[FOTORELACJA] Wymiana włącznika światła cofania [Y6, MZ-CD, TDCI]

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez akostarek » 1 sie 2012, 00:28

Witam, po kilku miesiącach działania w kratkę mój włącznik światła wstecznego przestał całkowicie działać. Z tego co się rozglądałem po forum, to jest to problem dość częsty. Objawy są następujące: żarówka jest OK, bezpiecznik jest OK, a światło cofania nie włącza się. Oczywiście istniej jeszcze możliwość uszkodzenia przewodów, ale to raczej mało prawdopodobne.
Podziękowania za opis tej wymiany dla Bolo124
W silniku Y6 czujnik ten umieszczony jest w dość niefortunnym miejscu. Aby się do niego dostać musimy zdemontować całą obudowę akumulatora i filtra powietrza. Na rysunku włącznik zaznaczony jest numerem 17-630. Nr oryginału to JC01-17-640.
Obrazek

Numery OEM
FORD 1 087 523
FORD 1 433 084
FORD 1 441 361
FORD 6M2T-15520-AA
FORD XS4T-15520-AA
FORD XS4T-15520-AB
JAGUAR C2S 22710
JAGUAR C2S 44848
MAZDA JC01-17-640
MAZDA JC01-17-640A
VOLVO 30774465


Zamienniki:
EPS 1.860.242
FACET 7.6242
KW 560 242


Potrzebne będą:
klucze nasadowe 10, 17, 22 ewentualnie 23 (najlepiej "głębokie")
grzechotka + przedłużka
wkrętak płaski
przydać się też może odrdzewiacz
1-2h czasu w zależności od wprawy i sprzętu

Czujnik może po wyczyszczeniu ponownie działać, jednak koszt jego (~40 zł) jest na tyle niewspółmiernie niski w porównaniu do czasu potrzebnego na wymianę, że raczej nie warto kombinować.
Włącznik światła wstecznego będzie pasował z Forda Volvo itd.
Foty z telefonu, nie wszystko może być widoczne, po kliknięciu powiększone. Większość nakrętek to 10.

Włącznik EPS:
Obrazek

Ściągamy osłonę akumulatora, dwa zatrzaski po boku (1), dźwigamy i wysuwamy.
Obrazek

Odkręcamy śruby klem (1,2) oraz śruby mocujące akumulator (3). Odpinamy dwa klipsy i odchylamy przednią część obudowy akumulatora (4).
Obrazek

Po wyciągnięciu akumulatora odkręcamy 3 śruby mocujące obudowę akumulatora (1,2,3) oraz nakrętki mocujące przekaźnik świec żarowych (4,5)
Obrazek

Po odchyleniu całej obudowy akumulatora w kierunku przodu odpinamy spinkę:
Obrazek

To samo przy mocowaniu przekaźnika świec żarowych do obudowy akumulatora (lub odkręcamy całe to mocowanie jeśli nam wygodniej).
Swoją drogą, ten przewód u mnie jest nie podpięty, ktoś chyba pisał kiedyś o tym <co?>
Po wszystkim wyciągamy obudowę akumulatora.
Obrazek

Zabieramy się za obudowę filtra powietrza, odpinamy przepływomierz (1), luzujemy cybant rury dolotu (2), ściągamy gumowe mocowanie (3). Mocowanie nr 4 możemy rozłączyć delikatnie, wsuwając dłoń pod stalowy stelaż i wypychając gumę. Aby rozłączyć mocowanie nr 5 trzeba delikatnie szarpnąć całą obudową do góry (uwaga na kable)
Obrazek

Następnie odpinamy przewody (1) i odkręcamy ostatnie mocowanie stelażu (2)
Obrazek

Odkręcamy nakrętki 1,2,3,4 (klucz 17), u mnie strasznie siedziały, nie obeszło się bez odrdzewiacza i odprężającego puknięcia ;) Po odkręceniu nakrętek 5 i 6 możemy wyciągnąć cały stelaż, naszym oczom powinien ujawić się włącznik. Najprawdopodobniej wszystko będzie tam pokryte syfem...
Obrazek

Odpinamy złącze od czujnika, jeśli mamy głęboki klucz nasadowy 22 to nie będzie problemu z wykręceniem włącznika. Ja musiałem kleszczami rozwalić złącze, aby móc złapać kluczem. Miałem jedynie rozmiar 23 z klucza do kół, ledwo go tam zmieściłem, ale sam czujnik nie siedział mocno.
Obrazek
Obrazek

Wkręcamy nowy włącznik, mój miał gumowego oringa, więc nie dokręcałem go zbyt mocno (kleszcze nastawne), mam nadzieje, że pomoże to zachować go w czystości. Jeśli ktoś ma multimetr może sprawdzić, czy włącznik działa jak należy i można skręcać będąc pewnym, że wszystko będzie działać. Podpinamy do złącza czujnika przewody pomiarowe, ustawiamy sprawdzanie ciągłości obwodu lub omomierz.
Drążek zmiany biegów w położeniu innym niż wsteczny – przerwa w obwodzie (opór nieskonczony)
Obrazek

Wrzucamy bieg wsteczny, obwód jest zwarty, omomierz pokazuje kilka omów:
Obrazek
Można jeszcze sprawdzić ciągłość na przewodach włącznika.

Zmieniamy tryb grzechotki, montaż w kolejności odwrotnej. Jeśli wszystko poszło jak należy, to mamy spowrotem światło cofania:
Obrazek

Wszystkie foty tutaj: http://imgur.com/a/MoWBt#0

Powodzenia :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2011, 11:57
Posty: 1371 (0/8)
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda3 BK Y6 '05

Postprzez widmo82 » 1 sie 2012, 10:54

Fajna fotorelacja, obym nigdy nie musiał jej stosować :)

Do dyskusji zapraszam tutaj => viewtopic.php?f=470&t=115686 => Mazda3 brak światła wstecznego
Moderator "3BK" -Paweł
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 26 paź 2008, 10:23
Posty: 3600 (81/142)
Skąd: Radom
Auto: Mazda3 BK
była: 1,6 Y6 109KM 12.2006
jest: 2.0 LF 150KM 06.2008

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323