Sygnalizator przypominający o włączeniu świateł

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez Marek 161BD081 » 20 kwi 2009, 12:10

Witam!
Wczoraj miałem "wenę" twórczą i postanowiłem zamontować "przypominacz" do świateł.
Jak wiadomo od już kilku latek mamy konieczność jazdy z włączonymi światłami mijania (lub dziennymi) także w ciągu dnia.
Z praktyki własnej i nie tylko wiem doskonale, że wszelkiego typu napisy w stylu "Włącz światła" i tak po jakimś czasie przestają "działać". Po prostu przyzwyczajamy się do istnienia takiej naklejki na szybie, kokpicie, kierownicy czy gdzie tam jeszcze może ona być zamontowana ale ... przestajemy zwracać uwagę na jej treść!
Na rynku są dostępne układy automatycznego włączania świateł po uruchomieniu silnika ale chciałbym zaproponować coś znacznie prostszego w realizacji i tańszego.
"Patent" ten sprawdził mi się juz w kilku autkach więc ... dlaczego ktoś inny nie iałby z tego skorzystać :)
Mój układ nie załącza świateł a jedynie informuje o konieczności ich włączenia co sprawdza się też dobrze.

Potrzebne elementy:
– buzzerek piezo na 12V
– dowolna dioda prostownicza (np. 1N4001)
– trochę cienkiego przewodu w izolacji
– cyna, kalafonia, lutownica, nieco koszulki termokurczliwej, izolacja itp.
Budujemy układ taki jak na rysunku:

1-sygnalizator_swiatel_schemat.jpg


Dioda nawet nie zawsze jest konieczna konieczna – zależy tylko od zastosowanego buzzera ale proponuję jednak ją zastosować.
Diodę najwygodniej jest przylutować bezpośrednio do wyprowadzenia buzzera, do drugiej "nogi" buzzera i diody należy przylutować dwa kawałki cienkiego przewodu w izolacji o długości po te kilkanaście cm.
Zaznaczam, że chodzi mi o CIENKI przewód a nie jakieś 1.5mm^2 czy grubszy <lol>
Warto jeszcze sprawdzić czy nasz "układ" działa więc ... podłączmy go do akumulatora. Jeśli wszystko połączyliśmy poprawnie (poziom trudności jak w szk. podstawowej) to buzzerek powinien nam zapiszczeć po podaniu napięcia.
Jak zamienimy przewody na zasilaniu to oczywiście nie ma prawa się odezwać :)
Całość dokładnie izolujemy pamiętając o odklejeniu naklejki zabezpieczającej buzzerek i aby nie zasłonić "wylotu dźwięku".

Teraz przystępujemy do montażu – musimy się schylić w autku i dobrać się do bezpieczników.
Wyjmujemy bezpieczniki nr 4 i 16 (trochę z oporami mogą wychodzić) i pod zaznaczone na foto pony podkładamy odizolowany kabelek a następnie wkładamy bezpiecznik.
Dodatni biegun sygnalizatora (+) podłączamy pod bezpiecznik nr 4, ujemny (–) oczywiście pod nr 16.
Patrz foto:

2-sygnalizator_swiatel_mazda-skrzynka-m.jpg


Na bezpieczniku nr 4 pojawia nam się napięcie po włączeniu zapłonu (kierunkowskazy, zasilanie przyrządów itd), zaś na bezpieczniku nr 16 mamy napięcie dopiero po włączeniu świateł.

Teraz próba działania – włączamy zapłon i powinno być słyszalne piszczenie buzzerka, po włączeniu świateł piszczenie powinno ustać :)
Jeśli tak się stało to mamy prawo być z siebie dumni :)
Pozostaje nam tylko ułożyć przewody w górę aby zamknąć klapkę bezpieczników a sam buzzerek może sobie wisieć na przewodach obok skrzynki bezpiecznikowej.
Nie zapomnijmy o założeniu zaślepki dostępu do bezpieczników.

Koszt wykonania całości nie przekroczy chyba 2-3PLN a mandat na "niemanie świateł" jest jednak trochę droższy. :]
Czasochłonność: mała

Pozdrawiam i Życzę powodzenia!
Marek

P.S.1. w innych autach też tak samo można to zainstalować – kwestia dołączenia się tylko do właściwych przewodów lub ... bezpieczników.
P.S.2. ... dociekliwi zauważą, że sygnalizator przestanie piszczeć już po włączeniu świateł pozycyjnych a nie mijania ale taka była idea pomysłu.
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Kluska » 21 kwi 2009, 10:37

hmm
ciekawy opis, świetny pomysł <ok2> <piwo>
a jakby podłączyć zamiast do bezpiecznika nr 16 to do przewodu którym idzie prąd do świateł mijania
i bzyczek przestaje bzyczeć jak włączymy światła mijania
Kluska
Obrazek Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 cze 2008, 19:41
Posty: 116
Skąd: Ziemia Sieradzka
Auto: MZADA 323F BA Z5 1996 1,5

