Sonda Lambda – co to jest, do czego służy, gdzie się znajduje, jak sprawdzić i jaki zamiennik?

Postprzez Marek 161BD081 » 13 cze 2013, 09:29

esina napisał(a):W moim Z5 z 1996r ta metoda nie działa !

Metoda na bank nie zadziała jeśli sonda jest padnięta.
Dlatego warto nawet zwykłym cyfrowym miernikiem zobaczyć czy jakikolwiek sygnał na wyjściu się pokaże zanim się weźmie za wymianę sondy.
161 BD 081 26.425 & 27.555 MHz USB
Xedos 9 KL '01 & AR 156 1.8TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były: 323F BA Z5
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 22:05
Posty: 5018 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez wilu86 » 13 cze 2013, 19:39

witam...mam takie pytanie bo od dłuższego czasu mialem problem tz czasem szarpalo autem jak byl zimny dziura w mocy przy ok 2tys obrotów i dziwne zamulenia zaraz po przelączeniu na gaz, wszystko jest ok ale dzis jeszcze pojechalem do mechanika żeby mi sonde sprawdzil podpiąl pod miernik i wyszlo że jest walnięta tz pokazuje caly czas ubogą mieszanke,,,odpiąl mi sonde i jeżdże bez auto odżylo super sie zbiera i nie szarpie,,,,i mam takie pytanie czy musze kupic i podpiąc nową sonde czy jezdzic tak? jak nową to może to być zamiennik ntk/ngk? auto to mazda 323f 1.5 96r sekwencja lpg
Forumowicz
 
Od: 13 sty 2011, 12:25
Posty: 67
Skąd: Krosno
Auto: Mazda 323F ba 1.5 16V 96r,sekwencja Lpg

Postprzez Marek 161BD081 » 13 cze 2013, 21:42

Odpowiadam jeszcze raz: kup uniwersalny zamiennik i powinno być ok :)
161 BD 081 26.425 & 27.555 MHz USB
Xedos 9 KL '01 & AR 156 1.8TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były: 323F BA Z5
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 22:05
Posty: 5018 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Jakob » 16 wrz 2013, 21:08

Witam!
Czy ta sonda: http://allegro.pl/ntk-ngk-sonda-lambda-mazda-xedos-seat-ibiza-toledo-i3521669911.html będzie dobra do mojej mazdy 323c 1.3 ba? Jak podłączyć kable ( które z którymi ), mam sondę z 3 przewodami. Lutować je, spinać kostką, czy jeszcze jakoś inaczej wymieniać?

Pozdrawiam!
Forumowicz
 
Od: 30 gru 2012, 16:07
Posty: 46
Skąd: Radomsko
Auto: mazda 323 BA, 1996r, 1,3l.

Postprzez Marek 161BD081 » 17 wrz 2013, 06:15

Jakob napisał(a):Witam!
Czy ta sonda: ...... będzie dobra do mojej mazdy 323c 1.3 ba? Jak podłączyć kable ( które z którymi ), mam sondę z 3 przewodami. Lutować je, spinać kostką, czy jeszcze jakoś inaczej wymieniać?

Pozdrawiam!

Ta sonda będzie też OK.
Co do łączenia to najlepiej jak w komplecie są ku temu specjalne złączki.
Dlatego zobacz opis tutaj:
http://allegro.pl/promocja-ntk-ngk-uniw ... 57854.html
Jedyna różnica w podłączeniu będzie dotyczyła przewodu z sondy o kolorze szarym, który trzeba połączyć z masą silnika.
W sondach 3-przewodowych to połączenie jest wewnątrz sondy.
161 BD 081 26.425 & 27.555 MHz USB
Xedos 9 KL '01 & AR 156 1.8TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były: 323F BA Z5
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 22:05
Posty: 5018 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Jakob » 17 wrz 2013, 16:55

Czyli szary przewód sondy z allegro łączę do masy i tyle?
Forumowicz
 
Od: 30 gru 2012, 16:07
Posty: 46
Skąd: Radomsko
Auto: mazda 323 BA, 1996r, 1,3l.

Postprzez Marek 161BD081 » 17 wrz 2013, 17:04

Jakob napisał(a):Czyli szary przewód sondy z allegro łączę do masy i tyle?

Tak – szary to masa.
Masz tam jeszcze czarny (sygnał) i dwa białe, które służą do zasilenia grzałki.
Oczywiście nie ma znaczenia który biały z ktorym białym połączysz :)
161 BD 081 26.425 & 27.555 MHz USB
Xedos 9 KL '01 & AR 156 1.8TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były: 323F BA Z5
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 22:05
Posty: 5018 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Jakob » 26 wrz 2013, 17:19

W końcu ta sonda doszła. Nie jestem pewny, więc jeszcze raz zapytam o te kabelki. W którym miejscu zamontować ten szary ( masowy )?
Poniżej, w załączniku schemat, jak ja to myślę podłączyć, proszę o pomoc, czy jest ok.
Załączniki
Bez tytułu.jpg
Forumowicz
 
Od: 30 gru 2012, 16:07
Posty: 46
Skąd: Radomsko
Auto: mazda 323 BA, 1996r, 1,3l.

Postprzez Przemek323c » 26 wrz 2013, 18:29

Jesli to masowy to do masy.
Przemek323c
 

Postprzez Jakob » 26 wrz 2013, 18:31

Nie wiem, dla tego więc też pytam, czy dobrze te kable podłączyłem na schemacie.
Forumowicz
 
Od: 30 gru 2012, 16:07
Posty: 46
Skąd: Radomsko
Auto: mazda 323 BA, 1996r, 1,3l.

Postprzez Przemek323c » 26 wrz 2013, 18:55

Zmierz na ktorych pojawia sie napiecie zasilania, to beda grzalki. 3 ktory zostanie to sygnal.
Przemek323c
 

Postprzez Jakob » 27 wrz 2013, 06:42

Nie mam ani możliwości, ani za bardzo umiejętności, aby to sprawdzić.
Po kolorach nie poznasz?
Forumowicz
 
Od: 30 gru 2012, 16:07
Posty: 46
Skąd: Radomsko
Auto: mazda 323 BA, 1996r, 1,3l.

Postprzez Marek 161BD081 » 27 wrz 2013, 06:44

Jakob – jakie masz kolory kabli w oryginalnej sondzie?
161 BD 081 26.425 & 27.555 MHz USB
Xedos 9 KL '01 & AR 156 1.8TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były: 323F BA Z5
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 22:05
Posty: 5018 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Jakob » 27 wrz 2013, 06:48

Czarny, biały i czarny z białym paskiem.
Forumowicz
 
Od: 30 gru 2012, 16:07
Posty: 46
Skąd: Radomsko
Auto: mazda 323 BA, 1996r, 1,3l.

Postprzez Marek 161BD081 » 27 wrz 2013, 07:12

W tych starszych modelach to trochę chyba namieszane jest.
Przewody białe od sondy łączysz z przewodami "czarny z białym paskiem" i czarnym idącymi dalej do instalacji auta.
Przewód biały od strony auta zapewne będzie przewodem sygnałowym (ma on nieco inną i grubszą izolację) więc łączysz go z przewodem czarnym z sondy.
Przewód szary z sondy musisz podłączyć gdzieś do silnika (pod jakąś śrubę).

EDIT:
W zasadzie sterownik silnika nie ma kontroli nad pracą grzałki więc przewód szary od strony sondy możesz połączyć z przewodem czarnym idącym do instalacji zamiast łączenia go z korpusem silnika.
161 BD 081 26.425 & 27.555 MHz USB
Xedos 9 KL '01 & AR 156 1.8TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były: 323F BA Z5
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 22:05
Posty: 5018 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Przemek323c » 27 wrz 2013, 07:27

Ja bym jednak zmierzyl, to tylko kilka minut i bezcenny spokoj. Podlaczysz 12v do ogniwa i potem bedzie problem ze sonda nie dziala.
Ostatnio edytowano 27 wrz 2013, 07:35 przez Przemek323c, łącznie edytowano 1 raz
Przemek323c
 

Postprzez Marek 161BD081 » 27 wrz 2013, 07:31

Fakt – nie zaszkodziłoby.
Miedzy przewodami: czarnym a czarnym z białym paskiem powinno być 12V po włączeniu zapłonu.

Ale skoro:
Jakob napisał(a):Nie mam ani możliwości, ani za bardzo umiejętności, aby to sprawdzić.

To czasem taniej będzie podjechać do jakiegoś elektromechanika.
161 BD 081 26.425 & 27.555 MHz USB
Xedos 9 KL '01 & AR 156 1.8TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były: 323F BA Z5
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 22:05
Posty: 5018 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Przemek323c » 27 wrz 2013, 07:38

Marek 161BD081 napisał(a):Ale skoro:
Jakob napisał(a):
Nie mam ani możliwości, ani za bardzo umiejętności, aby to sprawdzić.

To czasem taniej będzie podjechać do jakiegoś elektromechanika.


W to juz kompletnie nie wierze (multimetr kupisz na targu za 10zl), ale jesli tak jest to po co w ogole zabierac sie za naprawe auta skoro wiecej mozna zepsuc niz naprawic.
Przemek323c
 

Postprzez Jakob » 27 wrz 2013, 11:41

Ok, multimetr sobie załatwię i zmierzę, czy jest te 12V. Po południu dam znać :)

Dopisano 27 wrz 2013, 16:10:

Panowie, dziwna sprawa ( a może tak powinno być? ). Sprawdzałem to napięcie. Podpiąłem się pod kabel czarny i czarny z białym paskiem. Napięcie to 14V.
Forumowicz
 
Od: 30 gru 2012, 16:07
Posty: 46
Skąd: Radomsko
Auto: mazda 323 BA, 1996r, 1,3l.

Postprzez george9999 » 10 mar 2014, 20:48

Podepnę się pod temat. Chodzi o sprawdzenie sondy lambda. Nie mam oscyloskopu. Zrobiłem pomiary napięcia miernikiem cyfrowym między przewodami czarnym i szarym. Oto filmiki:
Na wolnych obrotach:


po przy gazowaniu:


Czy da się z tego coś wywnioskować?
Ostatnio edytowano 11 mar 2014, 11:58 przez Marek 161BD081, łącznie edytowano 1 raz
Powód: Poprawa linku do filmów
Forumowicz
 
Od: 24 cze 2012, 17:55
Posty: 82
Skąd: Konin
Auto: MAZDA 323F 1.5 BA 1996

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323