323f BA-wymiana sprzęgła poradnik

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez gonzalo » 5 lut 2016, 19:13

Witam.

Chciałbym przedstawić poradnik z wymiany sprzęgła.
Niestety ilość zdjęć nie jest powalająca, jednakże w razie problemów służę pomocą.


Odłączamy akumulator, demontujemy jego podstawkę, cały układ dolotowy wraz z obudową filtra powietrza. Można odkręcić również rurkę od EGR- później przeszkadza w wysuwaniu skrzyni:
DSC_0699.JPG
rurka egr


Odkręcamy śrubę piasty koła. Klucz 32. Należy odgiąć zabezpieczenie nakrętki i odkręcać solidnym kluczem. Zastosowałem w tym przypadku przedłużkę z 2 metrowej rury by mieć solidne przełożenie. Następnie luzujemy nakrętki kół i podnosimy całe auto do góry tak, aby mieć swobodny dostęp do nurkowania pod spód auta. Do podnoszenia użyłem z jednej jak i drugiej strony zwykłych lewarków z podłożonymi pod nie deskami, gdyż zasięg był niewystarczający. Oczywiście zabezpieczamy całość podkładając pod wahacze solidne pieńki (niestety brak kobyłek), po czym opuszczamy lewarki pozwalając oprzeć się na nich.

Teraz odkręcamy koła. Aby wyjąć półoś z piasty odkręciłem amortyzatory od zwrotnicy, wspornik przewodu abs (obydwie śruby ukręciłem), odchylamy zwrotnicę i wyjmujemy z niej półoś.
Demontujemy dwie plastikowe osłony pod silnikiem i skrzynią.
Bierzemy miskę i spuszczamy olej ze skrzyni śrubą widoczną na obrazku:
DSC_0698.JPG
czujnik wstecznego, spust oleju


Powinno zlecieć około 2,7L oleju.
Przed zlaniem oleju dobrze jest odkręcić jego wlew by odpowietrzyć skrzynię (większa śruba obok czujnika)
DSC_0697.JPG
łapa sprzęgła, wpust oleju, czujnik luzu


Gdy oliwa sobie spłynie zakręcamy spust, żeby nie nabrudzić dookoła i bierzemy się za wyciąganie półosi ze skrzyni.
Prawa półoś (dłuższa)– wystarczy odkręcić podporę półosi po czym wysunąć całość ze skrzyni. Nie ma tam żadnego innego zabezpieczenia.
Lewa półoś- Teoretycznie powinna wyjść po szarpnięciu (zabezpieczona pierścieniem), jednak nie w moim przypadku. Wziąłem większą łyżkę do opon, włożyłem między przegub wewnętrzny a skrzynię i podważając w końcu się udało. Należy robić to ostrożnie żeby nie zniszczyć uszczelniacza skrzyni.
Teraz demontujemy osłonę (nie wiem jak fachowo się nazywa widoczną na zdjęciu:
$_20.JPG
wózek ?


Uwaga- do niej jest przymocowany wąż klimy.

Podwieszamy silnik, w moim przypadku pod miskę olejową podłożyłem grubą deskę i podparłem na lewarku. Miałem obawy czy to wytrzyma, ale miska olejowa na tym nie ucierpiała.
Odpinamy wszystkie wtyczki czujników ze skrzyni. Naliczyłem 3 ( czujnik luzu, czujnik biegu wstecznego oraz sygnał prędkości- u mnie była to jedynie atrapa mimo wpiętej kostki, gdyż po lifcie bierze sygnał z abs)
Odkręcamy poduchę skrzyni tą pod autem koło drążka biegów, aluminiowy wspornik na czterech śrubach, który blokuje dostęp do kolejnych , demontujemy rozrusznik i odkręcamy wszystkie widoczne śruby łączące skrzynię z silnikiem jak i wsporniki przewodów w komorze silnika.
Demontujemy drugą poduszkę koło wysprzęglika i odkręcamy go ( na zdjęciu sama łapa sprzęgła bez wysprzęglika:
DSC_0697.JPG
łapa sprzęgła, wpust oleju, czujnik luzu


Ostatnim etapem demontażu skrzyni jest odkręcenie tych trzech śrub poduszki skrzyni:
DSC_0696.JPG
poduszka skrzyni górna


Na tym etapie nie polecam wykręcać ich do końca.
Teraz przydała by się osoba do pomocy. Trzymając skrzynię od spodu odkręcamy do końca te nakrętki i manewrując wysokością silnika (lewarek pod miską olejową) wyjmujemy skrzynię.

Blokujemy koła pasowe silnika i odkręcamy docisk od koła zamachowego, wyjmujemy całość
Warto sprawdzić na tym etapie stan uszczelniacza wału korbowego oraz wieniec zębaty.
Odtłuszczamy na kole zamachowym powierzchnię roboczą sprzęgła, dodatkowo przetarłem ją drobnym papierem ściernym:
DSC_0689.JPG
koło zamachowe


Stare sprzęgło wyglądało tak:
DSC_0692.JPG
stare sprzęgło


Bierzemy nowy zestaw:
DSC_0688.JPG
nowe sprzęgło

Odtłuszczamy docisk z fabrycznej oliwy, również można delikatnie przetrzeć papierem ściernym (oczywiście po dokładnym odtłuszczeniu!)
Zakładamy całość do silnika pamiętając o tym, którą stroną sprzegło jest mocowane do silnika a którą do skrzyni. Centrujemy tarczę w docisku, najlepszym sposobem jest taki sam wałek zdawczy jak mamy w skrzyni. Znalazłem w warsztacie wałek od "malucha", był za mały jednak owinięcie go kilkakrotnie taśmą załatwiło sprawę (tak wiem- chałupnicza robota) i z wałkiem dokręcamy całość
DSC_0695.JPG
centrowanie tarczy


Teraz bierzemy się za skrzynię biegów. Sprawdzamy stan uszczelniaczy półosi, w razie potrzeby wymieniamy.
Zdejmujemy stare łożysko oporowe:
DSC_0693.JPG
skrzynia- wałek zdawczy

Czyścimy całość z brudu.
Smarujemy smarem dołączonym do kompletu sprzęgła wieloklin na wałku zdawczym, prowadnice łożyska oporowego.
Bierzemy się za montaż wszystkiego w całość.
Tutaj też przydadzą się dwie osoby, mnie udało się jakim cudem samemu.
Wkładamy skrzynię pod auto i staramy się trafić wałkiem zdawczym w centralny otwór sprzęgła.
Pomaga w tym przypadku regulacja wysokości silnika.
Skręcamy całość w odwrotnej kolejności pamiętając aby na końcu uzupełnić olej w skrzyni.
Olej zalecany to 75W90. Jak pisałem wcześniej wchodzi 2,7l.

W razie problemów służę jak najbardziej pomocą, za wszelkie pominięcia przepraszam oraz proszę moderatora o umieszczenie tematu (jeśli się nadaje) w odpowiednim dziale oraz wprowadzenie w razie potrzeby korekt.
Ostatnio edytowano 6 lut 2016, 00:56 przez gonzalo, łącznie edytowano 5 razy
Forumowicz
 
Od: 15 mar 2012, 15:46
Posty: 51 (0/1)
Skąd: Inowrocław
Auto: 323f ba
z5
'98

Postprzez Marek 161BD081 » 5 lut 2016, 20:42

Super! :)
Później dołączę to do spisu fotorelacji.
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez krzysek71 » 6 lut 2016, 13:31

Bardzo fajna fotorelacja od siebie bym dodał jeszcze przy okazji można wymienić łożysko na kole zamachowym <spoko>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 cze 2010, 21:52
Posty: 805 (0/6)
Skąd: DOBRZYNIEWO DUŻE koło BIAŁEGOSTOKU
Auto: MAZDA 323F BA 95r 1,5 Z5 była jest MAZDA XEDOS CA 95r był KF jest KL lpg Koltec była jest MAZDA XEDOS 9 MT 2000r + lpg KME

Postprzez Marek 161BD081 » 6 lut 2016, 13:49

Z powodu "dostępu" do tego łożyska warto je wymienić nawet jak nie nosi specjalnych oznak zużycia.
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323