak sobie pomyślał a przetestuję go jak się wkręca. No i patrz to samo :) To chyba musi być słychać z daleka, albo są wyczuleni na Japonię.

Dobra, na razie. Daj znać jakie efekty po wymianie, tylko poszukaj tę procedurę by czegoś nie schrzanić przypadkiem, Japońce mają często inne podejście do projektowania mechanizmów. Czasem coś przekombinują ale zwykle działa dobrze, tylko trzeba odpowiednio wszystko robić. Czasami odpowietrzenie układu wspomagania podobno wymaga pompy podciśnieniowej, droga nie jest ale ze 150-200zł będzie, sam mam taką ale do tego jeszcze nie używałem.

Dopisano poniedziałek, 10 lipca 2017, 02:33:

poczytałem na wikipedii anglojęzycznej o tych specyfikacjach Dexron. Trochę niezłe jaja, kolejne modyfikacje były wprowadzane by rozwiązać problemy a pojawiały się inne. No ciekawe teraz co tu lać, hehe. Ja bym jednak na własną rękę nie przechodził na wyższe specyfikacje bo tak jak w przypadku niektórych olei nie są kompatybilne np. z danymi uszczelnieniami jaki są w układach.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 cze 2017, 00:41
Posty: 181 (1/3)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323 S VI BJ, 1.6 ZM benzynka 98KM/72kW, 2002r.

Postprzez KotWButach » 10 lip 2017, 02:50

Tzn wiesz do mojej jako zastępnik to DEXRON III napisane w książeczce.

Ale czytałem na innych wątkach że zalewają albo ATF M-III albo ATF M-V wiec może zaleje V jak nie dostanę III specyfikacja jest bardzo podobna.

http://fox.cms.zetorzeszow.eu/FCK/Mazda ... III_PL.pdf
http://fox.cms.zetorzeszow.eu/FCK/Mazda ... M_V_PL.pdf

Mnie łapali za pierdoły w 323f... W tym jeszcze ani razu :D. Ogólnie jeżdżę raczej spokojnie ale mandat za brak okularów!!!
Ostatnio edytowano 10 lip 2017, 02:52 przez KotWButach, łącznie edytowano 1 raz
Forumowicz
 
Od: 11 sty 2014, 14:23
Posty: 69 (2/0)
Auto: Mazda 3 I
Mazda 323f 1.5

Postprzez Zoomi » 10 lip 2017, 02:51

przed chwilą też znalazłem w instrukcji do Mazdy 3 z 2005r że faktycznie jest ATF-III lub Dexron III. To w takim razie Dexron III byłoby dużo prościej znaleźć z tym że bardziej bym się sugerował tutaj na ATF M-III, gdyż ATF M-III jest aprobowanie również przez Mazdę, a Dexron to norma koncernu General Motors czyli głównie Opla.

Dopisano poniedziałek, 10 lipca 2017, 02:53:

M-V jest w tej instrukcji do Mazdy 3 z 2005r podane w tabelce ale tylko do skrzyni biegów automatycznej, więc skoro w tej samej tabelce M-V napisali przy skrzyni biegów AUTOMATYCZNEJ to nie może być pomyłką że przy wspomaganiu napisali inne a nie podali tego
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 cze 2017, 00:41
Posty: 181 (1/3)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323 S VI BJ, 1.6 ZM benzynka 98KM/72kW, 2002r.

Postprzez KotWButach » 10 lip 2017, 02:57

Jak by to powiedziała Alutka z Rodziny Zastępczej, mam migrenę :D a tak serio to jest masakra z tym wszystkim, bo nie ma nigdzie tego oleju ATF M-III
Forumowicz
 
Od: 11 sty 2014, 14:23
Posty: 69 (2/0)
Auto: Mazda 3 I
Mazda 323f 1.5

Postprzez Zoomi » 10 lip 2017, 03:03

poza tym to jest hydraulika, nikt za bardzo poza Mazdą prawdopodobnie nie wie z jakiej gumy robią swoje uszczelki w tym układzie oraz węże gumowe. Jeśli nie trafisz, a szlag trafi uszczelnienia to pompa będzie pozamiatana.

