Światła postojowe po otwarciu centralnego zamka
Czy ktoś z Was przerabiał temat "podświetlenia powitalnego", które jest dostępne w nowych 3
Ostatnio edytowano 12 gru 2010, 23:03 przez LookR, łącznie edytowano 1 raz
Si Deus pro nobis, quis contra nos? (łac.)
Skoro Bóg jest z nami, któż przeciwko nam?
Skoro Bóg jest z nami, któż przeciwko nam?
Koledzy przerabiali w dziale usprawnień, co prawda nie w trójkach i nie był to dedykowany zestaw.
viewtopic.php?f=105&t=99439
W sumie szkoda, że dopiero do BLki to wsadzili, wygląda sympatycznie. Jak się człowiek uprze to można coś takiego zrobić..
Dołącz linka do pierwszego posta bo Cie Cezar zje za post pod postem
viewtopic.php?f=105&t=99439
W sumie szkoda, że dopiero do BLki to wsadzili, wygląda sympatycznie. Jak się człowiek uprze to można coś takiego zrobić..
Dołącz linka do pierwszego posta bo Cie Cezar zje za post pod postem
Cześć, podpatrzyłem ostatnio u znajomego w Fiescie MK7 fajną rzecz, mianowicie po otwarciu samochodu z pilota uruchamiają się u niego światła postojowe (tj. przód, tył, oraz tablica). Poszukałem trochę w Googlach jak można coś takiego wykonać i sprawa jest dosyć łatwa – u nas w momencie otworzenia zamka zapala się podświetlenie wnętrza, a po zaryglowaniu zamka gaśnie, więc najprościej za pomocą przekaźnika połączyć jakoś te dwa elementy. Tutaj moje pytania:
– Gdzie szukać przewodu, który odpowiada za uruchomienie świateł postojowych i czy wystarczy podać na niego plus, aby te się załączyły?
– Te jest trochę mniej ważne bo mogę to sprawdzić samemu idąc do auta
no ale może ktoś mi oszczędzi rozbierania. Oświetlenie podsufitki sterowane jest plusem czy masą?
– Gdzie szukać przewodu, który odpowiada za uruchomienie świateł postojowych i czy wystarczy podać na niego plus, aby te się załączyły?
– Te jest trochę mniej ważne bo mogę to sprawdzić samemu idąc do auta

- Od: 11 sie 2015, 16:38
- Posty: 329 (7/4)
- Skąd: Katowice
- Auto: Mazda 3 2.0 BK 2005
na allegro możesz kupić moduł, kosztuje jakieś 140 zł chyba który udostępnia ci różne opcje, może być to co chcesz, może być wł 3x kierunkowskazu zamiast 1x gdy lekko naciśniesz wajche od kierunku, różne różności.
aczkolwiek jeśli dojdziesz do tego jak to zrobić to zrób fotorelacje bo sam bym tak chciał, tylko chciałbym aby światła gasły po włączeniu zapłonu, bo mieszkam w niemczech a tu sie jezdzi bez świateł w dzień
aczkolwiek jeśli dojdziesz do tego jak to zrobić to zrób fotorelacje bo sam bym tak chciał, tylko chciałbym aby światła gasły po włączeniu zapłonu, bo mieszkam w niemczech a tu sie jezdzi bez świateł w dzień
Gamboa napisał(a):chciałbym aby światła gasły po włączeniu zapłonu, bo mieszkam w niemczech a tu sie jezdzi bez świateł w dzień
No to akurat by nie był problem, bo wnętrze gaśnie razem z przekręceniem kluczyka, więc postoje też w tym momencie by się nie świeciły.
Co do tego modułu właśnie, pomysł pochodzi z allegro, mój znajomy właśnie stara się coś takiego wykonać samodzielnie, chce tam zapakować na start dzienne z długich oraz właśnie ten patent z postojowymi, tylko przydałyby się do tego schematy elektryczne, niestety nie umiem ich znaleźć.

