Witam. Postanowiłem zrobić fotorelację z wymiany sterownika oświetlenia wnętrza i przyrządów.
Mało użytkowników naszych BA wie lub zastanawia się jaki element układu elektrycznego jest za to odpowiedzialny. Przejrzałem trochę forum i mało jest tam rzeczowych odpowiedzi. Wszędzie można wyczytać o zaśniedziałych stykach, pourywanych kablach i przepalonych bezpiecznikach. Niekiedy rzeczywiście to ma sens ale jednak najczęstszą przyczyną jest uszkodzony sterownik Naldec, który znajduje się za skrzynką bezpieczników, a w zasadzie jest do niej podłączony ponieważ jak wiadomo wszystkie obwody są chronione przez bezpieczniki.
Moduł wygląda następująco:
Jest odpowiedzialny za następujące rzeczy:
– podświetlenie stacyjki i czasowe jego gaśnięcie po zamknięciu drzwi lub bezpośrednio po przekręceniu kluczyka
– podświetlenie wkładki zamka po otwarciu drzwi lub po pociągnięciu za klamkę gdy drzwi są zaryglowane i czasowe jego gaśnięcie
– podświetlenie kabiny po otwarciu drzwi (czyli zwarciu krańcówek drzwi)
– kontrolki na desce rozdzielczej (osobny układ ale powiązany z tym sterownikiem)
– spryskiwacz tylnej szyby (osobny układ ale powiązany z tym sterownikiem)
– wycieraczkę tylnej szyby (osobny układ ale powiązany z tym sterownikiem)
– czujnik temperatury zewnętrznej w modelu 323F
Uszkodzenie którejkolwiek z tych opcji zmusza do wymiany sterownika i chodź układ nie jest skomplikowany to nie jest tak łatwo go naprawić ponieważ jest na nim kilka mikroprocesorków, które sterują tymi rzeczami, a rezystory i tranzystory są w dużej liczbie w technologii SMD i trzeba mieć dobrą lutownicę by je odlutować, a jest to konieczne gdyż niekiedy nie można dokonać pomiaru bez wylutowania takiej części.
Układ z jednej i drugiej strony:
Jak się dobrać do tego modułu?
Najpierw należy zdjąć plastikową osłonę skrzynki bezpieczników.
Skrzynka jest przykręcona na dole jedną nakrętką 10" a do góry jest przymocowana na zaczep.
Należy odkręcić nakrętkę a u góry nacisnąć na zatrzask i wypiąć skrzynkę. Z tak wiszącej na kablach skrzynki wypinamy na dole od przodu zieloną kostkę oraz 6 białych kostek z tyłu by ułatwić sobie dojście do modułu. Obracamy lekko skrzynkę i wypinamy z modułu czarną kość
Teraz możemy wypiąć moduł przez naciśnięcie jego zatrzasków na dole i u góry jednocześnie.
Moduły kosztują na allegro w granicach 30zł. W zasadzie to kupujemy całą skrzynkę z bezpiecznikami, bo nikt nie sprzedaje samych modułów i przekładamy sam moduł lub całą skrzynkę.
Jeśli macie jakieś pytania to chętnie na nie odpowiem. Jest to najprostszy sposób na naprawienia problemu z podświetleniem stacyjki, wnętrza itp.
Fotorelacja – Sterownik oświetlenia oraz przyrządów w Mazdzie BA
Strona 1 z 1
Andrzej414 napisał(a):Jest odpowiedzialny za następujące rzeczy:
– podświetlenie stacyjki i czasowe jego gaśnięcie po zamknięciu drzwi lub bezpośrednio po przekręceniu kluczyka
– podświetlenie wkładki zamka po otwarciu drzwi lub po pociągnięciu za klamkę gdy drzwi są zaryglowane i czasowe jego gaśnięcie
– podświetlenie kabiny po otwarciu drzwi (czyli zwarciu krańcówek drzwi)
– kontrolki na desce rozdzielczej (osobny układ ale powiązany z tym sterownikiem)
– spryskiwacz tylnej szyby (osobny układ ale powiązany z tym sterownikiem)
– wycieraczkę tylnej szyby (osobny układ ale powiązany z tym sterownikiem)
– czujnik temperatury zewnętrznej w modelu 323F
Jak dobrze pamiętam, to jeszcze poza tym ten sterownik ma udział w działaniu centralnego zamka.
- Od: 12 paź 2008, 22:43
- Posty: 478 (0/4)
- Skąd: Garwolin
- Auto: 323f BA 1.8 TURBO '96
Według schematu nie ma żadnego powiązania z tym no chyba że poprzez inne urządzenia które z tym sterownikiem współpracują.
Tak jak teraz patrze na schemat to też nic nie widzę. Ale możliwe że nie we wszystkich rocznikach było tak samo. Pamiętam jak z kimś rozmawiałem co właśnie musiał wymienić tytułowy moduł, bo przestał działać centralny z kluczka.
- Od: 12 paź 2008, 22:43
- Posty: 478 (0/4)
- Skąd: Garwolin
- Auto: 323f BA 1.8 TURBO '96
adamax4 odpowiem Tobie tak. To urządzenie rzeczywiście musiał wymienić dlatego, że była to wersja centralnego z oryginalnym pilotem. Wtedy ten sterownik sterował praktycznie całym centralnym natomiast w wersjach bez pilota brał udział tyko w tym aby po otwarciu drzwi nie dało się ich zaryglować, a co za tym idzie zamki odbijają.
Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości