Mazda 3 BK – naprawa zamykania drzwi

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez Lisu11 » 16 wrz 2023, 15:19

Cześć,
opisze w jaki sposób naprawiłem zamek centralny w Mazda 3 BK HB, 2007, 1.6 MZ-CD

OBJAWY:

objawy pojawiały się przez ok. 3 m-ce w różnej kolejności. Czasem ustępowały ale później pojawiały się kolejne a na koniec było już wszystko na raz :)
1. Brak możliwości otworzenia bagażnika z przycisku na klapie
2. Mozna tylko zamknąć drzwi. Zamek centralny nie reagował na otwieranie z pilota i podczas otwierania kluczykiem.
3. Światło w środku nie gasło po zamknięciu drzwi.
4. Paliła się kontrolka na zegarach od niezamkniętych drzwi


DIAGNOSTYKA:
Sprawdziłem wszystkie bezpieczniki w aucie.
Na początku podejrzewałem zamek w drzwiach kierowcy. Rozebrałem drzwi ale okazało się że zamek jest sprawny.
Na schemacie elktrycznym znalazłem przewody od zasilania wszystkich zamków w drzwiach. Rozlączyłem akumulator i odpiąłem wszystkie wtyczki od modułu BCM* (Mazda oznacza go jako PJB*) pod schowkiem pasażera.
image (1).png
schemat zamka centralnego

Zasilanie na silniki zamków idą przewodami AP (żółto-czarny*) i Y(biało-czarny) we wtyczce J-03 (pomarańczowa wtyczka od dołu modułu). Podałem 12V na te przewody we wtyczce i wszystkie zamki się zamknęły. Po podaniu odwortnej polaryzacji wszystkie zamki sie otworzyły. Czyli już wiedziałem że zamki w drzwiach są sprawne elektrycznie.
20230915_103148.jpg
podłączenie przewodów do pomiaru podczas zam/otw

Teraz musiałem sprawdzić czy moduł podaje zasilanie na te zamki. Wpiąłem wszystkie wtyczki do PJB i podpiąłem akumulator. Podłączyłem miernik do przewodów Ap i Y w J-03 i podczas zamykania z pilota pojawiło sie na chwile napięcie 12V a zamki się zamknęły (co już było poprawa bo wcześniej się nie zamykało). Podczas otiwerania natomiast nie było napięcia między tymi przewodami, zamki się nie otworzyły ale słyszałem że działa przekaźnik w PJB. Wiedziałem że przekaźniki od otwierania i zamykania działają. To był dobry znak tzn. że komputer wysyła sygnał do cewki przekaźników.
Zdemontowałem i otworzyłem PJB (3 śrubki i zatrzaski dookoła). Udało się zlokalizować który to przekaźnik (opis na zdjęciu). Jest to podwójny przekaźnik koloru białego bliżej środka płytki.
comp_side_1.jpg
PCB 1 side

fuse_side_and_horn_connector.jpg
PCB 2 side


Sprawdziłem jeszcze czy mikrostyki od potwierdzenia zamknięcia/otwarcia działają prawidłowo. Tutaj ustawiamy miernik na sprawdzenie ciągłości obwodu (brzęczyk) i spawdzamy czy jest przejście między masą a danym przewodem od zamka. Sprawdzamy w dwóch stanach zamkniętym i otwartym (w jednym jest przejście a w drugim ma go nie być)
Na schemacie są to przewody we wtyczce J-06:
– Lewy przód – W (czarno-żółty)
– Prawy przód – U (czarno-niebieski)
– Lewy tył – S (czarno-pomarańczowy)
– Prawy tył – Q (czarno-zielony)
U mnie wszystkie działały prawidłowo.

*BCM – Body Comfort Module
*PJB – Passenger Junction Box
* kolor żółto-czarny oznacza żółty z czarnym paskiem, czarno-żółty to czarny z żóltym paskiem


NAPRAWA
Ponieważ płytki PJB są dwustronnie lutowanie i do tego zlutowane są 2 ze sobą, nie było możliwości tradycyjnego wylutowania przekaźnika. Postanowiłem zdemontowac go mechanicznie zostawiając wystające nóżki z pól lutowniczych. Do tego użyłem dremela lub innej mini szlifierki i powoli rozcinałem obudowe przekaźnika. Tutaj należy postępować bardzo delikatnie bo można łatwo wyrwać nóżke z otworu a wtedy dokładamy sobie sporo pracy. Nie polecam też mocnego podważania i odrywania.
Po usunięciu starego przekaźnika zostało dolutować do wystających nóżek nowy element. Znalazłem też inny spsób (patrz zdjęcia niżej)
Złożyłem PJB i zamontowałem w aucie. Teraz centralny działa prawidłowo z kluczyka i pilota na wszystkich drzwiach.

Na zdjęciach widać wymiane innych przekaźników ale zasada jest ta sama
Zdjęcia z wymiany:
20230915_185351.jpg
zostawione nóżki starego przekaźnika
20230915_190618.jpg
wlutowany nowy przekaźnik wycieraczek

20230915_190706.jpg
nowy przekaźnik zamka centralnego
IMG_20190611_193832.jpg
inny sposób montażu nowego przekaźnika

Mazda 3BK BCM fuse&body.jpg
PJB opis wtyczki i bezpieczniki

Mazda 3BK BCM circuit board 2.jpg
schemat 2 PJB

Mazda 3BK BCM circuit board 1.jpg
schemat 1 PJB

Mazda 3BK BCM  plugs .jpg
piny we wtyczkach PJB
Początkujący
 
Od: 20 sie 2019, 09:29
Posty: 2 (0/1)

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Majestic-12 [Bot] i 10 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323