wymiana szczęk hamulcowych

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez jasek32 » 2 sie 2010, 20:34

Jak pokolei wymienić szczęki hamulcowe w mazdzie bez ABSu?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 maja 2009, 22:12
Posty: 34 (0/1)
Skąd: Jarosław
Auto: była MAZDA 323 BA sedan 1995 1,5 Z5
teraz Mazda 626 GF liftback 1997 2.0 115KM + LPG

Postprzez Briareos » 4 sie 2010, 13:57

Tak samo jak w aucie z ABSem. Ściągasz felgę, odkręcasz 2 śruby mocujące bęben, ściągasz bęben (ręczny musi być spuszczony i czasem trzeba jeszcze lekko stuknąć małym młotkiem w końcówkę ramienia rozpieraka żeby szczęki puściły). W środku standardowo, sprężynki, rozpierak z samoregulatorem i szczęki. Wyjmując szczęki skręć tłoczki drutem bo inaczej ciśnienie płynu może je wypchnąć i będzie niefajnie :) Nie musi być mocno, jak nie będziesz cisnął w pedał hamulca to byle sznurek tu wystarczy, szkoda by uszkodzić gumy uszczelniające.
Wyjmij też rozpierak i tak długo go mocz i czyść w nafcie aż ramię będzie mu chodziło (ze zdjętą sprężynką) bez żadnych oporów – skończą się problemy z hamulcem ręcznym.
Forumowicz
 
Od: 21 lip 2005, 16:26
Posty: 906 (0/1)
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda 323F BA 1.8 '95

Postprzez gandalfG25 » 16 lut 2011, 11:58

U mnie po zdjęciu koła i kopułki sytuacja wygląda tak.
Widoczne małe 2 śrubki (4mm) z łbem na wkrętak krzyżakowy zapewne służą do ściągacza.
Nie dałem rady zdjąć bębna. Podciągnąłem ręczny i trzyma ale jednak będę musiał wymienić szczęki hamulcowe w późniejszym czasie.
Fotka na: http://www.fototube.pl/zdjecie/1042558-imgp0118jpg.html
Oto ściągacz jaki udało mi się znaleźć:
http://www.fototube.pl/zdjecie/1042574-sciagaczjpg.html
Początkujący
 
Od: 22 lut 2010, 21:41
Posty: 20
Skąd: Lublin
Auto: Mazda 323P 1.5 16V BA 1998r

Postprzez marmarek » 16 lut 2011, 15:14

a odkreciles srubki przed proba zdjecia bebna?;)
Forumowicz
 
Od: 12 wrz 2010, 09:07
Posty: 105

Postprzez mariushjj » 16 lut 2011, 15:22

Musisz odkręcić te dwie śruby na krzyżak (śruby te trzymają bęben z piastą), potem młotkiem potraktować bęben (nie za mocno) aby otkleic go od piasty.
mariushjj
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 16 wrz 2008, 14:12
Posty: 26
Skąd: kraśnik
Auto: mazda 323f ba 1.5 16v 1998r.

Postprzez mariushjj » 16 lut 2011, 15:28

Jeżeli nie możesz ściągnąć bębena to w bębnie masz jeszcze jeden otwór gwintowany, chyba M8 w niego musisz wkręcic odpowiednią śrube, która pomoże Ci oderwać beben od piasty. Jeżeli to jeździ od nowości i nie było rozbierane to może być cięćko ściągnąć te bębny. Życze powodzenia i miłej pracy. :)
mariushjj
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 16 wrz 2008, 14:12
Posty: 26
Skąd: kraśnik
Auto: mazda 323f ba 1.5 16v 1998r.

Postprzez gandalfG25 » 17 lut 2011, 01:19

Śrubki oczywiście odkręciłem przed próbą zdjecia bębna. Dorobiłem sobie ściągacz. Jutro robię 2 podejście. Wydaje mi się że te 2 śrubki krzyżaki są wyłącznie do ściągacza bo są krótkie 15mm max i łatwo było je odkręcić(zapuściłem środek smarujący).
Początkujący
 
Od: 22 lut 2010, 21:41
Posty: 20
Skąd: Lublin
Auto: Mazda 323P 1.5 16V BA 1998r

Postprzez mariushjj » 17 lut 2011, 11:55

Jak odkręcisz śrubę którą przykrecona jest piasta z łozyskiem (klucz chyba 24 albo 27 nie pamiętam dokładnie bo jakiś czas juz to robiłem) i zamontujesz swój ściągacz przykręcając go do tych dwóch srub na krzyżak to ściągniesz bęben razem z piastą z osi. Tak też można, tylko bedziesz musiał uważać z łożyskiem, ponieważ jak ono jeździ juz jakiś czas to po takiej operacji może zacząc huczeć, i trzeba bedzie je wymienić.
mariushjj
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 16 wrz 2008, 14:12
Posty: 26
Skąd: kraśnik
Auto: mazda 323f ba 1.5 16v 1998r.