To nie są setki zł. Ja to taki miałem dylemat jak się okazało że najbezpieczniejsze smary do gum (czyli takie które nie powodują ich puchnięcia) kosztują prawie 1000zł za 100g a potrzebowałem nasmarować jedynie gumowe prowadnice zacisków, to był dylemat. Okazało się że nie ma ich nawet ASO Mazdy :D Kupiłem u Toyoty, zobaczę jak się sprawdzi. ale też tani nie był bo zapłaciłem ponad 100zł za 100g. Myślę że warto było jeśli się sprawdzi bo to będzie oznaczało że zaoszczędze jakieś 2L paliwa na 100km przez poprawnie działające zaciski które akurat w Mazdzie są na gumowych prowadnicach. Zrobisz jak uważasz, moim zdaniem przy cenia tego oleju nie ma co kupować zamienników a przypuszczam że ASO ma taki olej.
Ostatnio edytowano 10 lip 2017, 03:07 przez Zoomi, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 cze 2017, 00:41
Posty: 181 (1/3)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323 S VI BJ, 1.6 ZM benzynka 98KM/72kW, 2002r.

Postprzez KotWButach » 10 lip 2017, 03:07

Jak w ASO będą mieli to oczywiście że kupie w ASO :) po prostu w necie nigdzie nie mogę znaleźć.

Dopisano 10 lip 2017, 15:09:

W ASO 50zł więc wziąłem 2 buteleczki i jeszcze dywaniki zamówiłem :P.
Forumowicz
 
Od: 11 sty 2014, 14:23
Posty: 69 (2/0)
Auto: Mazda 3 I
Mazda 323f 1.5

Postprzez Zoomi » 10 lip 2017, 17:58

No to z dywanikami zaszalałeś, ale nie spodziewałem się takiej normalnej ceny tego oleju. W takim razie może i ja wymienię......

Pytałem kolegę o to wspomaganie kierownicy w M 3 2005r, jakoś tama specjalnego entuzjazmu nie przejawiał ale podobno w miarę działa, podobno i tak znacznie lepiej w tym aucie na szerokich oponach niż w jego poprzednim bez wspomagania na cienutkich kapciach. Tak się wczoraj tu zasiedziałem że dziś w pracy oczy na zapałkach podtrzymywałem :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 cze 2017, 00:41
Posty: 181 (1/3)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323 S VI BJ, 1.6 ZM benzynka 98KM/72kW, 2002r.

Postprzez KotWButach » 10 lip 2017, 20:03

Oj ja też... tyle że sam sobie jestem okrętem. Dobrze że mi klienci od rana nie dzwonili :D.

No dywanik mi się wyszedł wiec kupiłem oryginały 120 zł nie majątek.
Forumowicz
 
Od: 11 sty 2014, 14:23
Posty: 69 (2/0)
Auto: Mazda 3 I
Mazda 323f 1.5

Postprzez KotWButach » 14 lip 2017, 20:22

No dobra to olej zakupiony :D, zawsze sprawdzajcie czy w ASO wam dobrze wydali towar :D... u mnie dali mi V zamiast III i musiałem 2 razy jeździć... Ale ugadałem że mi dadzą ramki gratis na rejestracje bo akurat mam jedną pękniętą :D
Forumowicz
 
Od: 11 sty 2014, 14:23
Posty: 69 (2/0)
Auto: Mazda 3 I
Mazda 323f 1.5

Postprzez Zoomi » 14 lip 2017, 20:28

a co powiedzieli odnośnie tego M-V tak z ciekawości? Że faktycznie błąd zrobili i dali nie to co trzeba czy że też dobry albo jeszcze lepszy będzie więc taki dali?

Z kolei ja w międzyczasie doszukałem się ciekawej informacji o tym wspomaganiu, co prawda dla rocznika 2007, ale.....prawidłowa siła potrzebna do kręcenia kierownicą w tym aucie na asfalcie suchym to max. 8Nm !!!, a więc biorąc pod uwagę średnicę kierownicy to jest tyle co nic, praktycznie niewiele większy moment siły niż uzyskasz śrubokrętem a wystarczający do urwania gwintu śrubki M6 dokręcając ją grzechotką 1/2", czyli wyobraź sobie na tej podstawie jak mało siły trzeba na takim ramieniu przyłożyć. Jeżeli to dotyczy także Twojego wspomagania to jeśli byłoby wszystko OK to moim zdaniem opór powinien być bardzo, bardzo mały, nawet na postoju. Test przeprowadzać na włączonym silniku!

Ogólnie nie zaleca się kręcenia kierownicą przy wyłączonym silniku jeśli auto posiada wspomaganie, przypominam o tym serwisantom bo nie podoba mi się jak psujecie nasze auta bo macie gdzieś że to nie wasze i uważacie zapewne, że jak "gościu przyjechał np. na wymianę EGR'u to walić to jak mu się popsuje układ kierowniczy przy przetaczaniu na stanowisko obok".
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 cze 2017, 00:41
Posty: 181 (1/3)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323 S VI BJ, 1.6 ZM benzynka 98KM/72kW, 2002r.

Postprzez KotWButach » 14 lip 2017, 23:23

Że to niby w zasadzie podobne i że nie ma wielkiej różnicy i że V ma lepsze parametry... Takie marketingowe sciemy bo gdyby tak było to przecież w serwisowej napisane byłoby III lub V a nie jest, a oba oleje są z tego samego okresu

O to nie widziałem jaki jest nacisk ale wyobrazić sobie tego nie umiem :(... ile by to było siły... <czarodziej>

Co do kręcenia kierownicą bez odpalonego silnika też nie wiedziałem że można coś popsuć <glupek2>
Forumowicz
 
Od: 11 sty 2014, 14:23
Posty: 69 (2/0)
Auto: Mazda 3 I
Mazda 323f 1.5

Postprzez Zoomi » 14 lip 2017, 23:48

Jeszcze nie wiem dlaczego się nie powinno ale się dowiem, tak już parę razy słyszałem.
Przypuszczalnie masz kierownicę ok. 35cm średnicy, więc by się łatwiej liczyło to ma ona promień 0,17metra. W ręku masz bez żadnego wysiłku ze 3kg nacisku (skąd to wiem, aaaaa posiadam wagę elektroniczną jak każdy obecnie :), delikatnie naciśnij na nią a się przekonasz ), czyli w zaokrągleniu 30 Newtonów.
Teraz moment to siła x ramię siły (czyli w tym przypadku promień kierownicy), no więc masz 30N x 0,17m = 5Nm. Tam było dopuszczalne 8Nm jako max. !
A więc wynika z tego że takie kręcenie powinno być proste jak z palcem nie powiem gdzie <co?>
I nie inaczej jest u mnie.

Generalnie możesz tę zasadę stosować ogólnie do kręcenia czymś innym w przypadku gdy nie masz pod ręką klucza dynamometrycznego, ale browara mi wisisz wtedy za patenet <diabełek>, mimo to zawsze polecam taki klucz, to prawie gwarancja łatwego rozkręcania połączeń śrubowych, no może z wyjątkiem tych gdzie woda ciągle pływa.

Dopisano sobota, 15 lipca 2017, 00:07:

jutro pewnie się będę widział z człowiekiem od hydrauliki siłowej to go zapytam dlaczego nie kręcić kierą bez włączenia silnika.

Aha mam nadzieję że wiesz że nie wolno kół do oporu skręcać jak jest wspomaganie? A już kategorycznie nie na dłużej niż 5sek podczas odpowietrzania układu.

Dopisano sobota, 15 lipca 2017, 00:43:

a póki co znalazłem coś takiego:
http://mojafirma.infor.pl/moto/eksploat ... warto.html
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 cze 2017, 00:41
Posty: 181 (1/3)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323 S VI BJ, 1.6 ZM benzynka 98KM/72kW, 2002r.

Postprzez KotWButach » 16 lip 2017, 04:16

Dzięki za zaangażowanie :), swoją drogą co robisz zawodowo jeżeli mogę zapytać? :) Bo dużo osób od "śrubek" spotykasz <diabełek>.

Zauważyłem ale może mi się też tak tylko wydawało że jak było ciepło 2-3 dni temu na dworze to niby coś łatwiej?
Forumowicz
 
Od: 11 sty 2014, 14:23
Posty: 69 (2/0)
Auto: Mazda 3 I
Mazda 323f 1.5

Postprzez Zoomi » 16 lip 2017, 04:24

myślę że to mogło być wrażenie trudne do ocenienia, może w lepszej kondycji byłeś?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 cze 2017, 00:41
Posty: 181 (1/3)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323 S VI BJ, 1.6 ZM benzynka 98KM/72kW, 2002r.

Postprzez KotWButach » 16 lip 2017, 16:38

Możliwie, za tydzień dwa będę mógł wymienić olej i wtedy się okaże co jest grane.
Forumowicz
 
Od: 11 sty 2014, 14:23
Posty: 69 (2/0)
Auto: Mazda 3 I
Mazda 323f 1.5

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323