Postprzez ice01 » 21 kwi 2009, 14:25

opis rewelacja no i najwazniejsze tani i wystarczajacy... dzieki bardzo... tego wlasnie szukalem :)
Początkujący
 
Od: 27 mar 2009, 15:36
Posty: 9

Postprzez luki88 » 21 kwi 2009, 14:31

dobry pomysł z tym brzęczykiem

przy włączonych światłach wygodniej mi sie migacze włacza :)
Sprzedam
Zaślepki halogenów i podłogę bagażnika
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 sie 2008, 11:39
Posty: 503
Skąd: Kutno
Auto: Mazda 323F BA '96 1,5 STAG

Postprzez Choszko » 14 lut 2016, 12:29

To dobry pomysł ale nie do końca ja zastosowałem już do autka ale z pewna zmiana bo po włączeniu stacyjki buzzer zaczął sygnalizować ok no to włączyłem światła postoju no i przestał sygnalizować ale jeszcze musiałem wyjść z samochodu bylem czym inny zajęty i gdy zacząłem prowadzić samochód jakiś czas dopiero mi się przypomniało ze nie mam włączonych świateł mijania bo w tym czasie buzzer nie sygnalizował ze akurat nie mam włączonych własnie tych świateł i tak zacząłem kombinować co tu zrobić i doszedłem własnie do tego ze by jeden kabelek plusowy podłączyć do bezpiecznika jak tu kolega opisywał a drugi już nie do bezpiecznika bo się nie dało lecz do przekaźnika świateł mijania i to mi wtedy za działało teraz mam tak ze jak nie są włączone światła mijania to buzzer bez przerwy mi sygnalizuje dopóki nie włączę tych świateł to dla mnie jest istotna rzecza bo już mandat za światła zapłaciłem może problem jest z znalezieniem przekaźnika podłączeniem i przylutowaniem do odpowiedniego kabla ale taka opcja zapewniła ze nie musiałem przeciągać kabla z pod maski samochodu bo tam miałem umiejscowione bezpieczniki świateł a tylko nie daleko od stacyjki znalezienie przekaźnika może ma ktoś inny jeszcze pomysł ale ja tak to zastosowałem w swoim samochodzie.
Początkujący
 
Od: 14 lut 2016, 10:08
Posty: 4
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Auto: Daewoo espero 1.8 rok produkcji 1999

Postprzez Marek 161BD081 » 14 lut 2016, 23:53

Popatrz Choszko 3 posty powyżej – jest to własnie opisane przez kolegę Kluska

P.S. I uzupełnij proszę profil o lokalizację i wersje autka bo to bywa przydatne.
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

PostTen post został usunięty przez Choszko 21 lut 2016, 00:54.

Postprzez Choszko » 21 lut 2016, 00:55

Marek 161BD081 napisał(a):Popatrz Choszko 3 posty powyżej – jest to własnie opisane przez kolegę Kluska

P.S. I uzupełnij proszę profil o lokalizację i wersje autka bo to bywa przydatne.
Ok dobra myśl ale nie wyjaśnia gdzie ten przewód od świateł znajduje się elektrykiem samochodowym nie jestem ja akurat szukałem i znalazłem przekaźnik od świateł mijania pod deska rozdzielcza i tam własnie pod odpowiedni przewód kostki przekaźnika dolutowałem minusowy przewód od buzzerka.
Początkujący
 
Od: 14 lut 2016, 10:08
Posty: 4
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Auto: Daewoo espero 1.8 rok produkcji 1999

Postprzez Marek 161BD081 » 21 lut 2016, 01:48

W FAQ masz link do strony ze schematami – wystarczy tylko trochę poszukać.

Poza tym używaj czasem przecinków i kropek w swoich wypowiedziach bo ciężko trochę się to czyta. Zdanie kończymy kropka a zaczynamy z dużej litery – to chyba nie jest coś trudnego?
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5019 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: RIP: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Choszko » 21 lut 2016, 10:02

Marek 161BD081 napisał(a):W FAQ masz link do strony ze schematami – wystarczy tylko trochę poszukać.

Poza tym używaj czasem przecinków i kropek w swoich wypowiedziach bo ciężko trochę się to czyta. Zdanie kończymy kropka a zaczynamy z dużej litery – to chyba nie jest coś trudnego?
Dobrze poprawie się. A tak ogólnie to tylko ta stronę znalazłem w internecie schemat i wyjaśnienia były odpowiednie do mojego tematu i były mi pomocne. Jeszcze przy okazji to chciałem cie serdecznie pozdrowić milo mi było narka.
Początkujący
 
Od: 14 lut 2016, 10:08
Posty: 4
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Auto: Daewoo espero 1.8 rok produkcji 1999

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323