Postprzez gandalfG25 » 17 lut 2011, 12:11

Udało mi się wymienić szczęki.
Rzeczywiście te 2 krzyżaki mocują bęben z piastą.
Na bębnie jest dodatkowy nagwintowany otwór.
Wkręciłem w niego odpowiednią śrubę z łbem na klucz nr13 i bęben odskoczył.
Ściągacz okazał się zupełnie niepotrzebny.
Szkoda zachodu z odkręcaniem dużej nakrętki(33mm), narażając łożysko.
Dalej to była kwestia zdjęcia sprężynek. Fotki porobiłem.
Dzięki nim ktoś kto nie miał do czynienia z takimi naprawami poradzi sobie bez problemu.
Fotki : http://www.fototube.pl/albumy/zobacz/3788
Dziękuje kolegom za zainteresowanie tematem i cenne wskazówki.
Początkujący
 
Od: 22 lut 2010, 21:41
Posty: 20
Skąd: Lublin
Auto: Mazda 323P 1.5 16V BA 1998r

Postprzez g00di » 17 lut 2011, 23:09

wooha ! :D o to mi chodziło dzięki gandalfG25 :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2010, 17:05
Posty: 38
Skąd: Białystok/Zgierz
Auto: Corolla E12 1.4 D4D & Smart Forfour 1.3

Postprzez dylan200987 » 1 wrz 2011, 23:23

Hej,

Jestem nowym posiadaczem Mazdy 323F 2000 Rok. Dziś postanowiłem wymienić szczęki hamulcowe i muszę powiedzieć że ten wątek bardzo mi w tym pomógł (starszy polecał mi odkręcanie całej piasty):)

Zrobiłem parę fotek, które mogą bardziej szczegółowo opisać sam proces wymiany :) i opisałem wszystko w pliku :)
http://hostuje.net/file.php?id=0996abf2 ... b7232ba522

Mam nadzieje że pomoże :)


Pozdrawiam.
Początkujący
 
Od: 28 lip 2011, 19:56
Posty: 5

Postprzez Solzbi » 17 wrz 2011, 20:46

Witam
Mam taka mała sprawę co zrobić gdy po odkręceniu bębna, i odchyleniu troszkę gum od tłoczyska wyciekł olej hamulcowy, czy to normalnie, czy coś jest nieszczelne ? gdy nie odchylałem wszystko było suche, jak i z jednej strony tak i z drugiej.
Forumowicz
 
Od: 7 sie 2010, 00:25
Posty: 52
Auto: Mazda 6, 2.0 benzyna/lpg, 2006r., 147KM

Postprzez Marek 161BD081 » 17 wrz 2011, 21:38

Jak tłoczki zbytnio się wysuną to może wyciec nieco płynu.
161 BD 081 26.425 & 27.555 MHz USB
Xedos 9 KL '01 & AR 156 1.8TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były: 323F BA Z5
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5018 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez jakub12311 » 12 kwi 2012, 21:49

witajcie, mam mały prblem ze szczękami. Dziś wymieniłem je na nowe, a tu... ani me ani bee ;/ Oba koła stoją, po przejechaniu ok 1km bębny były okropne gorące ;/

Dodam że ten napinacz, czy jak to sie nazywa, ogólnie rzecz biorąc to coś do ustawiania odległości szczęk od bembna poluzowałem na maxa a w samym bembnie zniwelowałem próg który się utworzył.

Hamulec reczny również odpinałem i nic, co to może być????
Początkujący
 
Od: 12 cze 2010, 07:33
Posty: 9
Skąd: Nasielsk
Auto: Mazda 323F V6

Postprzez sps-snipers » 13 kwi 2012, 08:29

Próg- czyli rant przejechałes szlifierą czy jakos tak ?
Rozpierak musisz popuścic na maxa. Zawsze najlepiej jak niewiesz,to najprosciej abys zobaczył jak jest na drugiej stronie na wzór. Jeśli oba koła rozkopałes to walcz :P bo pewnie coś źle poskładałeś. Może te jedną górną sprężynke na opak wpiąłes ? Albo szczęki żle na cylinderku siadły , rozbier zi zobacz.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 sty 2007, 18:46
Posty: 1146
Skąd: Gliwice
Auto: Było : Punto I Prelude II gen Audi 200 5000s , 323F BA , E46 .
Jest : Punto II , Bravo II 1.4 Turbo :)

Postprzez puznies0 » 15 kwi 2012, 22:03

jakub12311 napisał(a):witajcie, mam mały prblem ze szczękami. Dziś wymieniłem je na nowe, a tu... ani me ani bee ;/ Oba koła stoją, po przejechaniu ok 1km bębny były okropne gorące ;/

Dodam że ten napinacz, czy jak to sie nazywa, ogólnie rzecz biorąc to coś do ustawiania odległości szczęk od bembna poluzowałem na maxa a w samym bembnie zniwelowałem próg który się utworzył.

Hamulec reczny również odpinałem i nic, co to może być????



ten napinacz to rozpierak szczęk... musisz rozebrać bo jak napisał kolega snipers może którąś sprężynkę źle założyłeś, albo spadła i mieli ci szczęki... bęben powinien wejść na szczęki odrobinę ciasno ale tak żebyś mogł zakręcić bębnem... po to masz regulatory.... jak wejdzie zbyt lekko to szczęki nie będą miały odpowiedniej siły docisku i nie będą w pełni hamowały... jeśli zbyt ciasno wejdzie to znów będzie się wszystko grzało i jeszcze temperatura uszkodzi łożysko i zrobią się koszty...

zanim założysz bębny to 3 razy sprawdź sobie czy wszystko jest na miejscu...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 cze 2008, 16:44
Posty: 456
Skąd: stąd
Auto: Mazda

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323