- Od: 11 sie 2015, 16:38
- Posty: 329 (7/4)
- Skąd: Katowice
- Auto: Mazda 3 2.0 BK 2005
Tak na szybko to mi wpadła jedna sugestia.
Odepnij akumulator i podłącz przewód do żarówki w podsufitce i jego podłącz do miernika. A drugim przewodem z miernika przedzwoń kostki koło skrzynki z bezpiecznikami i jeszcze kostki po prawej stronie na dole.
Odepnij akumulator i podłącz przewód do żarówki w podsufitce i jego podłącz do miernika. A drugim przewodem z miernika przedzwoń kostki koło skrzynki z bezpiecznikami i jeszcze kostki po prawej stronie na dole.
-
Paweł_Radom
expell napisał(a):– Te jest trochę mniej ważne bo mogę to sprawdzić samemu idąc do autano ale może ktoś mi oszczędzi rozbierania. Oświetlenie podsufitki sterowane jest plusem czy masą?
Jak byś już sprawdził to daj znać. Mam pomysł na trochę inną modyfikację a też mi się nie chce sprawdzać


I jak tam doszliście które to kable? Treba też dać diodę kierunkową by po włączeniu świateł nie włączało się oświetlenie wnętrza.
Nic potrzebnego nie znalazłem, Wszystkich Świętych nie dało za bardzo możliwości na szukanie, jedyne co ustaliłem, to że za postojówki odpowiedzialny jest bezpiecznik TAIL R i TAIL L, po włączeniu świateł pojawia się na nich 12V, po chamsku chciałem sprawdzić, czy jak da się tam napięcie to czy konkretna strona się zaświeci, wyjąłem go i przyłożyłem bezpośrednio 12V na miejsce w które bezpiecznik przepuszcza napięcie lecz nic się nie zapaliło.
A co do podsufitki – dalej nie umiem się tam dostać, bez obawy o połamanie czegokolwiek
A co do podsufitki – dalej nie umiem się tam dostać, bez obawy o połamanie czegokolwiek

- Od: 11 sie 2015, 16:38
- Posty: 329 (7/4)
- Skąd: Katowice
- Auto: Mazda 3 2.0 BK 2005
Jeśli chodzi o te oświetlenie przy lusterku, to po lewej i prawej stronie obudowy, są metalowe zatrzaski. Wystarczy że po obu stronach wsuniesz i będziesz ściskał ku środkowi nic nie zepsujesz. Dobrze żeby było to szerokie to nie będzie na niczym ani śladu. Tylko oświetlenie wnętrza się powoli ściemnia więc i na zewnątrz tak będzie, no i czy wytrzyma obciązenie postojówek, bo kokpit też się wtedy świeci.
Potrzebny jest tylko sygnał – nie obciąży to instalacji oświetlenia wnętrza. Oświetlenie zewnętrzne będzie sterowane niezależnie – tranzystorami wprost z akumulatora. Zgaduję, że żarówka oświetlenia wnętrza również jest sterowana "plusem". Czy ktoś może to potwierdzić? 
- Od: 29 paź 2015, 11:13
- Posty: 5
- Auto: FSO
No ale dając prąd pod pozycyjne obciążasz układ oświetlenia wnętrza no chyba że poprowadzisz jakiś przewód do +12V przez przekaźnik i do oświetlenia pozycyjnego i wtedy dając tylko sygnał z oświetlenia wewnętrznego do przekaźnika nie obciążysz układu oświetlenia wewnętrznego. Czy jest sterowane minusem? Wyjmij lampkę i daj masę z aku czy czego innego z auta i jak zaświeci to znaczy że minus jest sterowany.
Nie martw się o obciążenie obwodu zasilania lampki wnętrza
Wiem co robię – prąd zasilania pozycyjnych będzie brany wprost z akumulatora (oczywiście z bezpiecznikiem). 
Niestety nie mogę sprawdzić czy jest sterowana plusem czy minusem – nie mam fizycznego dostępu do mazdy.
Od sposobu sterowania lampką zależy sposób wyzwolenia zasilania pozycyjnych, a będzie to robione mikroprocesorowo z wykorzystaniem optoizolatora.
Pozdr!
PS Twoja rada jest błędna – pomiaru nie powinno się robić zwierając minusa do biegunów żarówki. Mamy 50% szans, że trafimy na +12V i zrobimy zwarcie. W najlepszym wypadku spali się bezpiecznik obwodu oświetlenia wnętrza i pewnie radia. (zwarcie +12V do masy). W gorszym może polecieć tranzystor w module zasilającym żarówkę – tak dla potomnych.
Pomiar zawsze robimy na najlepiej odłączonym aku miernikiem ciągłości obwodu, który jest w każdym multimetrze. Test można również wykonać poprzez – najpierw pomiar napięcia między masą i stykami żarówki, oraz jeśli nic nie wykaże to między plusem, a stykami żarówki – w ten sposób można też wywnioskować sposób podłączenia (czy jest stały plus czy stały minus na żarówce). Jednak jest to mniej intuicyjny sposób dla nie zaawansowanych w elektryce. Woltomierz można zamienić na przewód z dolutowaną żarówką o małej mocy – efekt ten sam. Oczywiście w drugim przypadku akumulator musi być podłączony.
Niestety nie mogę sprawdzić czy jest sterowana plusem czy minusem – nie mam fizycznego dostępu do mazdy.
Od sposobu sterowania lampką zależy sposób wyzwolenia zasilania pozycyjnych, a będzie to robione mikroprocesorowo z wykorzystaniem optoizolatora.
Pozdr!
PS Twoja rada jest błędna – pomiaru nie powinno się robić zwierając minusa do biegunów żarówki. Mamy 50% szans, że trafimy na +12V i zrobimy zwarcie. W najlepszym wypadku spali się bezpiecznik obwodu oświetlenia wnętrza i pewnie radia. (zwarcie +12V do masy). W gorszym może polecieć tranzystor w module zasilającym żarówkę – tak dla potomnych.
Pomiar zawsze robimy na najlepiej odłączonym aku miernikiem ciągłości obwodu, który jest w każdym multimetrze. Test można również wykonać poprzez – najpierw pomiar napięcia między masą i stykami żarówki, oraz jeśli nic nie wykaże to między plusem, a stykami żarówki – w ten sposób można też wywnioskować sposób podłączenia (czy jest stały plus czy stały minus na żarówce). Jednak jest to mniej intuicyjny sposób dla nie zaawansowanych w elektryce. Woltomierz można zamienić na przewód z dolutowaną żarówką o małej mocy – efekt ten sam. Oczywiście w drugim przypadku akumulator musi być podłączony.
- Od: 29 paź 2015, 11:13
- Posty: 5
- Auto: FSO
No nie wiem jakim cudem, dając minus do minusa w celu sprawdzenia sterowania doszło by do zwarcia. Nie ma takiej możliwości. jeśli jest sterowane plusem masa i tak jest stała. A jak dasz stały minus do być może sterowanego minusa to dasz tylko napięcie które spowoduje włączenie światła.
Nie bardzo rozumiem sens rozwiązania, żeby światła wlaczaly się tylko po otwarciu auta
Zazwyczaj typowa funkcja Coming Home polega na pozostawieniu wlaczonych swiatel (zazwyczaj przeciwmgielnych) przez jakis czas po zaminieciu auta, oby oświetlić otoczenie pojazdu. Nie mniej jednak w obu przypadkach najprostszym rozwiązaniem będzie zastosowanie specjalnego modułu Coming Home. Tutaj masz przykład takiego:
http://allegro.pl/doswietlanie-drogi-do ... 66791.html



Marcis, wytłumaczyłem już tą kwestię w poprzedniej mojej wiadomości i nie zamierzam się powtarzać. Z góry zakładasz, że nie ma na żarówce stałego plusa / minusa. Przykładając minusa na chybił trafił możesz trafić na stałe +12V niczym nie ograniczone prądowo. Nie ma znaczenia, czy w ręce będziesz mieć kabelek z plusem / minusem – problem ten sam, gdyż na żarówce może być stały minus / plus.
Wymieniłem trzy poprawne bezpieczne sposoby pomiaru. Jeżeli ktoś chce eksperymentować przypadkowo zwierając linie zasilania – nie zamierzam przekonywać do swojej racji.
pawcio1017, "specjalny" moduł, który buduję będzie mieć funkcje dokładnie taką jak ten podany przez Ciebie + kilka dodatkowych ficzerów. Mimo wszystko dalej pozostaje nierozwiązany problem z wyzwalaniem i pobraniem sygnału w Madzi.
Pozdr!
Wymieniłem trzy poprawne bezpieczne sposoby pomiaru. Jeżeli ktoś chce eksperymentować przypadkowo zwierając linie zasilania – nie zamierzam przekonywać do swojej racji.
pawcio1017, "specjalny" moduł, który buduję będzie mieć funkcje dokładnie taką jak ten podany przez Ciebie + kilka dodatkowych ficzerów. Mimo wszystko dalej pozostaje nierozwiązany problem z wyzwalaniem i pobraniem sygnału w Madzi.
Pozdr!
Ostatnio edytowano 17 lis 2015, 13:57 przez morozaw, łącznie edytowano 1 raz
- Od: 29 paź 2015, 11:13
- Posty: 5
- Auto: FSO
Coming Home oświetla drogę do domu jak sama nazwa wskazuje i tak jak mówisz, zazwyczaj robi to przeciwmgielnymi z przodu, opcja o której mówię najbardziej przydaje się wieczorem, gdy jest ciemno, ty otworzysz samochód i postojowe światła dają informację dookoła komuś nadjeżdżającemu, że coś dzieje się w okolicy, jest to trochę bardziej widoczne, niż samo podwójne mrugnięcie kierunkowskazem.
Dobrałem się dziś do tej lampki i... trochę ogłupiałem, 3 kabelki, w tym dwa plusy, które są chyba przez cały czas (po przykładaniu jednego końca miernika do nich, a drugiego do blachy), minus też zachowuje się jak by był przez cały czas, bo przykładając wcześniej wspomniane plusy do tego konkretnego pinu we wtyczce napięcie też jest...
Z drugiej strony biorąc na chłopski rozum – jak tam może być sterowanie masą, skoro światełka wewnętrzne musimy mieć możliwość uruchomić zawsze (dlatego kabelki są trzy, w tym dwa plusowe).
Chyba przemierzę to z drugą osobą, która będzie robić za ręce, których mi brakuje
Dobrałem się dziś do tej lampki i... trochę ogłupiałem, 3 kabelki, w tym dwa plusy, które są chyba przez cały czas (po przykładaniu jednego końca miernika do nich, a drugiego do blachy), minus też zachowuje się jak by był przez cały czas, bo przykładając wcześniej wspomniane plusy do tego konkretnego pinu we wtyczce napięcie też jest...
Z drugiej strony biorąc na chłopski rozum – jak tam może być sterowanie masą, skoro światełka wewnętrzne musimy mieć możliwość uruchomić zawsze (dlatego kabelki są trzy, w tym dwa plusowe).
Chyba przemierzę to z drugą osobą, która będzie robić za ręce, których mi brakuje
- Od: 11 sie 2015, 16:38
- Posty: 329 (7/4)
- Skąd: Katowice
- Auto: Mazda 3 2.0 BK 2005
Przy takim module jak podeslalem wystarczy ze pobierzesz impuls z modułu centralnego zamka i wyjście podejmiesz do swiatel jakie będą się miały włączać (mogą to być na przykład również wszystkie światła zewnetrzne – to tylko kwestia pod co się podepniesz). Kwestia gdzie sie podepniesz pod centralke to swiatla beda wlaczaly sie przy otwieraniu/zamykaniu auta albo w obu przypadkach Nie wiem właściwie po co na siłę komplikujesz sobie sprawę. Moduły wielofunkcyjne (z dodatkową funkcją 3 migniec kierunkowskazy itp. są również dostępne) i kosztują tyle, ze raczej nie warto się bawić i konstruować taki moduł samemu. No chyba, ze dla własnej satysfakcji 

Zgodzę się z Tobą, że można to tak wykorzystać, ale opisujesz moduł, by podłączyć do centralnego zamka, a expell chce, by zapalały się wtedy gdy oświetlenie wnętrza.
Dla własnej satysfakcji, nabrania wprawy, doświadczenia, fajnej zabawy, oszczędności – można wymieniać, ale nie jest to głównym wątkiem tego tematu.

Dla własnej satysfakcji, nabrania wprawy, doświadczenia, fajnej zabawy, oszczędności – można wymieniać, ale nie jest to głównym wątkiem tego tematu.

- Od: 29 paź 2015, 11:13
- Posty: 5
- Auto: FSO
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości