Mazda3 (BK) – pęknięty łańcuszek łączący dwa wałki

Postprzez anavr » 28 maja 2013, 17:46

Witam Forumowiczów!

Jestem posiadaczem Mazdy 3, 1.6, 109 km, diesel, rocznik 2007.
Kupiłem ją niecałe dwa lata temu od polecanego na forum sprzedawcy – autko zostało sprowadzone z Niemiec, z tamtejszego salonu Mazdy, ze stanem licznika ok. 145 tys. km.
W tej chwili na liczniku mam 165 tys. km przebiegu.

W zeszłym tygodniu, blisko mojego domu, jadąc wolno na rondzie, auto szarpnęło, zgasło i już nie pozwoliło się odpalić. Okazało się, iż w mojej Mazdzie pękł łańcuszek łączący dwa wałki.

W konsekwencji uszkodzeniu uległa głowica silnika, rozrząd i parę innych rzeczy – przez co koszt naprawy szacowany jest na ok 5-7 tys. zł (lub więcej).

Szukałem od dłuższego czasu na forum podobnego przypadku, lecz nic takiego nie znalazłem. Widziałem wątki, w których ktoś pisał, że ten łańcuszek zapewnia bezkolizyjność silnika, gdyż po zerwaniu paska rozrządu utrzymuje wałki w odpowiedniej pozycji. Wynika z tego, że u mnie padło "zabezpieczenie" – czyli to co miało chronić silnik doprowadziło do jego zniszczenia!

Czytałem też w innych wątkach, że ludzie słyszeli, że coś im "szeleści" przy silniku – okazywało się, że to właśnie ten łańcuszek – lecz mimo to jeździli dalej (np.: przez rok czasu).

Ja u siebie usłyszałem zmianę w pracy silnika jakieś dwa tygodnie wcześniej – faktycznie dało się usłyszeć szelest – ale uznałem, że na początku czerwca podjadę do mechanika, a teraz nie będę sobie zawracał tym głowy. Niestety łańcuszek tyle nie wytrzymał.

Czy ktoś się spotkał z takim przypadkiem (pękniętym łańcuszkiem łączącym dwa wałki)? Co mogło być przyczyną takiej awarii? Rozmawiałem z mechanikiem i twierdzi, że chyba nigdy się nie spotkał z takim przypadkiem – w ASO także powiedzieli mi, że nie mieli u siebie takiej usterki.

Dlatego chciałbym się dowiedzieć, co doprowadziło do takiej sytuacji? A może jest to wada fabryczna auta?

Nie wiem czy to istotne – ale ostatnio przy hamowaniu zapalała mi się kontrolka oleju na parę sekund. Po chwili kontrolka gasła. Olej był wymieniany mniej niż 10 tys km wcześniej. Dodam, iż feralnego dnia przed wyjazdem z garażu postanowiłem sprawdzić poziom oleju – okazało się, iż jest go troszkę za dużo (parę milimetrów powyżej maksimum) – ale od wymiany olej nie był dolewany i wcześniej był raczej na dobrym poziomie.

Z góry dziękuję za odpowiedzi w tym temacie.
Początkujący
 
Od: 28 maja 2013, 17:23
Posty: 7
Auto: Mazda 3, 1.6, 109 KM, 2007 rok, diesel

Postprzez iwon44 » 28 maja 2013, 17:52

Poprawka, benzyna ma łańcuch. Diesel jest na pasku.

Ogólnie współczuję ruiny z silnika. Myślę że jeżeli jest to pewny przebieg to jak najbardziej trzeba go remontować jak szukać innego. Sądzę tylko że taniej będzie kupić używaną głowicę jak remontować tą, uszkodzoną ( w zależności też od stopnia uszkodzenia).

Anavr, gdzie wyczytałeś, ktoś Ci powiedział że diesel francuski Mazdy ma łańcuch?
Ten pasek powinieneś wymienić 20 tyś. km temu.
Teraz w sumie nie ma co radzić, itd.
Silnik już otwarty?
Wszystkie zawory pogięte?

viewtopic.php?f=90&t=65171#2c
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 wrz 2012, 19:21
Posty: 294 (3/4)
Skąd: Świdnik
Auto: Mazda 3 BK Z6 05r Active

Postprzez lukaszm » 28 maja 2013, 18:09

Współczuję kosztów awarii.

Temat przenoszę do działu Silniki Diesla (Y6), gdyż tam jest jego miejsce.

Pozdrawiam lukaszm
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 mar 2008, 21:04
Posty: 1902 (6/4)
Skąd: Siemianowice Śląskie
Auto: Hyundai i40 2.0 2014 kombi
VW Polo 6N 1.0 1999
eks: Mazda3 BK Active 1.6 MZR Z6 2005
eks: Fiat Seicento Young 0.9 1999

Postprzez kropek101 » 28 maja 2013, 19:28

Nie wiem czy to spięcie poprzez łańcuszek ma zapobiegać "kolizji" silnika ale i tak sprawa nie ciekawa.
Na twoim miejscu wolał bym szukać silnika chyba taniej wyjdzie.

Dopisano 28 maja 2013, 19:37:

Iwon44 sprawdz najpierw coś dokładniej wprowadzasz innych w błąd owszem diesel ma pasek rozrządu ale w środku jest łańcuszek z plastikowym zapięciem którym są połączone wałki rozrządu. Widocznie musiało być jakieś felerne to zapięcie bo są przypadki w których jest konieczna wymiana nieszczęsnego zapięcia anavr zlekceważył objaw zapięcie pękło i wymleło silnik przykra sprawa.
Oddam 2 czujniki ABS
Szpilki do kół

Ozonowanie samochodów i pomieszczeń.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lut 2011, 00:49
Posty: 1581 (5/41)
Skąd: Żory
Auto: Seat Altea XL 2,0 TDI CR 170KM i 370Nm

Była Mazda 3 BK Y6 2006r
Mazda 323f 1,5 16v 88km 98r

Postprzez anavr » 28 maja 2013, 23:02

lukaszm – dzięki za zwrócenie uwagi.

iwon44 – to jest diesel i jest na pasku. Sam pasek nie zerwał się i nie był przyczyną awarii, choć fakt – mimo, że nie osiągnąłem magicznego pułapu 240 tys. km, powinienem go wymienić jakiś czas temu. Jednakże do awarii doprowadziło zerwanie łańcuszka, który łączy dwa wałki (tak to określił mechanik i faktycznie tak to jest określane na forum, z tego co zdążyłem się zorientować).
Silnik jest otwarty / auto stoi u mechanika (Jaksy).

kropek101 – informację, że ten łańcuszek służy zabezpieczenia silnika przed zniszczeniem po pęknięciu paska rozrządu wywnioskowałem z tego wpisu: viewtopic.php?p=1381611#p1381611 (wiem, ze wpis dotyczy innego typu silnika, ale zasugerowałem się nazwą "łańcuszek łączący wałki")

W tej chwili trwają poszukiwania dobrej, używanej głowicy silnika – jeśli się taka znajdzie, to oczywiście naprawa będzie tańsza. Jeżeli nie – to konieczna będzie wymiana silnika. Tak czy inaczej przy okazji trzeba będzie wymienić rozrząd i inne elementy.

Zastanawiam się jednak co doprowadziło do tej usterki – innymi słowy, co mogę zrobić w przyszłości by nie doprowadzić ponownie do takiej sytuacji?

Jeżeli moja Mazda wróci do pełnej sprawności (czy jest to możliwe po wymianie silnika / czy na takie auto można liczyć w dłuższych, zagranicznych trasach?), to będę na nią dmuchał i chuchał, by nie powtórzyć takich wydatków...
Początkujący
 
Od: 28 maja 2013, 17:23
Posty: 7
Auto: Mazda 3, 1.6, 109 KM, 2007 rok, diesel

Postprzez aingeru » 29 maja 2013, 16:57

Witam,

Jaki to był dokładnie dziwny dzwięk?
Pytam bo u mnie podczas jazdy (szczególnie podczas obciażenia silnika po dodaniu gazu) słychać takie jakby cykanie / świergotanie i zastanawiam się czy to własnie nie jest problem z łańcuszkiem, który podobno też może obcierać o coś, gdy jest zbyt rozciagnięty. Dodam, że zrobiłem ponad 10 tyś km i odgłos ten występował od początku, gdy zakupiłem auto.

Życzę szybkiego ożywienia serca Twojej mazdy :)
Forumowicz
 
Od: 26 lis 2012, 22:48
Posty: 65 (1/1)
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 3 BK 1.6 CD-MZ

Postprzez chudymud » 29 maja 2013, 19:09

Siema,
miałem podobny przypadek, łancuszek wałków rozrządu rozciągnął się i bił w kopułe.
Wystepował wtedy dość donośny szelest metaliczny, ocieranie sie metalu o metal i bicie w jednym momencie. Lańcuszek wymienilem w Andorze (koszt 250zł za łancuszek + 600zł robocizna pfff!! ) od tamtej pory wszytsko działa jak należy (mineło juz 1,5 roku).
EMCZY --> kliknij obrazek koleś!
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 gru 2009, 20:50
Posty: 630 (2/3)
Skąd: Kraków
Auto: Jest:
Mazda 3 2011 2.0 DiSi 151km SPORT
Było:
Mazda 3 1.6 MZ-CD Sport Exclusive'05

Postprzez akostarek » 1 cze 2013, 10:11

w całej historii zastanawiające jest tylko to niewystarczające ciśnienie oleju, na pewno nie jest to rzecz normalna. Głowica z 1.6 TDCI / HDI powinna pasować, dobierz tylko z odpowiedniego wariantu silnika (DV6A / DV6T 9H{x} )

Chyba trzeba będzie się dokładnie przyglądać temu łańcuchowi przy wymianie rozrządu...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2011, 11:57
Posty: 1371 (0/8)
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda3 BK Y6 '05

Postprzez bartsm3 » 8 lis 2015, 00:32

Cześć, zaciekawiliście mnie tym tematem, bo właśnie jestem na etapie zakupu kompletnego zestawu rozrządu (bo już jest 10lat i przebieg też spory bo 200) i tak właśnie myślę nad tym łańcuszkiem.
Może mi ktoś powiedzieć jak on wygląda? Czy to jest taki jak w linku?

http://e-katalog.intercars.com.pl/#/pro ... zrzad-kpl- lancuch--elementy.html
Początkujący
 
Od: 17 maja 2015, 10:59
Posty: 6
Auto: Mazda 3
1.6 diesel 2006 109km
FAP off / chip (141ps)
Hatchback y6

Postprzez bartosh80 » 8 lis 2015, 20:27

To jest ten ale idzie taniej kupić: http://allegro.pl/volvo-c30-s40-v50-v70 ... 98896.html
Forumowicz
 
Od: 26 gru 2014, 12:29
Posty: 38 (0/4)
Auto: Volvo 1,6D 2008

Postprzez Haszcz » 10 lis 2015, 11:45

co do tej kontrolki oleju – moze zatkany układ olejowy? Smok? syf w misce oleju? Nie wiem czy to moglo miec wpływ na ten łancuszek...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 wrz 2005, 11:00
Posty: 263
Skąd: Szczecin
Auto: 323F BJ 2.0 Sportive '01
Mazda 3 BK'06 1.6 CITD

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323