Strona 1 z 3

FOTORELACJA – samodzielna wymiana sworznia wahacza i końcówki drążka.

PostNapisane: 28 lis 2007, 22:45
przez KRZYSIU
Sworzeń wahacza 18mm zamocowany na 3 śruby
Dobrze jest popsikać śruby środkiem np. WD40 JEDEN DZIEŃ WCZEŚNIEJ przed odkręceniem
Ja tak zrobiłem i poszło gładko

Górna śruba sworznia.
1 - 5f6f4516cd4d9e56.jpg


Dolna śruba.
2 - e88c5388f0470fb4.jpg


Rozmiar klucza 17
3 - 2d04de402ba45414.jpg


Dolna też 17
4 - abc577b37c75634f.jpg


Śruba trzymająca sam sworzeń przed wysunięciem klucz rozm 14
5 - 95d0d4d8480130a5.jpg


Po odkręceniu od wahacza i wysunięciu śruby trzymającej sworzeń
6 - 4bf4822ea26aa0dc.jpg


Oto stary sworzeń zamontowany nie wyglądal tak żle
7 - 4e2dacc756eade94.jpg


Nowy dla porównania
8 - b40c40ed3dc30276.jpg


Wsuwamy nowy sworzeń i blokujemy go śrubą przed wysunięciem
9 - 4ccee771a937a67a.jpg


Przykręcamy ponownie do wahacza dwoma śrubami
10 - 14d268838e601f62.jpg



Podepnę od razu wymianę końcówki drążka

Potrzebne narzędzi: :)
11 - e2dcd66c0807cb4a.jpg


Stara końcówka z zawleczką blokująca śrubę przed odkręceniem trzeba ją wyciągnąć
12 - 5de96a78bcdc35d5.jpg


Następnie odkręcamy nakrętkę klucz rozmiar 17
13 - 61ac3ee8e689687c.jpg


Poluźniamy nakrętkę kontrującą końcówkę klucz rozmiar 17
14 - afafcef145208b0d.jpg


Wybijamy końcówkę – mi pomógł w tym młotek
15 - a90d360c36a8078f.jpg


Stara końcówka po odkręceniu od drążka
16 - dab668c3e577d56d.jpg


Dla porównania
17 - 02cf62d32ff2672c.jpg


To już po przykręceniu nowej końcówki
18 - 4957d1bd7d9aff13.jpg


Zadowolony właściciel samochodu to taki który ma sprawna Mazdę :]

Proszę to wstawić tam gdzie trzeba lub usunąć


EDIT by Marek: Przeniosłem obrazki na serwer MS aby nie zginęły i nieco poprawiłem treść.

PostNapisane: 29 lis 2007, 08:29
przez TALREP
dodal bym jeszcze, ze przy wymianie koncowki drazka dobrze jest oznaczyc miejsce do ktorego koncowka byla dokrecona (dlugosc drazka) zeby pozniej przy ustawianiu geometrii bylo mniej do krecenia ;) I generalnie przydaloby sie dodac info o koniecznosci sprawdzenia geometrii przy takich wymianach :)

PostNapisane: 29 lis 2007, 11:59
przez LuK
dobra fotorelacka, KRZYSIU duzy masz przebieg ze to wymieniales czy jakies zmeczenie materialu przy kontakcie z dziura?

PostNapisane: 29 lis 2007, 12:43
przez Artiks
Fotorelacja <spoko> Sworznie jakiego producenta zamontowałeś ??

PostNapisane: 29 lis 2007, 19:31
przez KRZYSIU
TALREP napisał(a):dodal bym jeszcze, ze przy wymianie koncowki drazka dobrze jest oznaczyc miejsce do ktorego koncowka byla dokrecona (dlugosc drazka) zeby pozniej przy ustawianiu geometrii bylo mniej do krecenia ;) I generalnie przydaloby sie dodac info o koniecznosci sprawdzenia geometrii przy takich wymianach :)


O tym zapomnialem wspomniec, ale jak chcialem odkręcic nakrętkę kontrującą to odkręcila sie razem z drążkiem i nie mialem problemu,(z zaznaczaniem drążka) poprostu przykręcilem końcówkę spowrotem i dociąglem .Ale zbierzność i tak muszę ustawić.

Przebieg mam 182 tyś.,wygląd nie wskazywal na takie zużycie dopuki nie odkręcilem i nie zobaczylem samemu, diagnosta na przeglądzie zerowym stwierdzil, ze jest wszystko wporządku ,ale mi nie podobal sie wygląd sworzni i końcówek więc wolalem wymienić , pierwszy raz samemu wymienialem sworznie i końcówki czas jaki mi to zajelo to jakies póltorej godziny.

Sworznie firmy CTR, a kńcówki chyba 555 takie mi w sklepie polecili i cena też byla przystępna okolo 42 zl za sztuke, wiec wolalem wymienić przed zimą żeby niemieć niespodzianek na drodze.

PostNapisane: 24 cze 2008, 08:02
przez krzychu22t
mam jedno pytanie dotyczące, śruby trzymającej sam sworzeń przed wysunięciem (klucz rozm 14) – jakiej klasy twardości powinna byc? Ktos u mnie wczesniej wymienial sworznie i zastosował zwykle – po demontażu niewiele z nich zostalo a chciałbym skrecić to juz porządnie – w końcu to dość ważny dla bezpieczenstwa element.

pozdrawiam

PostNapisane: 24 cze 2008, 15:52
przez SebaT74
Dostaniesz śruby w komplecie, w każdym razie ja tak miałem jak kupowałem do BG

PostNapisane: 24 cze 2008, 19:54
przez lama
A jak to jest z dokręcaniem tych śrub? na czuja do oporu czu potrzebny jest klucz dynamometryczny czy jakoś tak :) ??

PostNapisane: 25 cze 2008, 10:48
przez Majlo
Przy wymianie końcówek drążka to oczywiste że trzeba ustawić zbieżność ale czy przy wymianie samego sworznia też jest taki obowiązek? I jeszcze pytanie czy do mojej 323F Ba 1996r na 100% bedzie sworzeń 18mm?

PostNapisane: 26 cze 2008, 21:45
przez Pikvl
Majlo napisał(a):Przy wymianie końcówek drążka to oczywiste że trzeba ustawić zbieżność ale czy przy wymianie samego sworznia też jest taki obowiązek? I jeszcze pytanie czy do mojej 323F Ba 1996r na 100% bedzie sworzeń 18mm?


tak od bodajrze 95 r. są 18mm ja mam 94r i też już sa 18 bo tych mniejszych już cieżko dosta ja nowa zwrotnice rozwiercałem;)

PostNapisane: 26 cze 2008, 22:29
przez lama
Jestem po wymianie... bez dobrych narzędzi i kanału to jest maskara, o ile lewa strona luzik to prawa mi z 1,5 h zajeła tak była zapieczona :) pół Wd wypsikałem bo nie mogłem wybić tej śruby z zwrotnicy... Kolejne doświadczenie z madzią i zaoszczędzona kasa w portwelu. Sworznie kupiłem 555 mam nadzieje że trochę posłużą...

PostNapisane: 31 lip 2008, 20:54
przez sps-snipers
Jakos kiedys wymienailem sworzen ,nieustawialem zbieznosci i bylo oki.Dzis zas wymienialem i zas bedzie oki:)Zbiezność sie ustawia tylko po wymianie koncowek i wymianie amorkow :)

PostNapisane: 6 paź 2008, 16:10
przez najko
mam takie pytanie, czy śruba trzymająca sworzeń jest wkręcana czy mozna ją wysunąć?

PostNapisane: 6 paź 2008, 16:22
przez Gość
najko napisał(a):mam takie pytanie, czy śruba trzymająca sworzeń jest wkręcana czy mozna ją wysunąć?
śruba jest włożona i zabezpieczona nkrętką, jak jej nie wyjmiesz to nie wyciągniesz sworznia :]

PostNapisane: 6 paź 2008, 16:43
przez najko
no tak ale czy tylko nakretka ja zabezpiecza przed wyciagnieciem czy jeszcze w uchwycie jest gwint...

PostNapisane: 6 paź 2008, 16:51
przez Gość
nie ma nic oprócz rdzy... :) gwint tylko pod nakrętką
pozdrówki

PostNapisane: 6 paź 2008, 16:56
przez najko
to jutro bede z nia walczyl dalej...pozostale sruby poszly i nakrętka od tej pechowej tez sie odkrecila a ona nawet wybic sie nie chce:) ale nie dam jej sie:P

PostNapisane: 6 sty 2009, 00:26
przez MaciekM
Wielkie dzięki za tą fotorelacje :)
bardzo ułatwiła mi prace, chociaż i tak było ciężko z pierwszym walczyłem ponad 3h z drugim prawie 2h ( Śruba w piaście zapieczona na amen ) musiałem stosować "młotkoterapie " ale to i dobrze bo wymieniłem na wzmocniona śrubę na klucz 17 ( w przyszłości będzie łatwiej odkręcić.

Pozostała mi tylko zbieżność do ustawienia ...
Wielki Szacun i oby więcej tego typu fotorelacji :)

PostNapisane: 12 maja 2009, 21:18
przez Piotrek.84
Już jestem po zabiegu.Powiem szczerze,że trochę się namęczyłem.Doszło do tego,że musiałem jedną ze śrub ciąć,ale jakoś dałem rade.
Dziś wymieniałem łączniki stabilizatorów i końcówki drążków.Łączniki z tyłu potraktowałem szlifierką kontową i poszło jak po maśle-30min.
Z przodem było gorzej bo kątówka już nie podeszła tak swobodnie :P Jednak dałem radę-po odkręceniu końcówek drążków kierowniczych(i wymianie na nowe firmy 555) bo inaczej byłoby ciężko.Wreszcie jest cisza,słychać tylko jak buczy mi dziurawy tłumik :]

PostNapisane: 8 cze 2009, 11:41
przez slawek323
wd 40 nie jest taki dobry można drzwiczki w kuchni przesmarować do takich operacji lepiej kupic jakiś typowy odrdzewiacz sam w pracy stosuje psikasz idziesz na papierosa wracasz i odrazy nie ta śruba :D